Gymnastické míče

Rubrika: Tipy pro zdraví

Použití gymnastických míčů.

Velké gymnastické míče použijeme nejen ke cvičení, ale i k sezení např. při zpívání se skupinou dětí, při sledování televize nebo k chvilkovému odlehčení nohou a páteře po dlouhém stání…

Použití gymnastických míčů.

Velikost míče musí být přizpůsobena velikosti (i hmotnosti) dítěte nebo dospělého, který na něm sedí. Velikost míče (stlačeného sezením) by měla odpovídat nejméně délce bérce nohy – vzdálenosti od paty ke koleni.
Na míči cvičíme buď v sedu a využijeme odlehčení nohou, nebo v lehu na břiše či na zádech. Další polohy jsou pro děti už obtížnější z hlediska stability a vyžadují pomoc druhého, což se zase dá výborně využít např. při cvičení rodičů s dětmi.
Vedoucí, který předvádí cvik, sedí na velkém míči čelem k dětem a ty po něm cviky zrcadlově opakují. Proto je nutné před počátkem cvičení probrat prakticky tzv. zrcadlový pohyb bez míčů. Zahrajeme si na zlou královnu – macechu Šípkové Růženky, která stojí v sále plném zrcadel a ptá se jich. Královna udělá pohyb, děti-zrcadla jsou ještě zamlžená, pohyb neopakují, ale prohlédnou si ho. Až dospělý pohyb dokončí a zůstane v závěru pohybu jako socha, děti pohyb opakují. Dospělý udělá další pohyb, děti ho nejdříve pozorují, pak opakují – ne současně s ním.
Cvičení na gymnastických míčích využíváme k upevnění správného držení hlavy, páteře, ramen a pánve. Dále je vhodné k protahování těch svalových skupin, které mají sklon se zkracovat, a k posilování ochablých svalů.
Při pohybech paží, nohou i trupu v sedu na míči děti procítí těžiště svého těla a osu trupu. Zároveň si uvědomí jejich spojitost. Posuneme-li na míči těžiště vpřed, musíme ho vyvážit nakloněním osy vzad, a obráceně – při sunutí těžiště vzad přecházíme do naklonění osy vpřed. Totéž probíhá při posunu těžiště stranou. Každý nesprávně provedený pohyb totiž končí ztrátou rovnováhy a pádem nebo podklouznutím míče. Zautomatizování těchto pocitů a reakcí dětem celý život pomáhá při provozování všech sportovních aktivit – při jízdě na kole, na lyžích, při cvičení na nářadí, při pohybových hrách, ale i v každodenních činnostech – zlepšuje např. jistotu při chůzi a správné držení těla.


Ukázky cvičení

Probouzení

Zaměření: Naučit se lehké akcentované doteky s tendencí vzhůru jako přípravu např. na odraz paličky od nástroje.
Motivace: Kouzelník čarovnou rukou míč zvedá.
Základní postavení: Položíme míč na zem a skupina 4–5 dětí se kolem něho postaví do kruhu. Máme tolik kroužků, kolik máme míčů, také podle prostoru.

První dítě přistoupí k míči a rychlými, krátkými a ostrými údery s důrazem vzhůru se míč snaží „rozdriblovat“, až míč začne vyskakovat a odrážet se vzhůru.


Vodička
Zaměření: Citlivost v pažích, obratnost a reakce těla na pohyb míče.
Motivace: Vodička teče od prstů jedné ruky až k prstům druhé.
Základní postavení: Každé dítě má míč.

Položíme míč na dlaň nebo na hřbet jedné ruky a snažíme se ho kutálet po paži až k rameni, kolem krku k druhému rameni a přes paži až k prstům druhé ruky. Nebo ho v mírném záklonu necháme přeběhnout od prstů po celé délce paže k rameni a dál přes prsa k druhému rameni a zase až k prstům druhé ruky.

Jedná se o ukázku z knihy Cvičíme pro radostvydal Portál, 2007

Napsal/a: Kulhánková Eva

Toto taky stojí za přečtení!

Nevítaní hosté v ústní dutině

Malé oválné vřídky trápí až 25 % populace. Objevují se v ústech nečekaně, ale ti z vás, kteří se s afty

Čtu dál →

Pořízení tažného zařízení je snadné a cenově výhodné

Disponovat vozem bez tažného zařízení není žádný hendikep, jak by se mohlo zdát. Pokud potřebujete využívat přívěsný vozík, karavan, nosič

Čtu dál →

Cyklistické dárky pro malé i větší cyklisty

Máte doma nadšeného cyklistu a nevíte, co mu pod stromečkem udělá největší radost? Podobným problémem se rok, co rok

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist