Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Prvňáčci 2012/2013
Včera už proběhly první zápisy do prvních tříd pro příští školní rok. Dnes na VD vyšly hned dva články, které se zápisy také souvisí (Jaká je nejlepší škola pro vaše dítě? a Rozhodujeme o první třídě nebo o odkladu povinné školní docházky), tak si říkám, že možná už i nazrál čas k založení další prvňáčkovské diskuze…
Máte doma budoucího prvňáčka? Chystáte se letos k zápisu?
Neváhejte a pište, jsem zvědavá, kolik se nás tu sejde (ano, i nás to letos čeká) a taky jak probíhají přípravy, rozhodování o případném odkladu nebo zápisy u vás 🙂
Petro, to nám přesně říkala uč., že když dítě chytne čtení, že to nejlepší, co můžeme v tu chvíli udělat je, že jim zařídíme průkazku do knihovny :-). Podle toho co říkala malá, tak pero dostala, tak půlka třídy… Taky mi to přišlo brzo. U nás už se děti učí číst – tříhlásková slova a už čtou i třeba “topol“… Malá se občas ve slabikách trošku splete, tak jí říkám, když neví ať si to potichu vyhláskuje a prý to nesmí, tak nevím. Malou teda teď spíš drží to psaní – včera napsala všechna písmenka z abecedy a nakreslila k nim obrázky, které na tu hlásku začínají… U nás byl o víkendu “lampiónový průvod“, ale poprvé co jsme nebyli – měla jsem čtyřicítky…:-(. Na “Helouín“ jsem alergická, ale v tomhle případě to chápu – má to aspoň svůj důvod 🙂
kšando, asi nás budeš muset čas od času nakopnout… 🙂
Gratuluju k tomu peru! vidíš, jakou máš doma šikulku!
U Aničky měli pero až všichni najednou až někdy kolem jarních prázdnin, teď zatím nevím, podle všeho to vypadá někdy kolem Vánoc, ale necháme se překvapit. Pak napíšu 😉
Z toho, co píšeš, bych to taky tipovala na nějakou chorobu. Tak držím palce, ať to není ta angína, ale jen nějaká “obyč“ viróza a hlavně ať je malá brzo fit.
U nás ve škole měli dnes Helloween, takže jsme včera ještě chystali masky. Přišla spokojená – paní učitelka byla čarodějnice, prý měla zelený obličej, plnili různý úkoly, z 2. stupně jim přišli zahrát anglický divadlo, pak nějak chodili po třídách a ještě pekly prsty, který si pak snědli 🙂
Bylo to tak u nás na škole poprvé, protože tam letos mají na výměnným programu americkou učitelku (asi před týdnem ji tam byl navštívit i nějakej americkej velvyslanec).
No a nadšení ze čtení u nás přetrvává, došlo to tak daleko, že si minulý týden doslova vybrečela průkazku do knihovny 🙂 – Anička totiž potřebovala prodloužit registraci a já si při té příležitosti udělala taky průkazku. U nás mají rodinnou registraci 1 dospělák + 1-3 děti za zvýhodněnou cenu. Nejdřív jsem se ji snažila přesvědčit, že jí knížku klidně my s Aničkou půjčíme a ona si počká na pasování čtenářů (na začátku 2. třídy), ale neprošlo to. tak má svoji průkazku a první půjčenou knížku. Snaží ce číst všechno kolem sebe – ale aby to nevypadalo, jaká je velká čtenářka – čte po slabikách, i ty si předem hláskuje, takže zvládá jen jednoduchá slova. Ale mám z toho radost, že ji to tak chytlo, a doufám, že to nadšení vydrží 😉
Teda holky, vy nic nepíšete? 🙁 To jsem opravdu pořád ještě praštěná jen já? Musím se pochlubit – malá včera přinesla ze školy pero – dost důležitě mi sdělila, že SLOŽILA ZKOUŠKU :-). Radost byla veliká – v psaní se opravdu hrozně zlepšila a i tím perem jí to opravdu jde. Ale asi na ni něco leze (já mám angínu, takže bych se ani nedivila:-(). Dnes ve škole moc nebodovala – né, že by neuměla, ale bylo vidět, že to tak jakoby odflákla… a při psaní úkolů byla taky úplně mimo… Má takové smutné oči… I na logopedii říkala logopedka, že ji takhle vůbec nezná – že bude nemocná – jen se na ni pořád mile usmívala (tak jako omluvně, že dnes z ní opravdu nic nedostane). No, doufám, že nepadne – v sobotu chce jet na výlov – těší se už 14 dní… Tuhle přinesla úkol z prvouky – nějaké “ptáky“… docela sem se styděla – “vrabčákem“ jsem si teda vůbec nebyla jistá – to začínám brzo, že?:-). Co vy? Jak pokračujete? Co už umíte? Co vás trápí? Kšanda
ksando, dík za tip, určitě vyzkoušíme 😉
Ahoj,
u nás úkoly na prázdniny nedostali, ale máme procvičovat čtení, psaní, skládání slov, sčítání a odčítání do šesti a měsíce v roce + jejich rozdělení do ročních období. Takže úkol sice žádný, ale učit se stejně budeme 🙂
Jinak máme první poznámku v žákajdě za povídání v hodině :-(((
Jano, no, to s tím souvisí. Oni si tou ručičkou ukazujou, i když to říkají: třeba LÁME – LÁ (udělají svislý pohyb rukou) a ME (to dělají jen prstem oblouček – jako pod slabikou). Podle mě si tak právě pomůžou, že mají tu kontrolu nad tou délkou i pohybem a může se to i dětem s horší sluchovou pamětí lépe pamatovat. S tím pořadím slabik – dělají to tedy při zapisování do mřížek – vždy tu kterou zapisují říkají nahlas a ten zbytek (či začátek) slova šeptají. Nevím, jestli jsem to napsala dobře, ale malá to takhle chápe a mně to přijde také dobré. Jinak s hláskováním slov má také ještě potíže – jakmile je slovo víc jak jednoslabičné, tak spíše hádá.
Tak dnes dostala malá úkoly jako vždy (takže máme opravdu prázdniny :-)). Raději jsem se ještě koukla do žákovské, jestli opravdu ty prázdniny mají, když má tak “málo“ úkolů :-). U nás to je s tím známkováním tak – paní uč. říkala, že budou dostávat celý rok jen 1 a 2 a co je horší, tak podpis. Jenže jsem se dozvěděla (když jsem kamarádce říkala, že fakt nechápu, proč dostala podpis, že to třeba nebylo úplně nej, ale dle mě dobré), že někdy dostávají podpisy (z DÚ) jako, že to viděla. Tak jsem říkala, že kdyby dostávali “mráčky“ nebo třeba jen “mínus“, že by to bylo lepší. A co opravdu nejde píše p. uč. do notýsku, aby to doma rodiče s dětmi trénovali. Malá teda ze začátku potřebovala trošku “postrčit“ – musela jsem jí říct, že ten podpis je “špatný“ neb měla pocit, že stačí to co “umí“ a že je pořád ta nejúžasnější (prostě neměla důvod se snažit neb neměla pocit, že jí něco nejde). Ale teď už jsem ráda, že špatné známky nemají. Malá už si jedniček váží… Ale zas na druhou stranu si myslím, že je dobré, když nedostávají jedničky za vše. Musím říct, že u nás paní uč. dává podpisy především za to, když je výrazně vidět, že to odfklákli. Dnes teda měla naše slečna “hvězdný den“ – dostala snad 10 hvězdiček, kupu jedniček s hvězdičkou i bez… dokonce dostala hvězdičku i za ta psací e… No, tak byla radost veliká neb tento týden se zrovna moc nedařilo.
Petro, to by si někdy měla vidět “naše“ výtvory – občas to malou chytne a demonstrativně předvádí jak to v žádným případě napsat neumí… TO jsou situace, kdy se jdeme obě projít (já abych neřvala a malá, aby se uklidnila) a pak se teprve k úkolu vracíme a začínáme s “čistým“ listem. Ale vážně jsme si všimla, že malé ty úkoly jdou lépe, když u ní nesedím. Dnes si také psala úkoly “sama“ – společně jsme si jen prohlédly písmenko, řekla jsem jí ať si všimne jednotlivých částí toho písmenka (kam je nakloněné…) a pak, že jí věřím, že to napíše hezky a ať mě po prvním řádku zavolá (abych se přesvědčila, že pochopila) a pak to napsala mnohem lépe a rychleji než se mnou. Matematiku už píše sama od září (ta jí jde dobře) a společně “jen“ čteme. Musím říct, že jsem na ni fakt pyšná a každý den jsem úplně nadšená z těch ohromných pokroků. Jsem asi střelená:-).
Ahojda,
tak koukám že každá škola to má kapku jinak.
Ksando, nejde o to čtení, má obrázek, ten pojmenuje, klidně i rozdělí na slabiky, ale už mi neumí říct jaká je první nebo druhá slabika a jestli je dlouhá nebo krátká. Zkoušela jsem to s bubínkem, kdy ty slabiky bubnujeme, ale vidím na něm, že to nechápe. Podobně to má Bára, mají tu sluchovou paměť nedozrálou (s Barčou ještě teď trénujem “spelování“, tj. rozložit slovo na písmena nebo obráceně z písmen na slovo, s Vaškem to zatím trénovat nejde).
Pavli, trénování se slovy nebo s obrázky trénujem už dlouho – na logopedii nám to vůbec nešlo (nezapamatoval si ani 4 obrázky po sobě), tak v tom asi budeme pokračovat, puzzle miluje a skládá moc dobře, skládání písmenek ho baví, ale s tím dáváním do domečků má problém, jak nerozezná hlásky, tak prostě nemá tucha kde ten správný domeček je. No příští týden jdeme k psycholožce, tak uvidím, co nám poradí.
Danielo, kamarádčin také syn uměl bezvadně číst už před nástupem (on je takový knihomol, ve čtyřech louskal encyklopedie) a pokaždé se hádal, že za úkol maj slabiky a že je musí několikrát přečíst, jednou jsem je slyšela a fakt to bylo směšný 😉
U nás jsme dostali papírek že od října se začne známkovat 1-5 a pak ještě písmeno N že jako tomu nerozumí že je pozadu.A samozřejmě razítka jako piš lépe!!apod.Malá teda ze psaní už má dvě trojky.Hrůza.
Dančo, s tím čtením je to teda fakt dobrý 🙂 Ani se nedivím, že to malýho moc neba.
Já se teda naučila číst až ve škole a i ty začátky byly krušnější (ani za nic jsem nemohla pochopit, jak dát dvě slabiky dohromady), ale když jsem to konečně pochopila, tak už to šlo hladce, takže mě taky nebavilo sledovat slabikování. Tak jsem si ve Slabikáři přelistovala někam ke konci, kde už byly i krátké příběhy a četla si tam – jenže když na mě pak přišla řada, tak jsem nevěděla, kde zrovna jsme 😀