Waldorfská škola

Rubrika: Základní školy

63758_school_projectS Waldorfskou pedagogikou jsem se setkala před 7 lety, kdy jsme čekali Lukáška, na přednášce ve waldorfské MŠ v Praze. Začala jsem se o toto více zajímat a věděla jsem, že bych byla moc ráda, aby moje děti mohly navštěvovat tento typ školy. A protože jsme měli štěstí, mohl Luky nastoupit do WMŠ, kde byl moc spokojený a nikdy jsme neslyšeli, že by do školky nechtěl a hned od začátku si zvykl naprosto v pohodě…

Nejprve několik informací o waldorfské základní škole, dále jen WZŠ:
Podnětem k založení WZŠ ve Stuttgartu v továrně Waldorf-Astoria ředitelem Emilem Motlem byly idee Rudolfa Steinera o postavení vzdělávání a školy ve společnosti.
Waldorfská pedagogika vychází z antroposofie R. Steinera, krerá si všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého člověka. Učební plán, metody a obsah výuky WZŠ jsou z tohoto poznání přímo odvozeny. Smyslem je upravit učební plán potřebám a postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte.
Vedle tradičního obsahu (program WZŠ naplňuje vzdělávací standardy v Čechách vydané Ministerstvem školství) má WŠ zajišťovat všestranný vývoj dítěte v prakických a uměleckých oborech. I proto tu najdeme vedle „tradičních“ předmětů i např. knihařství, pletení, tkaní, zeměměřičství atd. Dítě si tak snáz vybere, v čem bude mít šanci vyniknout.
Výkony žáků nejsou motivovány známkami, ale živým zájmem o probíranou látku. Děti jsou hodnoceny slovně.
Vyučování hlavních předmětů (MAT, ČJ, FYZ, DĚJ, ZEM a další) probíhá v tzv epochách – 2hodinový vyučovací blok, který se ještě dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí. Další předměty se již vyučují v klasických vučovacích hodinách.
Dalším specifikem je absence učebnic. Jejich roli plní materiály, kreré si učitel sám vytváří nebo vyrábí.
Po celou školní docházku provází dítě jeden třídní učitel.

A nyní moje zkušenosti:
S Waldorfskou pedagogikou jsem se setkala před 7 lety, kdy jsme čekali Lukáška, na přednášce ve waldorfské MŠ v Praze. Začala jsem se o toto více zajímat a věděla jsem, že bych byla moc ráda, aby moje děti mohly navštěvovat tento typ školy. A protože jsme měli štěstí, mohl Luky nastoupit do WMŠ, kde byl moc spokojený a nikdy jsme neslyšeli, že by do školky nechtěl a hned od začátku si zvykl naprosto v pohodě. Vztahy mezi dětmi jsou opravdu kamarádské a pani učitelka se k nim chová jako ke svým vlastním a všechny jsou její zlatíčka.
Nyní už chodí do školky naše Naty a moc se jí tam líbí.
Ve školce dodržují pravidelný rytmus, na každý den v týdnu mají danou činnost (malování, modelování, práce s přírodninou, práce s potravinou). Mě se líbí, že při malování nemusí vybarvovat předkreslené tvary, ale malují tzv. mokrou technikou, kdy na mokrou čtvrtku nanáší jednotlivé barvy, z čehož vznikají krásné obrázky a co kus, to originál. Touto technikou malují i ve škole.
Když mají práci s potravinou, tak i pečou např. chleba, koláče apod. A to jsou dobroty. Při modelování používají pláty z včelího vosku.
Také se mi líbí, že zde převažují hračky z přírodních materiálů.
Luky už chodí do školy a velmi se mu tam líbí, vytváří si moc pěkné sešity. Děti nepíšou perem, ale „kreslí“ voskovými bločky a voskovkami z včelího vosku do svých sešitů, které mají čistě bílé stránky, což mně se velice líbí a jsem ráda, že nemusí doplňovat předepsané a předtištěné sešity a učebnice, ale záleží jen a jen na fantazii dítěte, jak si svůj sešit vytvoří.
Ve školce i ve škole chystáme v průběhu roku různé slavnosti, které děti, a i nás rodiče, více sbližují. Což je také skvělé, ta vzájemná spolupráce učitelů, dětí a rodičů.
Vím, že ani waldorfské školy nejsou bez chyb, a že tento článek může pro někoho vyznít jako propagace, ale je to myšleno jako tip pro ty, co hledají pro své děti jinou školu než „klasickou“. A já věřím, že jsme pro naše děti vybrali to nejlepší, a že budou ve škole a školce dále spokojení a šťastní, jako jsou dosud.

Napsal/a: Dádule

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (49 vyjádření)

  • Ahoj! Všechny mé děti navštěvují waldorfské školy – 2 děti základní a 1 mateřskou,takže s tímto systémem jsem dobře obeznámena. Co si ale nedokážu dost dobře představit, je zavedení prvků z waldorfu, příp. montessori do výuky běžných škol. Vždyť tu jde o ucelený systém výuky a přístupu k žákům. Seznámila jsem se i podrobně s Montessori výukou na MŠ a ZŠ, tam jde také o taková specifika, která nejdou izolovaně vytrhnout z celku /speciální pomůcky na matematiku apod./. Brmbulko, můžeš tu osvětlit, jaké používáš prvky waldorfu a montessori v Tvojí třídě? Pokud by někoho zajímaly reportáže z Waldorfské a Montessori školy v Brně, je možné je shlédnout na internetu – pořad Sama doma z 2. 2. 2007.

  • Milá Pavlinko a Brmbulko,
    jistě jste skvělé a oblíbené pani učitelky a patříte k těm,co svojí práci děláte s láskou.
    Ale mě jako rodiči vyhovuje více alternativa jako celek než zavedení různých prvků do výuky.
    A článek jsem napsala hlavně protože se objevují názory,že WZŠ je hlavně pro děti s nějakou poruchou učení nebo chpování,což není pravda,pouze v Praze je speciální WZŠ pro tyto děti,jinak do ostatních chodí děti naprosto v pořádku.A nedivím se,že děti s většími poruchami odmítají,nejsou to školy zvláštní,ale nornální s jiným způsobem výuky.A také pro rodiče co shánějí infornace o tomto typu školy
    A Pavlinko také jsi přesně popsala další důvod proč jsem zvolila alternativu,to že 1.stupeň zavádí různé zajímavé metody a 2. se stále ještě cuká,a my jsme chtěli,aby naše děti vychodili ZŠ v jednom stylu.

  • Pavlinko…presne tohle jsem psala vyse…taky ucim podle prvku daltona…waldorfa…montessori….ale ne vse…vybiram jen to co se mi osvedcilo pri vedeni deti nekam dale a lehceji…mame ted mnohem vice moznosti jak ucit…nikdo nam nic nenarizuje…jen nejake klicove komeptence a prurezova temata(netusim co to je:)stejne jako netusim co je pologrupa grupa a grupoid:)…co nas ucili na vysce misto empatie vuci detem:)…VSE JE O LIDECH:)

  • Pavlinkav

    Reny možná je problém v tom, že je to pořád standardní jen na 1. stupni a 2. se pořád jaksi cuká…..
    Mě osobně se líbí „klasická“ základní škola, která používá prvky alternatívních škol. Totiž spíš já jsem to tak praktikovala. Moc se mi líbí třeba knížka Otevřené učení v 28 krocích, perfektně učí děti samostatné práci a rozhodování o sobě sama.
    Nemám ráda to dělí na standardní a alternativní školství. Ani jedno nenaplňuje mé představy – klasické školství (jak mluvíte od těch třicátnících a čtyřicátnících, tak to sedí:o)) je moc dogmatické a naučné. Alternativní zas moc volné….tak se snažím si z každého vybrat to, co je mému srdci nejbližší a aplikovat. Bez jakéhokoliv vychvalování – rodiče (samozřejmě až na věčné rýpaly) se mnou byli spokojeni a vedení také….takže to asi funguje:o))))
    Ale jak už bylo řečeno – všechno je o lidech a o přístupu, takže stejně jako může být vynikající učitel(ka) na klasické škole, tak může být špatný(á) učitel(ka) na alternativní (a to nejen waldorfské, která je ve spojení s alternatívami nejčastěji vzpomínaná).
    Doufám, že jsem svou myšlenku vyjádřila srozumitelně:-D

  • to tak ctu…taky mam nekdy pocit ze dnesni tricatnici a 4 catnici co jim nastupuji deti do skol ziji v tom ze skoly jsou takove jako pre 25 lety…koberec je dnes standatrtni vybavou na celem 1. stupni….prace ve skupinkach a projekty na dennim poradku….indiviodulani pristup ke kazdemu diteti nutnost…

  • Anonymní

    Milá Mimkys, nedej jenom na vnější dojem, může to být také jenom pozlátko, které má nalákat rodiče. Důležitá je podle mě hlavně kvalita výuky, přístup učitelů, a to se podle vzhledu nepozná. Naše dvě dcery chodí do klasické velké školy postavené v 70. letech. Zvenku nic moc, uvnitř příjemné prostředí, na prvním stupni také ve třídách koberce, matrace apod. V hodinách v rámci výuky soutěže, hry. Na druhém stupni se už na vzhledu třídy podílejí i děti(nástěnky, plakáty…). Na učitele si také nemohu stěžovat, možná máme jen štěstí, a také je pravda, že se holky dobře učí, ale vím, že i děti s poruchami učení výuku zvládly, paní učitelka s nimi pracovala i po vyučování samostatně apod. Vychází mi z toho, že to není v budově, ale v lidech. A zvaž i vzdálenost od domu, pokud jsou na cestě komunikace s hustým provozem, budeš dceru dprovázet každý den? A výlety a různé mimoškolní akce jsou sice fajn pro děti, ale lezou do peněz. Zkrátka, vybírej uvážlivě. Pavla.

  • Milá mimkys, možná to v té vaší „normální“ škole opravdu vypadá jako před 20 lety, kdy jsme do školy chodily my. Ale dnes ve většině klasických škol jsou na prvním stupni ve třídách koberce, polštářky, děti tam pracují ve skupinkách, sedí v kruhu a povídají si, co o víkendu zažily, mohou na chvilku i ve vyučování relaxovat, hodina se proloží písničkou, protažením atd. Prostě vypadá to fakt jinak, než před těmi 20 lety a škola nemusí mít žádný zvláštní vzdělávací program či název. To ani nemluvím o tom, že do hodin jsou zařazovány hry (ne jen soutěž na zamrzlíka v násobilce), výlety dle možností rodičů (ono je to i finančně náročné) a třeba i školy v přírodě u moře. Hodně lidí si myslí, že ve školách se nic nezměnilo (a není to pravda), proto je lepší dát dítě do alternativní školy nebo školy se zajímavým názvem (třeba euroškola). I letité učitelky mají za sebou kvanta školení o jiném systému práce, je pak jen na nich, jestli je využijí (z vlastní zkušenosti vím, že 90% starších učitelek je za nové nápady rádo a přizpůsobí se dnešní době a jejím požadavkům).

  • mimkys

    Teda slyšim o té škole poprvé, ale že by něco existovalo i u nás to opravdu nevim. Jsem z malého městečka, kde jsou dvě školy. Jedna „normální“ ale je blízko domova, co by kamaneme dohodil. Druhá „euroškola“ prostě super a i když je o hodně dál než ta první, jsem rozhodnuta dát za rok Elišku do té euroškole. Nemají tam přímo klasické třídy, ale sedátka, koberce a po nějaké době si jdou hlavně ty prvňáčci sednou na koberec a třeba odpočívají. Mají různé výlety, pořád něco kujou a to se mi moc líbí. Už se těšim.

  • a za pochvalu dekuji i za deti:)…potesi to

  • :)))taky mam ted tretaky….a nasobilku uz umime celou z druhe tridy:)…mam dokonce ve tride deti(ty bych hned dala na gympl a podporuju je v tom a delam jim praci navic)ktere pocitaji i v zapornych cislech a velkou nasobilku:)..prece je nebudu brzdit….ale take tam mam deti ktere neumi ani tu malou:(((…bohuzel to jsou deti na ktere nemaji rodice cas:((((((….ne ze maji neco proti ty ucitelky z WZS….ale nejsou k nam otevrene…nechodi treba na skoleni kde se ukazuji nove metody…a kdyz nahodou prijdou jen cerpaji z nas ale sve namety nepusti:))))

  • Brmbulko,vše co píšeš jsme pořádně promysleli,a musím říct,že jsem se zajímala i o problematiku přestupu.Hlavně tedy na SŠ,protože pokud se nestane něco neočekávaného,tak nepočítáme,že by naše děti nedodělali WZŠ a podle informací co mám,tak největší problém je v tom,že se studenti co přišli z WZŠ se více ptají a zajímají do větší hloubky o probíranou věc,ale není to proto,že by neuměli,ale protože jsou tak naučeni a chtějí vše vědět do podrobna. A proto to možná vypadá,že nic neumějí a bohužel jsou i proto trnem v oku některým profesorům.
    A ještě j tvému předchozímu příspěvku,znám několik p.učitelek co učí nebo chtějí učit ne WZŠ a nikdy jsem od žádné neslyšela něco proti p. učitelkám na klasické škole.

  • Anonymní

    Ve waldorfské škole mám dvě děti a nejmladší ve školce.
    Ve škole jsme velice spokojeni, zatím máme třeťáka a prvňáčka. Co se týká vědomostí, určitě nebudou mít takové kvantum jako v klasické škole. Jsou ale zvyklí pracovat a čerpat z více materiálů, encyklopedií, neučí se podle vlastních učebnic, ale pracovní sešity si sami vytváří. Děti jsou ve škole velmi tvořiví, jsou vedeni k samostatnosti, ke vzájemné spolupráci mezi spolužáky. Psaní psacím písmem začne starší syn zanedlouho, zatím píší malým tiskacím písmem a to moc krásně a na stránky bez linek. To je nutí si najít určitou rovnováhu, a to nejen při psaní do prostoru, ale i svou vlastní. V matematice teď třeťáci počítají všechny matematické operace do 120. Znají 7. – 9. násobkovou řadu /dle pokročilosti dětí/.
    Brmbulko – ráda navštěvuji Vaše webové stránky a čerpám zejména z odkazů na zajímavé stránky z oboru matematiky, ve kterých si syn rád počítá. Hry mu na počítači hrát nedovoluji, tak je rád, že může využít PC k učení. Stránky máte moc hezké!

  • a jen jeste autorce clanku….jde videt ze ti na detech zalezi….ale zkus na ne myslet i trosku dopredu….jednou nastane doba(bohuzel) ze bude muset nastoupit do „reality“….opustit tento sen….nebude to na ne moc kách?….slyslea jsem jen o jednou waldorfskem gymnaziu…ale take o tom ze tyto deti moc neuspivaji u prijimacek (teda spis vubec) na VS…jen pisu zkusenost…taky bych mohla psat o tom kdyz takove dite prstou pi na normalni skolu ZS protoze rodice zjisti ze sice maji krasne vztahy s osoatnimi…pracuji prevazne rukama….ale neco tomu chybi a takove dite ma pak problemy …..nerikam ze to je pravidlo….ale co ke mne preslo dite ze soukromych skol…nemelo zakladni pracovni navyky ktere jsou do praktickeho zivota potreba…

  • sice neucim na waldorfske skole ale na statni ZS….ale i pro mne jsou me deti ve tride moje zlaticka a chovam se k nim jako ke svym…neni to o typu skol….ale o cloveku- uciteli….ja treba do vyuky vkladam prvky daltonu..montesori…waldorfu….vse o cem si myslim ze muze detem prospet a pomoci jim pripravit se na zivot…naopak nemam rada ortodoxni veci….mrzi mne ze treba ucitelky waldorfu a alternativniho skolstvi berou obycejne skoly jako neco podradneho….ale asi maji spatne zkusenosti…

  • Dádule, mě spíš zajímalo, jestli je pravidlem to, že ty děti opravdu píší tak pěkně. Jinak tísícovka za pomůcky na rok není nijak závratná, měla jsem obavy, že je to mnohem víc, ale asi záleží i na konkrétní škole, já mám informace jen z té Brněnské. Asi by se mi moc líbilo na takovou školu chodit.
    Jinak pochybuju, že anonymní o waldorfské škole vůbec něco ví, protože jinak by byl aspoň schopen napsat, co konkrétně se mu nelíbí:-)

  • Anonymní

    kravina

  • Během svých praxí na vysoké škole jsem se s waldorfskou školou taky setkala a její systém výuky se mi zamlouvá. Bohužel, nejbližší škola tohoto typu je od nás až v Ostravě a to je určitě dobrých 90 km. Škoda, že takových škol s alternativním způsobem výuky není více.

  • Ano,Zkzkasim,je to tak,děti se ve WŠ v 1.třídě učí psát a číst velká tiskaci písmena, ve 2.malá a ve třetí se naučí psát psací,ale npíší už jednotlivá písmena,ale rovnou celá slova.
    A co se týká financí,myslím,že to zase není tak strašné,dohromady jsme dali za ponůcky a za různé poplatky asi 1000 Kč na celý rok. A každý pomáhá podle svých možností.
    A musím přiznat,že naši pani ušitelku obdivuji,jak vše zvládá.

  • Mě je systém vzdělávání podle Waldorfské školy taky moc sympatický, ale… Rodiče žáka navštěvujícího takovou školu musí být sami velmi aktivní, ne všichni na to mají chuť a možná ani možnosti. Modelování z plátů včelího vosku a psaní speciálníma voskovkama dováženýma tuším z Německa taky něco stojí. Není to zkrátka škola pro všechny, na druhou stranu to není jen „škola“, je to přímo životní styl. Jinak jsem slyšela, že děti se sice učí psát klasické psací písmo později, o to však potom píší pěkněji, zajímalo by mě, jestli je to opravdu pravidlo. My v Brně sice Waldorfskou školu máme, ale je pro nás hodně daleko, taky si nejsem jistá, jestli bych jako rodič všechny nároky byla schopná splnit. I pro učitele je práce v této škole sice krásná, ale velmi náročná.

  • Tak to vám závidím, u nás by se v okolí také jedna WŠ našla, bohužel jen ta mateřská a dál klasika. je to škoda, že nemá pokračování alespoň v jedné ZŠ. jsme malé město a tak se nedá nic dělat. Jako učitelka proti klasickým ZŠ nic nemám ( vždy se dá udělat učení zajímavým, musí se jen chtít něco obětovat). WŠ se mi však také moc líbí, a to už od dob vysokoškolského studia, kdy jsem se sní poprvé setkala.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist