10 tipů, díky kterým si i vaše děti zamilují zeleninu

Rubrika: Hlavně když chutná!?, Stravovací návyky, Zdravá výživa

Zelenina je zdravá, o tom není pochyb, jak ji však zařadit do jídelníčku tak, aby se stala oblíbenou a směle konkurovala třeba sladkostem?

  • Jak té zelenině napomoct ke každodennímu zastoupení v rodinném stravování?
  • Jak zeleninou vytěsnit umělé, nezdravé potraviny?
  • Jak si zajistit kvalitní zeleninu, která je pro tělo nejlepší?
  • Jak to udělat, aby si ji i děti oblíbily a neohrnovaly nad ní nos?

To jsou otázky, které si i vy nejspíš pokládáte.

Desatero, které jsem sestavila, pomůže s řešením

Jak se dočtete v jednom z minulých článků z mé dílny, naše děti měly každé jiný start se zařazováním zeleniny do  jídelníčku, a mělo to významný vliv na její oblíbenost.

Možná i vás trápí nechuť vašeho dítka, když mu předložíte zeleninku. U nás byl velkým odpůrcem zeleniny náš prostřední synek. Dalo by se říct, že jsme si prošli několika lety, kdy jsme se pokoušeli o zařazení zeleniny do jeho jídelníčku a nyní vidím výsledky svého snažení, že kterých mám radost.

Připravila jsem pro vás tipy, které vám také pomohou zeleninu do dětského jídelníčku dostat a co víc, děti si ji díky tomu zamilují.

Tip č. 1: Zajistit dostatečné množství ovoce a zeleniny

Možná si říkáte, že je to přeci samozřejmost. Ano, pokud chcete, aby dítě jedlo zeleninu a ovoce, nestačí mu je ukázat na obrázku, je potřeba mít neustálou zásobu a z té čerpat. Jednou jsem někde četla zajímavý článek o tom, že lidé ve chvíli, kdy řeší utahování rodinného rozpočtu, začnou u zeleniny a přesedlají na méně výživnou stravu, což se následně může projevit na jejich zdraví. Sníží si zbytečně  kondici a dostanou se do začarovaného kruhu, protože nemocný člověk má pak většinou příjem naopak ještě nižší.

Co tím chci říci, aby dítě už od útlého věku mělo příležitost zeleninu a ovoce poznávat, je potřeba je mít denně na stole.

Co rodiče pro dobré návyky mohou udělat, je zároveň jít příkladem. Zelenina a ovoce není něco nedostatkového, vzácného, je to pro všechny členy rodiny, nejen pro děti, proto jde tatínek i maminka příkladem a jí je také. Rodičovským úkolem je zajistit zdroj kvalitní čerstvé zeleniny, najít způsob, jak zeleninu do rodinného jídelníčku dostat.

Existují např. komunitní zahrady nebo se můžete domluvit na pronájmu půdy s někým, kdo ji nechává ležet ladem. Můžete se zapojit do bedýnkovací komunity, najít si farmáře, od kterého budete nakupovat nebo si koupit pozemek a na něm se pustit do pěstování.

Tip č. 2: Zapomeňte na existenci kupovaných příkrmů

Jak jsem již uváděla, u našeho Tomíka jsme udělali zásadní chybu a tou byly kupované příkrmy. Ty ho oddělily od přirozené chuti zeleniny a on nechtěl jíst žádné čerstvé vitamíny. Nyní se situace o mnoho zlepšila, dokonce sám začne chroupat syrovou mrkev, jablíčko nebo hrušku. Vařenou v polévce nebo smaženou v karbanátku sní už bez problému, ale u té čerstvé máme i my stále rezervy. Dalo by se však říct, že výsledky přicházejí postupně, proto i vám doporučuji trpělivost.

Dávám dětem na talířek nakrájené ovoce a zeleninu, mají možnost si kdykoli sami vzít a většinou se za chvíli po této svačince slehne zem, respektive sní se to za pár okamžiků a můžeme doplňovat znovu. Tomík však cokoli nového ochutnává s velkou nedůvěrou. Potřebuje si na jednotlivé chutě zvyknout a to pomalu. Uvědomila jsem si, že to chce zkoušet nové způsoby podávání, různé úpravy pokrmů a mít trpělivost.

Dopřejte svým potomkům zdravé návyky, budou mít v dospělosti o starost méně.

Nebudou muset vyhledávat hubnoucí kurzy a stresovat se kvůli své postavě. Navíc díky zelenině a ovoci budou mít přirozenou prevenci civilizačních chorob, které jsou způsobeny nesprávnými návyky.

Tip č. 3: Nacházejte dary přírody přímo v přírodě

Nebojte se v lese natrhat borůvky, lesní jahody a maliny, dojděte si zjara na medvědí česnek, sbírejte společně bylinky a vařte z nich čaj. Dítě si vytváří pouto k přírodě a je mu jasné, kde se tyto dary berou. Když máte vlastní zahrádku, dopřejte mu radost ze sklizně.

Když byly Tomíkovi 3 roky, jel s taťkou k babičce sbírat brambory. Byl to pro něj tak silný zážitek, že chtěl od té chvíle pořád jen sbírat brambory, smál se nahlas, když je vybíral z řádků, jako by našel poklad. A tahle zábava ho zaměstnala na celé odpoledne, přijel tedy domů krásně od hlíny, ale tak spokojené a vyřáděné dítě je radost vidět.

Podobně jako sklizeň děti naplňuje i setí a sázení. Jsou úžasnými průkopníky permakultury, stačí jim dát semínka a oni s nimi přirozeně naloží tak, že zaručeně něco vyroste.

TIP: Syslete si v průběhu roku semínka, abyste nemuseli dítě okřikovat, když vám vysype jinam, než jste chtěli drahá hybridní semínka z obchodu. Existují i semínkovny, kde si vyměníte, co potřebujete a fungují většinou bez poplatku.

Tip č. 4: Jíme i očima

Každá maminka je zároveň food stylistka, když se jídlo dětem na talířek pěkně naaranžuje, hned lépe chutná. Možná si i vy vyhrajete s dětskými motivy, které je pobaví a baští pak třeba ovocno-zeleninového klauna.

Jak na vás působí chlebík, na kterém je šunka, kytička vytvořená z ředkviček,  k tomu je přidaný salát. Naše děti mají rády obložené chlebíky, se kterými jsem si vyhrála. Pod šunku se pak dá schovat zeleninová pomazánka.

Vzpomínám si na své dětství, kdy mi mamka na chleba s máslem kreslila vidličkou obrázky. Milovala jsem ten chleba s máslem, na kterém byla nakreslená krajinka nebo nějaká princezna.

Tip č. 5: Každé denní jídlo snese alespoň kousek zeleniny

Snídaně, oběd i večeře by měly obsahovat zeleninu. Myslíte, že je to nemožné? Když budete mít zásobu kvalitní zeleniny, poznáte, že je to naopak moc fajn.

U nás jsou oblíbená vajíčka na hniličko k snídani a k tomu rajčata, okurky, papriky a klidně i čerstvě nakrájené zelí. Když si dáme chleba s medem, hodí se na vrch jablíčko, hruška, v létě pak jahody, třešně, rybíz, angrešt, meruňky apod.

A k obědu? Polévka je grunt, kdo ji nejí, ten je špunt – ano, zeleninová polévka zahřeje na těle i na duši. K hlavnímu jídlu pak přidáme čerstvou i dušenou zeleninu. Hodí se i salát nebo celé hlavní zeleninové jídlo (např. květák s bramborem).

A večeře? Tam se nabízí lehký salát nebo třeba podušená zelenina s těstovinami. Já mám ráda palačinky plněné zeleninovou směsí. Říkáme jim Béňovy palačinky a recept je snadný:

Béňovy palačinky

Podusíte kousky kuřecího masa na pánvi spolu s najemno nastrouhanou mrkví. Přidáte žampiony, kukuřici, brokolici – zkrátka zeleninu, kterou zrovna máte.

Touto směsí plníte čerstvě upečené palačinky a zaručeně si pochutnáte.

Můžete doplnit i sýrem, ale základ je ta mrkev, ostatní je variabilní a můžete experimentovat s vaší nejoblíbenější náplní.

Užijte si setí, pěstování, sklizeň, vaření i jídlo společně s dětmi, dejte každodenní rutině sváteční příchuť svým přístupem a vraťte se do přirozené energie, kterou tento koloběh přináší.

Zbývajících 5 tipů najdete v e-příručce pro rodiče 10 tipů, jak naučit děti jíst zeleninu, ze které je i tato ukázka a která je ke stažení zdarma.

Věřím, že 10 tipů, jak naučit děti jíst zeleninu přinese příjemné okamžiky vám i vašim dětem. Přeji příjemné čtení.

Toto taky stojí za přečtení!

Himerky – „Když široké balení, tak stylově!“

Pokud vám bylo ortopedem v porodnici nebo při kontrole kyčlí vašeho čerstvě narozeného miminka doporučeno široké balení, pak nemusíte ztrácet

Čtu dál →

Recenze: Město v noci

Knížka Město v noci, kterou vydalo nakladatelství Albatros, je skutečně velmi pěkně udělaná. Její autorka Petra Bartíková v ní stručně a

Čtu dál →

Jak každodenně zabíjíme důvěru svých dětí?

Neděláme to schválně, ale dopouštíme se toho snad každý den. Jsou to jen zdánlivé malichernosti, ale důsledky jsou mnohem

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist