Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
O škole a tak kolem
Abysme neustále nazahlcovaly reakce na článek svýma debatama, založila jsem tento zápisníček.
Tady můžem debatovat o alternativách, SPUCH, metodách, ponadávat na rodiče, na vedení:o)
Samozřejmě se můžou vložit do debat i ti rodiče a občas nám osvětlit problém z druhé strany.
Docela se minule rozvedla debata na tím, jestli je škola výchovný nebo vzdělávací ústav nebo jestli je lepší klasická nebo alternativní škola.
Máme tu mezi sebou nějakou učitelku z alternativní školy?
Chmjorko..tak to jsme se tam musely potkat:)…hele az zase pojedes napis:)…muzes prespat)
V Brně se pravidelně 2x do roka pořádají Daltonské konference, na podzim jednodenní a na jaře dvoudenní – na jaře je to docela zajímavé, schází se tam učitelé škol i školek a vyměňují si poznatky, pro mateřiny je tam i možnost návštěvy školek ve kterých Dalton praktikují. Jak je to u škol netuším, naposledy jsem tam byla asi před třemi lety.
Pavlinko…jeste je k tomu takova tabule kam si deti prubezne behem te doby znaci co maji hotovo….a ostatni tak maji treba prehled za kym ¨si jit o radu…ti ji pak nekdy vyfotim
Jo, tak přesně tak jsem tě pochopila. Díky za tip, na to opakování a procvičování se to hodí, aspoň je to zábavnější…díky.
prave….delame to jednou za 14 dni…vubec bezradne nejsou, vyhovuje jim ze mohou zacit cim chteji…ti sikovnejsi ze maji slozitejsi ukoly atd. Ja mela spis obavy z toho ze si budou rikat vysledky a reseni….ale vubec ne…prave ze treba u nekterych vecí pomahali s resenim dyslektici..protoze na to maji lepsi bunky….ono taky hodne zalezi jak mas vedene deti a jelikoz ja mam ty sve uz treti rok..umi pracovat samostatne i ve skupinach….a ve skupinkach mohou byt pokud jim to vyhovuje..kazdy prispiva tim svym…..vetsinou je to vsechno opakovani jen treba hledani cizich slov a zajimavosti si hledaji v knizkach…bavi je to…
Brmbulko, na ten Dalton jsem mrkla k tobě na stránky a docela se mi líbí ta samostatnost – nestane se ale, že některé dítě je z toho bezradné a neví, co dřív, jak začít a tak? (nebo je to ve skupinkách?) Určitě to vyzkouším,až zas budu učitelsky činná:o) Ne pořád, ale občas je to určitě příjemné zpestření…
chmjorko….hihi…jen mne napadlo ze ja nemam na triku brmbulismus…..ale „jsem tu pro Vás“:)
chmjorka…..how…uplne presne:)
Mě MOntessorka osobně nijak zvlášť neoslovila, měli jsme jednu při škole a po dvojicích jsme tam trávili dopoledne. Neustále nám vtloukali do hlavy že je to pomalu zázrak, jak učitelka která chce jít touto sectou musí studovat za hranicemi, jak neuvěřitelně drahé jsou jejich pomůcky a že musí být jedině originální. Možná i tohle dělání z toho něco extra mě od toho odradilo.
Ale rozhodně nepovažuju za převratnou pomůcku smetí, smetáček, lopatku a malý puntík – paní učitelka vysypala smetí na zem, doprostřed nepořádku puntík, jedno dítě dostalo smetáček a druhé lopatku a paní učitelka komandovala děti aby dítě se smetáčkem zametalo nepořádek na střed. Udělala z toho obrovskou aktivitu při které se děti učí praktickým činnostem – osobně mi to přišlo jak hra na macechu a Popelku. I u nás v klasické školce si po sobě uklízíme, ale přirozeně – když vystřihujeme a naděláme nepořádek,když pracujeme na zahrádce a zůstane zem na chodníku… ne abych uměle vysypávala smetí na zem.
Ovšem naprostý vrchol – čištění bot. Paní učitelka vytasila koženou botu a kartáček a dítě čisti. To mi přišlo (nezlobte se na mě) trochu ujetý.
JInak ostatní pomůcky tak vychvalované do nebes byly povětšinou stejného typu kterým jsou vybavany snad už naprosto všechny školky.
Je fakt že jsem to viděla ještě na škole a nebyla schopna posoudit nakolik až je to reformní a jiné, ale tohle si pamatuju dodnes.
Naše školka je vedena mezi daltonskými školkami – také alternativní směr, ale osobně jsem jen vybrala prvky, které jsou děti schopny zvládnou, obecně si myslím že Dalton je vhodnější pro děti školou povinné, školkám to tolik nepřinese. Převzala jsem myšlenku tří S – svoboda, samostatnost, spolupráce. A pak máme takzvané úkoly navíc a Daltonskou tabuli – snad krom té tabule jsou to věci, které bych pravděpodobně dělala i kdybych Dalton neznala, pro mě to jsou samozřejmosti a běžné věci.
Proto si myslím že alternativní školství jsou prostě věci, které třeba dělá hromada učitelů, ale nedává tomu žádnou škatulku. Učitel který dělá alternativní směr, má tričko se zlatým nápisem Dalton, Montessori… a není s tím ztotožněn osobností je taky na nic.
Prostě alternace jsou pro mě zbytečné škatulky, jelikož každý učitel má svůj styl a v podstatě by se dalo říct že Brmbulka má svůj alternativní směr Brmbulismus, PAvlínka Pavlinismus a Chmjorka Chmjorkoismus.
Když vezmete dvě učitelky z Montessorky tak to učitě nebude to samé, každá to bude dělat tak trochu po svém.
Totéž je Montessori systém sám – kdysi jedna paní, která pracovala s dětmi začla působit svým stylem, tak jak to cítila a přinesla v té době něco jiného a když se vidělo že to má výsledky přejímali to další a další…
Takže v podstatě každý učitel je průkopníkem své alternativní pedagogiky, je jen otázka nakolik jinak než ostatní to dělá a to je zas otázka osobnosti, nakolik se práci věnuje, co jí obětuje a co všechno je ochoten udělat.
Jsou lidi kteří raděj převeznou už hotový systém a zabydlí se ve škatulce, kde nemusí inovovat a jsou lidi co jdou po různých systémech jako po žebříku, každý stupínek znamená možnost dostat se na další…
Toť můj názor na alternativní systémy – nehledejte systém, hledejte lidi.
bylo to hrozne…..bohuzel specham jedu na vikend pryc…ale v nedeli vam napisu…nikdo mi nevymluvi ze montessori je tvorba sobeckych individualistu bez znamky citu
a pavlinko presne…vybrat se da z toho jen neco….maji vyborne didakticke pomucky..ale to je vse….ucitelky jsou studene jak psi cumak