Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Prvňáčci 2012/2013
Včera už proběhly první zápisy do prvních tříd pro příští školní rok. Dnes na VD vyšly hned dva články, které se zápisy také souvisí (Jaká je nejlepší škola pro vaše dítě? a Rozhodujeme o první třídě nebo o odkladu povinné školní docházky), tak si říkám, že možná už i nazrál čas k založení další prvňáčkovské diskuze…
Máte doma budoucího prvňáčka? Chystáte se letos k zápisu?
Neváhejte a pište, jsem zvědavá, kolik se nás tu sejde (ano, i nás to letos čeká) a taky jak probíhají přípravy, rozhodování o případném odkladu nebo zápisy u vás 🙂
Jo a ještě jídelna – už nebrečí ani když jde s prvňákama, dokonce jí tam i celkem chutná, párkrát hlásila, že si byla i přidat. Když ale předem ví, že půjde zase jen s prvňákama, tak hned ráno bojkotuje vstávání 🙂 Naštěstí to není často. I tak jsou ty rána děs a hrůza.
Šárko, to jsi mě potěšila, jsme na tom přibližně stejně. Jak jsem četla ostatní, tak jsem si říkala, že těch písmenek máme nějak pomálu (i když je mi jasný, že se to časem zase srovná) – umí už M,A,L,E,S a dnes měli začínat O (Majda se těšila – že prý na tabuli určitě bude osel :-)). Přijde mi to tempo tak akorát. Majda už pochopila princip tvoření slabik a slov a snaží se teď číst všechno a všude, akorát zatím neumí všechna malá písmenka, jinak by už asi pomalinku začala “doopravdy“ číst.
S psaním jsou pořád u uvolňovacích cviků “v zajdách“ – naposledy dělala kopečky (nácvik na malé m). Pořád se s tím nijak nemaluje, takže jeden kopeček má široký, druhý nízký a třetí našišato. Nechávám to tak, jak to napíše, akorát jí vždycky řeknu, na co si u dalšího pokusu má dát pozor (a ona to pak zase pro změnu přetáhne pod řádek apod :-D). Úkoly negumujem – Anička to měla výslovně zakázané, tak mě to teď už ani nenapadlo. Beru to prostě jako nácvik. Když jí něco fakt nešlo, tak jsme to zkoušely nejdřív velkým ve vzduchu, případně na papír bokem, ale to jen jednou, aby viděla a chytla ten tvar. Jinak spíš obtahuje ten vzor, co má v sešitě.
Z číslic psali zatím jen 1 a 2. Příklady nikam neopisují, dokonce co jsem koukala, tak je ani v pracovním sešitě nemají spočítané – Majda říkala, že si tam jen skládají kartičky s číslama. Jinak v matematice pořád procvičují jen počty do 5.
Zítra jedou zase na ekofarmu, tak už se těší. Posledně tam hrály hry, kydali hnůj a jezdili na koních. Je to v rámci nějakého grantu, takže mají všechno zdarma, dokonce jim proplatí i cestu.
Zítra a pozítří máme sběrný den – sváží se starý papír (už máme zase plnou garáž :-)). Zapisuje se to na třídy, výtěžek se pak použije na proplacení školního výletu. U Anička jsme výlet v první ani druhé třídě neplatili a ještě se z toho zaplatily nějaké exkurze, takže paráda.
U nás nadšení ze školy stále trvá..a doufám, že ještě dlouho bude;-)
Úkol má Anežka od minulého týden vždy jeden na psaní nebo počítání (ale jde jen třeba o dva příklady nebo přepis jednoho řádku…) a pak povinně denně aspoň pět minut opakovat čtení – většinou jsou to dvě nebo tři věty velkými tiskacími písmeny, která už probrali ve škole.
S ořezáním tužek nám úkol + to čtení denně trvá tak 15 minut.
Takže, kšando, i mně se zdá, že vaše paní učitelka děti na doma přetěžuje… To je musí za čas nutně odradit od toho, mít školu rády…
Zatím probírají asi šesté písmeno, začínají psát číslici jedna a počty mají pořád v čárkách nebo jiných symbolech.
Učí se dvě hodiny frontálně a pak další dvě hodiny po skupinkách v centrech – ale nevím, jestli jsem to tady už nepsala.
Zítra mají ve škole projektový strašidlácký den, takže můžou mít masky. Přemýšlela jsem, že malou narvu zase do staré dobré osvědčené čarodějnice, ale sekla se, že už to měla ve školce aspoň třikrát, a prý to mám nechat na duben, až se budou pálit;-)
Takže, asi to vyhraje bílá paní (tu už sice na sobě taky měla, ale to nebyla za bílou paní, ale šila jsem to jako “Leontýnku“ 😉 ) Jen ji musím nějak strašidlácky dozdobit..tak asi dneska zkusíme přišít nějakého pavouka na šaty;-)
Kšando, já teda nevím, ale mě to přijde hrozně moc. To už bych se asi optala ostatních rodičů, co na to říkají a pak zkusila zajít za učitelkou.
A ještě k tomu gumování. My v úkolech běžně škrtáme, přepisujeme. Ale negumuju, neopravuju nic, tak jak to napíše, tak to bude. I když to není dokonalé, nechávám to být, negumuju a nechci po Báře, aby to dělala znovu, protože se to třeba nepovedlo. Od toho je dle mého úkol, aby si to dítě zkusilo.
Nedávno udělala chybu (tuším nějak přeskočila řádek v opisu), tužkou mají škrtnout a nad to napsat správně. I tak dostala jedničku. Učitelka jim řekla, jak opravovat, jak škrtat a funguje to.
Mě někdy docela přijde trhlé, když dítě napíše nějaký úkol, já nevím, třeba čísla a mamince se to nelíbí, že to není “dost dobré“, šup vygumuje a dítě musí znovu. Ve škole mu taky nikdo nic negumuje.
Já bych brala tak polovinu úkolů – dneska asi 4 řádky psaní a celou stránku opakování slabik s m, pak jsme ještě doplňovali a opravovali v matematice. Stejně mi to tu hodinu zabralo, bohužel už nestíháme opakovat probrané a juknout na následující látku. Překvapivě se zatím ve čtení chytá, jen se obávám, že až přidají další slabiky, už to tak slavné nebude. Matika a psaní to samé, prostě pořád cvičíme a cvičíme.
Dneska jsem hodila řeč s kamarádkama, no nakonec jsem se nechala zapsat do poradny k MUDr.Špaňhelové, tak doufám, že nám něco poradí, protože čekat do druhé třídy na PPP se mi nechce. Při mém štěstí budem zas každý týden cestovat do Prahy a to teda netuším, kde na to vezmu čas.
S Barčou jsem dneska procvičovala angličtinu a s hrůzou jsem zjistila, že téměř všechny slovíčka zapomněla – hauuu. Berou povolání, tak jsme se při hledání překladů pobavili 🙂
Musím přiznat, že nevím, jestli bych v tuto chvíli (při takovém množství úkolů) už nešla hodit řeč s p.uč.
Malá je marod, má angínu 🙁 a tolik toho nemáme, i když doděláváme celý dnešní den.
Jen pro info – v Živé abecedě má dodělat stránku s písmenem U, v malé písance dorazit první stránku (čili asi 6 řádků? – 2 udělali ve škole, 4 jsou za úkol – to je asi největší úkol, který od začátku roku dostali…) a v MA je to 6 příkladů na stránce k odčítání v oboru do čtyř a jedno cvičení z vedlejší strany.
Znovu zdůrazňuju, že to je za celý dnešní den! DÚ je z toho jen to psaní.
No, mně se to zdá už fakt taky hodně. Dneska jsem skoro vůbec negumovali – malé už to jde hezky, ale i tak ani nebudu psát, jak dlouho nám to trvalo. Jen ty příklady – už mají psát né na výšku celého řádku, takže kromě toho, aby čísla psala přesně tak jak má, aby dělala mezery mezi číslama a znamínkama…, aby měla čísla, rovná se… pod sebou, ještě vypočítat, tak musí hlídat, aby ta čísla byla všechna stejně vysoká… No, ani né po dvou měsících ve škole… bych řekla, že by bohatě tenhle úkol stačil. Nechtěla jsem si stěžovat, ale všude čtu jak máte úkoly rychle hotové a tak jsem chtěla vědět, jestli je to “námi“ nebo množstvím úkolů.
No, kšando, tak takovou dávku mívala Anička na celý týden! a možná ani to ne.
Holky, tak mi to nedám a napíšu vám, co dnes měla malá za DÚ – písanku – str. 2 a 3 (vždy 4 řádky – dolní půlku), matematiku (krtečka) – str. 20 (opsat a vypočítat 8 příkladů do sešitu), a Živou abecedu str. 46 a 47. Přijde vám to jako hodně nebo normál? Já teda musím říct, že dnes dcera přijela z družiny odpoledne a měli jsme co dělat… Ksanda.1MD
Pavlinkov, taky si myslím, že těch úkolů je hodně, ale už jsme si tak nějak zvykli. Jen jsem si říkala, že chodit při tom do práce, tak toho máme teda plné trepky a ani nevím, jestli bychom to takhle zmákli. Jak jsem psala – malá pokud přijde z družiny po 15 hod., tak pak už opravdu není schopná se takovouhle dobu soustředit, navíc chodí spát brzo – většinou po 19:30 už spí, protože už je prostě “vyřízená“, takže kdybych se vrátila z práce kolem 17 (dříve určitě ne neb musím dovézt děti do školy a školky), tak než probereme co se celý den dělo, než se pomazlíme…, tak už abych chystala nějakou večeři a na takovéhle úkoly by fakt čas nebyl. To k tomu máme ještě denně logopedii, samozřejmě ještě nějaká pozornost pro malého… No, fakt jsem ráda, že jsem doma a doufám, že až půjdu do práce, že už to malá bude mít zmáknuté a že už budu víceméně kontrolovat – teď už si píše sama matematiku, ty mřížky… , takže spolu čteme a píšeme. Mourecko, v tomhle ti rozumím – být tím dítětem, které nedostává tolik jedniček, asi bych si říkala, že jsem hloupá a byla bych smutná:-(