Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Prvňáčci 2012/2013
Včera už proběhly první zápisy do prvních tříd pro příští školní rok. Dnes na VD vyšly hned dva články, které se zápisy také souvisí (Jaká je nejlepší škola pro vaše dítě? a Rozhodujeme o první třídě nebo o odkladu povinné školní docházky), tak si říkám, že možná už i nazrál čas k založení další prvňáčkovské diskuze…
Máte doma budoucího prvňáčka? Chystáte se letos k zápisu?
Neváhejte a pište, jsem zvědavá, kolik se nás tu sejde (ano, i nás to letos čeká) a taky jak probíhají přípravy, rozhodování o případném odkladu nebo zápisy u vás 🙂
Tak jsem si pročítala příspěvky od začátku roku – z čeho jsem měla obavy, co vše se za ten měsíc už změnilo, vybarvilo… Třeba to, že malá skoro nikoho ve třídě neznala vůbec neřešila a kamarády si našla okamžitě:-). Taky (úplně natvrdo jsem to nenapsala neb jsem nechtěla, aby to vyznělo, že jsem rasistka) mé obavy, že bude mít “problém“ se svými rómskými spolužáky byl úplně mimo (bála jsem se kvůli našemu již zmiňovanému problému se smečkou psů od místních nepřizpůsobivých občanů – nežijí tam jen rómové). Naopak – hodně nám to pomohlo a já jsem za to fakt strašně ráda. Malá vypráví o holčičkách velmi hezky a dokonce říkala, že není róm jako róm, tak jsme to rozvinuli rovnou do debaty o tom, jak je hloupé soudit lidi podle toho jak vypadají… No, prostě myslím, že co se týká vztahů a celkové partičky u nich ve třídě nemohli jsme si přát lepší (aspoň podle vyprávění dcery a podle toho, co mám možnost vidět). Tak doufám, že nám to nadšení dlouho vydrží.
mourečko, razítko, že je všechno špatně???? to se někde dává? a ještě celé třídě? no, nevím, ale to bych asi přemýšlela, jestli není problém trochu jinde, než v mém dítěti…
No a jestli malá zvládá písmenka na začátku a konci slova, tak máte napůl vyhráno. Kde to půjde, tam ať si to rozdělí na slabiky a poznává písmenka na začátku a konci slabiky, ostatní už přijde samo časem 😉
Holky díky moc, hlavně za radu, jak na to 🙂 ve škole tohle cvičení dělali jednou, celá třída dostala razítko, které znamená, že vše je špatně, a do notýsku jen vzkaz, a´t to procvičujeme, ale jak, to už nám nikdo neřekl 🙂
Poznat písmena na začátku a konci slova není problém, tak nacvičíme i ty středy 🙂
Díky a dobrou
Chtela bych jen rict 🙂 ze presne,jak pises,Petro,i s tim “ natahovanim“, takhle presne,se uci deti cist tady,v Uk; drive jsem v uzasu nechapala,ze kdyz zacala skolu v 5r.( povinne a prirozene zde) a ze uz ca v 5,5l.umeji cist slova a hned nasledne vety!!! nyni ma dceruska 7r. a cte,pise..jako das 😀
hlavne bych chtela poradit “ si to tak nebrat“, nervozitka se prenasi i na deti,jak pise Petra,souhlasim!! 😀
Vzdyt mala je muj treti skolak,tak radim v dobre vire :- D
Vsecko pujde,uvidite!! 😀
My jsme toho zivy dukaz :- D 😀
Meggi
Nečetla jsem úplně všechny příspěvky.. tolik času už momentálně nemívám 🙁 Ale k tomu čtení…Anežka začala ve škole písmenem P, S, O a teď nově mají A. Slova rozkládají na hlásky a hledají na jakou začíná a končí, která se opakuje uvnitř a taky se Anežce stává, že někde prostě neslyší samohlásky..Takže třeba vyhláskování slova “prase“ zní třeba “prse“. Ale stává se jí to spíš u slov delších než čtyři hlásky. Učitelka nám říkala, ať si z toho nic neděláme, když to děti hned neuslyší, že máme jen procvičovat a přijde to postupně samo…
Jinak, škola je u nás stále v “oblíbených“, družina ji taky baví, v jídelně občas něco nesní, ale nijak výrazně si nestěžuje. Zatím dostává jen razítka, jedničky a jedničky s hvězdičkou… ale už nám doma referovala, že paní učitelka začíná rozdávat i dvojky a trojky…
Úkol mívají stále jen jeden denně a domů nosí jen sešit, ve kterém je úkol. Takže Anežčina taška je pořád poměrně lehká.
mourečko, hlavu vzhůru, to je fakt hrozně těžký. Ale ona na to přijde, neboj 😉
Kdysi tu někdo z holek učitelek radil si ty slova natahovat – byla to teda finta na čtení, ale myslím, že by to mohlo fungovat i obráceně. Prostě místo strom jí říct strooooooooooooooooooooooooooom a ať si to zkusí říct i sama nahlas.
Každopádně to neber tak, že když na to nepřišla hned, tak na to nemá, to je blbost. Nám tyhle věci přijdou samozřejmé a jednoduché, ale pro ně je to stráááášně těžký.
Mourečko, to je to o čem pořád píšu. Děti prostě ty samohlásky slyší mnohem hůř. Dcera tento úkol dostává od prvního týdne… Nám paní učitelka na třídních schůzkách říkala jak je to máme učit. Nejprve začít hláskami na začátku slova, pak na konci souhlásku (což děti ještě poměrně zvládají) a pak na konci slova samohlásku (např. ULICE). Pak s dětmi máme hrát hru “Na Marťánky“ (naše paní učitelka děti na Marťánky namotivovala – mají kamaráda z Marsu ve třídě). Tzn. rodič říká po hláskách – nejprve dvě (m – o a dítě mo), pak tři hlásky (n-ů-ž a dítě nůž) – dcera po týdnu zvládá tři hlásky s tím, že si to musí přeříkávat a při přeříkávání zrychlovat, aby to pak vlastně řekla ), no a pak čím dál složitější slova. Pokud dítě chce, může hláskovat ono a rodič říkat co slyší. Ty mřížky nám taky paní učitelka vysvětlovala – máme rozložit delší slovo na slabiky (např. e-men-tál) a rozkládat jednotlivé slabiky. A neboj – naše slečna také byla schopná říct – m-e je ma a pak se ještě rozčilovala, kdy jí řeknu m-a, že to jediné ví:-). Takže nezoufej, všude je to stejné:-)
Holky, po dnešním úkolu mám pocit, že první třídu nezvládneme a že moje dítě je buď úplně blbý nebo ty úkoly nemožný :-(( Mám nervy na pochodu.
Dostali za úkol: př. slovo strom a do tabulky zapsat, kolikáté v pořadí je písmenko o nebo jiné samohlásky.
Naše slečna tam ty písmena vůbec neslyší. Ve slově nůž mi klidně tvrdí, že tam je n a ž, ale samohlásky neslyší.
Já teď nevím, co je špatně. jestli měla jít do školy až v sedmi a ne hned v šesti nebo jestli na to prostě nemá. :-((( Mně se chce až brečet, jak jí to nešlo
Tak jsem tu s hlášením po úloze 🙂 Myslím, že jsme to zvládly podobně jako ostatní – nejdřív to točila na všechny možný strany jen ne na tu správnou 🙂 ukázaly jsme si to tužkou ve vzduchu ve velkým se skandováním “hop ke dveřím a klička k oknu“ (osvědčený trik z psaní s Aničkou) a pak už kličky šly, ale pro změnu letěly do nebes, což Majdu teda vůbec netankovalo, ale nakonec si dala říct. S kytičkou uprostřed byla hotová raz dva, pak jsme ještě dělaly ten řádek nad tím (spojená vajíčka :-)).
Přijde mi, že salámisti na tužku tolik netlačí, jak se urputně nesnaží dosáhnout dokonalého výsledku 🙂 Prostě ty úlohy probíhají mnohem víc v klidu a výsledek je asi stejný – s tou uvolněnou rukou se to píše líp, než když pečlivka Anička byla celá v křeči, aby to nezkazila.
Nemyslím si, že by se měly děti podporovat v tom, aby měly úkoly a školu na háku, to vůbec. Ale stejně jsem přesědčená, že nemá smysl je nutit k nějaké dokonalosti a nad úkolama se s nima trápit. Jestli máte možnost, zkuste nakouknout do sešitů jejich spolužáků, možná budete dost překvapené – taky jsem si kdysi myslela, jak má Anička nějaký vlnky hrozný a když jsem pak měla srovnání s jejím kamarádem, tak jsem musela naznat, že ty její jsou takřka výstavní.
ksando, jak píšeš o manželovi, tak se nedivím, že máte taky salámistku 😉 fakt za to buď ráda, zvlášť když máš doma živý důkaz toho, že to i takhle to dobře funguje 😉
Cvrčku, také jsme “kreslili“ rámeček – bylo to náročné (pro obě). Na orientaci opravdu obtížné. Malá taky psala nejprve kličky na druhou stranu. Když pak pochopila kam točit, tak už je měla celkem pěkné. No, ale pořád se se mnou dohadovala, že ten sešit otočíme… Doladila to ale aspoň krásným obrázkem:-). Suodal, postoj “šumák“ je fakt náročný (teda pouze pro mě, manželovi je to taky “šumák“):-). No, v tom bude asi u nás hlavní kámen úrazu neb manžel je inteligentní chlap, ale ve škole vše flákal (neměl snad ani jedničku na vysvědčení v první třídě)… no a přes to, že má “pouze“ výučák, teď pracuje na “inženýrské“ pozici a nikoho nezajímá, jestli na to má papíry ze školy, jak se učil ve škole… prostě umí a to co umí, umí prodat – nikdy neměl (a nemá) nouzi o pracovní nabídky. Já mám sice VŠ, ale nikdo se o mě nepere:-). No, a ačkoliv se snažím (a manžel už se taky trošku hlídá), aby malá manželovy názory na školství neslyšela, tak se tomu někdy neubráníme, což v ní samozřejmě podporuje tu “šumákovost“:-(. Ale zase je fakt (jak psala Petra), že lepší než aby nad úkoly brečela.