Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Prvňáčci 2012/2013
Včera už proběhly první zápisy do prvních tříd pro příští školní rok. Dnes na VD vyšly hned dva články, které se zápisy také souvisí (Jaká je nejlepší škola pro vaše dítě? a Rozhodujeme o první třídě nebo o odkladu povinné školní docházky), tak si říkám, že možná už i nazrál čas k založení další prvňáčkovské diskuze…
Máte doma budoucího prvňáčka? Chystáte se letos k zápisu?
Neváhejte a pište, jsem zvědavá, kolik se nás tu sejde (ano, i nás to letos čeká) a taky jak probíhají přípravy, rozhodování o případném odkladu nebo zápisy u vás 🙂
Petro, my máme také ŽA od Nové školy, ale paní učitelka to bere na přeskáčku. Mně to přijde pochopitelnější – nějak nevím, co by jako ve “čtení“ dělali (číst pořád M a A mi přijde nudné). Takhle mají slabik i slov hned několik a argument proč budou začínat souhláskou S mi taky přijde rozumný (v našem případě – neb paní učitelka říkala, že jak skládají slova, tak že třeba řekne SE a děti si říkají a hledají písmenka a když najdou S, tak ho řeknou a “syčí“ si tak dlouho dokud nenajdou správnou samohlásku). Navíc myslím, že si tak déle mohou právě procvičovat sluchovou analýzu na ty problematické samohlásky – zapisují do mřížek právě ta písmenka, která umí, takže k těm samohláskám musí dojít (M je mnohem lépe slyšitelné než samohlásky). Já spíš měla problém s tím, že např. malé A mi přijde strašně těžké na psaní, ale pochopila jsem to tak, že je to spíše okrajové (kvůli čtení) a že pak budou začínat v PSANÍ malým E. Každému vyhovuje něco jiného. Mě teda spíš zaskočilo jakým tempem jedou a když tu čtu vaše příspěvky, tak fakt letí:-)
Pavli, jj, to jsou situace, co? Ale asoň sis zase ověřila, že máte fajn učitelky, když jí chtěla půjčit i svůj deštník 😉
K písmenkům – máte taky Živou abecedu od Nové školy? Mně se ten systém u Aničky moc líbil – naučili se M, pak A a pak rovnou četli první slabiky ma, má a vlastně i slovo máma. Přišlo mi to pochopitelnější a líp zapamatovatelný než jak to učili kdysi nás – nejdřív pár písmen a pak až slabiky (co přesně jsme za písmenka měli, se už nepamatuju, ale asi to bylo něco na způsob toho, co píše kšanda ;-)). Dodnes si pamatuju, jak jsem v té spoustě nových slabik měla guláš a jak jsme kolektivně ve škole četli a já jen papouškovala, co jsem slyšela. No a spojování slabik jsem už vůbec nedokázala pochopit. Celkově jsem byla asi celkem natvrdlej prvňák 🙂 odčítání bylo taky strašnej problém, to jsem opisovala od spolužáka, co seděl vedle mě – vtipný je, že on pak někdy v sedmičce dělal z matiky reparát a já nakonec matiku vystudovala a učila ji :-D)
No a zase jídelna – asi to bude na dýl 🙁 Včera v pohodě, dnes ráno zase začala natahovat, že tam bez Aničky nechce, že teda nebude chodit na tanečák, aby mohla s Aničkou na oběd. Když se jí zeptám na tanečák, tak tam se jí moc líbí a chodit tam chce, ale kvůli obědům to klidně obětuje.
Tak trochu trnu, jak to dneska zase bude. Už tomu nerozumím – ze začátku jsem si ještě jakž takž dovedla představit, kde je problém, ale teď když to už zvládla celkem v pohodě, mi to přijde divný, že ji to zase tak plaší a pořád to potřebuje řešit (vždycky o tom začne mluvit sama).
Tak u nás začínali samohláskami – umí a, e, i, o, u. V číslech už psali jedničku. S první souhláskou budou prý začínat se S – prý se dětem lépe syčí… při čtení slabik…:-). Třídní schůzky jsme měli v úterý – paní učitelka nám vysvětlovala jak máme dětem pomáhat při úkolech – třeba zapisování slov do mřížek… Co máme s dětmi procvičovat – hodně (musím přiznat, že i nám) dělá dětem problémy písmeno na konci slova, když je to samohláska (např. ulice – naše slečna k E taky dojde po půl hodině co tvrdí, že C). Jinak zatím problémy nejsou… Takže u nás dobrý.
Jé, naši taky začali předvčerem s písmenkem M. Jáju to teda nějak extra netankuje, jak už umí číst, ale baví ji dělat ty pracovní listy, takže zatím dobrý. Paní učitelka si z ní prozíravě udělala svou “asistentku pro čtení“ – vysvětlila jí to tak, že ona mluví celý den, tak předčítat bude Jája 😉 Takže Jája předčítá, pak si maluje, když děti cvičí písmenko a zatím teda v pohodě.
Odpo máme rodičák, tak uvidím, co se dozvíme nového, jak si děti zvykají 😉
V jídelně zatím dobrý, jeden oběd teda nesnědla – včerejší květák na mozeček, ale v tom se rýpe i doma…
Ale slzičky u nás byly taky – po obědě. Včera měla jít domů sama, protože mají pět hodin a to vychází zrovna na dobu, kdy dávám malou spát. A nechci ji přetahovat, pak bych se s ní nedomluvila už vůbec… Z okna kuchyně vidím až do školy, takže dojít domů by neměl být problém. Jája se moc těšila, že půjde sama.
Jenže co čert nechtěl, před polednem začal takový slejvák, že hrůza. Tak já jsem trnula, aby malá rychle usla a já mohla s deštníkem a gumákama (měla ráno sandálky…) vyrazit pro ni. Malá usla, já před jednou vyrazila, ráda, že to zvládám… A u dveří už mě vítala p.uč., co měla dozor, že už jsou slzičky, protože nemá deštník a má jít sama, tak že už přemýšlela, že jí půjčí deštník…
V šatně ji chlácholila známá, že určitě jen Lucka nechce usnout a že určitě dorazím 😉
Tak dobrý, zase zkušenost, příště už ví, že když prší a nemá deštník, tak má sedět v šatně, já prostě holt dorazím později 😉
Tak co prvňáčci?
U nás se začalo s prvním písmenkem až tento týden – Majda byla nadšená, protože první na řadě bylo M, takže dostala bonbon, protože věděla, že její jméno na M začíná 🙂
Jinak s jídelnou to ještě zas tak růžový není, jak už se zdálo, ale lepší se to. V pátek byla teda na obědě jen s prvňáčkama a pak mi říkala, že u oběda začala brečet a šla říct paní učitelce, že chce Aničku. Tak jsme to doma zase probírali a řešili, až mi došlo, že ona je vlastně v té škole mimo vyučovací hodiny s Aničkou pořád – i o přestávkách se navštěvují, takže ani moc nemá příležitost se skamarádit s dětma ze své třídy. Takže momentálně se snažím nějak ji dostat víc do kontaktu s “jejíma“ dětma, aby nebyla pořád mezi třeťákama. V úterý byla znovu na obědě bez Aničky a už to bylo trošku lepší – říkala, že jedna slzička ukápla u polívky, protože vůbec nebyla dobrá (měli pórkovou a tu nejí), ale pak už prý v pohodě. Tak se uvidí zase zítra.
V úterý byli místo školy na ekofarmě u koní, moc se jim to líbilo – kydali hnůj, hřebelcovali a pak se mohli i povozit.
Jo a s úkolama je taky pokrok, zdá se, že už pochopila, že je fakt lepší udělat je rovnou, tak už se tak nedohadujeme, kdy co bude. Teď ještě musíme vypilovat vyklízení svačiny z aktovky 😉
Peti, řehtáme se tady s manželem, kterému jsem si dovolila citovat váš výrok z TV.
Vůbec jsem netušila, že se i dneska děti na hodině TV zdraví “nazdar“. Ptám se Báry a u nich taky!
Tak my dnes první den nemáme domácí úkol:-) – teda když nepočítám, že já mám vystříhat písmeno U. Včera mi malá udělala radost – úkoly udělala perfektně, bez řečí… Přijde mi, že se trošku už začíná smiřovat s tím, že musí trošku “pracovat“, tak snad to zmákneme. Obrovskou radost mám z toho, že se posunula přímo “mílovým“ krokem v řeči za tu dobu co chodí do školy – R už říká téměř všude, takže se snad budeme brzy moci vrhnout na Ř a budeme mít o starost méně. Doufám tedy, že to nezakřiknu a že to bude opravdu tak, jak si myslím celou dobu já i logopedka, že blbě mluví především z důvodu toho, že je pořád mezi malými dětmi a že se to tou školou srovná. Zítra jedou na první výlet se školní družinou, tak je natěšená…(já už méně neb má být už v 7:45 na nádraží, tak se nevyspíme ani v sobotu). Vůbec nechápu systém výuky – v pracovních sešitech přeskakují… Jeden den dostane cviky na šikmé čáry a druhý den už píše malé a velké tiskací A… Včera měla psát O a jelikož ho píše od spodu, tak jsem jí vysvětlovala, že musí začít nahoře a na kterou stranu má točit a ona, že od toho je snad paní učitelka a že jim nic takového neříkala… Tak nevím. Ale o kvalitách paní učitelky nepochybuji, takže věřím, že ví co dělá:-).
I u nás je s úkolama boj 🙂 ne, že by to bylo tak náročný na zvládnutí, ale přesvědčit naši slečnu, že si tu úlohu udělá dřív než půjde ven, je občas fakt hra na nervy. Někdy si sama bez řečí vybalí složku a chystá se na úkol, jindy je z toho ale dohadování na půl hodiny, za kterou by to měla už desetkrát hotový. Když už k tomu pak konečně sedne, tak se buď na židli kroutí jak paragraf, nebo drží tužku jak kopyto (vyloženě schválnost, protože tužku od malinka chytá dobře).
O tom, co dělali se toho většinou moc nedozvím, nebo aspoň ne přímo. Třeba včera jsem věděla, že měli tělocvik podle toho, že půl dne pokřikovala “tělesné výchově nazdar!“ 😀
Taky měli včera první angličtinu a zdá se, že ji to celkem zaujalo, protože mi říkala, jak se zdravili a že já jsem “mam“ 😉
Ve středu byly rodičáky, já jsem šla k Aničce, k Majdě šel manžel. Holky, kdbyste viděly ty jeho poznámky… 😀 Teda psal si je poctivě, ale přeluštit to a vydedukovat, co ta dvě slova vlastn znamenají – měla jsem rébus na večer.
Jo a jídelnová zkouška ve středu nebyla, protože třeťáci ještě nemají sportovky, takže šli na oběd s Majdou. Ale myslím, že strach už opadl, dokonce jí tam snad i celkem chutná. Dnes teda jde na oběd s prvňákama, ale to asi půjde s nima i její vychovatelka, takže to je jí fuk.
Holky, my máme úkol každý den. Zatím to je pohoda, jen to procvičování ruky na psaní, to nám dává zabrat. Namalovat taková klubíčka, ale ne kulatá, ale taková oválná, je pro Nelu problém. Nejde to a nejde. Tak teda nevím, jak na to :-((( Do toho jsme oba s manželem leváci a malá je pravák, takže psání bude asi trošku boj 🙂
Jak tak čtu, tak si děti nosí domů i úkoly – u nás pořád nic. Občas se stane, že nestihne něco dokreslit, tak ji doma donutím to dodělat, ale jinak zatím vyhlížím DÚ marně 😉 P.uč. je nějak šetří 🙂
V jídelně zatím vše bez problémů, až jsem docela hleděla.
Jediné, co neustále řeším, je ta její pomalost a nepořádnost. Včera si neodčipla oběd, zapomněla v lavici pouzdro, den před tím jsem ji posílala zpátky pro mikinu…
No dnes lilo jako z konve, ale nešla na oběd, protože měli smetanovou omáčku, tak jsem to raděj odhlásila (nesmí mléko), takže jsem ji vracela pro bundičku, deštník už jsem naštěstí měla v ruce…
Je to normální, že pořád někde něco loví? Mě to totálně vytáčí. Ach jo.