Waldorfská škola

Rubrika: Základní školy

63758_school_projectS Waldorfskou pedagogikou jsem se setkala před 7 lety, kdy jsme čekali Lukáška, na přednášce ve waldorfské MŠ v Praze. Začala jsem se o toto více zajímat a věděla jsem, že bych byla moc ráda, aby moje děti mohly navštěvovat tento typ školy. A protože jsme měli štěstí, mohl Luky nastoupit do WMŠ, kde byl moc spokojený a nikdy jsme neslyšeli, že by do školky nechtěl a hned od začátku si zvykl naprosto v pohodě…

Nejprve několik informací o waldorfské základní škole, dále jen WZŠ:
Podnětem k založení WZŠ ve Stuttgartu v továrně Waldorf-Astoria ředitelem Emilem Motlem byly idee Rudolfa Steinera o postavení vzdělávání a školy ve společnosti.
Waldorfská pedagogika vychází z antroposofie R. Steinera, krerá si všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého člověka. Učební plán, metody a obsah výuky WZŠ jsou z tohoto poznání přímo odvozeny. Smyslem je upravit učební plán potřebám a postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte.
Vedle tradičního obsahu (program WZŠ naplňuje vzdělávací standardy v Čechách vydané Ministerstvem školství) má WŠ zajišťovat všestranný vývoj dítěte v prakických a uměleckých oborech. I proto tu najdeme vedle „tradičních“ předmětů i např. knihařství, pletení, tkaní, zeměměřičství atd. Dítě si tak snáz vybere, v čem bude mít šanci vyniknout.
Výkony žáků nejsou motivovány známkami, ale živým zájmem o probíranou látku. Děti jsou hodnoceny slovně.
Vyučování hlavních předmětů (MAT, ČJ, FYZ, DĚJ, ZEM a další) probíhá v tzv epochách – 2hodinový vyučovací blok, který se ještě dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí. Další předměty se již vyučují v klasických vučovacích hodinách.
Dalším specifikem je absence učebnic. Jejich roli plní materiály, kreré si učitel sám vytváří nebo vyrábí.
Po celou školní docházku provází dítě jeden třídní učitel.

A nyní moje zkušenosti:
S Waldorfskou pedagogikou jsem se setkala před 7 lety, kdy jsme čekali Lukáška, na přednášce ve waldorfské MŠ v Praze. Začala jsem se o toto více zajímat a věděla jsem, že bych byla moc ráda, aby moje děti mohly navštěvovat tento typ školy. A protože jsme měli štěstí, mohl Luky nastoupit do WMŠ, kde byl moc spokojený a nikdy jsme neslyšeli, že by do školky nechtěl a hned od začátku si zvykl naprosto v pohodě. Vztahy mezi dětmi jsou opravdu kamarádské a pani učitelka se k nim chová jako ke svým vlastním a všechny jsou její zlatíčka.
Nyní už chodí do školky naše Naty a moc se jí tam líbí.
Ve školce dodržují pravidelný rytmus, na každý den v týdnu mají danou činnost (malování, modelování, práce s přírodninou, práce s potravinou). Mě se líbí, že při malování nemusí vybarvovat předkreslené tvary, ale malují tzv. mokrou technikou, kdy na mokrou čtvrtku nanáší jednotlivé barvy, z čehož vznikají krásné obrázky a co kus, to originál. Touto technikou malují i ve škole.
Když mají práci s potravinou, tak i pečou např. chleba, koláče apod. A to jsou dobroty. Při modelování používají pláty z včelího vosku.
Také se mi líbí, že zde převažují hračky z přírodních materiálů.
Luky už chodí do školy a velmi se mu tam líbí, vytváří si moc pěkné sešity. Děti nepíšou perem, ale „kreslí“ voskovými bločky a voskovkami z včelího vosku do svých sešitů, které mají čistě bílé stránky, což mně se velice líbí a jsem ráda, že nemusí doplňovat předepsané a předtištěné sešity a učebnice, ale záleží jen a jen na fantazii dítěte, jak si svůj sešit vytvoří.
Ve školce i ve škole chystáme v průběhu roku různé slavnosti, které děti, a i nás rodiče, více sbližují. Což je také skvělé, ta vzájemná spolupráce učitelů, dětí a rodičů.
Vím, že ani waldorfské školy nejsou bez chyb, a že tento článek může pro někoho vyznít jako propagace, ale je to myšleno jako tip pro ty, co hledají pro své děti jinou školu než „klasickou“. A já věřím, že jsme pro naše děti vybrali to nejlepší, a že budou ve škole a školce dále spokojení a šťastní, jako jsou dosud.

Napsal/a: Dádule

Toto taky stojí za přečtení!

Tipy na dárky pro děti podle věku – zabaví se a rozvinou dovednosti

Lámete si hlavu s tím, co potěší nastávající, novopečené či už ostřílené rodiče, respektive jejich děti? Přečtěte si naše

Čtu dál →

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (49 vyjádření)

  • Anonymní

    Zaujaly mne Vaše názory na WZŠ. Právě stojím před rozhodnutím, zda dát 13ti letou dívku s poruchou učení na tuto školu v Praze 4. Nevím, zda je zde čas na individuální přístup, případně na práci s asistentem. Ještě by musela komplikovaně dojíždět. Děkuji za Váš názor. Jana

  • Anonymní

    waldorfske skolky levaky stale preucuji, protoze tak zakladají na teorii Steinera …
    ale je treba se zeptat ucitelky zda s tim souhlasi ci ne .. a ptat se na vsechno ucitelek, protoze waldorfske skolky a skoly poustu informaci taji a pak se je dozvite az od deti, kdy uz muze byt trosku pozde … ma zkusenost, moje dite je levak, nikdy jsem ji nenutila psat ani jist druhou rukou, a az ona mi rekla, ze ve skolce ji nuti a da leve ruky ji davaji kaminek, aby ji nemohla pouzivat …

  • Dadule, jj, je prave specialni pro tyto deti, je fakt, ze treba prave deti ADHD maji ve vetsine pripadu kombinaci s nekterou z poruch uceni, ale neni to pravidlem. Jsou take vetsinou nadprumerne inteligentni.. nevim, mala znala ve dvou letech 15 barev, ve dvou a pul pocitala objekty do 12, presto treba ale zacala mnohem pozdeji mluvit.
    Kazdopadne uvidime, jak se bude adaptovat pak tech 6 zkusebnich mesicu, jinak bych pravdepodobne volila opravdu domaci vyuku. Preci jen do klasicke ZS to moc nebude mit smysl, naroky na casovy plan jsou opravdu vysoke pro tyhle deti, neni cas se jim individualne venovat. Uz ted ve skolce ma Martinka osobni asistentku.
    Tak pozname no 🙂
    Jsem rada, ze je nekdo, kdo ma tak dobre zkusenosti s touto skolou. Uz jsem o jejich zpusobu uceni a koncepci mnoho cetla, rozhodne me to zaujalo. A jsem typ cloveka, ktery nevybira skolku ani skolu podle toho, zda je to blizko bydlisti, vzdyt i do MS dojizdime 2x busem a jeste metrem. Hledam skolu, ktera bude vyhovovat memu diteti, je fajn, ze prave tahle je takhle blizko u nas.

  • prechod z WŠkolky na ZS neni problem….problem je kdyz prechazi z valdorfske skoly na klasickou zs

  • Lenko,
    od nás ze školky odchází dost dětí na klasickou ZŠ a co mám informace,tak děti přechod zvládají stejně jako ostatní. A jen takové upozornění tato školka není jen o tom tam dítě ráno dát a odpoledne si ho zase vyzvednout,ale je potřeba se zúčastnit různých aktivit.
    Kathy,
    jestli se nemýlím,tak zrovna WŠ u vás je speciální pro děti s poruchami učení,do normálních je totiž neradi berou,protože nestíhají a pak brzdí výuku a myslím,že na to,že se říká,že jsou pozadu,toho umí Luky v 1.třídě docela dost.Píše a čte velká tiskací písmena(myslím slova i věty a rozumí textu),sčítá a odčítá do sta,násobí a dělí 1-5.Plus z angličtiny a němčiny spoustu říkanek a písniček a hrají na flétnu.

  • Ahojky tak co se tyce tehle skoly tak o ni vazne uvazujeme, nehlede na to, ze ji mame skoro za barakem, na P4-Ulice Krejpskeho. Ale presto je fakt, ze ne kazdemu ditku musi take tento zpusob vyuky vyhovovat a jako velmi kladne vidim moznost 6 mesicu dochazet do skoly pred samotnym zacatkem dochazky, kdy se zjisti, zda je to pro dite opravdu vhodny typ. Jinak uvazujeme take o domaci vyuce vzhledem k tomu, ze ma dcera ADHD a proste by nemusela zvladat tempo, ale vse je jeste ve hvezdach, i kdyz uz to je skoro za chvilku, ted je ji skoro 4 a pul roku.

  • Anonymní

    Dobrý den,nechala jsem dcerku zapsat do Waldorfské MŠ, poněvadž se mi jejich způsob výuky a přístup k dětem moc líbil,moje malá je velice temperamentní človíček,(celá po tatínkovi :)),chvílemi dost vznětlivá,tudíž vím,že nějakým zvýšeným hlasem nebo jiným napomenutím s ní vůbec nepohnu,spíš je to ještě mnohem horší,musím na ní vždy „po dobrém“,to se pak tak nějak dopracujeme obě k tomu,co chceme.Ale proč píšu,jak jsem tak koukala,některé z vás tady jsou pedagožky,myslíte si,že až malá vyjde WMŠ a půjde na ZŠ,nebude mít problémy se tam „uchytit“?Myslím tím na klasické zákl.škole.Díky moc,přeji hezký den,Lenka.

  • Určitě se ve waldorfské škole nepřeučuje. Ve třídách mých kluků je několik leváků a píší levou. Viděla jsem učitelku, jak se sama učila plést a háčkovat „polevácku“, aby to své leváky naučila.

  • A ještě si myslím,že pokud by to byla pravda,tak už by to začalo ve W.školce a nečekali by až do školy.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist