Děti a jídlo: 10 zásad, 3 tipy a dárek

Rubrika: Jsem máma, Stravovací návyky

Nejsem expertka na výživu pro děti, Stellince vařím to, co jíme my a nestuduji dětské jídelníčky. Ale jedno vím jistě.

Jsem pro ni inspirující příklad

A právě proto jsem se rozhodla tenhle článek napsat. Stelli má 22 měsíců, jí naprosto všechno, co jí dám, nevymýšlí, neplive, nepotřebuje bryndáček, jídlo si už odmala užívá a pokud jí zrovna netrápí růst zoubku, vymete misku do dna. Tak si říkám, že se vám i přes moji neodbornost na dětskou výživu bude pár mých tipů hodit.

Dnešní článek je mých 10 zásad a  mých 20 tipů pro výživu dětí a proto je berte jen jako mé osobní sdílení, ne jako jedinou pravdu. Každá z vás máte jiný systém pro výživu svých dětí, a to co máme rádi my, nemusí chutnat vám. Ale třeba taky může, tak proč se s vámi nepodělit, že? Vy samy si už z toho vyberete, co se vám bude líbit.

Realita je nic moc

Zdá se to samozřejmé a jednoduché. Nic složitého přece. Ještě teď si vybavuji, jak mi jedna maminka říká, že co by řešila stravu dětí, jí přece to, co oni. A v tom je právě ten zakopaný pes.

Kdyby měla Stelli „systém“ jídla jako já před lety, byl by to doslova průser

Dřív jsem jídlo vůbec neřešila, bylo mi jedno, co svému tělu dávám. Ale pak jsem se naštěstí vzpamatovala. A v těhotenství jsem si ještě více uvědomila, že teď už nevyživuji jen sama sebe.

Na různých diskuzních maminkovských fórech jsem četla, jak maminky řeší, co svým dětem můžou dát, co ne, v kterém věku, v jakém množství. Četla jsem příspěvky, co konkrétně svým dětem dávají, jakým způsobem jí a jaké mají návyky.

Občas jsem se nestačila divit a raději jsem číst přestala.

Možná právě i tohle byl další moment, kdy jsem nad jídlem začala přemýšlet ještě o něco víc. Že tak jako mám ráda svoje tělo, mám ráda i Stellinčino a chci pro ni jen to nejkvalitnější.

Možná jste právě teď taky v situaci, kdy nevíte, co je a co není dobré pro vaše dítě a co už mu dát smíte a na co má ještě čas.

Možná máte strach, že už jste ne úplně dobře s jídlem u vaší ratolesti začala a že už to nelze změnit. Hledáte různé rady a tipy a vlastně tápete. Věřím, že v tom případě vám moje zásady přijdou vhod. A možná vám přijde vhod i ucelený e-Book o stravování dětí.

Strava dětí potřebuje vědomý přístup a ne jen nahodilou přípravu ve smyslu, co doma najdu v lednici. Některé z vás už vědomě vaříte pro sebe, chce to ještě zapojit u dětí. A stačí na to pár změn a výsledky se u někoho dřív, u někoho později určitě dostaví.

Už nebudu tajemná, tady je mých 10 zásad a 20 tipů, jakým způsobem se vědomě starám o výživu své dcery. Vy si z nich vyberte, co se vám líbí, vyzkoušejte a uvidíte, co na to vaše děti. A klidně mi do komentářů napište, jaké tipy a rady máte vy, můžeme společně sdílet.

10 mých zásad pro pohodové stravování dítěte

zásada #1 

Nad jídlem přemýšlím ještě před nákupem potravin, ne až těsně před přípravou. Jsem naprosto přesvědčená o tom, že nejdůležitější a v jídle zejména je důležitá příprava. Vždyť, ať si vezmete jakoukoliv oblast svého života, pokud chcete, aby něco klaplo, jak má, dobře se na to připravíte. Příprava jídla začíná už v naší hlavě.

Možná si myslíte, že přece když máte plnou lednici jídla, není možné, abyste dobře neuvařila. Ale co když až při vaření zjistíte, že do určitých receptů, byste mohli použít zdravější nebo kvalitnější suroviny a ty vám zrovna k tomu, aby jídlo bylo pro prcka perfektní, chybí?

Musíme na to jinak. Začala jsem vědomě plánovat, co budeme celý týden jíst a vařit. Tím i vím, jestli má Stellinka dostatek ovoce, zeleniny a dalšího, co ke svému správnému vývoji potřebuje. A věřte, že najednou je pro mě i nakupování jednodušší, efektivnější a nezabere mi tolik času, protože přesně vím, pro co jdu a nehážu věci do košíku jen dle toho, co mi přijde pod ruku, co je zrovna v akci nebo co se mi momentálně líbí a mám na to chuť.

zásada #2 

Je důležité, co jíte vy sama, i když řeším stravu dítěte. Cha. A jak moc! Děti přece opakují po rodičích, chtějí se jim aspoň v mladším věku ve všem podobat a chtějí dělat to, co my. V jídle to platí zcela stejně. Nemůžete po dítěti chtít, aby nejedlo bonbóny, když je sama jíte. A proč chcete, aby vaše dítě pilo jen čistou vodu, když sama si do ní vždycky nalijete sirup?

To znamená, že jsem začala sama přemýšlet o tom, co před Stellinkou jím a piju. Vědomě plánuji jídlo a to co vařím pro nás, vařím i pro ni. Jíme potraviny, které může jíst i Stelli. A věřte, že děti můžou jíst téměř vše.Jíme teď ještě více ovoce a zeleniny, protože ta má u dětí své důležité místo. Jednou si mi kamarádka postěžovala, že její synátoři nejí vůbec zeleninu. „A vy ji s manželem jíte?“, zeptala jsem se jí. „Ne.“ Aha, tak tady bude asi zakopaný pes.

Jsem zvyklá vesměs ráno snídat ovesnou nebo jinou kaši na všechny způsoby. A Stelli ji papá se mnou. A to řekl kdo, že dítě nemůže jíst ovesné vločky? Vločky používám jemně mleté, už na noc je namočím do vody a ráno povařím v mléce, tak aby pro ni byly co nejlépe stravitelné. Kašičky miluje.

zásada #3 

Jídlo jí vařím sama. Na to abych experimentovala se zdravím svého dítěte, odvahu nemám. A proto jí v 99 % případů dávám pouze jídlo, které jí sama uvařím.Skleničky dávám výjimečně pouze na cesty, a to taky ne vždy. Podle mě jsou skleničky předražené a hlavně nekvalitní. Dívali jste se někdy na datum spotřeby? Že třeba vydrží i půl roku! Jak dlouho vám vydrží v lednici čerstvě uvařené jídlo? Dva, maximálně tři dny. O srovnání jednotlivých jídel označeným pro děti jsem se podrobněji rozepsala v e-Booku Děti, hurá na jídlo!

Už odmala zaděláváte dětem na jejich budoucí zdraví formou jídla, které jim dáváte. Kdo říká, že nemá čas vařit, pouze se vymlouvá. Příprava jídla mi zabere do půl hodiny času a mám pro ni (nás) jídlo na dva dny. Selský rozum mi říká, co jí mám dát. Používám bio maso, vejce z domácího chovu, bio zeleninu a ovoce nebo přímo od nás ze zahrádky. Skleničky jsou průmyslově zpracované a o kvalitních surovinách zde není řeč.

zásada #4

Vyhledávám pouze kvalitní potraviny, dávám si záležet. V supermarketech mě dnes už moc nenajdete. Dopřávám nám nákupy jídla v místních obchůdcích, které se zaměřují na určitý sortiment. Už pár let kupuji maso z farmy nebo přímo u řezníka, stejně tak máslo, vejce, mléko, jogurty. To samé mám se zeleninou, ovocem, čerstvými rybami, pečivem. Chodím často i do zdravé výživy. Vlastně když o tom tak přemýšlím, tyto potraviny už jsem v supermarketu pěkně dlouho nekupovala (nevylučuji ale, že i tady najdete kvalitní potraviny).

zásada #5

Jak budete vyživovat svoje dítě, se projeví časem i navenek. To co dopřáváte svým dětem zevnitř, jde vidět i navenek. U dnešních dětí se už v brzkém věku objevuje obezita a do budoucna s tím spojené další zdravotní problémy. Nehledě na to, že pokud bude vaše dítě trpět nadváhou, zaděláváte mu i na problém společenský, na problém s jeho sebevědomím, na problém pohybový.

Už jsem slyšela, že jsem „krkavčí matka“, když nechci, aby Stellinka jedla téměř ve dvou letech čokoládu a z 99 % pije pouze čistou vodu. Povíme si, až budou děti starší

Myslím, že není potřeba malé děti cpát cukrem v podobě přidávání sirupu do vody, ovocnými jogurty, které ovoce ani neviděly, nekvalitními sladkostmi, zbytečným solením jídla,…Tohle všechno budou mít ještě až nad hlavu a čím později si hlavně na sladké chutě zvyknou, tím lépe.

I přesto dostává sladkost, jen ve zdravější variantě. Je potřeba číst složení a trochu hledat a nenechat se ovlivnit reklamou, akcemi a podobnými nesmysly.

Položím otázku: Je krkavčí matka ta, která řeší, co její dítě sní nebo matka, která dává dítěti odmala cukr a ještě si u toho pochlebuje, jak její dítko krásně papá a zadělává mu tím do budoucna na ne jeden problém?

zásada #6

U jídla preferuji přirozenost a jednoduchost. Skvělou volbou je u jídla přirozenost a jednoduchost. Čím jednodušší je složení potraviny, tzn. čím méně obsahuje složek, tím je pro kvalitnější. Dále dbám na to, aby Stellinka měla dostatek kvalitních komplexních sacharidů, bílkovin a i rostlinných tuků, ovoce a zeleniny. O tom, jak můžete ovlivnit stravování dětí, jsem napsala i celou kapitolu v mé knize Žij zdravě s Hankou.

Na co rozhodně nedám dopustit a co vozím s sebou i na cesty, jsou krabičky s připraveným jídlem. Nejen, že má Stellinka opět připraveno kvalitní jídlo a nemusím v případě hladu řešit, kde co koupím, ale je to i skvělý pomocník, pokud nastane krize v autě a už nevíme, jak bychom se zabavily. Nakrájené ovoce, domácí ovocná kapsička, plátky sýru nebo ovocná raw tyčinka ji na nějakou dobu opět zabaví.

zásada #7

Nechám proudit kreativitu. Píšete mi, jaké recepty máte pořád pro děti vařit, že vám přijde, že je to pořád to samé dokola. Myslím, že pokud má dítě rádo např. kuře na paprice, nevadí mu jej mít i 3x do týdne, ale věřím, že pokud jíte to samé, tak vám to poněkud vadit může.

Proto vám níže sepíšu pár tipů, co vařím já. Důležitá je u mě kreativita, vlastně máme málokdy stejné jídlo a málokdy se u nás jídla opakují. Neustále hledám, inspiruji se a zkoušíme nové a nové chutě. I pro děti je moc důležitá pestrost, do budoucna má dítě dobře našlápnuto, že si nebude v jídle vybírat a nebude „rypálek“.

Od doby, co mám doma Stellinku, exerimentuju ještě víc. Chci, aby vyzkoušela, co nejvíce chutí, i kvůli případným alergiím. V necelých dvou letech má za sebou čerstvého tuňáka, krevety, avokádo (které mimochodem miluje), papáju, čerstvý ananas, arašídové máslo,…

zásada #8

Jíme pomalu a stolujeme. I když se vám to možná zdá jako banalita, způsob stolování je důležitá součást jídla a děti si ji ponesou do budoucna. Návyky, které se snažím Stellinku denodenně učit, jako je jezení u stolu, vsedě, společně a bez zapnuté televize. Výjimku tvoří, když jsme někde na pobytu s větší dětskou skupinou a má kolem sebe moc ruchu a vjemů, pustím jí při jídle pohádku. Sní vše, takže neřeším, že jsem jí u oběda pustila oblíbeného Krtečka

zásada #9

Nenechávám nic náhodě. Další zásada se týká toho, které suroviny mám vždy doma. Jsou určité potraviny, ze kterých vždy můžete vykouzlit rychlou zdravou svačinku, či dokonce plnohodnotné hlavní jídlo – avokádo, banány, tvaroh nebo jogurt, mléko, máslo, vejce, ovesné vločky, bio holandské kakao, rýžový sirup, špaldová celozrnná mouka, ořechy.

zásada #10

Co si nepřeji, aby zatím jedla, pila. Tak jako mám potraviny, které vím, že jí s klidným svědomím dát můžu, mám jasno v tom, co nechci, aby prozatím jedla a budu se snažit to oddálit, co to půjde.

Jsou to veškeré slazené nápoje, potraviny, ve kterých je obsažen bílý rafinovaný cukr – koláče, sladkosti (výjimku u nás tvoří rohlík a chleba a občas nějaká buchta u babičky, která trošku cukru dává), smažené jídlo, polotovary, uzeniny, rychlá občerstvení a různé pochutiny typu brambůrky,..

3 fajn tipy

1) ZAPOJENÍ DĚTÍ DO PŘÍPRAVY JÍDLA

Už odmala zkuste svoje děti zapojit do přípravy jídla. Od cca 2 let můžete klidně dítě nechat, ať si samo zkusí namazat rohlíček, obložit si jej sýrem. Starší děti můžete zapojit i do krájení ovoce a zeleniny, samozřejmě pod dozorem. Není pak problém, aby si dítě do první třídy umělo samo nachystat svačinku.

Vám ubyde práce, děti to většinou baví a jídla si potom i více váží, když vidí, že se samo jen tak neuvaří a zabralo jim to nějaký čas. Mají tím také svoji povinnost, což je u dětí důležité.

2) MOŽNOST VOLBY

Když se setkáte s tím, že vám dítě nechce jíst určitou skupinu potravin, dejte mu možnost volby. Např. nechce ovoce, nachystejte mu na talíř třeba tři druhy a dejte mu možnost, ať si vybere. Většinou si něco dá.

Vy jste vyhrála, protože se vám do dítěte podařilo dostat ovoce a ono se necítí do něčeho tlačené, protože si přece vybralo samo. Každý má raději možnost volby, i vy

Pomáhá, i když s dítětem společně vyberete jídelní sadu, ze které bude jíst a pít, bude se mu líbit a bude z ní i raději jíst, pít.

3) ZMĚNA NÁVYKU

Pokud víte, že už jste někde v systému stravování udělala chybu, začněte postupnými změnami. Razantní změny nefungují nikde a v ničem.

Např. vaše dítě pije vodu se sirupem a samotnou už nechce. Postupně začněte dávat sirupu méně a udělejte si vlastní domácí. V létě zkuste sirup vynechat úplně a vymačkejte mu do vody třeba šťávu z pomeranče.

Další příklad je nechuť k zelenině. Dítě ji potřebuje, ale odmítá. Udělejte mu ovocné smoothie a rozmixujte do něj zeleninu. Dítě to nepozná a spokojené budou obě strany. Když navíc smoothie naplníte do kapsičky, bude radost na obou stranách. Výborná kombinace je hruška, jablko, hrášek. Dále jablko, banán, červená řepa. Já přidávám k ovoci také špenát a mrkev.

Tvarujte z jídla zvířátka. Cože? Ano, budete kreativní a dítě bude bavit, když bude moct sníst opičce třeba očičko Najednou vám může sníst i samotnou mrkev, ze které uděláte pejskovi ocásek.

Když teď čtu po sobě svůj článek a vidím, kolik konkrétních a praktických tipů v tomto článku najdete, říkám si, že na to jídlo přece jen expertka jsem. Moc vám přeji, abyste se stala expertkou na stravování vaše a svého dítěte a abyste z jídla měli společnou radost a aby se jeho kvalita odrazila na vašem zdravějším a lepším životě. Tak vám ještě napíšu pro inspiraci 20 Stellinčiných oblíbených jídel.

20 mých tipů na jídlo nejen pro děti, které Stelli miluje

  • #1 hustý masový (kuřecí, králičí, hovězí) vývar s masem, mrkví, doplněný přílohou – cous-cous, tarhoňa, těstoviny, rýže
  • #2 boloňská omáčka – rajčata, mleté krůtí nebo hovězí maso a příloha
  • #3 smetanový špenát s vajíčkem a bramborem
  • #4 červená čočka, vajíčko
  • #5 čerstvá ryba (losos, tuňák, bílá treska), špenát, cizrna, příloha
  • #6 batátovo – bramborová kaše s máslem, maso nebo vajíčko, zelenina
  • #7 brokolicovo – cuketový krém s přílohou (cous-cous, bulgur, amaranth)
  • #8 květákovo – brokolicová kaše
  • #9 ovesná kaše s banánem (jemně mleté vločky povařené v mléce)
  • #10 domácí pudink s piškoty (z vaječných žloutků, vanilkového lusku)
  • #11 tuňáková pomazánka (tuňák rozmixovaný s tvarohem nebo zakysandou)
  • #12 čokoládový pudink z avokáda a holandského bio kakaa
  • #13 žitný chlebík s máslem a bio gouda 48 %
  • #14 piškotovo – jablečný dort
  • #15 bílý jogurt (bio kravský nebo kozí)
  • #16 domácí ovocné přesnídávky podávané v kapsičce
  • #17 pečené maso na zelenině
  • #18 omáčky – rajská, koprová, sýrová (bez zahuštění moukou)
  • #19 suchý rohlík
  • #20 mandarinky

A na úplný závěr? Dočetli jste až sem, tak si zasloužíte DÁREK v podobě 100 Kč voucheru, který můžete využít na můj nový e-Book Děti, hurá na jídlo! Ale POZOR, pouze do 31.10.2019. čím rychleji totiž se změnami začnete, tím dříve se budete radovat ze svého jedlíka.

Dárek můžete využít ZDE >>.

Slevový kód je: DETI

Budu moc ráda, když do komentářů napíšete svoje osvědčené tipy, co vašim miláčkům chutná a jestli víte o mamince, která by ocenila tipy na stravování dětí a mohl by se jí článek hodit, klikněte na tlačítko Sdílet a pošlete jej do světa.

S láskou
Hanka

Toto taky stojí za přečtení!

Neuvěřitelných15 let!

V zšeřelém pokoji svítil jen monitor počítače. Zabíral skoro celý stůl a ozařoval skoro celou místnost. V postýlce v

Čtu dál →

Prosím, nemajte deti!

„Dnes sme sa zase pohádali. Mám pocit, ako keby sme sa v poslednej dobe úplne odcudzili.   Ja sa z toho

Čtu dál →

2 tak trochu jiné rozvíjecí aktivity pro vaše děti

Dnes pro vás mám dvě aktivity, které vám pomůžou rozvíjet schopnosti vašeho dítěte a přitom je připravíte za pár minut

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist