Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
O škole a tak kolem
Abysme neustále nazahlcovaly reakce na článek svýma debatama, založila jsem tento zápisníček.
Tady můžem debatovat o alternativách, SPUCH, metodách, ponadávat na rodiče, na vedení:o)
Samozřejmě se můžou vložit do debat i ti rodiče a občas nám osvětlit problém z druhé strany.
Docela se minule rozvedla debata na tím, jestli je škola výchovný nebo vzdělávací ústav nebo jestli je lepší klasická nebo alternativní škola.
Máme tu mezi sebou nějakou učitelku z alternativní školy?
Nemyslím, že žiji v jiném světě, naopak, mám to srovnání stále před očima, rozumím si i s dnešními učiteli a znám i jejich problémy. Už za minulého režimu docházelo k zavírání hlavně malotřídek, dnes se slučují a zanikají školy i ve městě, propouštějí se i vynikající starší učitelé nejen pro nedostatek žáků, ale aby se mladším mohlo přdat na mzdě. Nevím jak u Vás, ale znám školu s vyrovnávací třídou pro pomalejší děti (je jich tam méně než 10), ty se pak zařazují do běžných tříd. Mají tam i druřinu – tam je přihlášeno až 40 dětí, ale jsou v ní jen asi hodinu, pak jich tam zbyde sotva 15. Přesto vedoucí v ychovatelka v yžaduje u ředitele výpomoc z učitelek, kzeré mají výuku za sebou a ty jim mají pomáhat? Dopadne to tak, že ta výpomocná dostane 12 dětí a vychovatelka si lažíruje se třemi někde jinde. Jsou další problémy, např. s dětmi, které nechodí do šk. jídelny a k vůli špatnému rozvrhu musí bezprizorně přes oběd ve škole zůstat. Při omezeném dozoru dochází k úrazům. Zavírání škol (i na venkově) druhotně ovlivňuje natalitu, podniky pro nedostatek domácích odbornáků přijímají cizince a tím vznikají další problémy nejen pro školství.
No, tak to vypadá, že prvňáci se nekonají, dostanu čtvrťáky.
Vojno, malotřídky samozřejmě ještě existují, takže kdo chce, tak tam učit může.
Trošku zapomínáš, že svět je už úplně jiný, než býval, takže slepice fakt počítat nemusíme, ale činnosti je pořád dostatek.
Všechny Vás zdravím a přidám se. Doma jsme rozebírali školní práci často. Myslíte že v minulém století nebylo nic dobrého? Ve školství vždy bylo málo peněz. Jak zjišťuji, asi jste z plně organizované školy, takže Vám chybí spousta org.-prakt. zkušeností např.z dvoutřídky s dojížděním. Máte třeba sloučené všechny ročníky 1 – 5, takže máte naráz ve třídě přes 50 žáků a musíte to všechno zvládnout různým učivem v každém ročníku (tam by absolventi PF měli povinně začínat), nebo nacvičovat naráz 3 různé spartakiádní skladby a vést školní kabinet, školní i obecní knihovnu a chodit sepisovat po vsi slepice aj. Že by musely děti sedět s rukama za zády, to bylo v první republice; jindy se to nedělalo, to musela být Vaše škola ujetá. Pamatuji, že manželka měla takový systém, že všichni prvňáci se do vánoc naučili číst (ne slabikovat). Sešity byly tenké, ale denně jich nosila domů až 2 tašky. Často mívala insp. hospitace a zaučovala studentky PF. Musela občas do MŠ, aby se děti naučily správně držet tužku, apod. Učebnice by měly být všude stejné s vzájemně provázaným učivem předmětů. Při dnešní libovůli se často učivo nedobere, na vyšším stupni to žákům chybí; nejhorší je, když pracovní listy jsou k jiné učebnici a nesouhlasí s knihou; děti nestačí psát poznámky z přednesu, učitel je nestačí zopakovat a psát na tabuli; žáci pak mají zapsané to nepodstatné (zkušenosti s vnukem na gymplu, nemají učebnici fyziky). Bylo by toho víc. Nevím jak Vy, ale pokud se dělaly množinové diagramy, žáci perfektně zvládali slovní úlohy. Bez nich žákům chybí představa. Zmatky jsou v dějinách (nejen). Je toho jistě víc, napište! Zkušeností jsou užitečné.
aha…to ja vedu 1 az 5….pristi rok poprve ne:(
No zrovna odvázaná z toho nejsem, jenže prvňáky jsem stejně nechtěla – chceme pořídit druhé, takže chci učit tak rok, maximálně dva, když se teda zadaří….
U nás je „výhoda“ ta, že 1.a 2. třídy jsou v samostatné budově, pak děti přecházejí na „hlavní“ budovu. Takže přebírat do třetí se docela dá, stejně je to pro děti takový zlom. A jsou ještě tvární, z té páté mám docela lufty, asi se začnu modlit aspoň za tu 4., i když je to asi prašť jak uhoď.
A hlavně u nás si nikdo nevede třídu až do pětky…
hmmm..takhle po nekom prebirat tridu je des….:((budu drzet palecky)
No, tak 3. třída už neklapla, čekají mě čtvrťáci nebo páťáci….
Do června mám na rozhodování času dost, v klidu si projdu postupně všechny nakladatelství a uvidím. Třeba ještě nakonec ta 3. třída neklapne, stát se může všechno.
Zítra jdu za ředitelkou, tak se zkusím znovu poptat, jak to momentálně vidí.
prvouku resim stejne…ucebnice od alteru je na h****….radsi si delame vse sami a vykladame a delame herbare atd
no mě teď nic jiného než přebrat třídu nezbývá, protože prváky nechcu, chceme pořídit druhé dítko a nechci odcházet od malošků….
Jinak učebnice si vybírat nemůžu, to dostanu prostě to, co je ve skladu, ale před těma 3 rokama než jsem odcházela byla snaha pořídit Novou školu. Vím, že matika od Alteru asi zůstala, ale je opravdu dost nadupaná a dost fádní, jen počítat do sešitu. tak jsem to řešila tím studiem 1+1, je tam vždycky k tématu jen stránka, na zpestření a sttejně jako ty skládám své pracovní listy, ale to je potřeba taky z něčeho čerpat.
Prvouka od Alteru je přímo příšerná, ale od Nové školy taky není nic brilantního, takže to jsme si sešity malovali a semtam sjem kopírovala z Nové školy z prac. sešitu.