Poruchy pozornosti: vymezení pojmů a základní projevy

Rubrika: Výchova školáka, Základní školy

adhdNení to tak dávno, co se na těchto stránkách vyostřila diskuze na téma ADHD, kterou zde v tuto chvíli již nenajdete. V diskutárně ale stále žije jiná debata maminek dětí s touto diagnózou. Proto jsem požádala Mgr. Veroniku Vymazalovou, školní psycholožku, aby s touto tematikou naše čtenářky obeznámila. Nyní tedy předkládám první část domluveného povídání… Petra

Od dříve užívaného pojmu lehká mozková dysfunkce (LMD) již odborníci upustili. Vývoj vědy přináší nové poznatky a pohledy. Jiná úroveň poznání přináší i přesnější terminologii. Nyní se užívá výhradně pojem ADHD (attention deficit hyperaktivity disorder), který vyjadřuje poruchu pozornosti spojenou s hyperaktivitou. Dále se můžeme setkat s termínem ADD (attention deficit disorder), který označuje poruchu pozornosti bez hyperaktivity.

V tomto článku budou uvedeny základní informace týkající se této diagnózy. Další článek bude zaměřen na to, jak s dětmi s touto diagnózou pracovat.

Mezi charakteristické projevy chování dětí s ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity) patří:

  • snadná rozptýlitelnost vnějšími podněty
  • problémy s nasloucháním a plněním pokynů
  • potíže se zaměřením a udržením pozornosti
  • potíže se soustředěním se na úkol a jeho dokončením
  • nevyrovnaný výkon v práci ve škole
  • „vypínání“ pozornosti, což může vypadat jako „zasněnost“
  • nepořádnost (žák ztrácí nebo nemůže najít svoje věci – sešity,tužky, knihy)
  • nedostatečné studijní dovednosti
  • potíže se samostatnou prací

U žáků s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) se kromě mnohých z výše uvedených znaků objevují i četné rysy spojené s hyperaktivitou:

  • vysoká míra aktivity:
    – vypadá, že je neustále v pohybu
    – nenechá v klidu ruce ani nohy, vrtí se, padá ze židle
    – prochází se po třídě
  • impulzivita a malé sebeovládání:
    – často něco vyhrkne, mnohdy nevhodně
    – nemůže se dočkat, až na něj přijde řada
    – často skáče do řeči ostatním, nebo je ruší
    – často nadměrně mluví
    – nejdříve reaguje, pak přemýšlí
  • potíže s přechodem k jiné činnosti
  • agresivní chování, nepřiměřeně silná reakce i na drobné podněty
  • sociální nevyzrálost

Je samozřejmé, že ne všechny příznaky platí pro každé dítě. Každé dítě je jedinečná bytost a vykazuje jinou kombinaci projevů chování, silných a slabých stránek, zájmů a dovedností. Také je důležité si uvědomit, že v dětství je kterýkoli z uvedených projevů chování v dané vývojové fázi normální. Například u malého dítěte je normální, že se nemůže dočkat, až na něj přijde řada nebo že pozornost udrží jen krátce. Pokud však u dítěte pozorujeme takovéto chování velmi často v období, kdy je (v porovnání s chováním ostatních stejně starých dětí) z vývojového hlediska nepřiměřené, je pravděpodobné, že se jedná o dítě, pro něž bude potřeba zajistit pomoc a vhodná opatření.
Porucha pozornosti často způsobuje obtíže v učení a tak většinou první místo, kam se rodiče s dítětem dostanou je pedagogicko-psychologická poradna, kde se provede psychologická i pedagogická diagnostika. Diagnózu ADHD však nemohou určit odborníci z pedagogicko-psychologické poradny. Mohou však vyjádřit podezření na tuto poruchu a odkázat rodiče na další odborné vyšetření. Diagnostikovat poruchu pozornosti (ADHD, ADD) může pouze neurolog nebo dětský psychiatr. Až na podkladě vyšetření u těchto odborníků může být s určitostí diagnostikováno ADHD.

Odborníci odhadují, že je postiženo 3 -10% dětí školního věku. ADHD se mnohem častěji objevuje u chlapců. U dívek se častěji objevuje porucha pozornosti bez hyperaktivity. Přestože lékaři a další odborníci získávají stále více znalostí o tom, jak funguje mozek a co ovlivňuje pozornost a učení, příčiny ADHD nejsou dosud známy.

Napsal/a: Mgr. Veronika Vymazalová

Toto taky stojí za přečtení!

[Soutěž] Ilustrovaný atlas neuvěřitelných faktů o zvířatech

Sourozenci, Hmyzí hotel a Ilustrovaný atlas neuvěřitelných faktů o zvířatech… Co mají společného? Jsou to knižní novinky, které vám

Čtu dál →

Děti a jídlo: 10 zásad, 3 tipy a dárek

Nejsem expertka na výživu pro děti, Stellince vařím to, co jíme my a nestuduji dětské jídelníčky. Ale jedno vím

Čtu dál →

Ako láskou a prijatím rozpustiť detský hnev či zlú náladu

Bol piatok trinásteho. Po náročnom týždni s nadšením odchádzam z práce a stretávam sa s Elou a jej otcom (mojím

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (17 vyjádření)

  • Anonymní

    všichni co vám dali palec dolů jsou pedagogové,učitelé a další takový,co nemají takový dítě

  • Anonymní

    Dobrý den chtěla jsem se zeptat ted mi dcera šla do 1 třídy uč.my říkala že je dcera nevyzrála a dětinská,má poruchu add chtěla jsem se zeptat v kolika ketech je nejlepší začít školní docházku ted bude dceři 7let v říjnu,děkuji za odpověd

  • Anonymní

    Dobrý den,
    Provozujeme online poradnu, která se zaměřuje na problematiku SPUCH u dětí. Poradna funguje zdarma 24 hodin denně a najdete ji na adrese http://poradna.alfabet.cz. Mohou se na nás obrátit rodiče dětí se SPUCH, učitelé ale i další lidé, které zajímá tato problematika.

  • Anonymní

    Nevím……sama jsem pedagog a spíše se setkávám s negativitou od rodičů- rodič nechce slyšet, že jeho dítě může mít jakýkoliv problém ( v čem já osobně vidím nějvětší přítěž pro dítě), pak dochází k tomu, že ze strany rodičů je dítě pod takovým tlakem, že musí vše zvládat a dítě se poté ocitá v začarovaném kruhu.Asistenci k dětem mohu jen doporučit a pro dítě to mnohdy bývá opravdu výhra. Rodiče poslouchejte potřeby svých dětí a berte je takové jaké jsou. Mnohdy mohou být plnohodnotnými lidmi více než lidé s vysokoškolským titulem. 🙂

  • Hmm tak podle tohoto by podle ostatních v mém okolí byla dcera to první a syn to druhé.Přitom dcera byla ve třech PPP a nějakou diagnózu že by měla dys zatím nic sice nějaké omezení v psaní má,ale jinak nic závratného.A učitelka nás na další vyšetření neposílá že to s ní zvládne opravdu šikovná p.učitelka.A to v mš chtěli asistenta nebo speciální Mš a to samé teď syn je nepozorný.Ale chodí do MŠ sotva 18dnů a to byl mezi těmi dny 3týdny nemocný a hned takový ortel.Přitom stačí bych řekla počkat než si zvykne oni už tam jsou zaběhlí za ten půlrok a on je tam nový.

  • Anonymní

    já si myslím,že účitel,lterý učí mé dítě ve skole by měl o poruše mého dítěte vědět a podle toho s ním pracovat říkám to podle své skušenosti můj syn má taky poruchu ,ale pomáháme mu jak mi rodiče tak i učitelka a musím říct výborná spolupráce.Verča

  • je pravda,že některé učitelky nechcou,ani slyšet ,že dítě má ňákou poruchu to nelze před nimi říkat,pokuď mohu poradit,snažit se tomuto tématu před nimi vyhnout a spolíhat sám na sebe,každý bych přála,aby takový dítě měli ,aby poznali,že to není výchovou!!!

  • Anonymní

    Andrea Mám syna nyní ve druhé třídě s dg.ADHD.Skoro dva roky jsem byla ve škole víc jak doma paní učitelka se na mě dívala jak na nějaký obtížný hmyz,za syna jsem bojovala ze všech sil aby sním bylo zacházeno tak jak by se mělo.Vždy mi učitelka řekla -jo kdyby jste ho seřezala byl by pokoj je nevychovaný dětem říkala nevšímejte si ho.Nebudu popisovat co všechno jsem podnikla bylo toho strašně moc a já si sáhla až na dno ale stálo to za to učitelka obrátila a syn je v pohodě a velmi dobře se učí a chodí do školy zase rád.Jedno ale nechápu jak mohou takhle zlé učitelky vůbec na školách působit

  • tak my jsme po urputném boji nad školou (učitelkou) snad zvítězili:-) ale byly to nervy.

  • a ještě radko,máš úplnou pravdu,že potom se dívají na rodiče,že jsou neschopní dítěti pomoct a nevěnují se mu..ale doma se můžou rodiče snažit sebevíc,když ve škole jim to pokaždý zbabraj právě pedagogové:((

  • radko,u nás byl problém hlavně ve škole..i přes to,že jsme minimálně 3x do roka odevzdávali zprávy vyšetření,jak k němu mají přistupovat,co je vhodné a co ne,čím by ho „ponížili a naopak přidali na sebevědomí“,tak dělali pouze to,co se jim hodilo,tedy ho spíš podráželi,ponižovali,prostě jim dělalo radost,že je za tzv.“neschopnýho blbečka,kterej se nedokáže učit“..užili jsme si s tím hodně nerváků..v první řadě by se mělo něco dělat právě s pedagogama,protože vůbec nemají snahu se takovým dětem přizpůsobit a pro děti to jsou pak ve škole jen muka:((

  • jedním z dalších typických znaků je, že když na dítě člověk mluví, kouká „mimo“ a jakoby neposlouchá.
    o ADHD by se mělo hodně mluvit, protože bohužel je spousta lidí a dokonce i pedagogů a lékařů, kteří toto zdravotní postižení „neuznávají“ a naopak deptají už tak nadměrně zatěžované rodiče řečmi o tom, že je to výchovou, že jsou neschopní apod..

  • tak na mého syna přesně sedí ADD..je sice už plnoletý,ale tyto příznaky jsou „jeho“..akorát jak se píše v úvodu,byli jsme vedeni jako dítě s LMD..škoda,že dřív se o tom tolik nemluvilo,jako teď..ale i tak,díky moc za tento článek:)

  • Petra

    ovecko,
    tak to musí být vážně bomba 🙁 přeju hodně sil a spoustu trpělivosti.

    PS: koukám, že přihlášení už funguje, to jsem vážně ráda.

  • Králíček4

    Díky,za tento článek.Spoustu lidí o ADHD moc neví a tak si o tomto problému aspoň něco přečte.Taky mám doma syna s ADHD a vím,že i malé pokroky,jsou vlastně náš velký úspěch.

  • a když se ještě ADHD zkombinuje Aspergerův Syndrom nebo Autismus všeobecně, tak to je potom pecka!!!!! Vím o čem mluvím, mám to doma :-). Nicméně je třeba neklesat na mysli a bojovat, protože se to dá zvládnout, sice ne všechno, ale pak teprve vidíte i ty velmi drobné úspěchy.

  • Peťka

    Díky za zajímavý článek. Rozšířila jsem si obzory, protože o tomto problému toho příliš nevím.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist