Vitamín B1 (thiamin)

Rubrika: Ostatní

1135445_fruit_sbrS vitamínem B1 se pojí nemoc beri-beri. Zajímavé je, že první zmínky o této nemoci se objevují už v letech 2600 před naším letopočtem. Způsobuje ji dlouhodobá konzumace stravy bohaté na sacharidy, ale chudé na thiamin……jako je loupaná rýže, bílá mouka a rafinovaný cukr, pokud tvoří hlavní složku stravy. Léčit se ji ale podařilo právě až po objevu thiaminu, vitamínu rozpustného ve vodě, Kazimírem Funkem počátkem 20. století.

Účinky
Thiamin je důležitý pro zdravé srdce, dále pro metabolismus sacharidů, čímž umožňuje jejich využití v nervstvu i ve svalech. Je znám jako „vitamín ducha“, protože má příznivý vliv na nervový systém, duševní vývoj, dobrou paměť a koncentraci. Pomáhá při hojení pásového oparu a vůbec při hojení ran, zlepšuje spánek, odstraňuje brnění a křeče, zmírňuje bolesti, podporuje chuť k jídlu a také správnou činnost jater.

Doporučené denní dávky
Pro děti se doporučují následující denní dávky thiaminu:
kojenci 0-6 měsíců 0,3 mg, kojenci 6-12 měsíců 0,4 mg,
batolata 1-3 roky 0,7 mg,
děti ve věku 4-6 let 0,9 mg vitamínu B1,
děti ve věku 7-10 let 1 mg,
děti ve věku 11-14 let 1,3 mg.
Dětem starším 15 let je stejně jako dospělým doporučována denní dávka v rozmezí 1,1 – 1,5 mg vitamínu B1.
Těhotné ženy by měly příjem navýšit, a to na 1,5 mg denně a kojící maminky na 1,6 mg.

Zvýšená spotřeba
Spotřeba thiaminu stoupá při velké fyzické námaze, dále při stresových situacích, v těhotenství, při otravách nikotinem a alkoholem, arzénem, olovem a jinými těžkými kovy, apod. a může tak např. u dospělého jedince vzrůst až o 100%, tedy na 3 mg za den. Denní dávka by však neměla přesáhnout 30-50 mg.

Těhotným ženám, které trpí nevolností a zvracením může pomoci tyto nepříjemné příznaky zmírnit užívání B-komplexu.

Přírodní zdroje
Thiamin je přítomen jak v rostlinných, tak i živočišných zdrojích. Pro představu jako obvykle spolu se zdrojem uvádím i množství thiaminu v mg, které je obsaženo ve 100 g dané potraviny:
Pivní kvasnice obsahují 12 mg, pšeničné klíčky 2 mg, slunečnicová semínka 1,9 mg, piniová jádra 1,28 mg, para ořechy 1 mg, žitné klíčky 1 mg, sójové boby 1 mg, mák 0,9 mg, arašídy 0,9 mg, vepřové maso 0,9 mg, hrách 0,8 mg, celozrnné obiloviny 0,7 mg, mandle 0,7 mg, vařená šunka 0,65 mg, čerstvá sója 0,63 mg, ovesné vločky 0,6 mg, cuketa 0,5 mg, čočka 0,5 mg, boby 0,4 mg, hovězí játra 0,3 mg, ostružiny 0,3 mg, zelený hrášek 0,28 mg, artyčoky 0,14 mg, pomeranče 0,1 mg, datle 0,1 mg, citrony 0,05 mg, kravské mléko 0,04 mg, cibule 0,03mg.

Thiamin se v lidském těle neukládá a jeho zásoba vydrží jen na 4-10 dní. Proto je nutné, aby byl neustále přítomen ve stravě.
Pozor, thiamin ve svém těle ničíte konzumací kávy a černého čaje!

Úprava pokrmů
Thiamin je citlivý na světlo a kyslík, ničí se dlouhým stáním a je tedy vhodné konzumovat potraviny v čerstvém stavu.

K velmi významným ztrátám dochází při vaření, kdy se zničí až 70% thiaminu. Při smažení se ztráty pohybují kolem 35% a stejně jako ostatních vitamínů rozpustných ve vodě dochází k jeho vylouhování do vody, vývaru. Například při vaření hovězího masa se do vývaru vylouhuje téměř 50% obsaženého thiaminu.

Nedostatek

Mezi projevy hypovitaminózy patří únava, nechutenství až anorexie, zácpa, svalová ochablost. Časem se příznaky stupňují, nastupují deprese, podrážděnost a zmatenost jako důsledek neurologických degenerativních změn a degenerace kardiovaskulárního systému spojená s otoky.
Avitaminóza, tedy úplný nedostatek je příčinou těžkého nervového onemocnění zvané beri-beri, což v jednom z jazyků používaných v Indii znamená „ovčí chůze“. Bohužel se vyskytuje i v současnosti tam, kde není samozřejmostí pestrá strava.

K nedostatku thiaminu v dnešní době může dojít při poruchách vstřebávání, např. při opakovaném dlouhodobém zvracení, alkoholismu, nemocech trávicího traktu, při onemocněních nervů, hladovkách, chronické hemodialýze a chudokrevnosti.

Předávkování
Jak už bylo řečeno v úvodním článku o B vitamínu, předávkování zpravidla člověku nehrozí, jelikož se přebytečné množství vylučuje z těla močí. Pokud by však došlo k značnému příjmu tohoto vitamínu, mohou se objevit bolesti hlavy, svědění pokožky, slabost, pocení a nevolnost.

Závěr
Pokud je váš jídelníček zdravý a pestrý, neměli byste trpět nedostatkem tohoto vitamínu. A pokud už řeknete větu „Já nemůžu, já nemůžu.“, jistě nebude příčinou absence vitamínu B1. Takže pokud jste se unaveni uvelebili před televizí, vezměte si k ruce místo tradičních brambůrků třeba arašídy, mandle a oříšky a zobejte. Tito zázrační pomocníci vám vaši ztracenou energii zase doplní… 🙂

Napsal/a: Petra Choltová

Toto taky stojí za přečtení!

Tvoření: Kouzelné obrázky

Se sychravým počasím vzniká větší potřeba zabavit děti. Venku se už nedá trávit tolik času jako v létě a

Čtu dál →

Domácí salko

Už nějakou dobu chci vyzkoušet domácí salko, jestli to opravdu jde a jaké bude chuťově. A kdy jindy než

Čtu dál →

[Soutěž] Van Goghova hvězdná noc

Startujeme poslední letošní soutěž. Opět si představíme 3 knížky pro děti a o jednu z nich si rovnou zahrajeme…

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist