Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak funguje školský systém...?
Toto mě zaujalo…
http://www.svobodauceni.cz/clanek/desatero-skolskeho-systemu
ono je to asi hodně tím, že jsem šla do školy opravdu malá a měla jsem velké problémy, navíc doma nároky na pořád samé jedničky a bylo toho prostě dost, třeba bych viděla všechno trošku jinak jít až za rok, jak jsem správně měla.
Jestli je to ve školách teď lepší (a věřím tomu, že někde ano), jsem moc ráda.
Lien, tak v tom máš asi pravdu. Ale škola představuje “skupinovou“ výuku a osnovy jsou prostě založené na průměru – stejně tak jako nástup do školy… prostě celá základní škola. To je taky informace, kterou nám poskytla paní učitelka hned na začátku – že děti mají prostě různá období a různé schopnosti, možnosti… a něco jim trvá pochopit déle, něco pochopí rychleji než ostatní… Její snaha je říkat to tak, aby to pochopily všechny děti (vyprávěla mi, že ji naše malá super napodobuje a že se občas musí smát, že si o ní musíme myslet, že je úplně “máklá“, ale že to musí povídat s takovým důrazem…gestama…, aby to pochopili všichni), ale někdy se stane, že na to některé dítě potřebuje více času a od toho jsou rodiče, kteří denně s dětmi “pracují“, aby jim v “problémových věcech“ pomohli – dostáváme od paní uč. každý měsíc napsáno obecně – co a jak probírat a pokud má některé dítko v něčem problém, tak paní uč. píše do notýsku, co a jak procvičovat. Jinak to prostě zavézt nejde. Takže pokud ti jde o to, že každé dítě má jinak “vnímavá“ období, tak s tím souhlasím, ale pokud mluvíš o tom, že ve škole se všechno učí mechanicky, tak s tím opravdu souhlasit nemohu.
jo katko, to je o čem mluvím, že když si k výsledku dojdu, tak si ho pro příšt zapamatuju, nemusím pokaždé k němu zdlouhoavě docházet, ale já osobně jsem k němu ve škole nedošla vůbec (tedy v době, kdy se násobilka učila), jen jsem byla prostě donucena se to naučit nazpaměť a pak mi to dlouho trvalo – přemýšlet, v podstatě až když jsem zase zapoměla, mohla jsem si k výsledku dojít svým způsobem.
My jsme se jí učili tak, že jsme měli na jedné stránce všechny násobky a učili jseme se je nazpaměť a také jsme z nich pak takto byli zkoušeni, až když jsme to uměli, tak nám ukazovali tu mřížku (kostky), jak to použít na výpočet počtu něčeho v ploše. Takže pro mě absolutně bez pochopení.
Já si to myslím o 100%, ale nesmí jim někdo vštěpovat, jak se mají učit, musí si to pochopení získat ze sebe, ne od někoho, protože pak to není pochopení, ale naučení se. Čímž ale samozřejmě nechci říci, že není dobré mít průvodce, pomocníka, pokud se na něco chtějí zeptat, nebo získat jeho prostřednictvím další podněty.
A to právě škola s osnovami, kdy a co “pochopit“ nabídnout nemůže, byť by tam byl pedagog sebelepší, ale časově a právě množství a druhem informací limitovaný.
Lien, a to je asi to co každá vidíme jinak. Já jsem přesvědčená, že se teď už učí s “pochopením“ na všech školách neb já měla úžasné učitele, kteří sice nebyli nijak “tlačeni“ systémem, ale záleželo jim už tenkrát, jestli tomu rozumíme… a tak mě vlastně ani nenapadne myslet si, že někdo ví, že 5×5 je 25, ale když vidí kostky (př. Peťky), že mu to nesepne. Nebo jak myslíš, násobilku bez pochopení? To snad ani nejde. Ještě bych napsala, že základní školu vnímám jako “místo“, kde se dozvím ZÁKLADNÍ informace, které mi otevřou další možnosti – jistě všichni nejsou experti v počítání… ale pokud budu chtít být třeba účetní a 5×5 si budu představovat…, tak mě asi nikdo nezaměstná…
Já si to myslím o 100%, ale nesmí jim někdo vštěpovat, jak se mají učit, musí si to pochopení získat ze sebe, ne od někoho, protože pak to není pochopení, ale naučení se. Čímž ale samozřejmě nechci říci, že není dobré mít průvodce, pomocníka, pokud se na něco chtějí zeptat, nebo získat jeho prostřednictvím další podněty.
A to právě škola s osnovami, kdy a co “pochopit“ nabídnout nemůže, byť by tam byl pedagog sebelepší, ale časově a právě množství a druhem informací limitovaný.
a není prostě jednodušší se násobilku naučit? Vždyť se to člověk naučí jen jednou a celý život ji používá. Přece nebudu pokaždé přemýšlet, jaký je výsledek a postupně se k němu dobrat…to je ztráta času. Navíc, když k tomu výsledku dojdu, tak si to pro příště zapamatuju, ne?
Já si totiž stále myslím, že 90% dětí se opravdu učí s pochopením. V tom je asi ten rozdíl v našich názorech.
No peťko a pak je taky dalších x cest, jak se k výsledku dobrat a to bych právě nechala na každém jednotlivci.
Není nic špatného na tom učit se nazpaměť, ale učit se bez pochopení JEN nazpaměť. Snad je to pochopitelnější.