Vitamín B2 (riboflavin)

Rubrika: Tipy pro zdraví

Tento další z řady vitamínů rozpustných ve vodě je důležitý zejména pro těhotné ženy, přísné vegetariány a podílí se na naší kráse…

Riboflavin byl nejprve pojmenován jako „enzymantická žluť“, neboť panoval názor, že je původcem zabarvení mléka. Tato jeho schopnost se využívá i dnes.

ÚLOHA RIBOFLAVINU V ORGANISMU

  • Riboflavin je stejně jako vitamín A důležitý pro bystrý zrak. Nedostatek tohoto vitamínu způsobuje u experimentálních zvířat vznik šedého zákalu, který je u starší generace častou příčinou poruchy zraku.
  • Je důležitý pro dobrý stav kůže, funkci srdce a dalších orgánů.
  • Má významný vliv v metabolismu cukrů, tuků a bílkovin, ovlivňuje celkovou energetickou přeměnu v těle. Je také zapotřebí při přeměně vitamínu B6 a kyseliny listové v organismu.
  • Zachycuje volné radikály a působí tak proti stárnutí.
  • Obzvlášť důležitý je pro budoucí maminky, neboť se podílí na tvorbě nových tkání a má tak vliv na vývoj plodu v těle matky.

V potravinářství se značí kódem E 101 a pro své žluté zabarvení se samostatně, ale i v kombinaci s dalšími vitamíny, přidává do některých polévek, nápojů, apod.
V případě, že se chystáte k lékaři na odběr moči, není dobré užívat riboflavin, jelikož zabarvuje také moč.

DOPORUČENÉ DENNÍ DÁVKY

Pro děti se doporučují následující denní dávky riboflavinu:

kojenci 0-6 měsíců 0,4 mg, kojenci 6-12 měsíců 0,5 mg,

batolata ve věku 1-3 roky 0,8 mg,

dětem ve věku 4-6 let 1,1 mg riboflavinu,

dětem ve věku 7-10 let 1,2 mg,

dětem ve věku 11-14 let 1,5 mg.

Dívkám mezi 15-18 rokem se doporučuje 1,3 mg a chlapcům ve stejném věku 1,8 mg.

Pro dospělé je ideální příjem 1,6 mg riboflavinu. Těhotné a kojící ženy by měly svůj příjem navýšit na 2,5 mg.

Riboflavin se v organismu uchovává po dobu 2-5 týdnů.

KDE SE RIBOFLAVIN VYSKYTUJE

Riboflavin je obsažen jak v rostlinných, tak i v živočišných zdrojích. Pro představu spolu se zdroji uvádím i konkrétní množství riboflavinu v miligramech, které obsahuje 100 g uvedené potraviny:

řasy 4 mg, pivovarské droždí 3,78 mg, ořechy 1 mg, obilné klíčky 0,8 mg, mandle 0,6 mg, žampiony 0,4 mg, telecí maso 0,3 mg, vejce 0,2 mg, mléko 0,2 mg, syrová šunka 0,2 mg, avokádo 0,2 mg, čerstvý tuňák 0,19 mg, kuřecí maso 0,17 mg, broskve 0,05 mg.

Rovněž je přítomen v luštěninách, vejcích, tvarohu, kakau, šípcích, meruňkách, v listové zelenině, natích, zelí, rajčatech.

Náš organismus je také schopen sám si vytvořit malé množství tohoto vitamínu, ale v žádném případě není dostačující. Množství vytvořeného vitamínu je závislé na přijaté vláknině ve stravě.

NA CO DBÁT PŘI ÚPRAVĚ POKRMŮ

I když je riboflavin vcelku odolný a stálý za působení vysokých teplot, je citlivý na světlo a může dojít ke značným ztrátám. Dokonce pokud dojde k vystavení mléka slunečnímu záření, dochází už po 2 hodinách expozice k 85% ztrátě vitamínu. Při uchování v temnu, pasterizací ani sušením mléka ke ztrátám nedojde.

Při vaření či dušení masa dochází při styku s vodou k jeho vyplavování a je proto vhodné při úpravě použít poklici a nádobu přiklopit, minimalizovat dobu vaření a zejména využít tekutinu, ve které bylo maso upravováno.

ZVÝŠENÁ SPOTŘEBA

Zvýšený příjem riboflavinu je vhodný pro pacienty, kteří jsou léčeni antibiotiky, dále s onemocněním štítné žlázy, celiakií, cirhózou jater, diabetem, při dlouhodobém stresu a pro jedince, kteří drží redukční dietu (zejména v kombinaci s cvičením). Dále je vyšší příjem vhodný pro ženy užívající orální hormonální antikoncepci a také pro všechny, kteří z různých důvodů nepřijímají mléko a mléčné výrobky. Nedostatek riboflavinu se vyskytuje především u těch, kteří mají rovněž nedostatek dalších vitamínů skupiny B.

Jak už bylo řečeno, riboflavin se rozkládá na světle, a tak jsou nedostatkem riboflavinu ohroženi rovněž novorozenci s kojeneckou žloutenkou, kteří jsou léčeni fototerapií.

VEGETARIÁNI A VEGANI

Přísní vegetariáni a zejména vegani, kteří odmítají veškeré živočišné potraviny, včetně mléka, sýrů a vajec, mohou mít s příjmem dostatečného množství riboflavinu pro své tělo problém. Doporučuje se, a zejména pokud je navíc žena veganka gravidní, doplnit tento vitamín po dohodě se svým lékařem ve formě vitaminových doplňků.

KDYŽ JE HO MÁLO

Vzhledem k poměrně vysokému obsahu riboflavinu v potravinách, nebývá nedostatek tohoto vitamínu příliš častý.

Pokud k němu ale doje, projeví se únavou a nechutí k práci, dále záněty rtů nebo jazyka, afty v ústech, pálením rtů, popraskanými ústními koutky, změnami pokožky, mastnými vlasy, zarudlýma a pálícíma očima, slzením očí, světloplachostí, zvýšenou sekrecí žláz.

Nedostatek riboflavinu se může projevit také na psychice a intelektu, u dětí bylo popsáno zpomalení duševního vývoje a u dospělých poruchy osobnosti a také poruchy funkce nervů.

KDYŽ JE HO MOC

Projevy nadbytečného množství riboflavinu nejsou zdraví či životu nebezpečné, stejně jako u ostatních vitamínů rozpustných ve vodě.

Mezi spíše nepříjemné projevy patří pocit pálení či svědění pokožky a přecitlivělost očí na sluneční záření.

ZÁVĚREM

Pokud se vám ani dnes nechce vstávat a jít do práce nebo do školy, protože vás čeká porada, nepříjemné schůzky nebo náročná písemka, vaše nechuť patrně není způsobena nedostatkem riboflavinu. Ale určitě nic nezkazíte, pokud si připravíte k svačině drožďovou pomazánku nebo třeba tvarohovou bábovku s ořechy. 🙂

Napsal/a: Petra Choltová

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist