Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Prvňáčci 2012/2013
Včera už proběhly první zápisy do prvních tříd pro příští školní rok. Dnes na VD vyšly hned dva články, které se zápisy také souvisí (Jaká je nejlepší škola pro vaše dítě? a Rozhodujeme o první třídě nebo o odkladu povinné školní docházky), tak si říkám, že možná už i nazrál čas k založení další prvňáčkovské diskuze…
Máte doma budoucího prvňáčka? Chystáte se letos k zápisu?
Neváhejte a pište, jsem zvědavá, kolik se nás tu sejde (ano, i nás to letos čeká) a taky jak probíhají přípravy, rozhodování o případném odkladu nebo zápisy u vás 🙂
Ahoj holky, u nás jde škola stále v pohodě, občas si syn stěžuje, že je to nuda, ale to se týká hlavně čtení, na které ses, Petro, ptala. Protože číst už delší dobu umí, slabikování atd. ho moc nebere. 🙂
Je to dost legrační, když mi přečte nejprve zadání (něco jako “čtěte a klaďte při tom důraz na délku samohlásek“) a potom slabikuje ty čtyři slovíčka, co mají za úkol “máma má …“. U toho se docela bavím. 🙂
Suodal, mě docela zarazila ta dvojka s vykřičníkem, u nás se dávají pořád jen jedničky, max. přeškrtnuté razítko za něco, co opravdu nešlo, aby to rodiče věděli, ale dvojky vůbec.
Taky si myslím, že se to časem s Honzíkem upraví, návrat do školky je asi až to nejposlednější řešení. Možná by stálo za to zjistit, jak ho učitelka motivuje, těma dvojkama asi moc ne. Moc vám přeju, abyste to zvládli.
Suodal, já bych to viděla asi tak, jak Petra.
Netlačit na něho, nechat ho v klidu. Uvidíš, že jak se bude uklidňovat situace doma, bude mít zas pevnou půdu pod nohama, tak se bude lepšit i ta paměť.
Samozřejmě i bude vyspívat, zvykne si. Přecejen v té škole nejsou ještě ani dva měsíce…
A jak to tu tak čtu, tak některé p.uč. teda letí rychlostí blesku. Nás vždycky učili, že písmenko se má nejdřív tak 4 dny jen číst, prostě vnímat tiskací písmo, pak teprve se přechází do písanky a to klidně s tím, že čtou už další písmeno, ale píšou ještě to “staré“. A zase tak min. dva dny psát jen to jedno písmeno, aby se dětem upevnilo. No vyzkoušené to ještě nemám. Ani coby učitelka, ani coby matka – Jája jsou na druhé straně malé písanky a ještě rozcvičují i ve velké – předpokládám, že začnou příští týden první písmenko psát. Tak pak uvidím.
V klidu doma procvičujte, cvičte i paměť (různé hry, cvičení, veršíky). V rychlosti mě teď napadá hra, že ty řekneš 4 předměty, malý si je má zapamatovat, pak řekneš jen tři z nich a on musí říct, cos vynechala. Cvičte fonematický sluch (hláskuješ slovo, malý říká celé slovo, nebo naopak, on hláskuje). Skládejte písmenka, nebo vemte jedno a cvičte v Živé abecedě, ve kterém domečku písmenko bydlí (vkládejte do rámečků jen to jedno).
Existují i různé publikace, jak cvičit paměť, soustředění. Ale spíš bych to zatím nehrotila.
Na soustředění jsou dobré i puzzle, skládačky, hlavolamy, určitě Honzíka něco zaujme.
Držím vám palce! Vydržte. Jak jsem četla tvůj příspěvek, tak jsem se trošku obávala, jako by ho chtěli vracet do školky. Zkus se tomu bránit, raděj se mu v rámci možností věnuj, ale zas ne moc, aby se mu to nezprotivilo 😉 Nenásilnou formou, spíš hrama, aby nebylo poznat, že jde o učení 😉 Vracení do školky by pro něj mohla být hrozná potupa a mohlo by mu to uškodit ještě víc, než když zkusíte vydržet a ono se to jednoho dne prostě zlomí samo 😉
Teda holky, já zírám a jsem ještě vděčnější za naši školu (i když já si jí považovala už dřív). U nás žádné dvojky natož trojky nejsou, prostě jedničky a tiskátka nebo nic. A myslím, že je to tak v pořádku. Nějak nevidím důvod děti stresovat trojkama a otravovat jim to učení už teď. Nevím teda, jak vaše děti, ale na Majdě je vidět, jak má radost, že už si něco i sama přečte nebo s malou pomocí (jen jednoduchá slova, ale vyloženě je sama na sebe pyšná, že to jde).
suodal, já bych z toho závěry nedělala. Záleží, jak se domuvíte s uč, jak na Honzíka “půjdete“. Kamarádka řešila podobný problém, když se ve škole ukázalo, že synovi by možná rok navíc ve školce prospěl (je to bystrej chytrej kluk, ale zároveň byl ještě takový děťátko). S uč se dohodly, že to nebudou hrotit a dají mu čas – prostě žádnej velkej humbuk kolem toho, co mu nejde, no a on do toho všeho dozrál. Ale myslím, že v tom velkou roli sehrálo to, že to nehrotila hlavně učitelka.
kšando, já bych možná bývala taky gumovala, ale jak měli u Aničky ve třídě zákaz, tak ona nepřipustila ani vygumování tečky navíc apod. Nejdřív mě ta ruka občas i svrběla, že jí to umáznu, ale pak jsem si právě řekla, že nejde o dílo na výstavu, ale o to, že to doma zkusíme. Teď mě to fakt už ani nenapadlo. A že tam Majda má občas “nádhery“ – já ti to snad i naskenuju a pošlu, abys viděla, jakou máš doma pečlivku 🙂
Jani, vy jste teda taky rychlíci. Myslím, že Anička před těma 2 rokama šla podobným tempem jako teď Majda a v pololetí už se mnou na střídačku četla úryvky z knížek pro prvňáčky.
To se musím pochlubit – Majda dnes začala s dopisem Ježíškovi a první si chtěla psát o knížku s velkýma písmenkama, kterou si pak bude moct přečíst 😉 To mě ohromně potěšilo.
Jano, tak to taky pěkně frčí. Já si fakt říkám, jak jsem mohla zapomenout, že ta první třída je tak strašně těžká. Když si člověk uvědomí, co vše za ten rok ty naši prckové zvládnou, tak je to opravdu obdivuhodné. Jinak o, taky naše malá píše na druhou stranu. U nás děti paní uč. učila hned od začátku, že pokud čtou dlouhé písmenko – mávají ručičkou od shora dolu (jako když píšou čárku ve vzduchu). Docela myslím, že to funguje.
Suodal, jseš si jistá, že nepíšeš o Vaškovi 😉 i když on teda tolik zážitků nepovídá, ale jinak mi bereš slova.
Podle mě těch problémů bude vícero – něco má z dědictví po tatínkovi (toho prý mohli zkoušet jen 5 min. na začátku hodiny a pak klidně pochodoval po třídě), něco určitě z těch jeho nemocí, páč takový chemikálie, co do sebe dostal, určitě bez následků nebude.
Jen mám pocit, že něco chápe líp než Bára, ale nad banálními věcmi bezradně kroutí hlavou.
Co se probraného týká, tak už měsíc berem písmena, tento týden najeli na slabiky – měli bychom umět m, l, p, s, a, e, i, o a u; momentálně máme k úkolu každý den opakovat stránku z Živé abecedy, slabiky zatím jdou, co však od začátku nejde je rozdělení na krátké a dlouhé slabiky, on to prostě nepozná a mě už docházej nápady, jak ho to naučit.
V matice probíraj šestku – už nejen sčítaj, ale i odečítaj, na Vaška poměrně rychle, takže běžně u sčítání odečítá a obráceně.
S písankou bojujem od začátku, ty uvolňovací cviky trénovali v září, teď už píšou písmenka. My teda gumujem, většinou teda hlavně když vidím, že vůbec nechápe postup, třeba u mo to “o“ psal úplně obráceně. Jo a poslední dny mívali denně tak 4-5 řádků na psaní, dnes jsme trénovali “l“ a slabiky s “l“, protože ze školy přitáhl trojku (sice první, ale nepozoruju, že by mu vadila).
Petro, tak jsem chtěla nejdřív zajásat, že naše DÚ jsou normál, ale zas nic… Né, dnes ač jsme toho měli dost (psala jsem), tak to malá zvládla za půl hodinky a bez problému. Trošku jsem se nad sebou zamyslela (také na tvůj popud) a malé jsem vysvětlila, že budeme gumovat fakt jen, když jí ulítne čárka… jinak, že to prostě necháme ať paní učitelka vidí, jak se lepší… U nás jsem to “gumování“ asi zavedla já, ale malá to pak sama vyžadovala – spíše si to gumovala sama… Pětky se mnou vůbec nemohla napsat – přišlo mi, že se tak snaží, že to byl děs, tak jsem odešla dovařit oběd a ona je pak napsala tak krásně… a když jsem jí říkala, že je má fakt krásné, tak jen řekla “Fakt?“ a bylo vidět jak je šťastná. Na čtení jí už teda moc sil nezbylo, tak jsme to jen tak prolítli, ale vynahradili jsme si to pak u pexesa – máme nové, tak malá sama od sebe začala číst názvy zvířátek až jsem koukala, jaká složitá slova z ničeho nic přečte. Zatím s těma domácíma úkolama jsem se rozhodla tak, že to nechám a nebudu to tolik “hrotit“ já – prostě to napíšeme, tak jak nám síly budou stačit, ale nebudeme se stresovat. Suodal, já bych to tak tragicky neviděla. Myslím, že dcera nemá problémy se soustředit, rozhodně už bych neřekla, že by jí ve školce bylo lépe, ale taky máme někdy dny, kdz to u nás vypadá tak jak popisuješ. Mám vyzkoušené, že opravdu důkladně musím probrat s malou co “celý“ den dělala a pak se vrhnout na úkoly a začít psaním (na to spotřebuje nejvíce sil a energie). Pokud píšeme úkoly až odpoledne, tak už se jí soustředí hůř, takže si čtení necháváme až na večer.
Trošku jsem vás víc zanedbávala, takže nevím ani co se tu řeší. A tak jdu za vámi na radu nebo názor, co s tím mým prvňáčkem.
Na Honzíkovi se začala odrážet už v polovině září naše špatná rodinná situace, ale i tak mi dnes tř. uč. sdělila svůj poznatek, že jí Honzula příjde hodně hravý, neudrží pozornost a krátkodobá paměť je taky prý dost vrtkavá. 🙁
Je pravda, že psaní DÚ je na dlouho…např. za napsaným jedním písmenem nebo uvolňovacím cvikem, číslicí atd. je dlouhý přednes jakéhokoliv zážitku. Po třetím písmenu musím udělat jemné “bububu“ a že se bude psát bez okecávání, jinak u toho strávíme mládí.
Čtení mu podle mě docela jde, ale ve škole si to prý plete – tak já nevím. Ptala jsem se ho, jestli není třeba nějak nervózní, když má číst před celou třídou (byla jsem docela ve škole velká trémistka). Čteme každý den, kromě soboty.
Počítání ho baví a jde mu-teda doma. Ve škole z testu měl však 2 s vykřičníkem.
S tř. uč. jsme se domluvily, že do toho Honzíka nějak postupně dostaneme. Tohle prý ve školce poznat nemuseli. Vzhledem k tomu, že měl každý čtvrtek přípravu na školu a v úterý angličtinu, tak by si snad takového problému všimli. I když naše paní ředitelka ze školky je docela ambiciozní a působila na nás, že je super, že tenhle rok zvládla připravit tolik předškoláků do školy.
Tak já nevím…jak byste to viděli VY????
Janyse, jen se zapoj 🙂 čím víc nás tu bude, tím líp.
U nás ještě písanku nemají, takže já neporadím, ale to tempo mi přijde taky rychlé…
Jak jsou na tom u vás se čtením?
Nad dnešními úlohami se teda protočily panenky i mně a hned mi běželo hlavou, že vám to sem musím napsat. Majda měla:
– M – kreslit 4 nebo 5 obrázků s počty do 5 – sice brnkačka, ale než tam i tím svým rychlostylem nakreslí ty šišky, muchomůrky apod., tak je to docela na dlouho
– psaní – 4 řádky uvolňovacích cviků (velkých, takže tak 4 kousky na řádek)
– ŽA – 2 řádky písmenek (přečíst 3×) a k tomu obtáhnout O a nakreslit pár věcí na O
… přišlo mi to docela dost, zvlášť když nad tím kreslením strávila skoro čtvrt hodiny… no jenže pak mi došlo, že to má vlastně až na pondělí! zítra totiž jedou na tu farmu a to si berou jen batůžek s gumákama, pláštěnkou a svačinou 🙂
Psaní jsme teda nechali na zítra a pozítří.
Našla jsem tuto diskuzi, ráda bych se také zapojila 🙂 Začali jsme psát do písanky, každý den jedno písmeno, takže psali e,i a dnes a, zítra jdou na u. Připjde mě to docela rychlé. Protože dcerka si ty psací písmena ze dne na den nezapamatuje. Plete si to, když jí řeknu napiš i, klidně napíše e atd. Jak to máte vy?
Holky, jsem fakt ráda, že tady ta diskuze je. Říkala jsem si jestli nejsem divná já. Dnes jdu na kafe s kamarádkou, tak se jí přezeptám jak zvládají. Dnes máme za úkol 6 řádků v písance (psací e), pak všechny řádky pětek a list se čtením. Umí už číslice do 5 (dnes teda s číslicí 5 začínali), z písmenek umí a, e, i, o, u, l, p, s, m. Já si teda taky myslela, že jsou DÚ na procvičování, tak nechápu, proč jim je hodnotí…