Raná logopedická péče II.

Rubrika: Vývoj a výchova batolete, Vývoj a výchova předškoláka

1145735_reading_books_at_homeV první části povídání o logopedické péči jste se seznámili s pojmem logopedie, s vadami řeči i s tím, kdo je kompetentní s dítětem pracovat. V této části se dozvíte, jak správně rozvíjet komunikační schopnosti i v jakých situacích logopeda navštívit…

Základní fakta o logopedii a vadách řeči najdete v první části zde.
Správný vývoj řeči
První hlasový projev po narození dítěte je křik. Ve 4. – 6. týdnu života se objevuje broukání. V 6. měsíci se přidávají další zvuky tvořené rty a přední částí jazyka (blm). Kolem 7. měsíce se dítě pokouší opakovat slyšené slabiky (baba, tata), v 8. měsíci dochází k rozvoji opakování jednoduchých slabik a slov po matce (žvatlání), v 10. měsíci opakuje dítě slova, která mají pro něj citový význam, dítě si hraje s mluvidly. Kolem 1. roku dítě tvoří samostatná základní dvouslabičná slova, rozumí jednoduchým pokynům (paci – paci, ukaž, jak jsi veliký apod.). V 1,5 roce tvoří jednoslovné věty, užívá živé gestikulace, zabarvuje hlas. Ve 2 letech dochází k rozvoji slovní zásoby, dítě má obtíže při vyslovování těžších a delších slov. Je nutné opakovat správnou podobu jazyka a vše označovat, dítě užívá asi 50 slov. Pro věk kolem 2,5 roku je typická otázka: Co je to? Dítě klade slova vedle sebe, užívá krátké slovní řady (táta pá, auto tú). Je nutné opravovat gramaticky nesprávné tvary. Vliv má vyspělost řeči okolí a úroveň péče o dítě. Ve 3 letech dochází k prudkému rozvoj řeči, charakteristická je otázka: Proč? Rozšiřuje se slovní zásoba, dítě se učí poznávat rozdíly, zdokonaluje řeč, zlepšuje se kvalita i kvantita vyslovovaných slov i vět. Dítě mluví s hračkami, vede dialog. Ve 4. roce se opět rozvíjí slovní zásoba a vůbec řeč, dítě používá asi 2000 – 2500 slov, větné celky, výrazové prostředky, recituje básničky. Od 4. roku sledujeme schopnost vyslovovat správně jednotlivé hlásky mluvené řeči, ty se postupně zdokonalují v závislosti na rozvoji jemné motoriky a artikulačních dovedností. Kolem 4. roku by mělo dítě správně užívat měkčené hlásky ď, ť, ň, poté hlásky k, g, sykavky, hlásku l, nejpozději správně tvoří r, ř. Před nástupem do základní školy by měla být výslovnost v pořádku.

Jak napomoci rozvoji řeči

  • Od prvního dne na dítě správně mluvte.
  • Dejte dítěti dostatek přiměřených podnětů
  • Rozvíjejte smyslové vnímání a tělesnou obratnost
  • Odměňujte komunikaci úsměvem, chvalte.
  • Udržujte s dítětem kontakt očima.
  • Dbejte na správný vývoj chrupu dítěte.
  • Při podpoře správné výslovnosti musíte být vzorem, aby vás dítě mohlo napodobovat.
  • Mluvte pomalu, jasně a slovy doprovázejte vše, co děláte.
  • Jestliže s dítětem procvičujete hlásku, kterou se učí na logopedii, postupujte od jednoduššího ke složitějšímu.
  • Výslovnost cvičte s dítětem několikrát denně po krátkých časových intervalech.
  • Cvičení se snažte spojovat s malováním, zpěvem.
  • Podporujte u dítěte touhu komunikovat (povídejte si s dítětem o činnostech, které rádo vykonává, choďte s dítětem do přírody, vše pojmenovávejte, dopřejte dítěti tvůrčí činnost, vyprávějte pohádky, povídky apod.)
  • Respektujte věk dítěte a dosažený stupeň vývoje
  • Buďte trpělivý aj.

Kdy navštívit zařízení poskytující logopedickou péči

  1. Dítě nemluví, mluví nápadně méně než jeho vrstevníci nebo mluví nesrozumitelně (kolem 3 let).
  2. Objevují se poruchy výslovnosti (při větším počtu chybně vyslovovaných hlásek kolem 4,5 roku – hlásky neumí, vynechává, nahrazuje jinými, ráčkuje, šlape si na jazyk), při chybné výslovnosti l, r, ř nejpozději na počátku posledního předškolního roku.
  3. Dítě koktá – ihned, kdy si rodiče všimnou změn tempa nebo plynulosti v řeči.
  4. Dítě s poruchou sluchu – co nejdříve při podezření, že dítě špatně slyší. Pokud je porucha potvrzena, nastupuje logopedická péče ihned souběžně s lékařskou péčí.
  5. Dítě s rozštěpem – když začíná dítě mluvit ( po 1. roce).
  6. Dítě s poruchami učení
  7. Objevují se poruchy řeči druhotně provázející jiné poruchy (intelektu, DMO, neurologické a psychiatrické diagnózy).

S odborným vyšetřením by se nemělo také váhat, pokud se v řeči dítěte projevuje huhňavost, při artikulaci brání dítěti podjazyková uzdička, neužívá zvratných zájmen v běžné řeči či existuje rodinná zátěž.

Použitá literatura:
Klenková, J.: Kapitoly z logopedie I, Brno 2000.
Klenková, J.: Kapitoly z logopedie II a III, Brno 1998.
Kejklíčková, I.: Vady řeči u dětí, Praha 2001.
Škodová, E., Jedlička, I. a kol.: Klinická logopedie, Praha 2003.
Kutálková, D.: Logopedická prevence – Průvodce vývojem dětské řeči, Praha 1996.
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Paido, Brno 1998.

Napsal/a: Magda K.

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (21 vyjádření)

  • Anonymní

    Dobrý den.

    Mé jméno je Hana Barešová a jsem studentka VOŠ sociálně právní. Ráda bych zde nechala všem rodičům dětí se zrakovým postižením odkaz na dotazník, který použiji ve své závěrečné práci. Prosím všechny rodiče těchto dětí, kteří se chtějí vyjádřit a přispět svým názorem, aby tento dotazník vyplnili. Děkuji.

    http://survey.easyresearch.cz/pK9esCw8PBKXzsRQ319aOzoTL.aspx

  • Díky,Peti vyzkoušíme:-) to jsou finty:-))) K

  • Petra Vymětalová

    karamelo, aby jazyk nešel ven z pusy, tak mi radila logopedka vzít lžičku a přiložit ji jako takovou „zábranu“ na pusu (tou stranou, za kterou ji normáně držíš, ji přiložíš stejně jako ukazováček na „pššt“ – blbě se to vysvětluje, snad pochopíš). Jednak nepustí jazyk z pusy, jednak si dítko uvědomí, kam má ten jazyk dávat. My to takto dělaly asi dvakrát a už jazýček z pusy nelítá.

    No a rovnou se chlubím – Áňa začíná používat L i při běžné mluvě, zatím to teda není ani v polovině případů, ale už to vypadá slibně. Teda hlavně, když po mně něco chce, to si pak dává vyloženě pozor a sama už pozná, na co se má soustředit – lízátko dnes pronesla opravdu předpisově ;-)))

  • tak mi navštěvujem logopeda už od 3 let, dcera do 2,5 skoro nemluvila, pak začala trochu ve školce, ale pro patlavost nás foniatička poslala ihned k logopedce, Chodíme jednou měsíčně a konečně se to začíná po roce a půl projevovat, jinak na to jak dlouho nemluvila, tak teď se jí pusa nezastaaví, teď nám dělá velké problémy CH.

  • Evo,nestraš:-))) zkoušela jsem s malým osvědčené tdnka,tdnka…na R a docela mu to šlo…nechci ho moc nutit-prý při nucení na R,Ř pak vzniká hrdelní R a to se odnaučuje velmi těžko.

    Magdo ještě jednou moc děkuji a kdybyste tu působila v poradně byla bych moc ráda:-) jste báječná.

    Zkoušeli jsme lalala,lelele,lilili-po sobě…a přitom lili sem už slyšela chvilku L:-))) a pak se to zase zvrhlo v jijiji:-)))) ale je to perfektní…prcek to lala říká s jazykem vystrčeným ven…a nemůžu ho ani nápodobou,ani zrcadlem přesvědčit že má jazyk opřít o zoubky vevnitř–při li ten jazyk dovnitř dát musí:-))). malý se strašně snaží a když mu řeknu aby dal jazyk nahoru tak si i pomáhá prstíky..včera sme se s manželem nasmáli:-)))
    při čertíkovi blblbblblbl..je slyšet krásné L…ale jinak pořád J…

  • Evo, děkuji vám za pochvalu 🙂 Máte úplnou pravdu s tím, co píšete o správném nácviku výslovnosti r. Skutečně je lepší přijít k lgoopedovi zavčasu než to „honit“ před nástupem do školy… Přeju hezký den a ať vám jde nácvik doma dobře a bez potíží:-) Magda

  • Anonymní

    Děkuji za podporu snad máte pravdu a brzo se to rozváže..-)Už aby to bylo je to dost náročné nejen pro syna ale i pro mě.Ještě jednou díky!!

  • Moc hezký článek.
    Jen bych chtěla doplnit, že mi bylo na logopedii řečeno, že pokud neumí dítě „L“, tak se ve většině případů nenaučí „R“.
    Takže u nás nácvik písmenek vypadá tak, že jsme nejdřív učili „L“, teď učíme správnou polohu jazyka při „D“ a z toho, prý bude „R“ jedna dvě. 🙂
    Taky mám zkušenost, že je dobré využít logopeda již ve třech letech a mít na správnou výslovnost víc času, než doufat, že se to samo nějak upraví a pak to honit v posledním roce před nástupem do školy.
    Všem co trénují písmenka u dětí přeji hodně trpělivosti a hlavně jim to neznechuťte.
    E.

  • Anonymní, věřím, že vás dysfázie u syna velice trápí a i on je smutný. Ale děláte jen dobře, že se mu věnujete a pevně věřím, že postupně se bude jeho řeč zlepšovat. Nebude to ze dne na den, to víte, ale vaše snaha bude mít určitě výsledky. Držím vám pěsti, ať je to co nejdříve. Je to pro dítě velice složité, ale syn to s vaší podporou a péčí logopeda určitě zvládne! M.

  • Petro, s tim r je to složité, víte to sama:-) S jeho výslovností má hodně dětí problémy, ale cvičení pod vedením logopeda mívá dobré výsledky a děti obvykle před začátkem školní docházky správnou výslovnost r i ř zvládnou. To, že dcera někdy nahrazuje r a říká l je časté, hodně pětiletých dětí tak mluví. Je to v podstatě předstupeň správné výslovnosti. Jemně bych ji na to upozornila a pokračovala v nácviku až bude r artikulovat správně. Pravidelný nácvik tomu jistě pomůže. Hlavně trpělivost 🙂 Magda

  • Anonymní

    Děkuji za odpověd.Vyšetření máme CTmozku tam zjistili,že má málo mozkového moku ale nic víc nenašli.Na EEG při spánku se ukázala epilepsie ta se projevila jen jednou při horčce nad 38°C,dáváme při ní diazepan ale od té doby nic vše bez problémů.Logoped se hodně snaží a syn spolupracuje a má o vše zájem,víte on ví jaký je a uvědomuje si to čím dál víc a moc ho to mrzí a člověkovi se chce brečet když ho vidím jak ho to trápí a já mu nedokážu pomoct!

  • Petra Vymětalová

    Magdo, děkuju za reakci. Slova cvičíme podle lístečku, co jsme dostaly, věty nemáme, ale zkusíme taky. Dnes jsme zpívaly její oblíbenou písničku a dohodly se, že budeme dávat pozor na všechna L, byla jsem překvapená, jak jí to šlo, ani jsem nemusela moc opravovat.
    Akorát občas se na to soustředila tolik, že to L cpala i místo R (to taky neumí a doteď je vlastně vyslovovala stejně jako L – říkala něco jako „v“). Mám jí to opravovat, nebo to zatím nechat plavat?
    Na ty nosovky teď trénujeme dýchání (nádech nosem, výdech pusou) a snažím se ji hlídat, naštěstí většinou stačí upozornit a zase mluví normálně. Akorát manžel z toho občas už pění:-), tak snad se to brzo poddá.

    A ještě jeden dotaz – nevím, jestli by to bylo realizovatelné, ale podle svých dotazů a vašich odpovědí soudím, že by to nebyl až takový problém, jak jsem si původně myslela – neměla byste chuť pustit se tady na stránkách do logopedické poradny? (kdyžtak se mi ozvěte na mail – info@vasedeti.cz – jen teď moc nestíhám a navíc v neděli odjíždíme na dovolenou, tak se předem omlouvám, kdyby mi trvalo, než odpovím)

  • S vaší dcerou to může být tak, jak píšete. Může napodobovat děti, jít o nesprávný nácvik, nosovost… Nejlepší bude, když se obrátíte na vaši logopedku :-). Jinak nácvik souhlásky l vypadá stručně takto: otevřít ústa, dotknout se jazykem za horní dáseň, tlesknout jazýčkem dolů, přitom bez hlasu zpíváme lalala, pohyb jazyka sledujeme v zrcadle, dolní čelist je dole, nepohybuje se, zpíváme si lalala, lelele, lilili. Cvičíme slova: láme, lano, lakomý,les, lépe, loví, luk, líc, límec, lípa, lístek, lyže, pole, dole, kanál, myl, dál, dupal… Cvičíme věty: Maminka volala Láďu domů. Míla mele a mele. Na louce létají motýli. Naše malá Kamila bavila se, bavila. Foukala mydlinky, byly z nich bublinky atd. V logopedické literatuře je toho spousta, určitě něco znáte a vaše lgogopedka vám poradí.

  • S dysfázií praktickou zkušenost nemám, ale sama víte, že jde o centrální poruchu komunikační schopnosti, jejíž příčinou bývá obvykle LMD a závažnost poruchy závisí především na rozsahu poškození mozkových funkcí. Nutné je komplexní lékařské vyšetření a dlouhodobá logopedické péče. Odborné vedení rozvoje řeči je nezbytné, péče bývá dlouhá, náročná na trpělivost, ale buďte optimistická! M.

  • Karamelko, pracujte se synem nadále tak hezky jako doposud a uvidíte, že se řeč bude neustále vyvíjet a spontánně upravovat. Chlapeček je na svůj věk šikovný a žádný zásadní problém nevidím. M.

  • Petra Vymětalová

    karamelo, to je jak s naší Áňou. Ta ve dvou letech už prakticky plynule mluvila, do tří let vypilovala výslovnost všech hlásek kromě L, R a Ř. No a tím její vývoj řeči co do výslovnosti prozatím skončil. Teď má 4,5 roku, pusa se jí taky nezastaví, ale s pomocí logopedky trénujeme L. Sice jsem se snažila tak nějak podobně jí to vysvětlovat, ale ani ťuk. Jak jsme přišly poprvé na logopedii, tak hned na první pokus po logopedce zopakovala první slovo s L. Když se na to soustředí (= opakuje nebo pojmenovává obrázky), tak jí to jde, ale v řeči L použila sama od sebe zatím dvakrát (cca za měsíc).

    Magdo – můžu mít taky dotaz? Jak jsme začaly to L trénovat, tak se mi zdá, že občas jakoby mluví přes nos, to nikdy před tím nedělala. Občas napodobuje některé děti ze školky a záměrně šišlá, ale přes nos nikdy nemluvila. Tak nevím, jestli to zase jen tak zkouší, nebo to má souvislost s tím nácvikem? Co se s tím dá dělat?

  • Anonymní

    Mám syna z vrozenou dysfázii,máte stím někdo skušenost kdy takové děti začnou opravdu mluvit jako ostatní.Intelekt je vpořádku a slovní zásoba jen 100slov je mu pět let.

  • Moc děkuju za rady,jste zlatá:-)..snažím se,ale pokud začnu naléhat aby opakoval tak rychle ztrácí zájem a nebo se schválně nesnaží:-))) a dělá opičky..nechci mu to zprotivit.

    koníka jazykem umí. písničky zpíváme..lala zkusíme:-)
    jinak pusu za celý den nazavře-buď se ptá,nebo popisuje prožité situace,opakuje repliky z pohádek,nebo si zpívá vlastní písničky,popěvky…každý večer čteme od malička. K

  • Dobrý den, podle mého názoru je výslovnost vašeho syna v normě a přiměřená jeho věku. S tím, že dítě by mělo ve 2 letech zvládat správnou výslovnost hlásky l jsem se doposud nesetkala, ale názory se mohou lišit. Je normální, že s touto hláskou mají potíže i pětileté děti. Patlavost u tříletého dítěte je fyziologická a s věkem se často spontánně upraví. Pokud ale máte podezření na vadu řeči, doporučila bych vám komplexní logopedické vyšetření syna, které provádí např. soukromá klinika LOGO v Brně (www.logoped.cz).Ale spíše bych počkala do 4 let, jak se bude řeč vyvíjet dále a případně poté navštívila logopeda. Doporučila bych vám např. publikaci Cvičné texty pro logopedii od H. Treuové a L. Linhartové. Synovi čtěte, povídejte si s ním, zpívejte písničky i popěvky typu la, la, la, využívejte především napodobovacího reflexu – pohybujte jazykem u zrcadla všemi směry, zlepšujte pohyblivost rtů (špulení a úsměv), napodobujte zvířata (koník cválá – kla, kla), procvičujte spojení (bla, bla), upevňujte patrohltanový uzávěr (kloktání vodou)…

  • Při besedě s logopedkou mi bylo řečeno,že hlásku L by dítko mělo umět ve 2letech-tady se dočítám že ve 4letech-mám tedy počkat ? prcek má 3roky a L nevyslovoju. Umí S,C,Š,Č,Ž,K i písmenka měkká s háčky. R,Ř neumí-ale to nevadí.

    Snažíme se trénovat čertíka blblblblbl…ale nepomáhá to. místo letadlo říká jetado.:-( K

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist