10 důvodů, proč s dětmi mluvit o penězích

Rubrika: Výchova školáka, Vývoj a výchova předškoláka

Když jsem byla malá, věnovala se mi často babička s dědou. Bydleli jsme společně v dvougeneračním domku a prarodiče se mně a sestře hodně věnovali. Děda nás učil starat se o králíky, pěstovat a sklízet zeleninu. Babička měla pochopení pro moje vstávání ještě za tmy a trpělivě si se mnou i v tuto ranní hodinu povídala nebo mi vyprávěla příběhy. Právě babičce jsem moc vděčná za její průpravu ohledně peněz.

Jak to začalo

Bylo mi tenkrát pět nebo šest let a babička mi slavnostním tónem začala vysvětlovat, co to jsou peníze. Ukázala mi bankovky pěkně jednu po druhé a prohlížela si je se mnou.

Pro mě to byly jen papírky, ovšem díky jejímu vyprávění nabyly na hodnotě a vážnosti. Pak vysypala drobné z peněženky a seřadila je podle jejich hodnoty. Poté jsem měla já najít stejné mince a udělat komínky. Bavilo mě to hraní s drobnými penězi.

Čím mi pak babička udělala velikou radost, bylo to, že sundala z poličky veliký bílý džbán a řekla, že tohle bude od nynějška moje pokladnička. Vždycky, když budu mít nějakou minci, dám ji do džbánu. Moje sestra v té době byla poměrně malá, ale aby jí to nebylo líto, byl tu druhý džbánek, který měla ona.

Babička rozdělila drobné mince na dvě hromádky a spočítala se mnou hodnotu. Ještě nyní si pamatuju, jak se mi nejvíc líbila ta veliká pětikoruna. Byla jen jedna, ale já pevně věřila, že se k ní najde další, aby té první nebylo smutno.

Jak jsem rostla, chápala jsem postupně více do hloubky důležitost peněz a jejich roli v našich životech. Rodiče mě učili tím, že jsem musela vystačit s malou pravidelnou částkou kapesného na svoje potřeby. Dvacka navíc jako kapesné na týden musela stačit a to jsem dojížděla denně 25 km na střední školu. Později se kapesné zvýšilo, ale vždycky to bylo spíš symbolicky a já měla motivaci si najít brigádu, abych si splnila své nákupní touhy.

Shodou okolností jsem vystudovala ekonomickou školu a pak univerzitu, kde jsem si tu teorii ohledně financí pěkně prohloubila, ale stejně mám pocit, že ty babiččiny lekce měly největší význam. Proč?

Sepsala jsme pro vás 10 důvodů, které odpovídají na otázku

proč máte se svými dětmi mluvit o penězích:

  • Učení napodobováním

Dítě se učí napodobováním – jednoduše odkouká to, co dělají rodiče, prarodiče, dětské vzory (starší sourozenec, učitel apod.). Důležitá je každodenní komunikace a jednoduchá vysvětlení.

Když se rodič chová zodpovědně k penězům a otevřeně dítěti ukáže, jak se s penězi hospodaří, je to pro dítě to nejcennější poznání. Z každodenní mluvy dítě vydedukuje, co je správné a co ne. Když bude rodič tvrdit například, že stačí dojít do banky, kde mu peníze půjčí, pak to dítě nejspíš převezme a bude si myslet, že mu peníze jen tak někdo dá v bance.

  • O penězích v rodině a ve škole

Dítě se ptá nejvíce rodičů, protože s nimi je v kontaktu denně a má je tzv. pro sebe. Učitel má na starosti ještě dalších 20 dětí a prostoru pro individuální otázky tolik nezbývá. Nikdo jiný než nejbližší rodina na dítě nemá takový vliv.

Když rodiče cítí určitý stud za to, že vydělávají málo, logicky o svém příjmu moc nemluví. To je však problém, protože se peníze stávají tzv. tabu tématem a dítě se nevědomky učí tomuto tématu nevěnovat.

Přejít téma peněz mlčením je pro rodiče určitá úleva. Odbýt dítě slovy: “Peníze jsou věcí dospěláků, to tě nemusí zajímat.“ „Nestarej se, až budeš vydělávat, pochopíš, na co jsou peníze.“ A dítě vidí, že si táta kupuje pivo a tak nějak vydedukuje, že peníze jsou na pivo.

Dál se neptá a za své první peníze si koupí co? Pivo třeba někde v hospodě s kamarády a cítí se dospěle, protože táta si také kupoval pivo.

  • Kdy dítě začne vnímat hodnoty

Je pětileté dítě dost rozumné na to, aby pochopilo hodnotu peněz? Ano, dokáže pochopit, kolik je 1+1 a postupně pochopí i složitější počty.

Děti v tomto věku s nadšením hltají každé rodičovské slovo a je snadné je motivovat ke hře. Třeba puberťáka tak snadno nepřesvědčíte, aby si s vámi sedl a povídal o penězích, toho budou zajímat kluci a holky ze třídy a rodičovské rady může vnímat spíše podrážděně.

Malé děti se přirozeně nadchnou pro hru a pro rodiče je vysvětlování snadné.

  • Bez práce nejsou koláče

Uvědomění si, kde se berou peníze.

Dítě pochopí, že peníze je potřeba vydělat prací nebo nápadem. Že i ono samo se může přičinit, aby do rodiny proudilo více peněz. Může vrátit prázdné lahve, může pomoct babičce sbírat popadané ořechy, ze kterých pak peče dorty na prodej apod.

Uvědomění si, že je dobré se učit nové věci, které mu jednou pomohou se k penězům lépe dostat. Vysvětlení dětem, že děti v jiných zemích nemusí mít tak snadný přístup k penězům jako ony, že ty děti třeba ani nechodí do školy, zatímco tady v Čechách si každé dítě své dětství prožije ve škole, kde se vzdělává, aby pak mělo dobrou životní úroveň.

Když se bude snažit, má šanci uspět a žít životem, který si zvolí.

  • Jednání spojené s penězi

Rozdíl mezi správným a nečestným jednáním dítěti také vštěpují rodiče. Když např. nějaké staré paní vypadne pětistovka z peněženky a ona si toho nevšimne. Co udělá rodič? Nenápadně vezme bankovku a raduje se, že má tak šťastný den? Možná však vezme bankovku a podá ji té staré paní, které se třesou ruce, a s vděkem přebírá svou ztracenou pětistovku, která je možná její jedinou bankovkou až do dalšího důchodu.

Zmiňovala jsem 10 důvodů a v dnešním článku jich je jen 5. Jak tomu máte rozumět? Jednoduše necháme těch dalších 5 důvodů do příštího článku. Věřím, že už jen jediný důvod vám otevírá oči a hledáte způsob, jak vašim dětem peníze představit. Jak si s nimi o nich povídat a na co všechno pamatovat. Jaké situace se s penězi spojují, co je naučit nejdřív a čemu se věnovat důsledněji?

Za týden se dozvíte dalších 5 důvodů, proč tématu peněz věnovat pozornost a proč si s dětmi o penězích povídat.

Toto taky stojí za přečtení!

Tvoření: Kouzelné obrázky

Se sychravým počasím vzniká větší potřeba zabavit děti. Venku se už nedá trávit tolik času jako v létě a

Čtu dál →

Domácí salko

Už nějakou dobu chci vyzkoušet domácí salko, jestli to opravdu jde a jaké bude chuťově. A kdy jindy než

Čtu dál →

[Soutěž] Van Goghova hvězdná noc

Startujeme poslední letošní soutěž. Opět si představíme 3 knížky pro děti a o jednu z nich si rovnou zahrajeme…

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist