Psychické změny v těhotenství

Rubrika: Porod, Těhotenství

Těhotenství neznamená jen tělesné změny organismu, toto období přináší také změny psychické.

I. trimestr je obdobím přijetí těhotenství.

Žena se v prvních měsících nejprve s těhotenstvím vyrovnává – a platí to i pro ženy, které si těhotenství velice přály. Nastávající maminka si uvědomuje, že vstupuje do jiné fáze života, že hodně ze svého „já“ bude muset opustit, že se změní její vztah k partnerovi, k rodičům, kamarádům, případně již k narozenému dítěti.

První tři měsíce těhotenství se vyznačují určitou rozladěností, náladovostí – vše pramení z nejistoty „co bude?“. U těhotných žen po IVF (umělém oplodnění) a po předchozích potratech je v tomto období psychická zátěž ještě větší. Pramení ze strachu z možného potratu nebo z obav z předchozího negativního zážitku.

II. trimestr je obdobím přijetí plodu.

Žena začne vnímat pohyby, cítí, že v ní dítě skutečně je. Nastává období vyladěnosti, vnitřního klidu. Budoucí maminka se učí děťátko vnímat, povídá si s ním, zpívá mu, přes bříško ho hladí a představuje si, co dělá a jak vypadá.

III. trimestr je období přípravy na porod a mateřství.

Začínají se hlásit myšlenky na porod, zda ho žena zvládne, zda je schopna se vyrovnat s bolestí u porodu.

Objevují se otázky typu – Narodí se zdravé dítě, přes všechny testy, kterými jsem prošla? Mám strach z toho, že se mé dítě narodí mrtvé. Mám strach, že nezvládnu péči o dítě po narození. Bojím se, že selžu jako rodička, jako matka…

Tyto obavy se často projektují i do snů. Těhotné ženy v kurzech vyprávějí až hororové příběhy o tom, jak jejich dítě ve snu vypadalo, kolik mělo nohou, rukou, jaký mělo obličej, jakým divotvorným, neuvěřitelným způsobem přišlo na svět a jak se k němu po narození chovaly. Sny mohou někdy vyjadřovat pocity, se kterými se žena nedokáže vyrovnat. Špatné sny však neberte příliš vážně. Neměly by ve vás vyvolávat stavy úzkosti a ustrašenosti. Jsou to jen sny!

Jak se s psychickými proměnami v těhotenství vyrovnat?

První pravidlo, které zde platí, je stejné jako u každého jiného vážného problému: Svěřte se se svými obavami a myšlenkami někomu, komu důvěřujete a od koho můžete očekávat pomoc.

Druhým pravidlem je: Neizolujte se!

Třetí pravidlo by se dalo formulovat jako: Pochopte realitu.

Tísnivých pocitů a strachu se nezbavíte, když je budete ignorovat. Potlačené pocity a obavy se naopak ještě rozjitří a nabudou až hororových podob. Nejlépe je svěřit se partnerovi nebo osobě, která vám vyjde vstříc svým pochopením pro váš problém a reálně se vám ho bude snažit vysvětlit.

Těhotenství není jen obdobím přípravy na porod. Těchto devět měsíců vás má rovněž připravit na mateřství a s ním související změny životních hodnot a denního režimu. V tomto čase byste si měla otestovat zcela odlišný životní rytmus, než na jaký jste byla dosud zvyklá – fyzický i psychický –, a připravit se na něj.

Dobrým příkladem je spánek – naučte se ještě před porodem lehnout si k odpočinku a spánku, kdykoli jste unavená – i když se to odlišuje od vašich dosavadních návyků. Po porodu pak dokážete snáz využít k odpočinku chvíle, kdy bude spát vaše miminko, a bude- li často v noci vzhůru, budete to snášet lépe.

V souvislosti s duševním rozpoložením během těhotenství se mohou vyskytnout ještě další, řekněme psychofyzické změny:

Spánek

Těhotné ženy si často v kurzech stěžují, že trpí nespavostí nebo že se v noci několikrát budí, zejména v posledních měsících těhotenství.

Důvodem může být velké, objemné břicho, které nastávající mamince vadí při změně polohy, bolestivě vnímané pohyby dítěte, dechové potíže nebo již výše zmíněné živé sny.

Doporučuji:

  • Spěte v dobře větrané místnosti.
  • Teplota v místnosti by měla být kolem 18–20 °C. (I pro spánek novorozence se doporučuje teplota 19–20 °C, budete tak na ni po porodu zvyklá.)
  • Před spaním vypijte sklenici vlažného mléka (může být oslazené medem) nebo šálek meduňkového čaje.
  • Jděte spát nejdříve 2 hodiny po jídle.
  • Účinná je také teplá sprcha.
  • Ať vám partner provede jemnou masáž – doporučuji využít zklidňující a uvolňující masážní olej z přírodní kosmetiky.
  • Před usnutím nepročítejte složité a náročné texty, lepší je nějaké „příjemné čtení“.
  • Autogenní trénink (současně uvolňujeme svalové i duševní napětí).
  • Na spaní je vhodná volná bavlněná noční košile.
  • Zaujměte příjemnou polohu, nejlépe na levém boku. Využijte k tomu polštáře, ideální jsou čtyři – pod hlavu, pod paži, pod bříško a mezi nohy. Kusové polštáře vám může nahradit speciální kojicí polštář.

Únava

Zvýšenou únavu, kterou ženy v očekávání většinou pociťují, způsobují vedle rostoucí tělesné hmotnosti metabolické změny a dechové obtíže (krátkodechost). K těm dochází proto, že v tomto období má přednostní právo v zásobení živinami a kyslíkem plod, dítě.

Svou roli hraje rovněž zvýšená hladina progesteronu. Tento hormon má sedativní (zklidňující) účinek. Těhotné ženy navíc často udávají, že jsou zapomnětlivé a že je určité situace, při kterých by dříve „nadskočily či vybuchly“, nechávají v klidu. I tento stav se dá zčásti vysvětlit účinkem progesteronu.

Doporučuji:

  • Dopřejte si dostatek kvalitního spánku.
  • Nepřepínejte svoje tělesné ani duševní síly.
  • Denně relaxujte.
  • Využívejte masáže.

Závratě, mdloby

Dochází k nim při delším stání v nevětrané místnosti, když rychle vstanete, při poklesu krevního tlaku či při delším hladovění, ale také například při delším pobytu na slunci.

Doporučuji:

  • Vyhněte se dlouhému stání.
  • Chraňte se před sluncem, zdržujte se raději ve stínu.
  • A samozřejmě – jak již bylo několikrát zdůrazněno – dodržujte pitný režim.
Jestliže budete cítit závrať, snažte se co nejrychleji snížit těžiště těla – posaďte se, dřepněte si, hlavu skloňte ke kolenům nebo se položte na záda s výše položenýma nohama.

* * *

Jedná se o ukázku z knihy K porodu bez obav, kterou vydalo nakladatelství Cpress.

Tato kniha vám poradí, co můžete sama udělat pro to, aby příchod vašeho děťátka na svět byl co nejsnadnější. Po jejím přečtení se porodu přestanete bát. Začnete se těšit…

Prozradí, co vás čeká v těhotenské poradně a co se skrývá za pojmy a zkratkami v těhotenské průkazce. Doporučí vhodné cviky a jejich sestavy, které vám období očekávání i porod sám pomohou usnadnit. Osvojíte si účinné relaxační a dechové techniky. Projdete si jednotlivými porodními dobami a autorka vám vyloží svůj názor na výhody i nevýhody jednotlivých způsobů porodů. Pomůže vám také připravit se na další změny – v období šestinedělí.

Napsal/a: Blanka Čermáková

Toto taky stojí za přečtení!

Pravda a lži o kontaktním rodičovství

Možná jste tenhle název už slyšeli a možná ne. Tak jako tak, pokusím se vám ozřejmit, co to doopravdy

Čtu dál →

[Soutěž] Rozčesejme Česko

Účes do školy a do školky během chvilky? Jde to! Díky knize Rozčesejme Česko přestává být česání sci-fi! 3

Čtu dál →

Montessori minisérie 2/5: vyberte dárky, které podpoří děti v samostatném hraní

Pro některé děti je samostatná hra přirozenější než pro druhé. Jako malá jsem si ráda hrála s druhými a bavila mě

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist