Jak si udělat pořádek – pro teenagery + SOUTĚŽ pro všechny

Rubrika: Kulturní a literární tipy

Od 3. do 7. května 2007 můžete VYHRÁT v soutěži Víte…? knihu plnou cenných rad nejen pro teenagery…Jak si udělat pořádek doma, v učení i v životě? Svádíte se svými dospívajícími ratolestmi neustálé boje o pořádek v jejich pokoji, školním batohu, nebo kvůli ustavičnému zapomínání na povinnosti a chaos v denním rozvrhu?

Cenné rady najdete v této knize, kterou navíc můžete VYHRÁT v soutěži Víte…?
od 3. do 7. května 2007.

Autorky této knihy, matka s dospívající dcerou, jsou přesvědčeny, že dnešní dospívající jsou pod velkým tlakem školních i mimoškolních povinností, k tomu musí stíhat i společenský život, a tak potřebují v otázkách organizace a pořádku podat pomocnou ruku. Jessi Morgensternová ví, s jakými organizačními problémy se potýká její generace, a její matka Julie Morgensternová dokázala nalézt řešení. Dospívající ještě objevují sami sebe a nemusí mít ve svých životních cílech úplně jasno, proto je tato kniha hodně interaktivní, názorná, s řadou testů a otázek. Kniha nabízí osvědčenou metodu „organizace zevnitř ven“ v úpravě pro -náctileté, která jim pomůže právě v organizování, ve vytváření řádu ve vlastních věcech a ve zvládání časového rozvrhu, což je ideální základ pro rozvoj sebevyjádření a sebeobjevování dospívajícího.

Novinka z nakladatelství Motto
Vázaná, 168 stran, doporučená cena 199 Kč
OBJEDNEJTE SI tuto knihu s 10% slevou (sleva platí pro členy KLUBka)

Julie Morgensternová je přezdívána „expertem na organizování a uspořádání času“. Základy pro tento cit získala již jako ředitelka divadla, producentka a taktéž jako umělkyně. Od roku 1989 pomáhá se svojí společností organizovat nejen kanceláře a domácnosti, ale i životy lidem, kteří už si neví sami rady. Je žádanou ženou všech předních médií v New Yorku, kde žije.


Ukázka:
Školní pomůcky

***

Základní školou jste pravděpodobně dokázali proplout bez nějakého důkladnějšího organizačního systému. Základka na nás prostě takové nároky neklade.
V prvním ročníku střední školy ale najednou na člověka dolehne mnohem větší zátěž. Začnou se na vás hrnout přívaly papírů, knih, poznámek v sešitech, a celý tento proud postupem času jen sílí. Proto si musíte vytvořit spolehlivý, funkční systém uspořádání pracovního místa, kde se bude odehrávat domácí studium, a stejně tak potřebujete zorganizovat obsah školní brašny a případně skříňky ve škole, máte-li ji. Jinak prakticky není v lidských silách si udržet přehled o všech domácích úkolech, referátech, projektech a zadáních, které musí během školního roku projít rukama a hlavou běžného studenta.

Proto vítejte ve světě třídění a zakládání dokumentů. Ukážeme vám, jak z hromady nepřehledných papírů a překypujících desek vytvořit systém, který přesně odpovídá vašim specifickým potřebám. Podobně obsah školní brašny se z přetékající změti promění v účelný, přehledný, poloprázdný prostor sloužící k tomu, k čemu sloužit má – totiž k přenášení věcí mezi domovem a školou.

***

FÁZE 1: ANALÝZA

Zodpovězte si následující otázky co nejdůkladněji a nejupřímněji, abyste zvládli záplavu svých školních záležitostí dřív, než ony pohltí vás:

Otázka č.1: Co funguje a co ne?

– Mám sešity označené barevně podle předmětů, a tak okamžitě poznám, který potřebuju. (Jana, 16 let)
– Vždycky snadno najdu každou učebnici, protože je mám přehledně uloženy na polici nad pracovním stolem. (Ondřej, 14 let)
– Já nikdy nevím, co si nechat a co vyhodit. Pak mám takové haldy věcí, že nemůžu najít vůbec nic. Nejhorší je, že když se mi něco ztratí, úplně na to zapomenu, dokud to učitelka po nás nezačne chtít, a pak už je samosebou moc pozdě. (Daniela, 16 let)
– Ve školní skříňce mám takový nepořádek, že kvůli tomu nestíhám začátky vyučovacích hodin. Stane se, že mám některou knížku přímo pod nosem, ale kvůli všem těm krámům ji nevidím. (Anna, 15 let)
– V batohu se mi různé papíry a sešity vždycky zmačkají a potrhají. Učitelům se to vůbec nelíbí! (Vláďa, 15 let)

***

Juliin pracovní deník:
Erikův příběh

Erik byl žák deváté třídy, který se doslova topil v hromadách papírů. Často zapomínal, kde má zadání referátů, které měl doma vypracovat, ztrácel materiály a informace, které si vytiskl z internetu, nechával domácí úkoly doma a u svého psacího stolu vůbec nemohl pracovat, protože ho pokrývaly obrovské nepřehledné hromady papírů a knih. Neustále se do toho všeho snažil zavést nějaký organizační systém, ale nic nezabíralo – nebo to nevydrželo.
Erikovu neschopnost zavést účinný systém způsobovaly tři faktory: 1. systém byl příliš složitý, 2. mentalita „sejde z očí, sejde z mysli“, a 3. strach ze ztráty kreativity.
Erik si vytvářel tak komplikované systémy, že mu prakticky znemožňovaly si vzpomenout, kam co uložil. Pro každý předmět si zavedl šest až deset desek, a to pro kategorie, které stanovil například takto: rozvrh, školní exkurze, práce, které se mu líbily a chtěl na ně později navázat, práce, se kterými naopak nebyl spokojený, zvláštní zajímavosti, nudné materiály, věci, které sám zjistil v pramenech atd.
Celý zmatek ještě zvyšovala série šesti desek s aktuálními materiály, které měl trvale na stole. Ty byly označeny: „naléhavé“, „důležité“ a „částečně důležité“, a to všechno zavedl ještě zdvojeně – pro školní a mimoškolní projekty. Jediný papír se v tomto systému mohl ocitnout na mnoha místech, a tak Erik netušil, kde ho hledat. Proto všechny důležité papíry raději nechával na stole, bál se totiž, že se mu v tomto podivném systému ztratí.
Erik byl sice tím vším značně frustrovaný, ale navíc se ještě obával, že kdyby měl strukturovaný, přehledný organizační systém, přestal by se tím odlišovat od šedého průměru obyčejných lidí. Jeho osobnost totiž byla vysoce kreativní, projevoval se jako výtvarník a hudebník milující spontánnost.
Naše řešení spočívalo v tom, že jsme s Erikem vytvořili mnohem jednodušší systém, který umožňoval snadné plynutí informací a materiálů mezi školou a domovem. Doma jsme oddělili papíry pocházející ze současnosti od starých prací. Zredukovali jsme velký počet desek na pouhé tři pro každý předmět: „Současné projekty“, „Hotové práce“ a „Poznámky a materiály“.
Desky na stole (ty „aktuální“) jsme zrušili úplně. Místo toho si Erik začal psát do diáře poznámky, dokdy má být který projekt hotový, takže na něm pak nezapomněl začít pracovat včas. (V kapitole 7 probereme, jak si vybrat diář a jak tyto záznamy provádět). Také si vytvořil pravidla v tom, co bude ukládat do školního batůžku a do skříňky.
Erik nakonec zjistil, že ho zavedený pořádek nepřipravil ani o kousíček individuality. Naopak získal čas a mohl být spontánnější, protože trávil méně času všelijakým hledáním a marnými pokusy se rozpomenout, kde co má.

Novinka z nakladatelství Motto
Vázaná, 168 stran, doporučená cena 199 Kč
OBJEDNEJTE SI tuto knihu s 10% slevou (sleva platí pro členy KLUBka)

Napsal/a: redakce (Petra)

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (3 vyjádření)

  • Gratuluji výheci a přeji hezký den.

  • Anonymní

    Dodatečně děkuju za knížku, byla jsem překvapená, jak je dobrá. Čekala jsem rady jako z básníků (kniha v sektoru A3 apod.), ale překvapilo mě, že je tahle knížka fakticky užitečná a vlastně pro všechny. Sama jsem ji spíš v rychlosti prolistovala a začetla se jen do nějakých částí, co mě zaujali, ale i tak jsem si tam pro sebe něco našla pár dobrých typů a fakticky to funguje. Teš si ji půjčila neteř, co má čerstvě po amturitě a taky je nadšená. Není žádná velká bordelářka, ale často něco hledá, tak si tu knížku pochvaluje, že jí tam nikdo nevnucuje, co má kam dávat, spší se tam píše, jak si vymyslet svůj vlastní systém, aby to fungovalo a jak ho potom udržovat. Teda naní to návod na dokonalý úklid a všechno mít nablejskaný, spíš je to o tom systému a jak mít důležitý věci po ruce a jak najít co potřebuju.
    Tak až budou naše děti tenageři, doufám, že si to taky přečtou, zatím jsem pár rad ozkoušela s klukem (5r) v jeho pokojíčku a už asi měsíc to docela funguje. Eva

  • Petra Vymětalová

    Soutěže se zúčastnilo 183 soutěžících, 177 odpovědělo správně, že autorky knihy žijí v New Yorku.

    Počet soutěžícíc přesně tipovala Eva Lišková – GRATULUJEME k výhře!

    Pokud Vás kniha zaujala a nevyhráli jste, nezoufejte, OBJEDNEJTE si ji na Náměstíčku s 10% slevou pro členy KLUBka.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist