Recenze: Velká kniha lidových obyčejů a nápadů

Je docela škoda, že lidové zvyky pomalu zanikají. Přitom jde o naše svátky a lidové obyčeje, které pomalu upadají v zapomnění. I když k tomu nemáme takový vztah jako naší předci, byla by škoda zapomenout. A pomoct by vám mohla třeba jedna publikace která vás seznámí s těmi nejvýznamnějšími svátky celého roku.

Publikaci Velké kniha lidových obyčejů a nápadů vas zavede do světa tradic našich předků. Knihu vydalo nakladatelství CPress a autorem je Martin Bestajovský. Kniha dokáže zaujmout již hlavním odbrázkem, který znázorňuje vynášení Morany, blížící se jaro nebo Velikonoce. Myslím si, že každého může napadnout něo jiného a vůbec to nevadí. Kniha je rozdělena do ročních období – Jaro, léto, podzim, zima. V každé kapitole se nejprve seznámíte s konkrétními tradicemi daného období.

U jara se začíná 1. neděli postní, Stavění Máje, Čarodějnice, SV. Florián, který je mimochodem patronem všech hasičů, kominíků a zadníků, Den maminek, Letnice nebo Jízda Králů. Krásně popsané všechny důležité dny. Text je doplněn o pranostiky, říkanky a různé zajímavosti. Dále co znamenají symboly daného období. U jara – Pomlázka, kříž, vajíčko, řehtačka, beránek atd. Stejným způsobem je zpracováno léto, podzim, zima.

Ale aby to nebylo jenom o čtení, jsou zde i nápady pro šikovné ruce. Jak uplést pomlázku, připravit Velikonoční kraslice nebo jakou dekoraci na stůl. Ani děti se nebudou nudit a mohou prozkoumat a pak si i společně s vámi zahrát dětské hry. Na ukázku např. čamrdy, fazole, kuličky, Honzo, vstávej, Káča, Kohoutí zápasy a další. Myslím, že některé určitě znáte. 🙂 Je to ještě málo? Co takhle vyzkoušet tradiční recepty. Brambory na kyselo, špenátové omelety s masovou náplní, lepenici, pučálku, nádivky, beránka, Velikonoční koláče nebo jarní bylinkový ocet nebo čaj proti jarní únavě. Na konci každého období je seznam použité literatury a použité zdroje.

Zkráceně se také dá řít, že v publikaci najdete popsané tradiční české svátky od jara do zimy. Zajímavým čtením si přiblížíte lidové obyčeje, dětské hry našich předků ( zjistíte, že jste je také hrály) recepty ze staročeské kuchyně a spoustu zajímavých informací, říkanek, pranostik. A to vše doplněné o fotky a ilustrace, které knihu krásně doplňují.

Publikace se mi velice líbí. Spoustu věcí jsem vůbec nevěděla nebo neznala. Využila jsem ji už nejenom doma, ale také ve školce. Velkou knihu lidových obyčejů a nápadů mohu jenom doporučit. Protože ze všech publikací o tradicích, je tahle ta nejhezčí.

Velká kniha lidových obyčejů a nápadů

Napsal: Martin Bestajovský

Počet stran: 256