Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Prvňáčci 2012/2013
Včera už proběhly první zápisy do prvních tříd pro příští školní rok. Dnes na VD vyšly hned dva články, které se zápisy také souvisí (Jaká je nejlepší škola pro vaše dítě? a Rozhodujeme o první třídě nebo o odkladu povinné školní docházky), tak si říkám, že možná už i nazrál čas k založení další prvňáčkovské diskuze…
Máte doma budoucího prvňáčka? Chystáte se letos k zápisu?
Neváhejte a pište, jsem zvědavá, kolik se nás tu sejde (ano, i nás to letos čeká) a taky jak probíhají přípravy, rozhodování o případném odkladu nebo zápisy u vás 🙂
Petro,jestli “ muzu“, k tomu splyvavemu cteni 😀 tak tady se tak uci deti cist ( ctou tak,potom dal..v Uk) 🙂
(Mala cte uz od 5,5 l)
nepr.Meggi…
Ahoj holky,
tak u nás zatím vše v pohodě:-) Na přísnost paní učitelky jsme si už zvykli, začala dávat dvojky i trojky, my zatím ještě žádné nemáme, ale určitě to přijde:-)
Jinak malá perfektně čte, pochopila, jak se spojují samohlásky s hláskama a je schopná přečíst cokoliv, protože písmenka pozná všechny. Takže čte všechno a všude, což mě moc těší, protože všichni doma moc rádi čteme. Boje jsou trošku se psaním, ale to spíš proto, že naší slečně na nějaké úpravě extra nezáleží, takže je schopná psaní pěkně odflinknout.
Příští týden máme třídní schůzky, pak napíšu, co a jak 🙂
Pavlínko, tak snad už je to jedno. Včera malá četla sama bez “hláskování“, ale myšleno to bylo tak, že jsem jí říkala, aby si tišeji (a však stále nahlas) říkala jednotlivé hlásky a pak slabiku řekla normálně hlasitě :-). Ona totiž když se spletla, tak pak už jen hádala – měla třeba číst se, přečetla so a pak jela sa, si… až se trefila, tak jsem jí říkala ať si to raději řekne…
Kšando, asi si fakt nerozumíme 🙂 Nebo teda spíš já nerozumím tobě.
Myslela jsem si, že malá si má říct potichu písmenka a pak nahlas slabiku. To je špatně. Když už, tak říct nahlas písmenka a znovu nahlas slabiku.
Tys teď ale psala nahlas slabiku a pak potichu hlásky, ale to je opačný postup. Tak nevím, co přesně se teda malá teď učí 🙂
No to je jedno, prostě říkat všechno nahlas, neříkat potichu šeptem. Aby nevzniklo to dvojí čtení, špatně se to odbourává.
Pavlinko, to jsem se asi špatně vyjádřila nebo jsi mě nepochopila. Nechci po malé, aby si četla “pro sebe“, ale když se poprvé splete, tak pak jen hádá, takže jí říkám, že lépe, když si řekne potichu ta písmenka než aby hádala – prostě aby nahlas řekla tu slabiku, ale ty hlásky už jen potichu, ale aby ona sama slyšela co vlastně říká (někdy tu sluchovou kontrolu ještě potřebuje). To je taky špatně? Jinak splývavé čtení se mi také líbí, ale respektuji to, že se paní učitelka rozhodla učit děti číst po slabikách…
Tak o splývavém čtení a učení čtení vůbec jsem vylovila tento poklad 😉
http://www.vasedeti.cz/poradny/?read=13773
Ale byla to fuška najít 😉
Pavlínko, o tom splývavém čtení jsem už od brmbulky čelta ještě než šla Anička do školy, taky se mi to moc líbí 🙂 Ale když se učí ve škole jinak a zatím se zdá, že s tím nemá problém, tak jí to do toho motat nebudu. Jestli je v pohodě, že si to takhle hláskuje, tak to nechám zase na ní 😉
Ona už teď chce takto číst i knížky, což je teda fuška, tak to teď děláme tak, že čteme spolu – půjčili jsme si knížky pro mrňata a těžká slova čtu já, zbytek Majda. Jak je tam toho textu minimum, tak se i tímto stylem dá kupodivu sledovat obsah 🙂
Peti, pokud je to nahlas, tak bych to neřešila. Tohle je prostě fáze syntézy písmen ve slabiky, následně slova.
Mně se teda nejvíc ze všech metod učení čtení líbí tzv. splývavé čtení, kdy se právě takhle nehláskuje a neskládá, ale dítě si tzv. vezme do pusinky první písmenko, pak k němu následně přidá samohlásku. Nechce se mi to tu celé popisovat, najdu to někde taky vysvětlené od Renči v poradně, pamatuju si, že jsme to tu spolu už kdysi řešily.
Problém vzniká, když si dítě zvykne si to předčítat potichu, následně teprve nahlas. To je dvojité čtení.
Pokud to říká všechno nahlas, tak to nevadí. Jak se postupně bude rozšiřovat zorné pole (tj. kolik písmenek je dítě schopné postřehnout, když se podívá na text – prvňák začíná na jednom písmenku, na konci první tř. už je to právě cca 5písmenkové slovo, dospělý je schopný postřehnout i půl řádku textu), tak to hláskování samo vymizí.
Tak něco od Brmbulky jsem našla tady:
http://www.vasedeti.cz/poradny/?read=21987
Pavli, k tomu dvojitému čtení – jak se to řeší, když čte dvojmo (i trojmo), ale nahlas? je to v téhle fázi taky problém? Majda si většinou nejdřív přečte písmenka S-O, pak z toho složí slabiku SO. stejně tak pokračuje s druhou slabikou L-Í … LÍ a pak z toho složí slovo SOLÍ. Mám ale pocit, že to takto čtou i ve škole a jestli se dobře pamatuju, tak Anička takhle četla v první třídě na začátku taky (doteď pamatuju, jak bylo schopná přečíst T-O a složit z toho třeba PE 🙂 …pak jsem si přečetla v poradně od brmbulky, že je to v téhle fázi normální, že jim to takhle občas uletí a uklidnila jsem se :-)). Časem si přestala předříkávat písmenka a poměrně brzo začala číst normálně a textu hned bez problému rozumněla, tak teď nevím, jestli to byla náhoda, nebo nahlas to čtení dvojmo nevadí…?
Kšando, já ty “dovozové“ svátky taky nemusím, ale tenhle důvod se mi líbil a pochopila bych, kdby z toho vznikla teď tradice, i když tam Američanka už příští rok učit nebude.
Kšando, prosím, pokud nechceš malé zavařit do budoucna, tak žádné tiché předčítání! Všechno nahlas! Raděj s chybou, než dvojmo.
Dvojí čtení je hrozně špatný zlozvyk, kterého se těžko zbavuje a jak budou přibývat delší slova, tak prostě nebude číst plynule.
Opravdu toto nařízení p.uč. respektujte, je to důležité.
Jinak my za sebou máme týdenní angínu, naštěstí to vyšlo do doby podzimních prázdnin, tak zameškala jen čtyři dny.
V psaní píšou zatím všichni tužkou, musím říct, že zírám nad těma pokrokama, už tolik netlačí, psaní jí jde. Prý p.uč. říkala, že kdo bude šikovný, tak v této písance už bude psát perem. Ale kdy, to netuším 😉
Čtení u nás neřešíme, takže nevím, co se zrovna učí. Ptala jsem se malé a prý hláskují slova, skládají do slabik, ale ještě je nečtou. Kde je realita opravdu netuším.
Spíš jsem si všimla, že jak chce malá předčítat, tak si občas začíná domýšlet dlouhé slova, musím na ni dávat pozor. Ona se snaží, aby to bylo plynulé a tak si to raděj domyslí, liška. Když jsem se ptala, co jí na to říká p.uč., tak prý ve škole při předčítání pohádky se jí to ještě nestalo 😉 Asi jsou pohádky o písmenkách jednodušším jazykem než knížky, co čte doma.
V matematice sčítají a odčítají do pěti, psát se učí taky 1-5.
Náš největší pokrok je v tom, že do školy chodí ráno s kamarádkou, teta je převede jen přes hlavní silnici, a odpo chodí ze školy sama. Občas trnu, když se zpozdí, ale většinou chodí brzo a odmítá, abych pro ni chodila 🙂
Takže si ráno vždycky přečtem na webu jídelníček, aby věděla, jestli si může přehodit oběd na dvojku nebo nesmí (kvůli dietě) a zatím všechno zvládá.