Recenze: Princezna – Kouzelný svět princezen

Vydat knihu o princeznách (ještě navíc růžovou) je v době, kdy značná část rodičů nechce vychovávat děti jako “růžové” puťky a “modré” raubíře, odvážný počin. Nicméně kniha nazvaná Princezna – Kouzelný svět princezen si s tím poradila dobře. Bez jakýchkoliv klišé o kráse a urozenosti. Hned v obsahu se totiž dozvíte, že jedna princezna je odvážná, další sečtělá, může být i pracovitá, laskavá, zvídavá, a nebo také neohrožená. A dokládá to na jednotlivých příbězích. O Popelce, Sněhurce, Locice, Jasmíně, Belle a Ariel.

Že nevíte, kdo je Bella či Jasmína? A jméno Locika jste také slyšeli párkrát? To je nevýhoda této knihy. Pokud totiž vyprávíte dětem klasické pohádky, připravte se na to, že tyto jsou trochu jiné. Kniha byla vydána jako doplněk k disneyovským pohádkám. Obsahuje nádherné barevné ilustrace, které na každé straně provází jen několik řádků popisků k jednotlivým obrázkům.

Nicméně je dobré pohádky vidět či znát dříve, než knihu otevřete. Děj není pro účely obrázkové knihy nijak zjednodušen, a tak musí být popisky oproštěné od jakýchkoliv podrobností či okras. A to pochopení často složitých zápletek nijak neprospívá. Ani ladnost květnaté češtiny se do pár řádků nevtěsná. Někdy se dokonce můžete i ztratit v ději, když se například v pohádce o Locice náhle objeví nové jméno, aniž byste dostali vysvětlení, kdo to vlastně je. A teprve o dvě stránky dál zjistíte, že se jedná o koně.

Pokud má ale vaše dítě pohádky společnosti Disney rádo a vidělo jejich hranou verzi, s knihou si užije. Nepotřebuje složité vyprávění, protože už ví, že Jasmína je princezna od Aladina, a Bella zase dcera kupce z pohádky Kráska a zvíře. Stejně tak už ví, že Maximus je kůň. A protože je kniha postavená právě na bohatých barevných ilustracích, zachycující celý děj pohádky, můžete si celý film vlastně zpomalit a procházet si ho takřka scénu po scéně. A co nezachytí doprovodný text, si prostě spolu jednoduše pojmenovat a rozvinout.

Mé doporučení: kniha je určena především pro fandy pohádek Walta Disneyho.

Princezna – Kouzelný svět princezen

Kolektiv autorů