Měla byste kvůli tvorbě mléka více jíst?

Rubrika: Kojení

491699_loveSpotřeba energie a živin je sice v době kojení ještě vyšší než v těhotenství, ale na své chuti k jídlu to pocítíte jen částečně. Potrava ve vašem střevě je totiž lépe zhodnocována než jindy, protože jeho vnitřní stěny se speciálně kvůli tomu změnily…Vaše látková výměna teď kvůli tvorbě mléka sahá k tukovým zásobám vytvořeným v těhotenství. Je-li dítě plně kojeno, dodatečná energetická potřeba tak činí pouze zhruba 25 procent. Pokud jste si tedy před těhotenstvím do jogurtu zamíchala čtyři lžíce müsli, v období kojení si tam můžete dát lžic pět – přibližně v tomto poměru uspokojujete svou zvýšenou potřebu živin a zbavujete se tukových polštářků z těhotenství. Nedělejte si tedy žádné násilí, nýbrž se jednoduše řiďte svou chutí k jídlu.
Věříme-li vědeckým studiím, u nás v Evropě se množství mateřského mléka jídlem a pitím prakticky nedá ovlivnit. Ani vliv nápojů povzbuzujících tvorbu mléka se v dosavadních studiích nedal prokázat – množství mléka se jejich konzumací podstatně nezvýšilo. Téměř neovlivněná zůstává i vysoká kvalita mateřského mléka. Důležité živiny, například bílkoviny a minerální látky, jsou v mléku vždy obsaženy v množství přesně odpovídajícím potřebám dítěte; pokud by například kojící matka nebyla svou stravou dostatečně zásobována vápníkem, přesto by ho děťátko dostávalo dost. Samozřejmě by však tím utrpěly zuby a kosti matky.
Trochu jiné je to s obsahem vitaminů a tuku v mateřském mléce, protože na to má strava jistý vliv. Asi třetina nenasycených mastných kyselin s velmi dlouhým řetězcem v mateřském mléce, jež jsou velmi cenné pro vývoj mozku dítěte, může pocházet přímo z aktuální stravy matky. Proto se vyplatí klást ve stravě důraz na vysoce hodnotné tuky a vyhýbat se tukům méně hodnotným. K těm patří živočišné tuky a ztužený rostlinný tuk, který je hojně obsažen v průmyslově vyráběném pečivu, v hranolcích atd. Těmto potravinám se proto snažte vyhýbat.
Vysoce hodnotné tuky jsou obsaženy v kvalitních, za studena lisovaných rostlinných olejích, v avokádu, ořeších, slunečnicových a dýňových semenech, tučných rybách (losos, halibut, makrela) a v kvalitním pečivu z prodejen zdravé výživy. Především v obdobích, kdy má vaše dítě větší hlad, mějte na paměti, že tuk sytí. I vaše mléko může dítě víc sytit, dáte-li si denně například několik ořechů a do čerstvě vylisované pomerančové nebo mrkvové šťávy přidáte lžičku vysoce hodnotného rostlinného oleje.

Příklad menu
– Salát ze syrové mrkve a červené řepy s opraženými slunečnicovými semeny a gomasiem (sezamová sůl).
– Mořská ryba (makrela, halibut nebo i losos) s krátce podušenou zeleninou (např. brokolicí) a bramborovou kaší (se
– Ananasový meloun s banány a jahodami.
– Čerstvě vylisovaná pomerančová šťáva.

Kromě vysoce hodnotných mastných kyselin hrají ve vaší stravě určitou roli vitaminy, protože mají vliv na část obsahu vitaminů v mateřském mléce. V době kojení se zvyšuje zejména potřeba vitaminů řady B. K nim patří kyselina listová; k jejímu nedostatku snadno dochází, protože je velmi citlivá na vzduch a vysokou teplotu. Vysoký obsah této kyseliny mají celozrnné výrobky, pšeničné klíčky a mnoho druhů zeleniny, především špenát, brokolice, červená řepa, hlávková kapusta, růžičková kapusta, chřest a čínské zelí (seřazeno sestupně podle obsahu). Vařením však obsah kyseliny listové v zelenině klesá o polovinu. Z jedné porce syrové karotky nebo z jedné sklenice čerstvě vylisované šťávy z ní tak získáme takřka stejné množství jako z jedné porce vařené hlávkové kapusty, ačkoli karotka jí ve srovnání obsahuje méně. Na kyselinu listovou jsou bohaté i pomeranče, ananasové melouny, banány a jahody.
Důležitým prvkem pro vývoj dítěte je i jód, který je obsažen v přírodní mořské soli a v mořských rybách.
Další podněty k výběru pokrmů a recepty na zdravá jídla pro kojící maminky najdete v knize O. Illkové a kol. Zdravá výživa malých dětí (Portál, 2005).

Trénink chuťových buněk
Z vaší stravy se do mateřského mléka dostávají různé chuťové látky a dítě tak od počátku vnímá jeho větší chuťovou rozmanitost. Umělá výživa z lahve nabízí ve srovnání s tím jen málo smyslových podnětů. To by mohlo vysvětlovat skutečnost, že kojené děti při přikrmování přijímají různé nové potraviny ochotněji než děti zvyklé na stále stejnou, jednostrannou umělou stravu. Otázkou je, jestli to tak nezůstane po celý jejich život.

Jedná se o ukázku z knihy Všechno o kojení (autor: V. Weigert)
vydal Portál, 2006

Napsal/a: V.Weigert

Toto taky stojí za přečtení!

Himerky – „Když široké balení, tak stylově!“

Pokud vám bylo ortopedem v porodnici nebo při kontrole kyčlí vašeho čerstvě narozeného miminka doporučeno široké balení, pak nemusíte ztrácet

Čtu dál →

Recenze: Město v noci

Knížka Město v noci, kterou vydalo nakladatelství Albatros, je skutečně velmi pěkně udělaná. Její autorka Petra Bartíková v ní stručně a

Čtu dál →

Jak každodenně zabíjíme důvěru svých dětí?

Neděláme to schválně, ale dopouštíme se toho snad každý den. Jsou to jen zdánlivé malichernosti, ale důsledky jsou mnohem

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (11 vyjádření)

  • Doplnˇování tekutin je nezbytné a téměř povinné.Hezký den.

  • Bramborka

    V okamžiku, kdy začnu kojit, dostávám strašnou žízeň. Takže, než s holkama „zasednem“ musím si k ruce připravit půllitr se šťávou…

  • Dík za odpověď, mně osobně luštěniny nevadí, nějak výrazně mně nenadýmaly, ale varovala mně spousta maminek z okolí- jinak Esterce je už skoro 8 měsíců, lozí a neustále je v pohybu, takže asi luštěniny zase vyzkouším. Ke zlepšení časem- u nás se to zhoršuje- ještě před 3 měsíci jsem třeba rajčata mohla, papriku nemůžu asi měsíc, každou chvíli nám přibude nová potravina, po které se mimi osype….

  • lucia1604

    Ivy – Mě luštěniny nikdy problém nedělaly… většinou platí, co vadí mamince, vadí i miminku… u nás to bylo v pohodě… i s rajčaty a paprikou… ale pokud vám vadí tolik potravin, tak je to problém… to se jídelníček dost zužuje.. časem se to, ale určitě zlepší!!!

  • No luštěniny bych při kojení u malých nepohyblivých dětí tedy já rozhodně nejedla, stejně jako česnek a cibuli. A každá jsme určitě jiná, protože já jím opravdu víc a přitom mi už padají kalhoty z boků. Jestli energeticky výživnější či víc to už mi přijde trochu jedno. Vím, že když si dám smetanu, tak je klid, jenže nechci mít tlustého červa:-). A s pitím, vzpomínám, jak jsem stále pila a byla to hrůza s běháním na záchod a taky se stále čůrajícím miminem. Teď piju po každém kojení skleničku vody a přijde mi to jako lepší doporučení.

  • Ahojky, Lucio1604, nevadí miminku, že jíš luštěniny? Já na ně mám strašnou chuť, ale netroufnu si, hodně nadýmají. Taky mně zarazila pomerančová šťáva a jahody, naše Esterka se z takových věcí ihned osype.Je fajn jíst hodně zeleniny a ovoce, jenže co- Esterka se osype z rajčat, paprik, ananasu, banánu, jahod, všech citrusů a tropického ovoce. Zelí nesmím kvůli tomu, že nadýmá, luštěniny a houby taktéž.

  • lucia1604

    Tak já myslím, že víc jídla je opravdu nesmysl… důležitější je, co se jí a ne kolik se toho sní… některá jídla místo, aby dodala energii tak ji ubírají… proto je správné jíst hodně ovoce a zeleniny a necpat se každý den masem a salámama… sladké dodá energii jen na chvilku, stejně jako kofein… já jím spoustu luštěnin a zeleniny, potom ovoce a obiloviny a energie mám ažaž… chce to vědět co jíst a v tomhle článku je to více méně napsané 🙂

  • Taky více jim, ale hlavně mám strašnou a nezadržitelnou chuť na sladké. Je to šílené. Doktorka mi také řekla že mám deně vypít aspoň 4L vody. Do nedávna jsem toto množství dodržovala. Abych řekla pravdu tak někdy jsem měla prsa nalitá k prasknutí a jindy se mi zdálo, že mám mlíka velmi málo. Zkoušela jsem i čaje na podporu tvorby mléka. Stále je to ale stejné (na střídačku). Velká nevýhoda v pití velkého množství vody je v tom, že jsem ráda že dojdu do krámu a zpět aniž bych použila toaletu 🙁

  • Anonymní

    Taky více jím, když kojím. Cítím se vyčerpaná bez pořádného jídla a tělo si řekne,co potřebuje, pravda.

  • Má odpověď zní ANOANOANO! Já když kojím, tak se cpu, i víc piju. S hubnutím problém nemám, nejsem hubená, ale ani tlustá a hlavně se dost hýbu, tak mi to nedělá potíže. I na kamarádkách jsem viděla, že bříško zůstává tak ještě asi rok a půl a pak jde většinou pomalu ale jistě dolů, jak se běhá za dětmi:-). Tělo si říká, chce to jen ho poslouchat…

  • Anonymní

    Věšina maminek si myslí, že ano, ale z těhotenství jsme většinou zvyklé více jíst, tak bych už jídlo nepřidávala. Většina z nás naopak chtěla zhubnout a s kojením to šlo hůře. Pomohla mi ale stránka http://www.doformy.cz, kde je spoustu uajímavých rad a skvělý kurz jen za 290 kc. Já už naštěstí zhubla 16 kg ( s programem asi 10)

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist