Zima nás láká dovnitř

Rubrika: Jsem máma

S tím jak se venku ochlazuje a den je kratší, máme větší tendenci pobývat doma, v teple, chumlat se do peřin. Zároveň na nás vyskakují nepříjemné pocity, únava a leckdy deprese. Jenže v dnešní době si můžeme klidně svítit, hýřit venku a provozovat různé zimní radovánky, tak proč se v sobě hnípat a hloubat?

Důvod je prostý

Až přijde jaro, zase vykoukneme ven plní radosti a nového života. Nové zrození. Jako každý rok. Už nějakou dobu to takhle vnímám a šetřím tak spoustu sil a rok od roku jsem spokojenější.

Dříve jsem se celou zimu proháněla po zasněžených pláních a bylo to to nejextrémnější období v mém životě. Jezdila jsem závodně snowboardcross a neustále byla na cestách. Instantně zabalená. A co vám budu povídat, taky dost často nemocná a zesláblá. Zaplácla jsem to anitibiotiky, přidala zátěž a jelo se dál.

Netvrdím, že máme celou zimu ležet doma jak medvědi a vykročit až sníh a mrazy odplují. Jen jsem se naučila, že když i já si dám takový kliďánek a věnuju pozornost sama sobě, ve velkém a v dobrém se mi to vrátí zpět.

Vypadá to celkem nelákavě, že? Taková domácí hnípačka. Asi by si člověk mohl začít sám časem lézt na nervy. Ale je spoustu věcí, které můžeme za zimu změnit a tím proměnit celý náš život k větší spokojenosti.

Tak co teda by to mohlo být?

1) Zkrášlit domácnost

Jednou za 14 dní máme doma tzv. “uklízecí půlden.” Při tomto čase jsme spolu a buď vyklízíme věci, které nepotřebujeme, děláme pořádek a nebo naopak nepořádek – vrtáme, šroubujeme, spravujeme, tvoříme.

Za minulý víkend k nám na zdech přibylo pár krásných, rodinných obrázků a jedna veliká mandala.

Ten společný čas je skvělý a já v každý buňce cítím, jak nás to spojuje. I když třeba při tom řešíme jen podání vysavače a šroubku.

A hned jak tenhle půlden skončí, začneme zažívat život v novém levelu. Ty novinky se na naší domácí pohodě hned projeví a shodujeme se, že se nám žije o dost lépe. Máme takový seznam všeho, co chceme ještě v domácnosti dotunit (s kterým nám pomohla odbornice na Feng shui) a z něj postupně odškrtáváme.

Takže je to takový teambuilding a projektová práce v jednom.

2) Poznat sám sebe

Jak v zimě ubývá energie a derou se ven témata, která přes léto opomíjíme, máme krásnou možnost se poznat v novém světle. Je to takový osobní růst životem.

Pokud žijete dlouho s jedním partnerem, asi znáte to, jak člověk druhého postupně poznává v novém a novém světle. Zažijete novou situaci a řeknete si: “Aha, zajímavé jak na to reaguje. To jsem ještě nezažila.” Pokud má tento vztah dál fungovat, je třeba tuhle nově objevenou součástku přijmout do našeho systému a nejlépe se do toho nově objeveného člověka znovu zamilovat.

A dost podobně to probíhá s námi. Máme tak každý den, každý měsíc, rok… možnost se znovu poznávat, objevovat, co bylo skryto a zároveň se do sebe zamilovat.

Jestli vám někdo tvrdil, že sebeláska smrdí a podobné věci, tak si jen zkuste todle zamilovávání se do sebe pár týdnů praktikovat a garantuju vám, že se váš život promění – opět k dobrému (jiné tipy bych snad ani nesdílela :)).

3) Dělat si malé radosti

Když nelítáme po světě, je na čase dělat si malé radosti. Může to být cokoliv.

Dopřát si kafíčko, dortík, uháčkovat nové nákolenky, namalovat mandalu, učit se hrát na hudební nástroj, psát si každý večer vděčnost, pořídit si nový diář. Prostě cokoliv takového. Není náhodou, že na severu, kde slunka a světla není zdaleka tolik jako u nás, zavedli hnutí Hygge, které je celé o drobných chvilkách pohody a radosti. A pod tím se skrývá cokoliv. Pokud navíc chodíte každý den do práce, kde 8 a více hodin koukáte do monitoru a tvoříte hodnoty, je tenhle tip o to závažnější.

I když jsme dospělí, je potřeba si hrát, sytit naší dušičku radostí. Jinak přijde vyhoření a deprese. A o tom jsem psala minule v článku Jak využít deprese, krize a propady ve svůj prospěch (a věřím, že to nikdo moc asi prožívat nechce).

4) Meditace

Tohle téma není moc vtipné, radostné ani reprezentativní.

Vím to. Samotnou mě to taky moc nelákalo a raději bych koukala na filmy, seriály, četla knihy, časopisy a hlavně – utíkala od nudy, jakou je ponor do sebe. Pravdou ale je, že cokoliv ze zmíněného nám zdaleka nepřinese do života tolik spokojenosti, zdraví a vnitřního štěstí, jako právě meditace.

Jenže jak na to? Jsem si jistá, že 5 minut denně všichni určitě najdeme. Způsobů je mraky a na internetu najdeme hodně inspirace.

  • Já osobně jsem začínala s meditací vedenou hlasem, třeba jako součást jógové lekce. Nazývá se joga nidra.
  • Dnes praktikuju obyčejnou meditaci, zkrátka si sednu a jen se snažím naladit na vnitřní prostor bez myšlenek.
  • Další vhodnou verzí meditace je obyčejné čučení do růže (nebo jakéhokoliv jiného obdivuhodného předmětu – třeba plamenu svíčky).
  • Pokud je těžké zůstat bez myšlenek a pořád na vás odněkud skáčou, mým posledním tipem je meditace slovní a my si můžeme opakovat například: “Kéž jsem šťastný, kéž jsem zdravý, kéž jsem v bezpečí, kéž jsem v klidu.” Tuto meditaci zároveň můžeme namířit na kohokoliv, komu v tu dobu chceme zmíněné přát.

Postupem času se budeme zlepšovat a prožívat delší a delší chvilky v klidu, které se budou promítat i mimo aktuální čas meditace. Pokud nevyzkoušíte, nepoznáte.

Přeju tedy veselé poznávání všeho toho, co nám zima nabízí a co v nás probouzí.

Na jaře se můžete těšit na úplně nové zrození a všechnu tu radost, kterou zmíněné tipy do vašeho života přinesou. Mějte se krásně!

Toto taky stojí za přečtení!

Nový (školní) rok a nové návyky

Návrat z letního potulování bývá dost hektický a náročný. Přitom září po nás chce mnohem víc struktury, pravidelnosti, zodpovědnosti

Čtu dál →

Himerky – „Když široké balení, tak stylově!“

Pokud vám bylo ortopedem v porodnici nebo při kontrole kyčlí vašeho čerstvě narozeného miminka doporučeno široké balení, pak nemusíte ztrácet

Čtu dál →

Recenze: Město v noci

Knížka Město v noci, kterou vydalo nakladatelství Albatros, je skutečně velmi pěkně udělaná. Její autorka Petra Bartíková v ní stručně a

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist