Touha po dítěti versus náboženství?

Rubrika: Od srdce i od plic, Těhotenství

Název článku jsem si vypůjčila ze slovenského časopisu Mama a ja 8/2007. Objevil se zde úryvek z Katolických novin, který se zabýval nemorálností a nedovoleností umělého oplodnění. A od jeho přečtení se ve mně všechno bouří a přemýšlím, zda-li představuje názor jedné církve nebo se s ním ztotožňuje více lidí?

Stručně přiblížím situaci. V časopise Mama a ja vychází cyklus o „snažilkování“. V osmé části se manželský pár dozví, že jejich poslední možností, jak mít vlastní dítě, je asistovaná reprodukce. Manžel je okamžitě pro, manželka ale stojí před novým a velkým problémem – má se postavit proti víře a Bohu?

Příliš jsem nechápala, co jí vlastně brání. Proč by nemohla mít vlastní dítě, když mně asistovaná reprodukce připadá jako už celkem vžitá metoda početí? Jak někdo může přemýšlet o její morálnosti nebo nemorálnosti? Vždyť už každý pátý pár se v současnosti potýká s problémem plodnosti.

A pak v časopise o kus dál uveřejnili příčinu pochybností té ženy – článek otištěný v Katolických novinách 12/2004 s názvem „Je umělé oplodnění dovolené?“, představující postoj katolické církve k této problematice. Volně překládám:

„…Metody, kdy k oplodnění dochází buď v těle matky, ale mimo manželský styk, nebo umělým oplodněním ve zkumavce, tedy mimo tělo ženy, můžeme rozdělit na heterologní a homologní. U všech jsou plození a pohlavní styk odděleny, a to je jednou z hlavních příčin jejich nemorálnosti a nedovolenosti. U heterologních technik je dárcem mužských spermií nebo ženského vajíčka cizí osoba. Tím je porušeno právo dítěte narodit se výlučně ze svých zákonitých rodičů. Při homologních technikách jsou sice zdrojem spermií a vajíčka rodiče, ale oplodnění není důsledkem manželského styku, ale je výsledkem lékařských a biologických metod. Nemorálnost umělého oplodnění zvyšuje fakt, že při něm dochází k nadbytečné produkci embryí a nedůstojnému zacházení s nimi, včetně usmrcení. Přijatelné je to, co nenahrazuje, ale jen napomáhá přirozenému pohlavnímu styku, aby početí mohlo úspěšně proběhnout v těle matky…“

Bezva představa, že mi doktor oznámí, že přirozeně otěhotnět nemohu, ale pomocí umělého oplodnění ano. A do toho nějaký teolog odtržený od reality mi bude vykládat o morálce. Fakt mi vadí, že představitelé katolické církve (je mezi nimi snad nějaká žena?), kteří v životě neprožívali ani jednu menstruaci, těhotenství, porod, mateřskou lásku a partnerskou lásku, a svůj celibát považují za něco chvályhodného, se nám snaží kázat o lásce, antikoncepci, potratech a teď i způsobu, jak si pořídit vytoužené dítě.

Vím, že jsou i jiná náboženství, která se k těmto tématům staví jinak a i v rámci křesťanství existují církve, které například antikoncepci povolují. Pokud jste věřící a máte nějakou osobní zkušenost, budu ráda, když se podělíte, snad se mi vyjasní.

Napsal/a: Sonča

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (125 vyjádření)

  • Dáša P.
    Dáša P.

    Já tomu rozumím, jak to holky myslíte.
    Co je živé, má i duši, ikdyž v některých případech spíš „kolektivní duši“.

    Ale dobře nám lidem tak. Vzali jsme rozmnožování do vlastních rukou, tak nechť na nás taky padne zodpovědnost za rozhodování o tom, co bude s embryi.
    Asi to tak je správně.

  • Kukačka

    Ahoj, Blani, nevím, jestli je rozumné tu rozvířit sesterskou debatu, ale nešť – já ten názor, že je člověk člověkem od početí, taky sdílím. Ale nechme taky ostatním jejich pohled. Pokud někdo nechápe ten prvotní „shluk buněk“ jako člověka, pak taky pravděpodobně bude mít jiný názor na takové otázky jako interupce, IVF apod. Mně se zdá naopak smutné, že představitelé církve často tyhle věci znají jenom teoreticky, ale tu beznaděj lidí, kteří zoufale chtějí mít děti a nemůžou, si asi těžko dokážou představit… A jen do mě :-))

  • Blani, rozumím ti :))) Krásný den

  • Anonymní

    Dobrý sen, omlouvám se, minule jsem psala s horkou hlavou- takže z toho byly ty hrozné hrubky a možná až jedovatý tón. Ale znovu opakuji: ano,embya jsou obětí- jejich vlastní rodiče je dali zabít, protože člověk je člověkem od početí. Tedy ne dřív (to je pouze vajíčko, spermie). Ale v okamžiku početí dojde k něčemu víc než jen ke spojení dvou buněk.
    Poslední věta patřila k těm jedovatým a vztahovala se na výše zmíněné hovadiny o církevním majetku a touze po moci. Víte, co je církevní majetek? Hromada ruin, na jejichž opravu nejsou peníze ani lidi.
    Ajíku, promiň, tvoji úvahu jsem četla až dnes- moc se mi líbí. Díky.
    Jovance odpovídám:bojovníkům za práva zárodků nejsou většinou lhostejní ani ostatní. Například my s manželem se snažíme pomáhat v jednom malém občanském sdružení kde se jen dá…
    Přeju krásné sluníčkové dny. Blanka K.

  • Virenka

    Nemůžu říct, že křesťanským církvím obzvlášť rozumím, asi i proto, že praktikujících věřících je v současné populaci silně pod 25% lidí (dle posledního sčítání lidu méně než 10%, ale to beru přece jen s rezervou). Pokud budou názory církví závazné pro jejich věřící, je to naprosto v pořádku, nechápu ale, proč mají stejná pravidla platit pro celou společnost, která se již vyvíjí odlišným způsobem (netvrdím, že tím nejlepším, ale jiným) a většinové normy chování se času přizpůsobovat prostě musí. Že vyšel článek s negativními názory na IVF v Katolických novinách, je v pořádku. Diskuze o možnosti takových metod nechť vyvolávají sami věřící, pokud takový názor mají. Co nesedí mně, že KDU-ČSL využívá politické nestability v této zemi již prakticky od revoluce a NEDOVOLÍ například registraci medikamentu – tzv. potratové pilulky, která umožňuje interrupci bez chirurgického zákroku. Asi když už, tak ať z toho má dotyčná co největší trauma a následky :-((. V současnosti by bylo nanejvýš třeba novelizovat interrupční zákon (starý přes 20 let), zejména v souvislosti s mladistvými a nezletilými, jak jsem pochopila Julínkův záměr. Ovšem KDU se již nechala slyšet, že jediné, o čem se může hovořit, je zpřísnění současných podmínek. Velmi malá skupina populace tak velmi významně zasahuje do pravidel celé společnosti, ačkoliv potřeby společnosti jsou odlišné. Přitom „křesťanští“ politici se od ostatních bohužel opravdu neliší v ničem :-(((.
    Nemyslím si tedy, že by církev měla opravdu vyřešen svůj tisíciletý vztah k moci. (A to nakonec souvisí i s těmi výroky ohledně IVF.)

  • Jovanka

    Dáši, taky si myslím.
    A řekla bych, že bojovníci za práva pidimidi lidských zárodků by se mohli realizovat raději v záchraně nebo ochraně opravdových lidských mláďat. Nechci se nikoho dotknout….

  • Dáša P.
    Dáša P.

    Holky, ale zmražená embrya přece nejsou děti.
    To by stejně tak mohlo být „mrháním“ plýtvání spermiemi utřených s prominutím do kapesníku, nebo každoměsíční menstruace, vždyť při ní taky „zahynulo“ jedno vajíčko, co mohlo být dítětem…
    …a za chvíli by se mohlo dojít tak daleko, že by byl hřích každá myšlenka na početí, která nebyla uvedena v praxi.

  • Jovanka

    Blani, promiň, ale ta nepoužitá embrya jsou obětí čeho?
    Štěstí svých rodičů a šťastnějších sourozenců, kteří „byli vybráni“?
    Jako obětování těch embryek bych spíše viděla, kdyby je někdo zneužíval, nedokážu ale říct jak. Výzkum může vést k tomu, že příště bude možno udělat více rodin šťastnými tím, že budou mít možnost mít své děti.
    Samozřejmě, všeho lze zneužít. Ale neměli bychom mít proto strach z čehokoliv.
    A Blani, trochu nerozumím tvojí poslední větě….

  • Anonymní

    Jsem věřící- katolička a sestra Kukačky. Spoustu věcí vidím podobně jako ona, jen ten konec bych opravila. Ale o tom debata není. Církev- to je každý pokřtěný člověk, tedy nejen kněz, biskup a papež. Víte, že valná většina dogmat neříká „to jepravda a víc nic“, ale „tenhle názor není to pravé ořechové, je třeba hledat jinde?“ To jen tak na okraj. Jinak Desatero či pro někoho tak nestravitelná nařízení jssou vlastně totéž, co dopravní značky na silnici. Naprosto nechápu, proč si mám rozbít čumák jen proto, že nějaké „stůj, dej přednost v jízdě“ mi nemá kdo, co přikazovat. A s předmanželským stykem, IVF, interupcí atd. je to podobné. Vždy za to moje nerespektování pravidel bude někdo pykat. V případě IVF ona nepoužitá embria- mimochodem, ta, za nic nemohou, takže, jim peklo nehrozi. Jsou to spíš mučedníci, oběti.
    Děsně mi míchá žlučí, když někdo kecá o něčem, o čem nemá ani páru- potefené husy, klidně se ozvěte… Blanka K.

  • Anonymní

    Co chtít po instituci, která snad jedno tisíciletí ve jménu Krista mučila, upalovala a ničila jiné civilizace…opravdu čekáte, že v problematice neplodnosti budou chápaví?

  • andanicol

    Když jsem četla tento článek,docela mě to zabolelo.Se svým partnerem jsme se snažili o miminko skoro 3 roky a vzhledem k dnešnímu hektickému životnímu stylu a dělnické práci se ani nedivím,že spousta párů manželských i nemanželských nemůže mít děti.Jsem se svým partnerem vděčná za všechny kliniky,které pomáhají párům s početím.My jsme vděční brněnké klinice,která nám moc pomohla a díky metodě IVF a
    ICSI a dalších podobných pojistkách,aby se povedlo oplodnění,se nám nakonec narodila krásná holčička,druhé embryo se přestalo vyvíjet kolem 5 týdne,tak jsme strašně vděční,že ji máme.Takže,kdo nemá problém s početím miminka,tak doopravdy nikdy nepochopí to zoufalství,slabost,bezmocnost,co v nás vězí a i když umělé oplodnění stojí tolik peněz,tak se každému mnohonásobně vrátí,pohledem na to bezbranné,krásné a hlavně NAŠE miminko.Tak přeji všem stěstíčko,jako je to naše.
    Krásný den Andrea

  • Anonymní

    Moje řeč. Mariata

  • Jovanka

    Taky myslím, že kdyby všichni – věřící i bezvěrci (i ti mezi nimi) byli tolerantní a snažili se druhé spíše chápat a hledat společné, bylo by na světě mnohem lépe.

  • Matilda

    Ájíku, nejsem věřící, celý život se spoléhám jen na svůj úsudek a oporu svých blízkých, ale napsala jsi to moc hezky. To je důležité, že se cítíme dobře tak, jak žijeme, a v důsledku si své činy musíme nakonec stejně obhájit samy před sebou i před celým světem. Taky se měj krásně. Martina

  • Ahoj,debata už je fakt asi trochu „za zenitem“, ale našla jsem ji až teď.Asi budu za „tu horší“ tady, ale já bych souhlasila s Kukačkou – ono je to všechno trochu složitější a je nutno vidět věci v souvislostech a v širším kontextu.Cokoliv je vytrženo z kontextu, postrádá smysl a může působit fanaticky. Nevím, pro někoho je víra nepřijatelným nalinkováním života, někomu dává oporu a zjednodušuje život.Mně v katolické církvi nikdo nepřikazuje, co mám dělat, je to jen na mě s tím, že případné následky si ponesu sama – asi jako když vychováváte dítě.Církevní nařízení a ustanovení dávají člověku jen jisté mantinely a peklem nás nikdo nestraší. Co se týká zpovědi, rozhodně ji neberu jako záležitost nějakého trestu, spíš bych ji přirovnala k jisté terapii – mám problém, jdu za knězem a on mi může pomoci můj problém vyřešit. Kromě odpuštění,kterého se mi zprostředkovaně dostává.Za další: kněží znám docela hodně a věřte mi, že drtivá většina z nich jsou úplně normální,veselí, pohodoví lidé, kteří toho o životě ví docela dost a co neví – např. ohledně manželství, výchovy dětí atd.,jsou otevření diskusi a sbírají „moudra“ od těch, kteří v manželství žijí. Je pravda, že církev by asi potřebovala 3.koncil, ale i ten druhý ji posunul o velký kus dál a rozhodně se nedá srovnávat s církví středověku.Dnes církev opravdu žádný závratný majetek nevlastní a platy kněží – z toho bychom my s rodinami opravdu nevyžili.Spíš si myslím, že nevraživost vůči církvi pramení z toho, že lidé opravdu do důsledku neví a neznají všechna „ta nařízení“, neznají možná věřící, kteří se chovají slušně a média? Slyšíme jen ta negativa, ale o dobru, které probíhá právě ve velké míře pod záštitou katolické církve (i jiných církví), o tom už se moc nemluví – adopce na dálku, pěstounské rodiny, vesničky soužití, charita, hospice atd. atd. A co se týká jiných církví – protestantských, pravoslavných… co ekumenismus? To je směr, který má hledat, co nás spojuje a ne rozděluje.Jen chci prostě říct, že katolická církev našich předků je minulostí, ta dnešní nabízí hodně a co se týká oněch ožehavých otázek, díky nimž tato diskuse vlastně vznikla – je tu spousta prostoru k diskusi.Většina kněží antikoncepci stiktně nezakazuje, navíc není antikoncepce jako antikoncepce.Osobně myslím, že u IVF je spíš problém ve zmrazování živých embryí, než v tom, že by vzniklý človíček nebyl lidskou bytostí, s tím nemám nejmenší problém.Bůh miluje všechny děti, jsem si jista, že i ty vzniknuvší díky IVF. A kdy vzniká člověk? Nevím, ale je pravda, že to lidské srdíčko, které bije v zárodku zhruba od 5.týdne je totéž srdce, které dotluče v hrudi umírajícího třeba za 80 let, není to jiné srdce. Takže já tvrdím – člověk vzniká při početí. Jsem už asi trochu mimo diskusi, ale svůj názor jsem napsat musela. Prostě nic není černobílé a já jsem v katolické církvi ráda. Mějte se krásně.

  • oba jsme nevěřící a nikdy mě ani nenapadlo být věřící a o miminko se snažíme už dva roky a vždy to dopadlo špatně,ale i přesto věříme,že se nám to podaří i bez Boha.

  • kekunka

    Živá debata již skončila, ale snad si i přesto toto někdo přečte. Malá poznámka k tomu, že církev něco diktuje či přikazuje. Záleží jen na člověku, zda bude doporučení své církve poslouchat. Pokud se člověku v církvi nelíbí, může z ní odejít do jiné. Tudíž komu se nelíbí, co hlásají katolíci, ať jde do nějaké protestantské církve. Církev si může radit cokoli, ale záleží jen na člověku, jak se k tomu postaví.

  • mysicka003

    S přítelem jsme věřící, ale bohužel už jsme, taky před kolika lety zhřešili, planujeme miminko, ale zatím asi bez svatby.

  • No Kukačko s tímto papežem se žádných novot nedočkáme…nedivila bych se kdyby se zákony ještě zpřísnily. Osobně znám jednoho skoro kněze,který odešel studovat theologickou fakultu z důvodu,že byl zklamán svou rodinou…nedostudoval a vrátil se ještě zklamanější poměry na škole…nebudu rozebírat asi víš o čem mluvím…
    proč asi vzniká tolik odnoží víry? Lidé mají potřebu změny…škoda,že se jejich hlasy nedostanou až k vedení:-)))K

  • Karamelo, tvé příspěvky, myslím si, docela dobře vyjadřují názory naší většinové společnosti. Občas (když na to mám žaludek) čítám podobné černobílé příspěvky v různých diskuzních fórech, i spousta mých známých má podobné názory. Ale když ono docela dobře nejde říct: církev je špatná, v minulosti kradla, zabíjela, dnes je konzervativní, zabraňuje lidem mít děti ze zkumavky, Bůh je manipulátor atd. Problém je mnohem, mnohem složitější, a ačkoliv tebe a podobně smýšlející chápu, tak opravdu nemáte dostatek informací, abyste mohli soudit.
    Mám vystudovanou teoloogickou fakultu, ale stejně je mi jasné, že strašnou spoustu věcí nevím. Zvlášt mě zajímala a zajímá morální teologie, protože jde o věci, které jsou mi blízké – rodičovství, manželsví atd.
    K dotazu umělého oplodnění – církev učí, že od okamžiku oplodnění je člověk člověkem se všemi svými právy (tj. právo na život, ale i třeba na to, že ti, kdo ho splodí, se pak také o něj budou starat). Já vím, je to utopie, v reálu to takhle nefunguje, ale katolická ¨morální nauka utopická je, je to ideál, ke kterému by měl člověk směřovat. Že pak faráři v kostelích sklouzávají k moralismu a dští síru i oheň, místo toho, aby byli chápaví a empatičtí, je druhá věc – a je to velký problém a taky mě to trápí (jsem katolička, ale poslední dobou si radši místo do kostela zajdu do lesa, jak už tu taky někdo psal). Osobně jsem toho názoru, že by měli být 1. vybíráni adepti na kněžství mnohem pečlivěji (dnes je to tak, že pokud to není vyložený zoufalec, tak se na fakultu dostane), 2. aby ti adepti nebyli nezralé osobnosti, kteří si v sobě nesou zárodek psychické poruchy (ta se často v souvislosti s nároky celibátu projeví), 3. aby se proměnilo ovzduší na kat. teologické fakultě (značně zasmrádlé)- protože jen tak mohou vyrůst dobří kněží. Staří konzervativně smýšlející kněží, biskupové, papež, se už nezmění, ale osobně moc doufám, že během tohohle století bude nějaký 3. vatikánský koncil (moc by to církev potřebovala).

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist