Lehká mozková dysfunkce a řeč

Rubrika: Onemocnění a léčba

1188957_usmvLehké odchylky ve vývoji, které dřív nebudily žádnou pozornost, jsou vlivem našeho způsobu života daleko nápadnější než dřív. Svůj díl na tom nese i organizace školství a výukové zvyklosti.

Strašákem pro mnohé rodiče, zejména mají-li hodně živé dítě, je představa, že by mohlo mít „něco s moz­kem“. Lehká mozková dysfunkce (LMD) je totiž poru­cha, která má velmi různorodé příznaky a stupně, od zcela lehkých, nepodstatných odchylek od běžného vývoje až po závažné stavy, které vyžadují dlouhodo­bou speciální péči. V současnosti se používá pro stejnou poruchu nová zkratka , která vychází z anglického názvu tohoto problému ( ADHD).

ADHD se neprojevuje jen jako nápadná živost, nesou­středěnost a psychomotorický neklid („on chvíli nepo­sedí, u ničeho nevydrží„). Některé děti jsou naopak ná­padně klidné, až bez zájmu, kam je posadíte, tam je najdete. Stále se musí do něčeho strkat, musí se nutit často i ke hře, postrádají dětskou živost a vnímavost. Často jde o děti nápadně neobratné, citově nevyrov­nané, které reagují impulsivně („on to nejdřív udělá, a teprve potom si to rozmyslí“), u jiných se projevuje značný nedostatek vůle.

Příčiny ADHD

Málokdy se dá příčina ADHD jednoznačně určit. Daleko častěji se příčinu nebo příčiny nepodaří odhalit vůbec. Obvykle se můžeme spíš dohadovat o možných příči­nách a okolnostech, které se na drobné odchylce ve vývoji podílely. Je ale jisté, že největší procento posti­žení je způsobeno nedostatkem kyslíku ve druhé polo­vině těhotenství a za porodu. Svou roli hraje i mecha­nické postižení mozku při těžkém porodu, vliv má zřejmě i zhoršující se životní prostředí. Zajímavá je i teorie o vztahu mezi chybějícími složkami výživy v potravě a změnou funkcí mozku.

Nelze přehlédnout ani teorii, že dětský neklid je důsledkem ztráty pocitu bezpečí a jistoty – mluví pro ni i to, že zdaleka ne všechny děti byly neklidné od narození, problém se objevil až během vývoje a intenzita potíží nápadně kolísá.

Hledáním příčiny poruchy a určením jejího stupně se zabývá především dětský neurolog, který také vede případnou léčbu.

Každý organismus reaguje na škodlivé vlivy jinak a má jinou schopnost se s nimi vyrovnat. Proto rozsah poško­zení mozku nemusí odpovídat stupni poruchy a vyhlídky na vyrovnání poruchy se dají na počátku vývoje jen těžko spolehlivě odhadnout.

Jedná se o ukázku z knihyVývoj dětské řeči krok za krokem, ze které je tato ukázka.
Vydalo nakladatelství Grada, 2010.

Napsal/a: Dana Kutálková

Toto taky stojí za přečtení!

[Soutěž] Ilustrovaný atlas neuvěřitelných faktů o zvířatech

Sourozenci, Hmyzí hotel a Ilustrovaný atlas neuvěřitelných faktů o zvířatech… Co mají společného? Jsou to knižní novinky, které vám

Čtu dál →

Děti a jídlo: 10 zásad, 3 tipy a dárek

Nejsem expertka na výživu pro děti, Stellince vařím to, co jíme my a nestuduji dětské jídelníčky. Ale jedno vím

Čtu dál →

Ako láskou a prijatím rozpustiť detský hnev či zlú náladu

Bol piatok trinásteho. Po náročnom týždni s nadšením odchádzam z práce a stretávam sa s Elou a jej otcom (mojím

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist