Blíží se zápis do školy…

Rubrika: Základní školy

420824_in_giving_we_receiveJsou Vánoce, trochu volného času, tak snad svým článkem nějak poradím, nebo pomůžu, rodičům nastávajících „prvňáčků“. Ti už určitě dostali od Ježíška aktovku a začínají se těšit… nebo ne?

I když si myslíte, že Váš drobeček je na školu ještě nezralý (věřte, že půl roku do září je dlouhá doba), pokud splňuje věk, na zápis jít musíte i s dítětem (s OP rodiče a RL dítěte). Sami se o odkladu rozhodnout nemůžete. Na zápise Vám řeknou přesně, jak postupovat a také Vám poradí, zda dítě na odklad je, či není.

Zápisy proběhnou od poloviny ledna až do poloviny února. Na každé škole je to jiné. Přesné datum bývá vyvěšeno na školách, pokud má školy webové stránky, bývá to i na nich. Některé školy mají zápisy i v sobotu. Můžete se účastnit více zápisů, pokud ještě nejste rozhodnuti (v dnešní době už neexistuje tzv. spádovost, ale samozřejmě při naplněnosti tříd dostávají přednost děti z dané oblasti). Nehledejte dobrou školu, ale dobrého učitele. Jako rodiče ho určitě poznáte podle citu, protože jen Vy víte, co na Vaše zlatíčka platí. I na dobré škole narazíte na „špatného učitele“, stejně jako na „špatné škole“ může být výborný učitel. Využijte Dnů otevřených dveří, jděte do škol i před zápisem, mimo vyučování, ptejte se, protože Vám určitě záleží na tom, v jakém prostředí bude Vaše sluníčko trávit většinu dne. Pokud se zúčastníte více zápisů a poté se rozhodnete pro určitou školu, je nutné nahlásit na ostatních školách, že jste se rozhodli pro školu jinou.

Zápisy bývají vedeny v uvolněné atmosféře. Na spoustě škol je to pojato jako pohádka, kde pomáhají starší žáci. Nemusíte mít ze zápisu strach, nejde o to dozvědět se, co dítě neumí, ale zjistit, zda 1. třídu zvládne. Děti by měly zvládat základní barvy a tvary, rozpoznat rozdíl mezi více a méně, větší a menší, mělo by být komunikativní – odpovídat na položené otázky, zazpívat, zarecitovat, nakreslit postavu (kdo nezvládne dokresluje polovinu předkreslené postavy). Není nutné, aby dítě umělo rozpoznávat písmena, čísla.
Toto vše by měly zvládnout bez asistence rodiče, který mezitím informuje dalšího u zápisu, jaké zdravotní či jiné problémy má dítě – logopedické obtíže, častá nemocnost, alergik, zda je v péči nějakého odborného lékaře. Toto vše je důležité pro rozdělení dětí do tříd, aby se nestalo, že se v jedné třídě sejde více dětí s danými obtížemi a v druhé třídě nebude takové dítě žádné. Následný individuální přístup k těmto dětem je tak pro budoucí učitelky snazší.
Také je možné říci, u které učitelky chcete mít dítě, nebo s kterým kamarádem ze školky chce ve třídě být. Těmto požadavkům se vyhovuje v mezích možností. Píšu, jak je to u nás na škole, ale vetší rozdíly v zápisech na jiných školách nebudou.

O školní zralosti (připravenosti dítěte na školní docházku) už tu bylo napsáno mnohé. Nechci tady vypisovat odborné výrazy, ale budu psát jako praktik. Spoustu věcí děti umí. Chtěla bych však napsat o tom, co pro mne, jako učitele, je důležité, aby dítě zvládalo.
Jednou z nejdůležitějších deviz, kterou si dítě do školy ponese je „jazyk“ – slovní zásoba, výslovnost atd. Mělo by správně mluvit („ř“ a „š“ se toleruje), protože ze začátku to bude jediný nástroj jeho vyjadřovaní, být samostatné při hygieně a oblékání, držet psací načiní (ve školkách se učí, ale pokud není stoprocentní, doučí se ve škole), cca 10 minut vydržet u jedné činnosti, brát dospělou osobu jako autoritu, umět vycházet s kolektivem dětí.

Přeji budoucím prvňáčkům a jejich rodičům jen ty nekrásnější zážitky. Udělejte si hezký den, aby na něj děti rády vzpomínaly a do školy se těšily. Školou je nestrašte (i takoví rodiče se najdou). Myslete na to, že je čeká minimálně 13 let každodenní docházky do školy.

Koukám, že už se rozepisuji moc, takže cokoli by Vás ještě zajímalo ohledně zápisu a odkladů, ptejte se.

Autorka je zkušená učitelka.
Na serveru VašeDěti.cz se podílí na vedení poradny Škol(k)a.

Napsal/a: Brmbulka

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (114 vyjádření)

  • Jedlaydo, ta paní učitelka chodí do školy učit nebo kontrolovat, co už děti naučil někdo jiný?
    Souhlasím s Brmbulkou, to není učitelka, ale kontrolor. Naopak si myslím, že nepopsaná stránka dítěte je pro učitele výzva, zanechat na ní svou stopu. Já na svojí učitelku z prvního stupně dodnes vzpomínám, naši mě taky neučili dopředu a dobře udělali.
    Souvislosti v těch předmětech určitě jsou, jen je otázka, jestli je v nich hledají i děti. Pamatuji si, že my jsme spíš přemýšleli, kolik dokážeme snist vypěstovaných ředkviček, než si toho soudružka učitelka všimne…

  • Brmbulka

    taky vedu deti od 1. až do 5. tridy..ale ne vzdy to vyjde podle potreb skoly….jedlaydo..ta pani ucitelka by mela vratit diplom…..vis koli je deti co umi cist..ale kazdou prestavku chodi at jim zapnu knoflik?..to je des…a co se tyce tech pracovek vareni a dilen…vzdyt anioz by si to dite uvedomilo da se do techto predmetu vclenit uplne vse…pestovani rostlin na pozemku(prirodoveda, vypocitavani a odhad urody pak jeji slizen a vynosy ..matematika…postupy pri vareni jazyk cesky..zmena vody pri vareni v paru…fyzika.)..a tak je to se vsim..jen se musi chtit v tom ty souvislosti hledat

  • jedlayda

    Tak i my budeme kupovat aktovku až po zápisu:-) Navíc má malý 1. února narozeniny, tak to spojíme:-)) A s tím přetěžováním – co jsem tak zaslechla o zápisu a přečetla všechny vaše články, tak už se bojím míň. Ale to, co měly děti zvládnout u depistáže (takhle to bylo napsané ve školce,ale určitě se to píše jinak:-)) – to bylo už trošku moc. Většina dětí by prostě do školy po tomhle „psychologickém vyšetření“ nešla ani ještě možná v 10 letech! Každé dítko je jiné, my máme kluka (skoro 6) a holčičku (bez 4 měsíců 3 roky:-) a můžu sama ze své zkušenosti říct, že holčičky (teda aspoň u nás se to potvrzuje zatím na 100%) jsou zodpovědnější a svědomitější – ale uvidíme, co se z té naší malé za ty 3 další roky vyklube:-))
    Jsem ráda, že i vy paní učitelky to berete takhle. Zrovna nedávno jsem četla v našich místních novinách nářek jedné paní učitelky, že moc dětí neumí ještě číst než jdou do školy a ona s nimi má potom víc práce….:-(( to mě teda opravdu zarazilo!!!!
    A v naší budoucí škole vede paní učitelka děti od 1. až do 5. třídy, což mě taky překvapilo, ale určitě to má své klady. Uvidíme, co nás bude čekat.

  • Já si taky myslím, že například dílny, pěstitelky a nebo vaření jsou docela fajn, když ne nic jiného, děti alespoň přijdou na jiné myšlenky, trošku si odpočinou od klasického učení a třeba se i přiučí něčemu do budoucna. Pro mě byla docela peklo výtvarka, umělecké střevo do mě jaksi zapomněli namontovat, ale za nás v tom žádná volnost nebyla. Malovali jsme totální příšernosti, třeba Chrám Vasila Blaženého, sovětské vojáky v květnu a podobné chuťovky…

  • Brmbulka

    Pavli prave to vareni a dilny bych rozsirila:))a jak pise Pavlinka kazda skola (i ucitelka si je muze upravit)…ucitelka pozna studijni typ a uci ho tzv nadstavbu….ale prece deti ktere maji strop uplne jinde..i ambice…a rodice to vidi a citi…proc bych do nich rvala letopocty…atd…je treba najit to v cem je dite spokojene…cim by chtelo byt a to podporovat…a ne ze mam ve tride rozeneho tramvajaka ktery uz od 6 let zna nazpamet vsechny jizdni rady(tatinek je taky ¨tramvajak:)ale nenavidi VV protoze jeho jemna motorika je uplne skoro na bodu mrazu….tak ho proste nechavam v kazde hodine malovat a kreslit tramvaje a vymyslet nove trasy…v tom se nasel….proc ho trapit zatisim s ovocem:)

  • Pavlinkav

    Pavli, musím souhlasit i oponovat:o)
    Souhlasím s přetěžováním už v předškolním věku, já teda po žádných kroužcích ve školkách ani nepátrám, chodíme do nejmladší skupinky Sokola, myslím, že až do těch 6 let bude toto úplně stačit….
    Nesouhlasím s tím, že by osnovy byly přecpané a dílny nebo vaření byly nesmyslné – nevěřila bys, kolik dětí se k takovým věcem doma vůbec nedostane…(hlavně ty dílny…).
    Osnovy si každá škola už může upravovat v rámci ŠVP.

    Jinak u nás jsou uč. první třídy známé cca v dubnu-květnu, rozdělování do tříd dělá p.ředitelka, na přání rodičů se může dítě přeřadit do paralelky, vychází se vstříc jejich přání, ale problémy vesměs nebývají.

  • Anonymní

    Dobrý den. Já tedy mám dvě děti už odrostlé zápisovým starostem a tomu třetímu zase ještě pár let schází do školního věku. Ale ráda se přidám k názoru, že jsou děti dnes přetěžované. Když vidím reklamy na kurzy angličtiny už od 1 roku, tak mě „berou mory“. A o školním věku už ani nemluvím. Každé dítě, které nemá denně kroužek je divné. není vyjímkou, že dítě odejde z domu před osmou a vrací se v podvečer. A to ho ještě čekají úkoly. Kolikrát si říkám, že spousta dětí je více vytížená než jejich rodiče v zaměstnání. Taky si myslím, že trochu na vině jsou i přecpané školní osnovy. Pořád se do nich jen přidává, ale aby se občas vypustil naprosto nesmyslný předmět např. dílny nebo vaření, to nikoho nenapadne. Mně osobně připadá, že moje děti už mají mnohem méně času na „dětství“ než měla moje generace a je mi to líto. Pavla.

  • U nás je to s učitelkami do první třídy jednoduché, střídají se od 1. do 3. třídy, takže se dá odvodit, kterou dítě dostane. U zápisu jsou pak všechny tři, aby to mělo spád. Je pravda, co píše Renáta, dítě, které jde do školy s tím, že umí číst nebo bůhvíco dalšího je pro učitele i pro sebe sama spíš problém. Nemá cenu jim něco vtloukat do hlaviček, když nevíme, jak na to. Sama vidím, že bych dítě sama učit nemohla, jsou na to prostě zažité formulky a postupy, do kterých nevidím. Když byl doma tři týdny nemocný, spíš jsme opakovali, abych paní učitelce nezasahovala do výuky, dopředu jsem se bála postupovat. Maximálně jsme k písmenu M,m zařadili N,n, protože jsou skoro stejná…
    Navíc dítě, které umí hodně dopředu se pak nenaučí učit, což způsobí, že se nudí a jsou s ním pak problémy, protože se nenaučí soustředit a složitější látka mu prostě uteče.

  • Brmbulka

    nejhorsi je ze kazdy kdo prosel ZS si mysli ze by mohl ucit:)….zadna metodika..zadna didaktika…tak premyslim na co je vlastne studium na tento obor na VS:)…ale tady jsou moc prima maminy a podle vseho co pisou bych jihc chtela mit celou tridu:)….a stemi ucitelkami do 1. tridy…ja taky vsude zazila ze se proste vyvesilo na skole v poslednim tydnu v srpnu rozdeleni deti a ucitelky…ale na tehle skole rodice bombarduji , aby znali ucitelky uz pred zapisem….ono se to taky kolikrat neda dodrzet..podle situace skoly….a nejhorsi je ze kdyz to rodice vi predem….po zapise chodi a chteji mit dite tam a tam…a jedna ucitelka jich ma 5 a druha 45….a jak to rozdelit?….to se pak vyhrozuje ze se dite da na jinou skolu….dela to jen nedobrotu, taky bych radsi brala vedet to az v srpnu…

  • Brmbulka

    tabula rasa“ – líp se totiž učí než přeučuje.TOHLE PAVLINKO VYTESAT ZLATYM PISMEM….kdyz prijde rodic a rekne ona umi cist….a ono to mrne akorat fotografuje pismenka a vubec netusi co po nem chci….rodice kolikrat nadelaji vice paseky…ano umi pocitat do 1000….vyjmenovat cisla…ale vztahy mezi nema….a pak ma problemy…ta detska dusicka nepochopi ze vyjmenovani cisel neni pocitani….a ja decka od 1. tridy ucim…staci umet poradne pocitat do 20…..kdo to umi…umni pocitat vse

  • Pavlinkav

    Zuzko, u nás se o učitelkách 1. tříd taky rozhoduje pozděj, určitě se u zápisu neví, kdo bude děti učit. A na zápisu stejně poletuje učitelek víc, víceméně skoro všechny;o)
    S tím přetěžováním a ambiciozními rodiči souhlasím – je to děs, co po těch mrnětech někteří chcou a snažím se před něčím takovým dceru uchránit – z vlastní zkušenosti tvrdím, že to chce „tabula rasa“ – líp se totiž učí než přeučuje.

  • My jsme taky kupovali aktovku týden před začátkem školy, máme mrňouska, tak jsme čekali, jestli nepoporoste… Je fakt, že nároky na děti jsou dost velké. Už u zápisu je to docela patrné, neučila jsem se s ním nic dopředu, hodně uměl sám, ale stejně mi to připadalo docela náročné. Na druhou stranu, rodiče často děti přetěžují a už od mala je ženou do několika sportů, na jazyky a děti nemají čas na dětství. Chudáci děti, když pak nesplňují představy svých rodičů…

  • zuzkasim

    Já taky přidám svou trošku do mlýna z vlastní zkušenosti. Nevím, jak na jiných školách, ale na naší se často v lednu neví, kdo bude další rok učit první třídy. Je to škoda, ale bohužel provoz školy je takový. Jsme sídlištní škola ve velkoměstě, na prvním stupni jsou buď mladé učitelky (časté odchody kvůli těhotenství) nebo těsně před důchodem, kdy se neví, jestli další rok už do důchodu nastoupí nebo ne. Pedagogický kolektiv se docela obměňuje už několik let. Ale jinak s Brmbulkou souhlasím, osobnost učitele je důležitější než reference celé školy.

  • Brmbulka

    a jeste jedna vec….dite by se melo urcity cas rozvijet vsestranne..vyzkouset vice veci at ma cas si rozmyslet co ho bavi…stale casteji narazim na deti ktere jsou v nejakem smeru zcela vyjimecne…bohuzel v ostatnich a ted pouziju velmi hnusny primer…nepouzitelne….a co se pak stane kdyz v tom smeru ve kterem je vedeny zklame…ma uraz…nebo neco jineho….a nema nic co by mohl delat rad…

  • Brmbulka

    Vandulo…spravna to maminka:)

  • Brmbulka

    Vandulo….přesně…ja dnes sledovala udělování Zlatého oříšku….kde se to hemžilo 8 letými mistry světa a na otazku jake to je byt mistrem sveta odpovidali..nevím…..bylo mi těch dětí líto…protože vím ze to vse nebyly jejich cíle ale cile rodicu, kterým nedochází co se svymi detmi provadeji…nerikam ze neexistuji deti kterym jde vse od ruky…ale ja znam i jak to dopada….ale to by bylo na dalsi clanek ktery by se asi jmenoval: Nechte své deti snit vlastni sny….

  • Jo a aktovku nemáme :), kdysi jsem četla že tohle se má pořizovat až co nejdéle, aby z toho dítko neztratilo radost a těšení, což za víc jak půl roku ztratit zaručeně musí. Takže školní potřeby u nás Ježíšek určitě nesit nebude.

  • Mě ten článek poněkud probudil z letargie ;-), v záplavě jiných starostí mi vůbec nedošlo, že už se to na nás valí. A i když by se mi z různých důvodů velmi hodilo mít kluka ještě doma (teda lépe řečeno ve školce), o nějaký odklad usilovat v žádném případě nebudu.
    Jinak jsem moc ráda, že i někomu jinému připadá, že se dneska po dětech chce nějak moc – a čím dřív tím líp. Zdá se mi, že mají od narození hlavičky nacpaný k prasknutí….což ono se to tam vejde, ale projevit se to někde musí.

  • Brmbulka

    Možná si některé učitelky řeknou, že chci po dětech , které vstupují do 1. třídy málo…ale ruku na srdce…nechceme po těch trpaslících v dnešní době moc?..Vzpomínáte na svou 1. třídu? Věřte, že vše , co po nich chceme dříve, než by měli umět, se odrazí později hlavně v psychickém vývoji.

  • jedlayda

    Brmbulko, tak tenhle článek jsem jako mamka předškoláčka dost potřebovala, takové to uklidnění:-)) To víte, taky nás čeká zápis, už 15. ledna. Teď jsme se rozhodovali mezi 2 školami a myslím, že jsme vybrali dobře (samozřejmě jsme zkoumali především učitele:-)). Tak ještě jednou moc díky za pěkný článek a do nového roku, ale i do další práce, přeju hodně úspěchů a takového nadšení, které z vás úplně skrze příspěvky čiší.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist