Waldorfská škola

Rubrika: Základní školy

63758_school_projectS Waldorfskou pedagogikou jsem se setkala před 7 lety, kdy jsme čekali Lukáška, na přednášce ve waldorfské MŠ v Praze. Začala jsem se o toto více zajímat a věděla jsem, že bych byla moc ráda, aby moje děti mohly navštěvovat tento typ školy. A protože jsme měli štěstí, mohl Luky nastoupit do WMŠ, kde byl moc spokojený a nikdy jsme neslyšeli, že by do školky nechtěl a hned od začátku si zvykl naprosto v pohodě…

Nejprve několik informací o waldorfské základní škole, dále jen WZŠ:
Podnětem k založení WZŠ ve Stuttgartu v továrně Waldorf-Astoria ředitelem Emilem Motlem byly idee Rudolfa Steinera o postavení vzdělávání a školy ve společnosti.
Waldorfská pedagogika vychází z antroposofie R. Steinera, krerá si všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého člověka. Učební plán, metody a obsah výuky WZŠ jsou z tohoto poznání přímo odvozeny. Smyslem je upravit učební plán potřebám a postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte.
Vedle tradičního obsahu (program WZŠ naplňuje vzdělávací standardy v Čechách vydané Ministerstvem školství) má WŠ zajišťovat všestranný vývoj dítěte v prakických a uměleckých oborech. I proto tu najdeme vedle „tradičních“ předmětů i např. knihařství, pletení, tkaní, zeměměřičství atd. Dítě si tak snáz vybere, v čem bude mít šanci vyniknout.
Výkony žáků nejsou motivovány známkami, ale živým zájmem o probíranou látku. Děti jsou hodnoceny slovně.
Vyučování hlavních předmětů (MAT, ČJ, FYZ, DĚJ, ZEM a další) probíhá v tzv epochách – 2hodinový vyučovací blok, který se ještě dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí. Další předměty se již vyučují v klasických vučovacích hodinách.
Dalším specifikem je absence učebnic. Jejich roli plní materiály, kreré si učitel sám vytváří nebo vyrábí.
Po celou školní docházku provází dítě jeden třídní učitel.

A nyní moje zkušenosti:
S Waldorfskou pedagogikou jsem se setkala před 7 lety, kdy jsme čekali Lukáška, na přednášce ve waldorfské MŠ v Praze. Začala jsem se o toto více zajímat a věděla jsem, že bych byla moc ráda, aby moje děti mohly navštěvovat tento typ školy. A protože jsme měli štěstí, mohl Luky nastoupit do WMŠ, kde byl moc spokojený a nikdy jsme neslyšeli, že by do školky nechtěl a hned od začátku si zvykl naprosto v pohodě. Vztahy mezi dětmi jsou opravdu kamarádské a pani učitelka se k nim chová jako ke svým vlastním a všechny jsou její zlatíčka.
Nyní už chodí do školky naše Naty a moc se jí tam líbí.
Ve školce dodržují pravidelný rytmus, na každý den v týdnu mají danou činnost (malování, modelování, práce s přírodninou, práce s potravinou). Mě se líbí, že při malování nemusí vybarvovat předkreslené tvary, ale malují tzv. mokrou technikou, kdy na mokrou čtvrtku nanáší jednotlivé barvy, z čehož vznikají krásné obrázky a co kus, to originál. Touto technikou malují i ve škole.
Když mají práci s potravinou, tak i pečou např. chleba, koláče apod. A to jsou dobroty. Při modelování používají pláty z včelího vosku.
Také se mi líbí, že zde převažují hračky z přírodních materiálů.
Luky už chodí do školy a velmi se mu tam líbí, vytváří si moc pěkné sešity. Děti nepíšou perem, ale „kreslí“ voskovými bločky a voskovkami z včelího vosku do svých sešitů, které mají čistě bílé stránky, což mně se velice líbí a jsem ráda, že nemusí doplňovat předepsané a předtištěné sešity a učebnice, ale záleží jen a jen na fantazii dítěte, jak si svůj sešit vytvoří.
Ve školce i ve škole chystáme v průběhu roku různé slavnosti, které děti, a i nás rodiče, více sbližují. Což je také skvělé, ta vzájemná spolupráce učitelů, dětí a rodičů.
Vím, že ani waldorfské školy nejsou bez chyb, a že tento článek může pro někoho vyznít jako propagace, ale je to myšleno jako tip pro ty, co hledají pro své děti jinou školu než „klasickou“. A já věřím, že jsme pro naše děti vybrali to nejlepší, a že budou ve škole a školce dále spokojení a šťastní, jako jsou dosud.

Napsal/a: Dádule

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (49 vyjádření)

  • Taky si myslim ze se to nedeje dnes uz nikde,,,nehlede na to ze z preucovani muze dite zacit treba koktat

  • O přeučování nic nevím a nikdo ze známých co mají děti na Waldorfské škole nic takového neříkal,zkusím se na to zeptat a pak sem napíšu co jsem se dozvěděla,ale myslím,že je to opět jeden z bludů co o WŠ kolují.Myslím si,že by se toto hodně rychle rozkřiklo a spousta rodičů by tam své dítě nedalo. Nás se jen ptali jestli je vyhraněný a kamarádky kluk co je levák normálně píše levou a nikdo ho nenutí držet tužku v druhé ruce.Vždyť by šli proti tomu co hlásají,aby škola a výuka byla pro dítě v co největším souladu s jeho přirozeností.

  • Jarmuschka
    Jarmuschka

    Co se České republiky týče, redakce uváděla, že v ČR se leváci nepřeučují od roku 1967. Ale o Waldorfských školách v ČR řeč nebyla…
    Proto ten můj dotaz.

  • na ZŠ se nepreucuje..na waldorfskych nevim

  • Jarmuschka
    Jarmuschka

    Protože jedna z mých holčiček (dvojčat) je očividně levák, koupila jsem si knihu o leváctví (autor, název i nakladatel jsou uvedené v Zápisníčku věnovaném tomuto tématu).
    Překvapilo mě tvrzení, že ačkoli se s přeučováním leváků na pravou ruku přestalo v Německu (autor je Němec) v 70. letech, ve Waldorfských školách se v přeučování pokračuje (jsou tam uvedené důvody – časem je snad připíšu – až mi to okolnosti dovolí). Zajímalo by mě, zda to je stále aktuální, a zda to platí jen pro Německo, nebo i pro ČR.

  • zkuste si procist vsechny nazory….ale obávám se , že tady asi odpověď nenajdete. Zkuste se poradit přímo ve škole….zajít se podívat do více typů škol…teď pred zapisy budou mit vsechny skoly dny otevrenych dveri…..sama posoudite zda to vas syn zvladne nebo ne

  • Anonymní

    Waldorfská Zš
    Měla bych dotaz týkající se Waldorfské školy.Příštím rokem by měl můj syn zahájit docházku ve Waldorfské škole,nejsem si však jistá,jestli jsem udělala dobře.Když pominu fakt,že škola je od našeho bydliště daleko-musel by dojíždět,nevím zda děti nemusí vynikat v rukodělných činnostech.Hodně pomůcek si vyrábějí samy.Syn u ničeho nevydrží,jemnou motoriku nemá rozvinutou.Modelování mu nejde,tudíž ho i nebaví a malování také žádná sláva.Písmenka umí přečíst i napsat.Je však hodně hravý a pozornost dlouho neudrží.Známí mají také dítě ve Waldorfu a pochvalují si to.Ve školce to nedoporučují.Syn se dále hůře adaptoval ve školce,je bazlivý a citlivý.Můžete poradit,zda Waldorf ano či ne?

  • mimkys…a jen poznaka…uz jsou skolaci…ne skolkacci:ú…a jsou na to nalezite hrdi:)

  • mimkys….v me „normalni“ tride maji deti 2 pocitace vcetne tiskarny a scaneru…jeden notebook…televizi…video…..dvd…..koberec 5 na 4 metry….vez na audio…ced prehravac…kresilka…knihovnicky s encykolediemi…automat na piti….kytara….klavir….vsechny dostupne pomucky a hry na ktere si jen pomyslis…..mame ve skole nove centrum montessori…a to co maji oni ja mam i trikrat

  • mimkys

    No máte recht ale znám z okolí z vypravování co tam ve škole dělají mají lepší učební pomůcky a nevyjímaje ten koberec. Jeto lepší pro ty děcka jsou zvyklý ze školky a ne hned sedět 4 hodiny v lavici a to v té „normální“ nic nemají. Jde to s dobou to je jasný, mám ještě rok na rozmyšlení.

  • mne na klasicke skole vadi znamkovani…a to desne….proto detme krome vysvedceni davam slovni hodnoceni(pisu ho tri mesice..kazdy ma sve primo na sebe) a rodice si to strasne libuji…..neni totiz jednicka jako jednicka…nekdo pracuje v ramci svych moznosti tak proc mu nedat hezkopu znamku i kdyz druhy by za to dostal horsi….

  • Dadule….s tim druhym stupnem mas uplnou pravdu(my z prvniho stupne jsme vetsinou trnem v oku ucitelum na druhem…ale zase se to neda generalizovat..i na druhem stupni jsou sikovni cuitele)….nastesti vestina mych deti konci na osmiletych gymnaziich…a ja si navic jeste vymohla jednu vec…abych s detmi nebyla odtrzena najednou….mam je na druhem stupni na informatiku….takze jsme stale v kontaktu….

  • Brmbulko,to s dětrmi s poruchami na WZŠ jsi špatně pochopila,ono ne že tam jsou většinou,ale že bohužel mezi lidma převládá pocit,že alternativní školy jsou pro tyto děti vhodnější,a proto by to chtělo.aby se psalo a mluvilo o různých způsobech a byla velká možnost výběru mezi školama,aby si každá rodina mohl vybrat jaký způsob výuky bude pro jejich děti ta nejlepší.
    A tvůj projekt vypadá velice zajímavě,všechny děti co učíš a co jsi učila a budeš učit na tebe ne 2.stupni rádi vzpomínají,doufám,že se brzy takových p.učitelek dočkáme i na tom 2.stupni.My to máme v pohodě,nás čeká až přestup na SŠ,ale nedovedu si představit přestup z tak skvělého 1.stupně jako máš např.ty na 2.,kde se zatím většinou jede klasicky.

  • ale neco muzu napsat i sem….prvky waldorfu….montessori….a daltonu v hodinach nasi tridy….neni to nic striktniho jak rikam, beru to co deti rozviji a pomaha jim….vyrabime si sami metodicke a didakticke pomucky na vyuku v ostatnich predmetech…denne mame komunitni kruhy ve kterych resime ruzne zivotni- tridni situace….denne mame chvilku aktualit, ktere deti samy prezentuji….kazdy tyden deti samy uci…a to doslova….bezne mam ve tride rodice kteri se uci s nami….deti uci deti….uci se navzajem(mam ve tride integrovane deti-zrakove postizene- a 11 deti s SPU…podotykam ze mam ve tride 30 deti)kazdy tyden je nejak projektove zameren…..nyni treba protoze se blizi statni svatek nasi republiky….je to o vzniku a chodu nasi republiky…..hrajeme si na volby a vedeni statu…..v me tride se deti hodnoti samy…(znamky)…umi zduvodnit proc si davaji takove znamky…ucim je aby byly sebevedome…ale zdrave….celorocvi projekt je zameren na spolupraci a na to aby si deti zodpovidaly za svou praci….porjekt je popsan na strankach http://www.vzdelani.net …dalton kazdy patek obnasi to ze deti maji nachystanou praci….samy rozhoduji co budou delat…kde….kdy si udelaji prestavky..jak to udelaji…pomahaji si…ale ne ze si rikaji vysledky nebo reseni…ale kdyz je nekdo prijde pozadat o pomoc navedou je na spravne reseni….spatne se to vse vysvetluje….to se musi videt

  • netsuim kdo tu psal ze ve WŠ jsou vetsinou deti s poruchami…..ja to nebyla….a Pepino….viz vzkaz

  • Pavlinkav

    Zuzkasim, to už se dostáváme úplně mimo téma:o) Napsala jsem že „dost dětí s problémem“, ne všechny, každému vyhovuje jiný styl práce, má zkušenost(mmch,také jsem Sppg:o)), že tyto děti potřebují nejen indiv.přístup,ale i řád práce, který v dost alternatívách nenacházím:o) Ale to je na jiné povídání:o) Jedině že bysme si založily Zápisníček šílených učitelek:o)))) a tam můžeme diskutovat jak hrdlo ráčí:o)

  • Musím se ozvat z pozice speciálního pedagoga. Nevím, proč by děti s problémy (ať už se jedná o poruchy učení či chování) mělo být lepší nechat na klasické škole, stejně jako nevím, proč by měly být na alternativní škole. Tito žáci potřebují ještě trochu jiný přístup, který jim může dát učitel s citlivým vedením a s možností individuální práce (to jde těžko při 30 dětech ve třídě jakéhokoliv systému vzdělávání). Tady jde podle mého opravdu jen o vůli pracovat s ním dle jeho individuálních potřeb. Školu bych pro takové dítě vybírala podle vlastního přesvědčení, jeho potřeb a ochotě učitelů a vedení, nesmí se však zapomínat, že je tu potřeba velká spolupráce rodičů.

  • Pavlinkav

    Dádule, a o tom to alternativní školství právě je, ne? Mít možnost si vybrat….jen jsem napsala svůj názor, jak to cítím já. Ty to cítíš jinak, tak vybralas Waldorf.
    Pepino, právě že z celku v pohodě vytrhnout jdou (určitě ne všechny, ale jdou:o))) Je to sice určitý systém, ale ten se taky skládá z daných prvků a jde právě použít jen některé prvky, metody, pomůcky…
    No a to, že do soukromých a alternativních škol je odliv dětí poruchami učení, je známá věc, ale problém vedení – měli by to umět rodičům vysvětlit. Právě že dost dětí s problémem je lepší nechat na klasické škole. Ale to je problém rodičů.

  • Ahoj Pepino,jsem ráda,že se tu našla i nějaká spřízněná duše,která má s Waldorfskou výukou zkušenosti :o))).

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist