Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Školka tresty
Holky, tak si běžím zase postěžovat, nějak potřebuju náhled nezávislé osoby, protože vůbec nevím, jak se zachovat 🙁
Jedná se o školku, kde ke šťouchačce na jídlo přibylo zavírání do kumbálu, alespoň mi to včera Maruška řekla, když jsme probíraly její “zlobení“ ve školce. Na otázku, proč to dělá mi odpověděla, že jí paní učitelka zavírá do kumbálu. NO a já nevím, co teď dělat, protože je pravda, že když doma už přehání, taky jí odvedu (většinou z postele, když už všichni chceme spát a ona řve nebo skáče atd.) a dám jí do kuchyně samotnou. Většinou brečí a potom přijde, že už teda bude potichu, lehne si a spí.
Tak vlastně nevím, jestli jim mám říkat, že se mi to nelíbí (hlavně vůbec nevím, jak to probíhá, jestli jí tam nechají někde v nějaké tmě dlouho, nebo jí jen jakoby strčí za dveře, aby se uklidnila, prostě nevím a přiznají se vůbec, když se zeptám – těžko).
Já chápu, že když jim místo jídla běhá mezi židlemi a leze na parapety a při nějaké školkové činnosti totéž a ruší ostatní děti, že jí to nemůžou nechat dělat, ale trošku bych si to představovala jinak, paní učitelka si zrovna včera stěžovala, že s ní není žádná domluva, že vůbec neposlechne, nevnímá, že je to hrozné a že jí mám naučit poslouchat :-(.
NO ale přesto si myslím, že zavírání do kumbálu to nějak neřeší. Navíc mi Maruška ještě říkala, že jí paní učitelka říká, že je zlobivá a hloupá. Já jí to nechtěla věřit, ale už jsem to slyšela i v šatně od holčičky, tak někde to asi sebrala. “hele mami, to je ta zlobivá Maruška“ 🙁
Co byste dělaly vy? Určitě si chci o tom s puč promluvit, ale když mi řekne, co má s ní teda dělat, tak vlastně sama nevím.
jé autorita se tu asi hlavně rozjela, když jsme si psali s lien u té mé diskuze kde to vidím na těch velkých habánech že ta úcta, autorita nebo jak to chcete nazvat vzhledem k dospělým, at už to jsou učitelé nebo co jdou po ulici není…
nějak nechci toto srovnávat ve školkovém věku a s věkem 15letejch dětí, ale možná se to i díky tomu tam pak odrazí…
za nás byl učitel prostě učitel a dnes je to hrůza ze všechno běhaj rodiče jim vynadat, děti se i díky tomu tak chovají ..takže pak to odmlouvání, házení petek po učitelích atd…je už o něčem jiném, použiji mě tak neoblíbenou větu – za nás tohle nebylo – uvolnilo se to tak nějak tím rozevlátým přístupem k výchově, … vidím to i u sebe snaha kamarád a povídání a ta hranice je tak tenká….a ten můj kluk také na dospělé nekouká tak jak bych si představovala
ale to je odbočení
ale je naprosto jedno jakej kdo má pohled ono také do těch slov sem se to dává špatně….hlavně aby si Maruška zvykla, líbilo se jí a ve školce byla spokojená a ty nemusela řešit nějaké problémy s chodem spojené…
upřímně nevyhledávala bych jinou školku spíš to vidím že vás to bude stát hodně korunek a ten základ je tam stejnej, já tak trochu tyhle školky vnímám jako zvlčovací 😀 ale to jádro stejně je stejné….takže psíš najít cestu domluvy a v určitých věcech si i maruška asi bude muset zvyknout, vracím se jen k jídlu a chození při procházce…i tobě se pak uleví protože to budeš mít doma klidnější…a nebo mě tak napadá jestli tam nechce jíst, a ty si ji bereš po obídku jestli si ji nechceš brát před a až třeba za čas to zkusit i s obídkem
lien já věřím že to vyřešíte, já vím že ty máš trochu jinou výcovu a přístup, ale určitě i s tímhle se popereš, jen to pobrat a trochu to srovnat….
víš já také nenutím nikoho malovat, nebo se mnou skákat při cvičení – ale když s náma nechce cvičit tak sedí na lavičce a kouká na nás a časem jak se okoukne tak s náma cvičí..na lavičce sedí většinou jen ti co přijdou do školky noví, stydí se okukují a neznají….nestalo se mi že by se někomu nechtělo kdo tam chodí dýl
i s tím malováním…je to tak jedno dítko do roka kdo k tomu nemá kladnej vztah a nebaví ho to, ale většinou když hezky namotivuješ tak také tvoří protože se chce pochlubit mamince atd…
největší problém je u uklízení to je detiček co se jim nechce tahle činnost dělat 😀
promítávám si i ty vycházky – tak nějak pochopí že se musí za ručičku a máme i volný úsek kde mohou běžet – pokud nejsme na zahradě to je pak o něčem jiném….pokud tam je někdo malinkatý tak s ním jdu já a nebo předškolák ho dostane do dvojice…
s jídlem – většinou jedí nikdo mi během jídla neodbíhá pokud je něco co nejedí nikoho nenutím oběd odnese a jde si bud na žíněnku čekat na rodiče a nebo směr postýlka….
v takovýchto činnostech si nemohou dělat co chtějí, to by mi u toho stolečku opravdu nikdo nezůstal….ale nenuntím a do jídla vůbec né….
já si myslím že jestli Maruška trochu si zvykne na to že se určité věci musí dodržovat tak to bude ok…vem si že taky díky nemoci chvilku chodí chvilku né tak se teprve do toho třeba dostane…
ted mi tak projelo ještě hlavou …i v té jiné školce u toho jídla, vycházek a těch gró věci to bude stejné jen si holt nebude muset jít vymalovat obrázek když si zrovna bude chtít stavět komín…
a co ted při chození do školky jak to vypadá, je Maruška spokojená?
toto je třeba jedno z témat montessori –
Zdvořilostní formy chování – formou her a nápodobou dospělého se děti učí jakým způsobem pozdravit, poděkovat, požádat o něco, poprosit, omluvit se, poblahopřát, společensky stolovat, učí se ohleduplnosti při práci, atd.
problém v montessori není s dětmi, ale spíše s rodiči. protože by se s nimi mělo pracovat stejně i doma. a nedovedu si představit, že ji pracně budou učit slušně stolovat a být ohleduplná k ostatním – tj. být v klidu než se všichni nají, a ty ji doma necháš místo jídla lézt po okně:-)
radka2
podle mě se děti předškolního věku musí učit “společenskému“ chování při stolování. pro mě by bylo nepřijatelné, aby si dítě mohlo lítat po třídě nebo dokonce po parapetech, když ostatní jí. nikdy jsem nenutila když nechtěli něco sníst, nenutila dojídat, ale pokud se jedlo, tak u stolu, sníst prostě alespoň něco, nebo pít, než ostatní dojí…kdy se to bude učit, když se jí to teď bude tolerovat? co mají dělat učitelky, když začnou ostatní – ona nemusí tak proč my ano? ona volná výchova je dobrá věc, ale v kolektivu se při jídle prostě slušně chovat má.radka2
jarmuschko nevím jaký je rozdíl mezi tím co píšeš ty a já, co je jinak.
Pokud autorita je přirozená, jedná se o respekt k osobě, pokud je vynucená z pocice moci, jedná se o strach, kvůli kterému posloucháme dočasně.
Bohužel mám pocit, že pokud dítěti někdo vyhrožuje štoucháním jídla do krku, asi si moc přirozené autority (vycházející právě z určitých charakterových ¨kvalit a z toho, že takový člověk je vzorem) a tím pádem respektu nezíská. Spíš se dítě naučí poslouchat ze strachu. 🙁
Ona je Autorita a “autorita“, ale myslím, že si neprotiřečíme.
Kdežto u pohledu Bamisčino si tím jistá nejsem.
Jarmuschko, já vím, jak to myslíš, ale nevím, jestli je toto (respekt vůči autoritě i z jiného důvodu než věku a faktu, že je tam jako učitelka = ekvivalent dospělého rodiče doma) dobře přenositelné do předškolního věku… Už školní děti to vnímají jinak, ale u těch školkových mi osobně postava učitelky (doma maminky a tatínka) přijde pro respekt autority dostatečná. Nebo to tak vnímám sama? (Tázací smajlík tu nemáme…)
K rozhovoru ve školce držím palce, ať je oběma stranami správně pochopen a nevznikne zbytečný nesoulad jen z nedorozumění.
Já jen (dnes opravdu krátce 😉 ) k té autoritě, já myslím, že respekt a vedení skupiny dětí ve volnějším duchu je možné a probíhá, ale neznám (možná toho znám málo, připouštím) to probíhat ve skupině dětí přes 20. Nejde podle mě jen o počet učitelek (a tím i jejich soulad v přístupu, čím víc učitelek, tím větší problém i s tímto), ale čím víc dětí, tím víc natolik rozdílných povah, že bez základního uposlechnutí se z toho stává anarchie nebezpečná – tím myslím reálné riziko, že se někomu přihodí vážnější problém. A tím základním uposlechnutím teď nemyslím zrovna ten oběd, spíš třeba vycházku a riziko, že dítě u silnice neposlechne (učitelku), například.
Právě proto, co píšeš (rádi byste školku ve volnějším duchu, ale místem a prostředky jste limitovaní), si myslím, že nějaké formě kompromisu neuniknete, pokud se vaše podmínky nějak zásadně nezmění. Uvidíš, jestli nebude Maruška svým vývojem lépe zkousnutelná pro tu více si stěžující učitelku, to je myslím dost pravděpodobné.
Jo, ještě naposledy, mám jednu kamarádku, co má dítě v Montessori školce, je moc spokojená, ale když jsem se ptala, jak probíhá den a režim (mohou být přítomni, když se předem domluví, takže byla víckrát), tak se ukázalo, že právě v této školce je to hodně podobné – děti chodí všechny společně do jídelny a jedí, nedovolují jim odcházet, protože prý to vede k davové změně nálady u jídla (? – jen cituji), i když je snad nějak zabavují. I jinak mi přišlo, že krom činností, které jsou vedené v jiném duchu, je to dost stejné, děti jsou vedené k uposlechnutí a ke kázni dost viditelně. Ale je fakt, že jsem byla v naší školce spokojená a neznám, že by mi dítě ponižovali nějakými poznámkami nebo výhrůžky čímkoliv, tak proto mi to možná vůči Montessori nepřijde tak jiné…
Já nemůžu nereagovat na tu autoritu…
Řekla bych, že asi já s Bamiskou máme holt jinou zkušenost z rodiny, ze školy – a tudíž jiné vnímání… (chápání výrazu).
Já osobně cítím k autoritě RESPEKT – pokud respekt necítím, není to pro mě autorita.
A mohly bychom se bavit dál o vymezení pojmu…
Že někdo je autoritou ze své pozice (učitel), z důvodu věku, tím co dokázal…
Každý z těchto ale může svůj status autority ztratit svými činy, chováním, vyjadřováním…. (a ztratit tím můj respekt…)
😯
Tak to jo 🙂 Já si představovala, že Maruška v době oběda odchází na koberec hrát si a za ní táhne zbylých 25 dětí a učitelky oběd můžou rovnou zabalit 🙂
Marinado, to je v podstatě jedno, já jsem napsala hrát, protože je to krátké slovo :-), ale jde o tu možnost volby.
Lien, nedá mi to a musím reagovat. Nesouhlasím s radou, že pokud dítě ve školce nechce jíst, může si jít hrát. Pokud je ve třídě 26dětí, nějaká základní pravidla se musí podle mě dodržovat. Ale souhlasím s tím, že pokud dítě nechce jíst, mělo by dostat i jinou možnost – ale za mě by to byla např. varianta, že bude sedět u stolečku a pít čaj, nebo bude pamáhat prostřít, dolévat ostatním čaj, atd.