Jak ovlivnit vadné držení těla u dětí

Rubrika: Vývoj dítěte, Životní styl

Určitě znáte ve svém okolí děti, na které rodiče neustále pokřikují:

„Narovnej se!“, „Nehrb se!“, „Jak to chodíš?“, „Seď rovně!“ a další dobře míněné rady, které ale děti časem přestávají úplně vnímat.

Dítě s vadným držením těla poznáte snadno. Má oslabené mezilopatkové svaly, takže se hodně hrbí, hlavně při sedu a dlouhotrvajícím stoji, lopatky mu odstávají, bříško má povolené vlivem oslabeným břišních svalů. Často má i prohnutá záda v oblasti beder a vystrčený zadeček. Pravidlem jsou ploché nohy, někdy tzv. šmajdá (špičky při chůzi vtáčí dovnitř), jindy vytáči chodidla naopak ven.

Rodiče jsou z toho většinou nešťastní, už si představují, jak dítě budou za pár let bolet záda a často říkají : „Jestli se ta naše holka bude takhle hrbit, nikdo si ji nevezme.“

Ale co s tím?

Upřímně vám musím říct, že přimět pubertální dítě cvičit, pokud ho zrovna nic nebolí, není jednoduché. Ale jde to.:)

Pro začátek zkouším s dětmi například přešlapování v lavoru plném kamínků každý den při čištění zubů.

Ideálním řešením je najít mu pohybovou aktivitu či rekreační sportovní kroužek, který ho bude bavit. Pozitivní psychická vazba na sport je u vadného držení těla velmi důležitá.

A jaký sport je pro takové děti vhodný?

Určitě jsou vhodnější sporty symetrické, jako je plavání, bojové sporty, míčové hry, atletika.

Méně vhodné jsou asymetrické sporty jako tenis, badminton, florbal. Zde dochází k většímu zatížení jedné poloviny těla. Ale i takový sport je lepší než žádný. Stačí zde kompenzovat jednostrannou aktivitu vhodnými protahovacími cviky.

Vyloženě nevhodná je jízda na koloběžce, odrážedle či kole bez šlapek pro děti, které vtáčí při chůzi špičky dovnitř (tzv. šmajdají) nebo chodí po špičkách. Zvyšuje se tím napětí dolních končetin, které zhoršuje vtáčení chodidel dovnitř a často způsobuje i bolesti nožiček.
Pro tyto děti je vhodné kolo se šlapkami nebo brusle (in-line i lední).

Pokud se vám podaří spojit sportovní aktivitu se správným sedem a posílením oslabených svalů, je velká šance, že vaše dítě bude za pár měsíců vypadat úplně jinak.

Toto taky stojí za přečtení!

Jaké vybrat odrážedlo pod stromeček?

Chcete mít ze svého potomka vášnivého cyklistu? V určitém věku už nestačí jít příkladem. Vlastní dvoukolé odrážedlo, které je jedním

Čtu dál →

V jakých lázních vám zajistí hlídání pro děti?

Touží vaše srdce po lázních, ale říkáte si, že děti jsou pořád ještě malé, tak vám nezbývá než o

Čtu dál →

Dětský svět v zahradě? Vsaďte na bunkr, hmyzí hotel nebo malé hřiště

Hledáte recept, jak děti vylákat na zahradu, aby se vydováděly na čerstvém vzduchu a měly jste je přitom na

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (2 vyjádření)

  • Ja7ja

    Dobrý den, jsem autorkou článku a reaguji na komentář, který by si přál alespoň pár praktických cviků.
    Pokud navštívíte mé stránky http://www.janatumova.cz, můžete si zde zdarma stáhnout cvičení na ploché nohy, kde je asi 9 cviků, včetně videí.
    Nově jsem vytvořila i obsáhlý ebook pro děti s vadným držením těla, kde je cviků už 24. Více informací najdete na mých webovských stránkách
    Přeji hezký den. Jana Tůmová

  • alena5

    čekala jsem trochu více rad,nebo aspoň pár základních cviků.U nás i když se dítě hýbe,má sportovní kroužky tak stejně jak rychle roste tak má nezpevněné a neohebné tělo a tak s ním teď cvičíme doma a čekáme na volno na rehabilitacích až ho to naučí správně cvičit,aby se stav zlepšil a nehoršil.
    Myslím že základní protahovací a posilovací cviky se dnes v tělocviku moc nedělají a pořád se jen běhá,nebo skáče do výšky,případně se hraje fotbal nebo florbal

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist