Nadávky 3 – 5 let

Rubrika: Vývoj a výchova předškoláka

1045671_cheeky_monkey_1Od tří let věku dítěte máte radost, že se naučilo zachovávat čistotu. Ale právě proto, že u něj skončilo období, kterému psychologové říkají „anální stadium“, začíná cítit potřebu provokovat neslušnými slovy…

Neslušná slova
Od tří let věku dítěte máte radost, že se naučilo zachovávat čistotu. Ale právě proto, že u něj skončilo období, kterému psychologové říkají „anální stadium“, začíná cítit potřebu provokovat neslušnými slovy. Dítě odstraňuje přebytek energie formou „sprostých“ slov v jistém smyslu proto, aby zklidnilo svaly ovládající vyměšování. Dokonale si uvědomuje, že jsou to slova zakázaná, ale právě provokace před kamarády nebo i dospělými je jeho způsobem, jak ukázat, že už umí rodičům oponovat. Demonstruje, že už není miminko, protože se naučilo zachovávat hygienu a může okolí provokovat. Odvážit se šokovat tatínka nebo maminku před ostatními znamená nebýt už zcela závislým děťátkem.

Rodiče jsou šokováni tím více, že brzy následuje eskalace neslušných slov. Vnitřní agrese, která je nedílnou součástí osobnosti dítěte, ho nutí soutěžit a první bývá ten, kdo objevil „nejsprostší slovo“. Je to také věk, kdy má dítě v oblibě monstrózní a odporné hrdiny a modrozelenou hmotu. Čím blíže má předmět k lidským výměškům, tím více si dítě může pohrávat s neslušnými slovy a tím více ho to vzrušuje. Některé děti používají taková slova daleko častěji než ostatní. Chtějí tak vyjádřit utrpení, kterým prošly, když se učily zachovávat čistotu. Čím více byly zahanbovány, když se počuraly, tím větší bude jejich vynalézavost a tím raději budou stále opakovat neslušná slova, která objevily. Budou soutěžit nejen s ostatními dětmi, ale i s dospělými. V těchto případech je důležité, aby rodiče a vychovatelé byli spontánní. Znamená to, že se lze zasmát, když dítě řekne sprosté slovo poprvé, ale pak je potřeba požadovat, aby si dítě nechalo neslušné výrazy pro sebe, nebo mu doporučit, aby si je šlo říkat na toaletu, to znamená na místo, kde tato slova budou co nejméně urážet sluch ostatních.

Nezralost mozku dítěte
Poznali jsme už, jak je důležité znát vývojové etapy zrání mozku dítěte v souvislosti s jeho záchvaty hněvu. Tyto etapy vysvětlují také požitek, který může dítě pociťovat při vyslovování nepřetržité řady neslušných slov. Oblast emocí sídlí ve skutečnosti v čelní části mozkové kůry; a právě ta nás nutí vyjadřovat se bezuzdně. U dětí, které byly v dětství hodně hubovány, bity nebo ponižovány, se mozek – zejména spojení s hlubší, takzvanou limbickou oblastí – nemohl harmonicky rozvíjet.

Působení čelní oblasti mozkové kůry nedokáže regulovat dítě vystavené při výchově agresivnímu chování, a bude proto mnohem obtížněji než ostatní děti tlumit používání neslušných výrazů. (U pacientů s traumatickým postižením lebky, kteří trpí „čelním syndromem“, také konstatujeme, že pacient často vyslovuje neslušná slova v naprosto nevhodných situacích.)

Musíme se tedy vyvarovat jakéhokoliv ponižování. Lze tolerovat určitou dávku fantazie a opozice a prostě jen ukázat, že nás sprostá slova nezajímají. Je třeba distancovat se od této verbální agresivity. Spíše než četné sankce dítěti prospěje, odvedeme-li jeho pozornost a navrhneme mu nějakou jinou, například zábavnou činnost. Když ho budeme trestat, hrozí, že si zvykne provokovat ještě více tím, o čem se přesvědčilo, že účinkuje – neslušnými slovy.

Jedná se o ukázku z knihy Agresivita dětí (autor: E. Antier)
vydal Portál, 2004 (dotisk 2006)

Napsal/a: E.Antier

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (10 vyjádření)

  • Anonymní

    Potkají se 2 chlapečci na pískovišti a jeden se ptá druhého: „Kojik je ti let?“
    Odpověď: „Či nebo čiži“
    „Tak kojik, či nebo čiži?“
    „Či nebo čiži“
    „Tak jinak“: Chjastáš?
    „Chjastám“
    „Koužíš?“
    „Kujva že jo“
    „Soujožíš?“
    „Co je to?“
    „Tak jsou ti či“

  • Daník se naučil říkat „ty vole“ a „já tě zabiju“..Byla jsem neštastná,domlouvala mu,plácla ho přes pusu,vysvětlovala,okřikovala,ale nic nepomáhalo..Pak jsem na to přestala reagovat a když „to“ řekl,tak jsem dělala,že to neslyším.A myslím,že ho to trošku přešlo.Už to neříká tak často..

  • Regi, začíná se to tu zvrtávat :))), jestli ti odpovím, tak aby se snad vymazala ta pomlčka mezi čísly 3 – 5 let :))). Ale pro tvůj klid, používám předponu vy….:))).

  • Tak musím napsat, že Viki se zatím drží a nic tak moc peprného ještě nepronesl. Zatím!!!! Jen třeba někdy o někom mluví a začne to větou „takovýho blbce jsem ještě neviděl“…. Když někdo něco splete je to prostě trdlo (množné číslo „trdlové“) a nejsprostší nadávka je prozatím „ty bambulo“. Ovšem nedělám si iluze, on na to přijde a ještě se budeme divit :-))))
    Vandi, mám dotaz – v jaké formě to slovo „s..u“ používáš???? :-))))Máš nějaký ostřejší výraz????? :-))))

  • A jóóó, už to vím :))))). Nemohla jsem na to přijít asi proto, že v téhle formě to slovo nepoužívám :)))).
    Michalo – malá nápověda, normálně je to běžná denní činnost :)))).

    Jinak taky se snažím na ta slova nereagovat, ale moc mi to nejde. Proto jsem dnes kluka poslala na záchod, ať si to říká tam – koukal na mě, pokýval hlavou a zmlkl. Tak jsem moc zvědavá, jak to bude dál probíhat.

  • Anonymní

    Můj syn po pár návštěvách fotbalových zápasu začal používat-kuva a pi.. Ale po pár měsícíh kdy jsme na to nereagovali to utichlo.Teď v jeho pěti letech máme problém s plyváním-taky odkoukal od fotbalistů.
    Mimochodem asi jsem z jiného kraje ale taky nevím co je to s..u
    Michala

  • quendolina
    quendolina

    Vandulo, taky jsem nad tím slovem od Kátiné dcerky chvilku přemýšlela. A jestli je to to co myslím, tak to tak hrozné zase není (no z jejich úst asi je, ale já to někdy dost často používám). Nápověda: když se naštveš, řekneš: „Já na to s..u“ Už jsi na to přišla?

  • Katie, teď jsi mě dostala, já marně přemýšlím, co to ta vaše holčina pronášela….a že těch slov znám snad dost :O ??? Tak do zítřka to mám jako kvíz a pak ti píšu OV, jo?

  • Vandulo, jestli je to jenom dopr…, je to ještě dobré! Moje dceruška nedávno dokola opakovala jisté nepublikovatelné slovo na čtyři písmenka (s..u), které odslechla (ne ode mě, ale od tatínka, který byl mimořádně naštvaný a nedával si pozor na jazyk). No a Lucinka chodila dokola, rozhazovala rukou a nazlobeně tohle slovo asi šestkrát řekla, přičemž celý výstup zakončila právě tím vaší dopr… A to v té době ještě měla plíny! Od té doby se naučila na záchod a zatím moc sprostá není, jen výjimečně ji to popadne a ona něco plácne. Ale že si jí nevšímám, tak ji to přestane bavit.

  • Tak proto…..
    Nejdřív se mi TO jen zdálo, tuhle už TO ale zaznělo jasně a zřetelně – šťavnaté DOPR….! Alespoň teď vím, že jsme v normě.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist