Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Prvňáčci 2012/2013
Včera už proběhly první zápisy do prvních tříd pro příští školní rok. Dnes na VD vyšly hned dva články, které se zápisy také souvisí (Jaká je nejlepší škola pro vaše dítě? a Rozhodujeme o první třídě nebo o odkladu povinné školní docházky), tak si říkám, že možná už i nazrál čas k založení další prvňáčkovské diskuze…
Máte doma budoucího prvňáčka? Chystáte se letos k zápisu?
Neváhejte a pište, jsem zvědavá, kolik se nás tu sejde (ano, i nás to letos čeká) a taky jak probíhají přípravy, rozhodování o případném odkladu nebo zápisy u vás 🙂
Šárko, to je tak roztomilé, jak se snaží mít všechno jak ostatní neb co mají ostatní je správně:-). Malá dnes dostala první razítko do žákovské knížky, tak byla pyšná. Taky přišla s tím, že se zamilovala do nějakého Ondry – je prý strašně línej – vůbec se nehlásí, nevytleskává slabiky… Ale je moc hezkej:-). Tak jsem se ptala, jestli to Ondra ví, že se jí líbí a ona říkala, že se ho furt na něco ptá, takže to musel určitě poznat:-). Takže naší malou zajímá (dle mých předpokladů) vše jen né ta škola. Připravuji se na to, že školu prostě udělá jen tak “mimochodem“, ale asi láska to nebude. Bačkory nosí, protože mají jídelnu mimo školu… Paní učitelka chce, aby měli bačkory v sáčku neb občas jdou někam jen s bačkorama, tak aby nemuseli tahat celou tašku a sáček chce proto, když prší nebo sněží…
Petro, tak dnes přišla malá s tím, že je paní učitelka přesadila a posadila ji vedle holčičky, kterou zná jedinou ze školky… Prý se holčička paní učitelky zeptala a tak to dovolila. Naše slečna to, že sedí vedle kluka k mému údivu ani neřešila, ale očividně byla nadšená, že může sedět vedle kamarádky.
Tašku už dnes přinesla v pořádku – vše bylo na svém místě a kromě asi dvou sešitů, tam ani neměla nic navíc, tak mám radost. Ksanda.1
Diskuze se pěkně rozjíždí, tak přispěju taky s troškou do mlýna, co se “prvního dne ve škole“ týká 😉
Včera ráno malou vedl do školy muž normálně na osmou a nesl jí věci na tělocvik a výtvarku. Tašku zatím zvládá sama – bodejť ne, když v ní má jen svačinu, přezůvky a pití;-) Nově do ní včera přibyla žákovská knížka a taky měla první úkol – uvolňovací cvik. Včera jeden dělali společně ve škole, za ten dostal každý razítko a na doma měli udělat druhý.
Petro, u nás si taky Anežka musí přezůvky nosit v tašce – protože je potřebuje i do družiny a tam si je nemá kde nechávat, takže ani dvoje bačkory (jedny ve skříňce ve škole, druhé v družině) by nic neřešily. Původně jsem špekulovala taky se sáčkem na bačkory, ale pak jsem zjistila, že v tašce je zepředu jednaá prostorná kapsa, do které se jí bačkory pohodlně vejdou. Pytlíkem na ně jsem ji nezatěžovala, je mi jasný, že by to dopadlo podobně jako u ksandy – bačkory by sice byly v tašce, ale na pytlíku a ne uložené v něm 😉
Učí se 2x týdně do půl jedné, ale jen jednou jedou od osmi; podruhé začínají od devíti a končí sice v půl jedné, ale mají početně jen čtyři hodiny. Je to proto, že jak jich je moc, mají půlené hodiny na čtení a psaní…aby na ně měla učitelka víc času.
Včera pro ni šel manžel do družiny po obědě a byla nadšená – ze všeho, ze školy, úkolu, družiny…jen říkala, že nejedla tu “divnou“ rejži, co měli 😉 – byl kuskus s pečeným kuřetem. Ale polívku prý snědla celou. Tak uvidíme jak dneska.
Dnes jsem ji poprvé vedla do ranní družiny (ale jen na všehovšudy 45 minut). Byla trošku vyplašená, protože se děti scházely na jedné třídě a nebyla tam zrovna “její“ vychovatelka, ale chvilinku po nás tam přišla holčička od ní ze třídy (potkala jsem je s její mamkou před družinou, když jsem odcházela)…tak snad to zvládla. Moc jsem se s ní necrcala, vím, jak to bývávalo jeden čas ve školce – čím delší loučení, tím dřív začala pofňukávat. Takže teď nic – jen pusa, a nazdar 😉
A taky mám jednu úsměvnou “historku“. Na kreslení mají mít v penále pastelky, nejlépe prý Progressa. Tak jsme koupili právě ty Progressa a malá mi včera po příchodu hlásila, že se za ní byl podívat o přestávce ve třídě brácha a že neměla pastelky, tak jí půjčil svoje. Zůstala jsem na ni hledět a říkám jí: Anulko, ale ty máš přece v penále pastelky – ty Progressky!“ A ona na mě: “Maminko, ale děti kolem mě měly “normální“ pastelky, tak jsem myslela, že je mám mít taky a těma v penále jsem nevěděla, jestli mám kreslit…Ale Lukáš mi půjčil svoje. :-))
Šárko, to jste měli ten začátek roku celkem drama. Tak tfuj, tfuj, ať už máte marodění na dlouho vybraný 😉
U nás se v první třídě učí podle Nové školy.
berdy, tak co ta družina, vysvětlilo se, kde je problém?
Pavli, k tomu nošení aktovky – asi to bude u většiny stejný důvod. My jsme v úterý a včera nesli do školy spoustu věcí (v út všechny pracovní sešity a učebnice, kufřík na výtvarku, včera tělocvik a další věci). Co šlo, to jsem jí dala do aktovky, aby to pak zvládla donýst do třídy, takže ji měla dost těžkou. Hlavně v to úterý to byla pecka. Ona si ji i chtěla nýst sama, ale s těma jejíma 18 kilama fakt stačilo, že to pak táhla ze šatny do třídy 😉 Teď už si to nosí sama – u nás dává prvňákům učitelka domů jen to, v čem mají úlohu, takže mají tašku skoro prázdnou.
Držím palce, ať jídelnu Janička zvládne v pohodě. Je fakt šílený ráno řešit, co bude u oběda…
ksando, to se mi jen tak vybavilo, když jsi psala, že nevíš, jak malou tady titulovat 🙂 Já tenkrát nad těma zkratkama taky chvíli dumala, co to znamená, ale pak jsem to nějak vydedukovala sama 😉
Těch úkolů mají u vás děti teda požehnaně. U nás měly včera jen domalovat obrázek z prvního dne.
A ty podpisy hned takhle na začátku mi teda taky přijdou dost drsný. Docela bych měla obavy, aby to ty holčičky moc neodradilo. Když byla v první třídě Anička, tak dostávali na začátku razítka všichni – když to bylo pěkný, dostali motýlka a když bylo ještě co zlepšovat, tak tuším rybičku. To se mi líbilo – že měl každý nějakou odměnu, i když to nebylo úplně perfektní. Časem ještě přibyl kozel, když to bylo vyloženě odfláknutý.
U vás si děti nosí bačkory domů? U nás je mají v šatně v tašce. Nosí fakt jen to nejnutnější – pouzdro, svačinu a pití + zpátky do školy to, v čem mají úlohu. V pátek ještě žákovskou na podpis.
Jani, to máš teda celé odpoledne o zábavu postaráno, co? – s tím vším procvičováním… tak ať vám to jde pěkně od ruky i do hlavinek 😉
suodal, ta historka je super 😉 oni mají prostě tolik zážitků, že se to nedá pamatovat. Majda mi zase včera říkala, že už si našla kamarádku. Když jsem se jí ptala, jak se jmenuje, tak byla odpověď stejná jako u vás: “Nevím.“ Zkoušela jsem vyjmenovat všechny holčičky ze třídy a všechny jména zamítla, tak jsem zvědavá, co za kamarádku z toho vyleze 😉
Pak nás ještě nechtíc pobavila, když říkala, že se byli podívat po škole a šli i za panem ředitelem a taky za paní ředitelkou 🙂 čímž mínila zástupkyni. Anička jí pak říkala, že to je ta paní zástupkyně, za kterou byla s kamarádkou se kouknout na kočičku (bydlí ve škole a holky šly za ní cosi vyřizovat). Na to Majda opáčila: “Hm, tak tu kočičku už nemá.“ A za chvíli dodala, že u ní žádnou kočku rozhodně neviděli…
K tomu jídlu – já i vím, kdy a kde ten problém vznikl (na prázdninách – tipla jsi správně), ale nepodařilo se mi dopátrat, co se stalo, takže se jí to těžko vymlouvá. Doma už to máme vyřešený a jí vlastně stejně jako předtím, možná i trošku líp, jen vždycky před obědem přijde, že jíst nebude. Já jí na to řeknu, že teda nemusí, jen trošku ochutná a pak se rozhodne. Takže to často dopadá tak, že sní všechno, někdy si i přidá. Jen se to prostě neobejde bez těch řečí předem.
S jídelnou je to horší, to mi přijde, jakoby se bála, že ji tam budou do jídla nutit stůj co stůj. Přitom ví, že s vychovatelkou jsem mluvila, už v jídelně dvakrát byla a nikdo ji nenutil, ale pořád to ještě nemá v hlavě úplně srovnaný. Teď už mi to přijde lepší, ale máme novej problém – v pátek jedou třeťáci na farmu a vrátí se pozdě, takže Majda bude muset na oběd s prvňákama,tudíž opět problém… Já jí nechci lhát, že tam Anička bude, když předem vím, že ne. Takže už dnes ráno zase slzičky, že zítra na oběd nejde…
NO, jestli jste to někdo dočetli až sem, tak máte u mě nějaký pěkný razítko 😀
První perlička ze školního kuloáru 😀
Kamoška chodí do Rakous na brigádu a tak její dcerku mimo jiné nejlepší Honzíkovu kamarádku a školní spolusedící, mám do 16 hod. na starost.
Když přejeli ze školy (mimo jiné autobus mají jen pro sebe…nikdo totiž ve 12 hod. zatím nejezdí – všichni chodí do družiny) tak se ptám: “Tak co jste si dnes povídali s p. uč.“…“Já nevím.“ …“Byli jste se ještě podívat po škole???“…“Já nevím!!!“… “Leni, co jste dělali???“… “Teto, já si to nepamatuju“.
Tak jsem to vzdala, ale jen na chvilku…nachystala jsem jim obídek a protože jídlo je společenská záležitost, tak jsem zavedla řeč na školu znovu v domnění, že když sedíme hezky u stolu, tak se rozmluví a budou se doplňovat. Po mé otázce jsem byla okamžitě spražená Honzíkovou odpovědí s výhrůžným podtónem: “Vždyť už jsem ti říkal, že si to nepamatuju!!!“….“Leni, ty si to taky nepamatuješ???“ V tu chvíli Leničce zajiskřila očka, nahodila svůj bezzubý úsměv a celá nadšená mi povídá: “Já si pamatuji jen jednu věc.“ Mé zvídavé srdce zaplesalo radostí, že se konečně něco dozvím a Lenička druhým dechem dodává: “…že to bylo super!!!“ a dál žvýkala svůj oběd. Mě spadla čelist hluboko pod stůl a prostě jsem to vzdala.
Ve 13 hod. přijela domů Domča a následoval můj křížový výslech a já věděla, že aspoň u Domči má zvědavost bude zcela ukojená-spíš, že toho po 15-20 min. budu litovat, že jsem se vůbec zpetala … protože ta ze sebe snad vysype i to co neví 😀 Domula je totiž jak Jezinka…nabídnete jí prst (v tomto připadě ucho) a ona vám sežere celou ruku. Už šest let pokaždé, když přijede ze školy, mi musí povykládat úplně všechno, jinak se prostě nemůže jít převlíkat, obědvat atd. 🙂
No, a co se divím?!….já, jsem totiž nebyla jiná!!! Takže na nás platí krásné pořekadlo “Jaká matka, taká dcéééra“ 🙂
*****************************
Dneska měl Honzula za DÚ psát řádek nuly.
Jinak si myslím, že by nebylo od věci, kdyby jsme z toho našeho mateřskýho vyšilování udělali nějakou prima diagnózu a hezky se slezli s lahvinkou vínka v nějaké psych. léčebně 😀 😀
Peti, nevznikl problém s tím jídlem někde ve školce nebo u příbuzných, když tam byla Majda sama??? … ale to už jste asi probraly i po zpátku, že?!
Jinak děkuji za Honzíka…doufám, že mu to kabrňáctví vydrží. 🙂
Držte se všechny a dětem žádné školácké chmury 🙂
Ahojky, tak u nás zatím se školou spokojenost, i když já na něm ráno vidím, že se mu moc nechce, jde spíš o to odpoutání se ode mne.
Tašku jsem dnes nesla oběma dětem, protože je měli neskutečně těžký, oni si nesli to ostatní – tělocvik a výtvarku.
Úkol měli včera, nějaké to malování a tak, jelikož vím, že Vašek potřebuje na pochopení víc času, jukáme trošku dopředu, aby pak chápal, co se po něm bude chtít. S Barčou taky už procvičkujem a ťukááám – zatím ji baví počítat a hrát si se slovy, no jsem zvědavá jak dlouho ji to vydrží 😉 Snažím se procvičovat s oběma, jsou si v tomhle hodně podobný a prostě to je potřeba, jen doufám, že letos budou úkoly lehčí. Loni jsme trávili téměř hodinu úkoly a další hodinu cvičením.
Kroužky kromě hasičů zatím nemají, ale Vaška bych chtěla přihlásit na karate – potřebuje se někde vybít, jak musí sedět, tak odpoledne s ním šijou všichni čerti.
Petro, to je dobrý nápad, jen si nejsem jistá, zda by všichni pochopili o kom píšu (já bych to teda nepochopila):-). Malou jsem do školy poslala – ráno byla docela fit, ale odpoledne už se mi moc nezdála, tak bojuju sama se sebou – je mi jasné, že ji nemůžu při každé “rýmičce“ nechat doma, ale zase… No, zítra uvidím. Dnes byli v kině. Úkolů už měly několik (zabralo nám to 20min.) – zaznamenávali a “četli“ první a poslední písmenko, počet slabik… Z matematiky přiřazovali počet obrázků k číslům (do tří), pak měli “číst“ číselný diktát…
Suadol, tiše závidím pečlivého školáka – malá dnes přišla s tím, že to má v tašce trošku přeházené, že měla málo času – svačinový box místo penálu, kupu knížek a sešitů (to je taky důvod proč ji tašku nosím neb ji má fakt těžkou, tak doufám, že to brzy vychytá). Bačkory fláknuté v tašce NA pytlíku… No, trošku trpím, ale zatím to nenechávám na sobě znát. To co dělá ve škole (v matematice už mají hotové dvě stránky) má moc hezké, ale doma to odflákne… Už má i razítko a dokonce říkala, že dvě holčičky dostaly jen podpis, že se jim to nepodařilo, tak jsem se docela divila, ale asi je lepší udělat si v tom jasno hned ze začátku.
Jé, no vidím, že jsem asi poslední, kdo ještě nenapsal…
U nás zatím pohoda. Jak už se probíralo u jednoho článku – děti opravdu měly včera a dnes 2 hodiny, zítra a v pátek budou mít tři. Od příštího týdne podle rozvrhu.
Zatím pořád nadšení. Včera si stihli jen projít školu a seznámit se, dnes už pracovali i do matematiky a uvolňovali ruku.
Úkol zatím žádný nemají.
Jak tu tak čtu – u vás není zvykem, aby si děti samy nosily aktovku? Mně teda ani nenapadlo, že bych jí aktovku nesla já… Prostě obout, vzít aktovku a vyrazit.
Do jídelny vzhledem k tomu času, kdy končí, zatím nechodí, uvidíme, co bude od pondělí. Taky už občas u oběda zkouší věty typu – a co když mi to v jídelně nebude chutnat, nebo kolik toho budu muset sníst…
Zatím se mi podařilo hezky upíchnout ZUŠku, že tam nemusíme dvakrát týdně, ale bude mít za sebou dvě hodiny, dokonce u stejné p.uč., kterou měla i loni, tak jsem ráda.
Jinak žádné kroužky letos neplánuju, už se s tím smířila, že kroužky bude mít, až bude chodit do družiny příští rok…
I tak mám pocit, že toho mají dost – v pondělí bude mít odpo tu ZUŠ, ve středu mají pět vyuč. hodin a asi tam bude ještě náboženství (což se mi dost nelíbí, uvidím, jak to ještě dopadne) a v pátek bude mít folklorní soubor jako loni.
Což se mi zdá, že je na prvňáka i moc, uvidím, jak to budem zvládat, v pololetí by měla ještě začínat na klavír…
Zas na svou obranu (nechci vypadat jako ambiciozni matka, která přetěžuje své dítě 😉 ) musím dodat, že soubor je odpočinkový, žádná dřina, stejně tak zatím bude i ZUŠ, jde spíš jen o čas, než o nějaké znalosti nebo námahu…
tak naší malé se zatím ve škole líbí ale za to družina moc ne.Včera jsme pro ni šly ve tři hodiny a poznala jsem na ní že se něco děje.Tak jsem zvědavá co bude dneska.
Tak jo, napíšu taky, i když – my jsme asi mezi vámi jediní, co mají první “ostrý“ školní den až dnes – takže vlastně ještě nevím, jak to dopadlo. Vezmu to zeširoka…protože tam je asi “jádro pudla“ 🙂
V pátek byla totiž malá naposledy ve školce a už při příchodu domů říkala, že tam byl chlapeček, co usnul na zemi na koberci, jak mu bylo zle… V sobotu jsme dětem chtěli udělat hezký den ;-),a tak jsme vyšlápli na zříceninu tady kousek od nás. Večer malá ještě smlsla po véče brambůrky a pak začala chodit, že ji bolí bříško. Nakonec se vyzvracela a ulevilo se jí. V neděli semtam fňukla, že ji bolí bříško, ale protože jinak se chovala celkem normálně, jedla, spala, hrála si, tak jsme si s mužem mysleli, že je to asi od nervů – z toho, co ji v pondělí čeká. Pondělí jsem vám tu popisovala – toho vás ušetřím 😉 a k večeru si zase stěžovala, že ji pobolívá bříško. Opět jsem to přisoudila změnám – už ve školce hůř snášela změny učitelek, míst, kde se scházeli, dětí… Jenže v noci se probudila, plakala, že je jí zle, ale ještě to zaspala. Ráno už vypadala fakt zle, překonávala se, ale nešlo to a musela zůstat doma. Teplotu neměla, zato asi dvakrát zase zvracela. Muž má naštěstí týden dovču, takže s ní zůstal doma a nechal ji ležet. Usnula prý ještě na dvě hodiny potom, co jsem odcházea do práce. Přes den měla dietku, k večeru už jí bylo dobře a dneska ráno šupajdila do školy…Natěšená – takže žádné nervy se nekonaly. takže ji nesjpíš lízla nějaká střevní rychlá viroza.
Včera jsme měli třídní schůzky, byli jsme tam asi hodinu. Dětí je fakt moc, učitelka říkala, že je teď ve třídě ještě s praktikantkou na dva týdny a pak už bude s dětmi sama. Ale že je opravdu znát ten vysoký počet. Navíc, jsou tam dvě třetiny kluků, třetina holek, takže živější třída už od základu. Učit číst se budou genetickou metodou – takže do prosince psát určitě nebudou, jen uvolňovat ruku. Matematiku mají podle Frause a co jsme tak prohlíželi s mužem učebnice, tak úlohy v nich vypadají podobně jako v procvičovacích sešitech, co jsme malé občas kupovali na doma už dřív.
Jsem zvědavá, s čím dnes přijde domů 😉
Suodal, Honzík je kabrňák! Můžeš na něj být vážně pyšná, když se snaží takhle hezky osamostatňovat. Ale rozumím i tobě – taky mě přepadají podobné ochranitelské záchvaty ještě i u syna, a to je mu čtrnáct 😉
Petro, s jídlem se to snad časem poddá, tím spíš, kdy tam má u sebe starší ségru, to je prima 😉
Ksando, stále mluvím i píšu o “malé“, i když už je teď školačka. Tak si z toho nic nedělej…Snad se toho taky zbavím, ale asi až mě přeroste…a to bude zřejmě brzy. Zatím jsem v naší rodině druhá odzadu, už i syn mě přerostl o hlavu 🙂
Koukám, že už začínám být jako Matilda – nic ve zlém, Marti ;-), jsem se nějak rozepsala… ale už končíííííím.
No já myslím, že plné dojmů jsme tu nejspíš všechny. Mně už včera přes den taky párkrát svrběly ruce, že ještě připíšu, ale nechtěla jsem být za magora 😉 Nějak jsem si myslela, že napodruhé už tu první třídu tak prožívat nebudu a teď mi přijde, že je to naopak ještě “horší“. Takže koukejte psát a nebudeme si jako blázni připadat žádná 😉
suodal,Honzík je teda fakt borec! a ty taky 😉
Cvrčku, paní Timi je teda taky dobrá 😉 U nás snad polovina rodičů paní učitelku zná (my taky, dávno si tykáme), takže jí říkáme jménem. Majda dnes ráno taky nechtěla pomoct s aktovkou, i když ji měla docela těžkou, jak ještě nesla nějaký věci do školy, co tam zůstanou. Pak mi došlo, že kousek za náma jdou děti od sousedů do školky, tak se asi chtěla předvíst 😉
ksando, já už se chtěla i zeptat, jak se “malá“ jmenuje, ale asi neprozradíš, co? chápu, tahat to z tebe nebudu, neboj. Nechceš teda používat třeba první písmenko jména? Nebo nějakou jinou zkratku 😉 – na jednom anglickém webu jsem zaznamenala docela vtipné zkratky pro všechny členy rodiny – DD (dear daughter = drahá dcera), DS (dear son), DH (dear husband), případně byly ještě očíslovaní od nejstaršího k nejmladšímu. Česky by to bylo vlastně u dětí stejné, jen manžel by byl DM nebo DP (partner, přítel, nebo třeba polovička) 😀
A co malá, rozmluvila se? nebo jsi ji nechala doma?
A co úkoly? Majda měla “sypat zrní“ slepici a pak tu slepici nakreslit. A protože jedou podle pejska s kočičkou (mají obrázek na šatně, značky ke třídě i výzdobu), tak ještě kreslila, co dávali do dortu – na jednu stranu co má ráda kočička a na druhou co má rád pejsek. Jinak jim včera uč. četla na koberci (samozřejmě pejska a kočičku), pak zdobili noční košilku – kolektivně, a látali pejskovi díru na gatích (to už každý sám).
Když se pro ni stavovala kamarádka, jestli půjde ven, tak jí hrdě hlásila, že ještě musí udělat úkoly 🙂
S družinkou šla na oběd už se třeťákama (jsou k nim přiřazení 3 prvňáci, co tam mají sourozence), takže seděla u stolu s Aničkou. Jak přišli do jídelny, tak prý začala brečet (ona má fakt nějakou fobii z jídla a furt nemůžu přijít na to, co se stalo). Ale p. vychovatelka to zvládla – ujistila ji, že když nebude chtít, tak jíst nemusí. Nakonec prý snědla trošku polívky a druhý skoro všechno. Když jsem se ptala, tak říkala, že jí chutnalo. No ale večer byly zase slzičky, že nechce chodit do jídelny. Takže znovu vysvětlování, že stačí když ochutná a když jí to chutnat nebude, tak to jíst nemusí, že ji nikdo nutit nebude. Tak jen doufám, že to už brzo vezme jako hotovou věc.