Waldorfská ZŠ – učit se jde i jinak (-:

Rubrika: Chodí do škol(k)y, Základní školy

Jelikož se v projektu ŠVD budete setkávat s Filipem, který nastoupil první třídu do waldorfské školy rozhodla jsem se upřesnit některé věci, které mohou být pro chápání textíků důležité, nebo alespoň zajímavé. Další podrobnosti můžeme probrat v diskuzi.


Vzdělávání waldorfského směru dětem přináší radost ze společného objevování světa, respekt k jejich k individuálním potřebám a prostor pro svobodu myšlení.

Jaké jsou hlavní rozdíly “klasické” a waldorfské školy?

Hlavní vnitřní odlišností je pohled na dítě a přístup k němu.

Hlavními vnějšími odlišnostmi jsou:

  • koncentrované vyučování v epochách, které umožňuje probrat látku mnohem intenzivněji, ponořit se do tématu, prožívat ho po určitou dobu a pochopit tak jeho podstatu a souvislosti.

    * Epocha trvá cca 2 hodiny v kuse a je řazena hned na začátek vyučování. Vyučují se v ní všechny hlavní předměty – př. ČJ, Ma, Dě, ČJS… Epocha se dělí na část rytmickou, výučovací a vyprávěcí. Takto koncentrovaná organizace výuky obecně podporuje soustředění žáků, umožňuje hlubší ponoření do tématu a vyučování v mezipředmětových souvislostech. 1 epocha trvá 3 – 4 týdny.

    * Epochové sešity místo učebnic – děti nepoužívají hotové učebnice, které nevyhovují dynamickému a mezioborovému pojetí výuky. Vytváří si vlastní pracovní sešity a k rozšíření svých poznatků používají (ve vyšších ročnících) encyklopedie, atlasy, odborné články a další.

  • Od první třídy se děti učí 2 cizím jazykům. To je sice super, ale děti se učí jen náslechovou formou – ještě nepíší a ani nedostávají slovíčka domů. Nejsem si jista, zda zrovna tato forma bude pro našeho školáka tou nejlepší…
  • výuka je prodchnuta uměleckými, pohybovými a praktickými činnostmi, škola žije a dýchá. Na waldorfské škole se setkáme s „netradičními předměty“:

    * Kreslení forem – to je důležité pro uvolnění ruky (hl. v první a druhé třídě), ale také rozvoji hemisfér. . Tím, že se dítě učí vnímat zákonitosti mezi jednotlivými částmi své kresby a zároveň sledovat vztah mezi kreslenou formou a jejím pozadím, vyvíjí se v něm cit pro kompozici. Současně je přirozeně položen základ pro pozdější studium geometrie. Filipa toto moc nebaví, v první třídě se jedná o čáry a křivky. Tento předmět pokračuje i ve vyšších ročnících a nakonec z toho vznikají moc hezké umělecké „obrazy“.

    * Eurytmie – Pohybové umění, díky kterému se děti učí vnímat a ovládat své tělo. Eurytmické pohyby jsou odvozené z pohybových forem, které vypracoval R. Steiner (zakladatel w. pedagogiky) na základě podstaty řeči a hudby, proto je eurytmie nazývána viditelná řeč – viditelný zpěv. Sama jsem na tento předmět zvědavá. Také jeden z těch předmětů, které přesahují do dalších ročníků. Budeme mít ukázku na třídních schůzkách…

    * Děti v rámci hudební výchovy povinně hrají na flétnu – vše podle sluchu. V pracovní výchově se naučí plést, háčkovat, šít. V dalších ročnících přibude předmět řemesla – upečou si chleba, postaví dům, zkusí sochařství, měditepectví apod. – je toho hodně na vyzkoušení (-: manžel je zejména z této části nadšen. Tím se děti stávají zručnějšími, ale zároveň posilují svou trpělivost a vytrvalost vedoucí ke zdárnému dokončení díla. V první třídě nás tedy čeká pletení, to znamená zjistit kde se bere vlna, jak se zpracovává, vyrobit si jehlice, namotat si klubka a uplést si obal na flétnu. Dále také háčkování a znovu pletení, ale např. ponožek na 5 jehlicích – no to nevím, kdo mu s tím bude doma radit. Ale to už jsme v druhém pololetí, takže nepředbíhat.

    * Důležitou částí školy jsou slavnosti – ty prožívá celá škola. Začíná to 1. září a pak už skoro každý měsíc nějaká slavnost. Slavnosti navazují na přírodu, na roční období.

  • děti nejsou známkovány, vysvědčení dostanou ve formě slovního hodnocení, které charakterizuje vývoj schopností dítěte, ukazuje příčiny potíží a nedostatků. Hodnocení je zaměřeno na individuální pokrok žáka, ne na jeho srovnání s jakousi hypotetickou laťkou.
  • princip jednoho třídního učitele od 1. do 9. třídy – v praxi mých známých tato skutečnost ale zatím nefungovala, ale p. učitelka nás na to u zápisu upozornila.
  • ŠVP se s normální ZŠ setkává v 3., 5., 7. a 9. třídě (?). Podle mě je nejhorší ale nutné “vydržet“ pomalé tempo první třídy, kdy se oproti prvňákům z jiných klasických ZŠ zdá, že děti nic neumí, ale něž jsme šli k zápisu, tak jsem toho dost na netu prostudovala a konečné výsledky mluví pro alternativu – mají lepší výsledky při přijímačkách na SŠ a gymnázia.
  • Spolupráce rodiče – škola – dítě – všude jsme byli upozorňováni na to, že tato spolupráce je úzká a je nutné se tomu věnovat více, než je obvyklé v klasických ZŠ. Kromě 2 hod. třídních schůzek, které jsem absolvovala zatím nevidím problém. Něco občas upéct, připravit. Rodiče každý rok dostanou na prázdniny úkol. V první třídě to byly ušití pytlíků na různé výchovy a penál. Ve druhé to je tvorba čítanky. Zmiňované třídní schůzky jsou velmi často: 4x ročně celoškolní a 5x ročně třídní, tj. skoro každý měsíc. Pak se zde klade důraz na kolektiv, aby se děti, učitel i rodiče všichni znali. Tak proto budeme spolu chodit na výlety a trávit společný čas a to nejen na dlouhých třídních schůzkách.

 

A proč jsme si vybrali tuto školu pro našeho prvňáčka?

  • manželovi se tato forma výuky líbila z vyprávění známých
  • já jsem sice odmítala své dítě vozit docela daleko, ale než dorostlo do první třídy situace se změnila a tuto školu máme „za humny“
  • na klasické ZŠ mi učitelka vynadala, že učím F. číst (tehdy jen slabikoval a naučil se to sám), a že ještě neumí Ř – že si s ním mám zajít na logopedii. Odvětila jsem jí, že Ř se může tvořit až do 7 let a na logopedii mají plno jiných důležitějších vad… no prostě jsme si nesedly. Dostala mě věta: Co s ním budu dělat? – Asi tehdy bylo rozhodnuto…
  • líbí se nám, že chodit do školy a získat vědomosti a znalosti jde i jinak – a na to se Filip těší…. a mnoho známých nám naši volbu během září pochválila – a to na této škole své děti nemají…

Napsal/a: Pavluschka

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (5 vyjádření)

  • Dcera letos již šla do osmé w třídy. Držím Vám pěsti, aby vše šlo jak u nás, v pohodě. Také se nám nepodařilo aby dcera měla celých devět let jen jednu paní učitelku, protože paní učitelka šla na mateřskou. Musím říct, že na to, že dcera byla dost zakřiknuté dítě, tak již v loňském roce se její povaha neuvěřitelně změnila a je z ní velmi sebevědomá slečna, klasická základka se obávám, že by toto nedokázala. Ani mi žádné školné neplatíme. Jediné co dceři již od loňska vadí, že nemá známky, že mají jen slovní hodnocení, ale i na tom se dá s paní učitelkou domluvit. Takže hodně zdaru do dalších let 🙂

  • Pavluschka

    Děkuji za Vaše příspěvky. Maggie díky za podporu. Já jsem to s tím jazykem spíš myslela tak, že on není lingvistický typ tak si nejsem úplně jistá, že si ty základy zapamatuje, když to mají jen z poslechu… takže to se teprve uvidí.
    Pro anonyma i ostatní: u nás tato škola školné nevybírá – tj. stojí tolik jako ostatní ZŠ, ale v některých jiných městech může být školné od několik 100 do několika tísíc…

  • Petra Vymětalová

    Pavluschko, děkuju za zajímavý článek, hned je mi to o něco jasnější 😉
    To kreslení forem a eurytmii si zatím teda moc nedovedu představit, tak doufám, že nás pak budeš zásobovat dalšíma informacema.

  • meggi41

    pavluch.moc vam fandim a chapu mnohe! 😉 A ani to nemusis takto nadherne“obhajovat“-je to tvedite a tve rozhodnuti 😉
    Precetla jsem to cele a je to skoro stejny princip,jako se uci zde v Uk*az na to,ze i tuse uci 2jazyky,ale ne „povrchne“,ale vyuziva se toho,ze deti maji od narozeni schopnost mluvit,ucit se vice jazyku,uplne prirozene,tak jako se uci cestinu*narodime se jako“ multijazykovci“ to je vedecky fakt a ucili me to uz i zde na skole*,ale jelikoz napr.zije v Cr,nauci se cesky a podobne,ale ma prirozenou schopnost naucit se jalykoliv jazyk,ijazuky,takze se toho vubec „neboj“,je to jen dobre aniz bys diteti nejak ublizila,ci se mu zhorsila schopnost naucit se dobre svuj matersky jazyk,naopak*a cim jsme starsi tato uzasna,nozkova cinnost se straci,tak ji vyuzijme*bez sroteni se slovicek*jen mluvit a mluvit a mluvit*a i psat zaroven*deti to maji v sobe*maji ted dar*dcera umi anglicky,naucila se sama cist i cesky*uci se 2r ve skole francouzky*bez ujmy,do hloupky a pritom prirozene,mluvit i psat*
    Drzim pesti 😉

  • Anonymní

    Ahoj, zní to moc krásně, určitě je to pro děti přínosná forma výuky. Ale jen tak pro zajímavost, kolik stojí školné na rok? Je to vůbec dostupné pro děti „obyčejných“ lidí? Samozřejmě nic ve zlém.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist