Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Škola z pohledu rodičů
Brmbulka nadhodila, že by se rodiče mohli zapojit do debaty, co je o škole zajímá? Co se jim na škole líbí, co ne, co by se mělo zlepšit…..
Takže tady je prostor:o)
Učitelek je nás tu dost, rodičů ještě víc;o), takže očekávám, že tato debata bude občas asi ostrá, občas velmi inspirující, ale hlavně doufám, že se každý dozví to, co by vědět chtěl nebo potřeboval.
Třeba to nedopadne tak, jak má napsáno na svém CD pan Donutil: „Ptejte se mě, na co chcete, já na co chci odpovím.“ ;o)

Občas mám pocit, že moje dcera chodí do školy na Mars 🙂 Mně se totiž nelíbí, že mají málo výletů (dva do roka) a že jsou na děti až moc vysoké nároky 🙂
K těm výletům je to asi problém vyloženě naší třídy…a tak se závistí sleduju, kam jezdí jiné třídy a tam pak jedeme třeba taky, ale dcera to má pak bez výkladu a bez té správné atmosféry.
A k těm nárokům – schválně jsem vybrala dceři dobrou školu, ale když pak vidím, za co se dávají jedničky v jiných školách, tak jen protáčím panenky. Proto jsem loni narozdíl od ostatních uvítala celoplošné testování dětí a škol.

hezké připomínky a hlavně vzpomínky, já se tu uculuji – jednak kvůli tomu že jsem na tom dost podobně jak kšanda, matematika mi asi dnes k ničemu moc nebude jen teda můžu pomáhat klukům, ale ty jazyky mě mrzí protože ani tím biflováním je do sebe nedostanu……no a když už nic jiného z téhle diskuze plodného nepochytím 😀 😀 tak letopočet 1212 co tam ze školy nezbyl si teď budu pamatovat do důchodu…no a pak už to s tou pamětí půjde z kopce…

Včera jsem to nestihla dopsat, běžela jsem do školky 🙂
Měli jsme i profesory, kteří třeba vůbec nepoužívali učebnice a přesto jsem z jejich předmětu bez problémů odmaturovala a pamatuju si možná víc než z toho biflování.
Ono některý předmět bude asi na projekty vhodnější a některý bude možná spíš biflovací.
V ekonomice a marketingu jsme si hodně povídali, profesorka se nás na něco zeptala a museli jsme zapojit hlavy. Třeba proč firmy vydávají zaměstnanecké akcie. Nebo v marketingu jsme museli napsat 10 věcí co je pozitivní na masovém vrahovi 🙂
A ze základky mi utkvěl pan učitel na matiku (jsem dyskalkulik, takže to byl pro mě hororový předmět). Ale díky němu jsem fakt zvládla základy a přežila jsem i střední školu.
Nezapomenu jak nám dal slovní úlohu, že kluk balí mamince dárek, krabice má takovou délku a šířku a má stuhu o určité délce a měli jsme spočítat, jestli mu ta stuha bude stačit. Kdo to první správně spočítá, že dostane jedničku. Já šťastná, že to mám hotový první jsem se přihlásila a řekla, že to vyjde akorát. Jedničku jsem nedostala, a pan učitel mi kladl na srdce že musím taky u počítání přemýšlet, protože jsem zapomněla na mašli :-).
No a teď se jdu podívat k čemu byla ta Zlatá bula sicilská 🙂
Pavlínka to sice napsala hezky a s něčím nelze než souhlasit – např. že osnovy byly propracované, školství na vysoké úrovni, že určité věci, které v životě nepotřebuji patří k všeobecnému přehledu, který by člověk měl mít, nicméně myslím, že to co napsala Lusy také mluví za sebe. Pamatuje si Zlatá bula sicilská 1212, ale co to bylo ne – což já považuji za to důležité. Při “šprtání“ zpaměti prostě tyto podstatné informace unikají – chybí tam ta propojenost a stálost. Takže za mě – něco se člověk našprtat musí, ale většina informací se dá propojit…nebo aspoň ozvláštnit, tak abychom měli důvod si to v naší hlavě uchovat (náš učitel se třeba snažil vyprávět nám zajímavosti, které se vztahovaly, ke konkrétní události…
Bamisko, já moc radost nemám:-). Ale fakt si myslím, že na jazyky (stejně tak jako na matematiku) musí mít člověk nějaký šestý smysl, který já mám bohužel na matematiku…, ale jazykový šestý smysl mi nebyl dán:-(.

Sice nemám ještě doma školáka, ale téma je to zajímavý.
Pavlinka to napsala hezky.
Je pravda, že mě by se taky líbil volný styl výuky a na druhou stranu bych chtěla, aby dětem v té hlavě něco zůstalo.
Třeba vyjmenovaná slova bych už asi nedala, ale hrubky
(většinou) nedělám, takže ve mě asi něco zůstalo.
Je pravda, že většinu věcí co si pamatuju ze školy (základky i střední) bylo nabiflovaný. Hlavně na střední jsme měli takový profesory.
O zeměpis jsme měli slepou mapu světa-Bospor a Dardanely ukážu asi ještě dnes.
V němčině jsme se museli naučit slepou mapu Německa a Rakouska-všechny spolkové země a hlavní města. Bylo to jako básnička. Bayern-München mi v hlavě uvízlo.
V dějepise byly 5 minutovky z letopočtů, takže Zlatá bula sicilská 1212,ale nevím co to bylo. Něco o tom, že bysme mohli volit papeže?? Asi blbost a gůglit se mi teď nechce.
Nebo mi uvízl Toleranční patent, někdy v době Marie Terezie (?) a bylo to něco o náboženské svobodě?
Ideální by asi bylo propojit biflování s projekty. Aby děti názorně pochopily co si to do té hlavy vlastně nasoukaly a uměly to použít.

pavlinkav…hezky jsi to napsala…a s posledním odstavcem naprosto souhlasím….o tomhle jsme se cca před 2 roky bavili s mým třídním na gymplu co už je v důchodu….
pamatuju jak se rozčiloval, že mládež nevydrží 45 minut nepít, pořád lupají petkama, jsou kompletně nevychovaní s krkáním a podobně a nepřijde jim to až tak neslušné….bylo fajn poslouchat učitele který mluvil ze zkušeností..podotýkám že to byl velice férovej učitel, co naučil a né strachem z něho…ale také na každém srazu vypíchne jak se ta mládež mění, že my jsme byli jeho z posldních tříd které byly fajn…když průser tak jsme všici drželi při sobě, ted že už to není až tak o kolektivu ajak si hrajou každej za sebe….tohle nemůžu vypíchnout nebo potvrdit, ale věřím že má podle čeho srovnávat…
no a o rodičích se rozepisovat radši ani nebudu 😀 😀 😀
Bamisko, ale proč měli víc vědomostí a byli víc nadupaní?
No protože se to všechno “našrotili“, tím stylem, jaký se teď rodičům a společnosti obecně nelíbí.
Všichni chtějí interaktivní výuku, projekty, aby si žáci info hledali, uměli vyhledat apod. Ano, oni si to najdou, ale bohužel to neumí. Vytisknout a pustit z hlavy.
Dějepis, zeměpis – měli jsme mnohem větší znalosti, protože se to po nás vyžadovalo a museli jsme se to nadrtit. Přežili jsme to a myslím, že základy v té hlavě máme dodnes. Aspoň rámcově.
Teď po nich pomalu nesmí učitelé nic vyžadovat, ty základy, co my si pamatujem, tak ty oni se učí, takže až zapomenou… tak už budou holt za hlupáky, kteří ani neví, co byla Zlatá bula sicilská (např.).
Ano, většina namítne, k čemu jim to v životě bude… no třeba na nic, ale třeba na společenskou konverzaci na téma… Nevím, já to prostě považuju za základ vzdělání, mít jakýs takýs všeobecný přehled.
Za mě – mně se líbily osnovy, jak fungovaly. To je asi jedna z mála věcí, které byly před revolucí fakt promakané. A léty prověřené. Školství jsme měli na vysoké úrovni.

tak jsem ráda že se shodneme na tom, že volna je dost 😀
radko v poho vysokou mám a s červeným 😀 :D, ale už i dřív jsem tu napsala že pravopis mi dělá problémy a dělal i dřív…..myslím že né zrovna ve vyjmenovaných slovech, ale íčka jestli Karlovy králíci a zavolal Karlovi(určitě tam bude chyba) mi neskutečně dělá problémy, poučky jsem četla několikrát a stejně výsledek chyby jsou…dělám i přesmyčky atd, takže možná tam něco dis je to 😀 jen né u příjmení 😀
– myslím že i v čj je to o citu někdo to tam prostě vidí já bohužel né a i jazyky mi na škole dělaly neskutečnej problém
– no a pak je i mou omluvou to že píšu a moc nepřemýšlím nad pravopisem
– hele a neurážím se jednak já mám ráda tvoje komentáře a naštvala bych se kdyby to nebyla pravda…ale já o své slabosti vím….
nemyslela jsem že jsou učitelé špatní, já nevím kde a je chyba, ale přijde mi že prostě ty školy dřív plivaly žáky víc naučené, s většími vědomostmi…
ten Valentýn je dobrej…měla bys to navrhnout…ono možná kdo ví časem uvidíme
kšando s těma prázdninami a volnem během roku , kluci jsou velcí tak už mám naštěstí období že se pohlídají sami…jinak o volnech musela zafungovat i babička která normálně ¨nehlídala
no a jinak jsem ráda že i ty s vš máš stejné nebo podobné problémy 😀 no pokud si to po sobě začnu aspoň číst to co píšu tak jich dost ubude D:
jinak včera jsem psala to co se mi nelíbí….líbí se mi že učitelé vycházejí vstříc a pracují podle ivp a komunikaci také nemůžu hodnotit jako špatnou….ale stejně jako vše je to o lidech, před 1O rokama bych tohle nenapsala protožče první 3 roky byla škola i učitelé špatní než jsme přestoupili…
ksando, ale já to nemyslela zle:-) mě přišlo srandovní, že bami píše, jak je možné, že do nás učitelé dostali vyj. slova, atd…..a přitom teda dle písemného projevu ani moc ne:-) věřím, že bami to tak pochopí.
já už naštěstí můžu synka nechat samotnýho, ale já to řešila příměstskýma táborama. i když je teda nepochopitelný, že většinou začínají až 8,30:-(
radka2
Jinak radko, tebe bych chtěla vážně poznat :-). Asi bych s tebou moc dlouho nevydržela, ale rozhodně by to bylo zajímavé. Jinak sebekriticky přiznávám, že ačkoliv jsem nikdy ve škole problémy neměla, nikdy jsem se nemusela nějak extra učit (natož navíc), VŠ vystudovanou taky mám (celkem bez potíží i se dvěma dětmi), ale pravopis… To je moje noční můra :-(. Nechci se vymlouvat, ale myslím, že čj je taky hodně o “vlohách“ – já prostě nemám na jazyky nadání – anglicky jsem se učila dvacet let a neumím téměř nic (zkouška na VŠ byla opravdu jako jediná pro mě vydřená) a čeština… Znám všechny mechanicky naučitelné věci zpaměti (vyjmenovaná slova…), ale uplatnit je… a nedej bože, když po mě někdo chce čárky mezi větami…