Je vegetariánství vhodné pro děti?

Rubrika: Stravovací návyky, Výživa, Zdravá výživa

Musím se přiznat, já jsem masová a vegetariánství bych nezvládla. Ovoce a zeleninu jíme doma na kila, maso nemám každý den, ale být vegetariánkou nebo vegankou, to ne. A jak je to vlastně u dětí? Ano či ne? Škodí vegetariánství dětem? Doufám, že tímto článkem nikoho nenaštvu 🙂


V dnešní době je vegetariánství běžné. Dokonce můžeme říct, že může být i zdravé a přínosné. Ale můžeme rozhodovat i za děti? Není to vlastně vnucení jim svých názorů? Malé dítě se přece nerozhoduje na základě etiky, společenského či filozofického postoje. Nerozhoduje se samo vůbec. Je vegan nebo vegetarián zkrátka proto, že si to rodiče přejí.To stejné se ale asi dá říct i o masu. Tak jako tak, my vlastně děti učíme, co je zdravé a co ne. A co se v mládí naučí, toho se budou držet celý život.
Jenomže určité pochybnosti ohledně vegetariánství tady jsou stále.

Vegetariánství u miminek a dětí

Údajně není potřeba podávat kojencům, batolatům ani dětem žádné maso, vajíčka nebo mléčné výrobky. Mateřské mléko veganek má oproti mléku matek konzumujících maso nižší obsah látek znečišťujících životní prostředí jako pesticidy, dioxiny nebo hovězí růstové hormony.
Když se zavádí nemléčné příkrmy, kdy děti dostávají zejména zeleninové a ovocné příkrmy, ještě také nemusí mít dítě problém s nedostatečnou výživou. Ale pokud u batolete tvoří většinu stravy celozrnné cereálie, luštěniny, zelenina a ovoce, bude mu s největší pravděpodobností chybět vitamin B12, vápník a železo.
Pokud už se tedy rozhodujete pro vegetariánství vašich dětí, je potřeba vzít v úvahu i možná rizika. A konzultace s odborníkem jistě nebude na škodu.

Mínusy vegetariána

Zjistilo se, že kosti vegetariána jsou nejen lehčí, ale také mají menší hustotu kostní tkáně a snížený obsah minerálních látek.
Nedostatek vitamínů B12 a D, hlavně u dětí.
Může vzniknout nedostatečný příjem železa a vápníku, což může způsobit nedostatečnou mineralizaci kostí a zubů a také zpomalení růstu a chudokrevnost. Což může být problém u dospívajících dívek při menstruaci.
Nadbytek vlákniny, která u dětí může způsobit zácpu, plynatost a nadýmání.

Plusy vetetariána

Děti vegetariánů mohou být méně nemocné.
Nižší výskyt obezity.
Zdravější zásady zdravé výživy.

Ať přemýšlím jak přemýšlím, nic dalšího mě nenapadá.

Čím nahradit maso?

Doporučuje se konzumovat sójové a obilné bílkovinné koncentráty. Polotovary jako tofu, Klaso, Robi, seitan, sojové plátky a kostky jsou výživné a mohou sloužit jako náhrada masa a přitom nepůsobí negativně na lidské tělo jako maso.

Tak nevím, své děti nenutím jíst to, co nechtějí, nevnucuji jim co musí jíst. Snažíme se jim vařit rozmanitou stravu doplněnou dostatkem čerstvého ovoce a zeleniny. Když nechtějí maso, nevadí. Dcera měla dokonce takové období, kdy odmítala jíst jakýkoliv masný výrobek (maso, salám, párek, ostatní uzeniny…). Pak ji to ale přešlo. Maso zase jíst začala.
Tím chci říct, nebylo by lepší, aby si to děti rozhodly sami? Ano, vařme jim zdravě, ale rozmanitě.

Jaký je váš názor na vegetariánství u dětí?

Pokud by se tady našel někdo, kdo by byl ochotný poskytnout rozhovor na toto téma, byla bych moc ráda.

Napsal/a: Nuninka

Toto taky stojí za přečtení!

10 pravidel, jak oblékat děti v zimě

Venku přituhuje, nejen na horách napadla sněhová pokrývka. Zatímco my poznáme, kdy je nám zima nebo naopak příliš teplo

Čtu dál →

Tipy, jak zabavit děti na zahradě v zimě i v létě

Zahrada je pro děti osobitým útočištěm, kde mohou stále něco nového objevovat. Stačí pár vychytávek, nezbytných komponentů i vhodný

Čtu dál →

Tipy na dárky pro děti podle věku – zabaví se a rozvinou dovednosti

Lámete si hlavu s tím, co potěší nastávající, novopečené či už ostřílené rodiče, respektive jejich děti? Přečtěte si naše

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist