První třídou s VD – všichni zdraví, nikdo nechybí

Rubrika: Základní školy

Ahoj, hlásíme se s další várkou novinek a postřehů z prvních tříd. Všechny děti jsou zdá se zdravé, jen Kačenku trápí kašel, ale do školy chodit může. U Péti i Světlušky nastal problém s psaním, ale věřím, že si jejich ručičky brzo zvyknou na novou činnost a psaní půjde jako po másle.

Pobavila jsem se u vyprávění PetryO, o tom, jak se povedlo Štěpánce ustrojit do školy. Miney777 píše, jak jejich paní učitelka věnuje pozornost správnému chování, kdy si děti říkají co je a co není správné. Vzpomněla jsem si na kamarádku, která vyprávěla, jak měly děti v pracovním listě obrázky různých vzorů chování. Jeden obrázek představoval situaci v MHD, kdy dítko sedělo a nad ním stála babička s hůlkou. Paní učitelka chtěla od dětí slyšet, co je na obrázku špatně. A dostalo se jí odpovědi, že nejspíš by bylo správné tu starou paní pustit sednout, ale bude lepší, když zůstane stát, protože pokud má staré kosti, nemusela by už sama vstát a kdo by se s ní pak tahal. Věřím, že některé upřímné odpovědi od dětí dokáží pobavit. 🙂
Danasi píše o prodejcích ve třídě. Toto je myslím problém, který mně osobně vadí. Co si o tom myslíte vy?

Alternativka – Zuzanka

Byly jsme poprvé na koníčkách a obě holky jezdily bez sedla. Byl to velký zážitek. Já teda zvířata moc nemusím, takže i pro mě je dobrodružství, když se ocitnu mezi tolika velkými tvory, kterým vůbec nerozumím. Nakonec to skončilo brekem, protože Zůzu jedna kobyla honila a jen tak tak před ní utekla za ohradník. Jsou to prý hodní koně a nikdy se tak nechovají, tak jsme ani nevěděli proč. Ale myslím, že jí ani tak koníčci nepřestali zajímat a pojedeme znova.
Párkrát také došlo na sešit s kočičkou, do kterého si počítáme příklady. Sčítáme a odčítáme do dvaceti pomocí číselné osy, tak jak jsme se to naučily na prvním videu základů matematiky ve Khanově škole – www.khanovaskola.cz. Zůza vypočítá občas pět, šest příkladů a jde od toho. Vůbec jí nebaví trénovat psaní písmen a číslic, tak jí do toho nenutím. Ale tentokrát si sama od sebe nechala nadepsat číslice a celý řádek jich krasopisně napsala. Sama si v každé řádce vybírá ty nejkrásněji napsané číslice, označí je šipkou a má z nich velkou radost.
Jo a začala víc číst. Písmenka už samozřejmě všechny umí, ale doteď jí čtení nijak zvlášť nezajímalo a vůbec se o něj nesnažila. Ale má jednu knížku, kde jsou zvířátka popsaná velkými písmeny a najednou jí začalo bavit sama si přečíst, jak se jmenují.

Cokynalda – Verunka

Moc moc moc hrdá jsem na svojí princeznu:-)
Od paní učitelky slyším jen samou chválu na čtení, matematiku a šikovnost a z družiny slýchám, že pořád musí něco tvořit, malovat apod. 🙂 Po pravdě – má puchýř na ukazováčku od věčného držení psacích potřeb:-)))
Tento týden měla Verunka poprvé možnost něco vymodelovat z hlíny na kroužky keramiky a udělala misku ve tvaru javorového listu – vypadá nádherně a až jí doonese domů,tak si do ní uděláme podzimní výzdobu:-)
Během týdne přibylo jen písmenko S – jelikož se paní učitelka snažila, aby děti uměli pořádně předešlé L, ale déle už čekat nemohla a začali s učením nového a i přesto si dětičky, které nestíhají během vyučování vypracovat všechny úlohy a nebo něčemu nerozumí, paní učitelka po vyučování půjčuje z družiny a ve třídě jim to či ono znovu vysvětlí.-)
Je to zlatý člověk a lepší na její místo představit nedovedu:-)

Danasi – Eliška

Máme za sebou druhý týden ve škole. Eliška již dostává známky do žákovské. Jsou tam i nějaká razítka. Pokračujeme v procvičování čtení a psaní.
Tento týden dorazili do školy obchodníci, kteří dávali dětem domů CD a knížky a děti doma vysvětlovali, jak je to super levné, a jak dostanou pěkné dárky, když jim to koupíme. Většina věcí se druhý den vracela a děti byli nasupené, že jim to rodiče nekoupí. Zvláště pokud se objevilo nějaké dítko, které si to koupit mohlo.
Hned první den děti ve škole dostali dar od obce v podobě barev, pastelek, lepidla a tabulky na psaní. Toto jsme potvrdili podpisem, že jsme dar převzali. Lepidlo, tabulka a vodové barvy zůstali na přání učitelky ve škole. Eliška nebyla měsíc ve škole a tak mne překvapilo sdělení, abychom koupili vodovky. Žádný problém to nebyl, neb jsem je měla doma již koupené. Akorát jsem se dotázala, kdy je stačila vymalovat, když ve škole vůbec nebyla. Dostala jsem odpověď, že naše vodovky dala paní učitelka žákyni, která nastoupila až v polovině září a my si máme prostě koupit. Je mi to jedno, ale jde mi o princip.
V pátek byli děti v divadle na pásmu písniček. Šly pěšky a je to asi 3 km. Tam Eliška šla a po skončení divadla jsem si ji před divadlem ve městě vyzvedla. Aktovku jsem pak vyzvedla ve škole, dávala mi ji paní kuchařka. Písničky se Elišce líbili a měla pěkný zážitek.

EE – Viktoria Ela

Tak máme za sebou první školní šestinedělí…:-)) Už jsme si asi všichni zvykli na nové povinnosti a stabilizoval se režim. Jsem ráda, že jsme si taky nechali nějaký den volný 🙂
V pondělí přinesla Viki z keramiky pěkné podzimní ozdoby a moc hezkou houbičku – hříbek, kterou jsme si „zasadili“ na terase do záhonku.
Tento týden děti ve škole přivítaly malé divadélko s Podzimní pohádkou. V Živé abecedě přidali písmenko E e, v matematice 1 – 5, v písance jsme se trápili snad už se všemi kopečky i kličkami. Trénujeme to i mimo domácí úkoly, Viki stále ještě dost tlačí na tužku. Taky se naučila novou písničku – líbí se jí, že p.uč. jim hraje na flétnu a na kytaru.Tento týden jsme nedostali týdenní hodnocení, protože p. uč. nebyla v pátek ve škole.
Viki si již pamatuje jména všech dětí ve třídě, před nástupem do školy neznala nikoho. A autobus – ten jsme tento týden vynechali…zatím si to můžeme dovolit. U nás to totiž úplně naostro začne až s novým rokem…:-)
Přijde mi, že tento týden utekl tak rychle, že více věcí jsem si ani nestačila všimnout :-))

Kekunka – Světluška

Světluška většinu minulého týdne byla ve škole, hurá. V matice se posunuly jen ke čtyřce, zato v psaní hodně poskočili. Už se učí psát psacím písmem, což naší holčičce vůbec nejde. Má hrozně těžkou ruku, a i když se snažíme trénovat, pořád hodně tlačí a písmenka jsou všelijak šišatá. Co mě překvapilo, byla první pětka, kterou prý dostal jeden Světluščin spolužák. Světluška říká, že dostává čertíky, že nepracuje, že paní učitelku zlobí, ale i kdyby, tak pětka v první třídě? Po ani ne měsíci a půl školy? No, přišlo mi to celkem tvrdé… Ale abych nekončila negativně, Světluška je ve škole stále spokojená, má tam kamarády a i dva nápadníky – a neví, kterého si vybrat. 🙂

Králíček4 – Dominik

Tak nám uplynul další školní týden a stále máme plnou elánu a nadšení ze školy.Zároveň nám tento týden skončilo plavání a tak od příštího týdne mají opět tělocvik.Přestože Domča plavání bojkotoval a nejezdit,tak i přesto mu dali vodní vysvědčení.
Stále se rozšiřuje počet nových písmenek,nejnovější je písmenko U.Již paní učitelka začíná rozdávat i jedničky,dokonce si jich Dominik několik přinesl a to i v žákovské knížce.Psaní čárek rozšířilo psaní obloučků a stále máme velkou snahu a vše nám jde bez větších problémů a jen doufám,že nám to vydrží i nadále.Dokonce do školy chodí velice svižným krokem,že mu sotva stačím,no kopeček ke škole je při jeho tempu někdy skoro nad mé síly.

čl.8_kralicek

Ksalavova – Kačenka

Další týden utekl jako voda a je tu opět víkend. Kačenka se ve škole moc snaží, každý den, kromě pátku nosí domácí úkoly, někdy i dva. Už nám přibylo další písmenko a číslice. Počítáme do pěti a píšeme již písmeno E. Velice děkujeme za knihu, která nám přijde k otestování. Hned jak ji přečteme, pošleme článeček, jak se knížka líbila. Kačenka je nastydlá, ale není to ještě tak hrozné, aby zameškala školní docházku, bere kapky na kašel a čekáme kdy se nás to pustí. Počasí k tomu také moc nepřidá. Poctivě se doma připravujeme na další školní den, píšeme, čteme a připravujeme si tašku do školy. Jsem moc ráda, že zatím neprotestuje a do školy se těší.

Ludlinka – Terezka

Ahoj všem, další říjnový týden je za námi, takové počasí by mohlo vydržet aspoň do listopadu.
Terezku vozí kamarádka a je to o hodně lepší, občas se i těší.
K písmenku M L A přibude písmenko E.
Děti se učí spojovat slabiky a na každé písmenko se učí nějakou krásnu říkanku –

Adam, Ája Alice je prvńáčků trojice.

Rádi píší rádi čtou,učení je pro ně hrou.

Liška láká Budulínka, po projížďku po lese,
pohání s ním horem dolem,a lehce ho unese.To je například.

V matematice počítají do 3 a učí se sčítat a odčítat.Do prvouky měla Terezka přinést ukázky přírodnin, tak vzala dýni a citrón. Učili se skládat z papíru lodičku, tak máme všude doma papírové loďky.Dále samozřejmě cviky na procvičení ruky. Přeji všem krásné babí léto ahoj Terezka s ludlinkou.

Majulka – Péťa

Odvážila jsem se a zeptala Péti, jestli se mu víc líbilo ve školce, nebo teď ve škole. Bála jsem se trochu odpovědi, aby se nechtěl vrátit do školky. Ale potěšil mě. Odpověď byla jasná, rychlá a důrazná : “ no, určitě ve škole“ . Ptala jsem se proč, co se mu na škole líbí víc. Odpověď: “ Ve škole na nás učitelka nekřičí.“ 🙁 Tuto odpověď jsem popravdě nečekala. Ale zase jsem byla potěšena, že na ně učitelka zřejmě nekřičí. A vypadá to, že jí má Péťa docela rád. I když jeho brácha Adam ho varoval, že je tato učitelka prý hrozná. Ale on ji nikdy na nic neměl a navíc pro něj byla a je hrozná každá učitelka. Ale svou třídní od třetí do páté třídy měl Adam taky rád, na tu nedal dopustit. Když jsem byla v září na Péťovo rodičáku, tak jsem jí tam potkala a ona taky na Adama hezky zavzpomínala i když je to už 6 let co opustil pátou třídu. Dnes dokonce zašla o přestávce do Péťovo třídy a ptala se dětí, kdo je Adamovo bratr. Péťa se hrdě ke svému bráškovi přihlásil 🙂 a že ho má prý pozdravovat. Tak doufám, že Péťa si se svou učitelkou také vytvoří nějaký takový vztah.

Ve škole začali psát do malé písanky a tak docela bojujeme. Obloučky na psaní malého M nám opravdu nejdou a ostatní taky nic moc. Asi to bude opravdu boj. Ale učitelka je docela tolerantní – zatím. Jsem ráda, že učitelka stále zapojuje Péťu do čtení tím, že ho nechává číst víc než jen slabiky. Například rozdávají s druhým, také již čtoucím spolužákem sešity. Prý se jiný spolužák domáhal, že by chtěl také rozdávat sešity a pani učitelka mu řekla, že ještě nemůže, protože neumí číst. Tak byl Péťa trochu namyšlenej, že má takové privilegium.

Péťa začal také chodit na angličtinu. Jako předmět ji ve škole nemají, tak chodí na kroužek v době, kdy je v družině. Měl ji již ve školce, tak jsme nechtěli, aby měl moc dlouhou pauzu, protože na jeho škole se angličtina učí až od třetí třídy.

Tak to vypadá, že zatím žádné problémy nejsou. Péťa je docela zodpovědnej a přípravě do školy se věnuje. Někdy teda až moc. Ve středu se ráno ještě musel podívat jestli má v penálu vše co tam má být a už si ho zapomněl dát do tašky. No, a protože ho do školy vedl brácha, tak si toho ani jeden nevšimli a penál zůstal doma 🙁

Miney777 – Kristýnka
Tak náš v pořadí už ani pořádně nevím, kolikátý týden utekl ani nevím jak. V pondělí při hudební výchově prý velmi zlobily, proto neměli v žákovských knížkách razítko za dobré chování (každý den dostanou jedno malé, mimo známek, a v pátek se promění ve velké). Ptala jsem se na to Týny, tak prý polovina zpívala u piána – ona mezi nimi (čemuž věřím, ráda a krásně zpívá) – a zbytek jim do toho vykřikoval. Tak to odnesli jako celek 😀
V úterý psala pí uč. v e-mailu, abychom na papír napsali, zda souhlasíme s podiatrickým vyšetřením – souhlasili jsme, ač chodíme na všechny preventivky, je lepší, že jí zkontroloval ještě odborník.
Ve středu mi volal z práce manžel, jestli nechceme jít s dědou do cukrárny – dělali blízko. Říkám, že ne, protože přeci máme ZUŠku. Ve 15:00 ženu Týnu obouvat, v 15:30 to začíná – a rychlou chůzí to máme dobrých 20 minut… v 15:25 jsme se dohnali ke škole, a já si náhle uvědomila, že ejhle – ONA DNESKA NENÍ 😀 V předchozím týdnu nám pí. uč. říkala, že jedou do nějaké spřátelené školy do Polska, tudíž výuka odpadá – takže jsem volala mužíkovi, že do cukrárny tedy jdeme.
Ve čtvrtek jsem rostla z DÚ – co Týna předváděla při psaní – opravdu jsem rostla.. do cvičného sešitu krásná práce – a do písanky? Děs a hrůza.

Miney777-čl.8-2

V pátek naopak ranní odchod do školy byl naprosto v klidu – až jsem se divila, protože jí jináč musím pořád popohánět. V souhrnném e-mailu od paní učitelky mimo jiné bylo, kdy nás čeká vánoční focení, které jsme si v průběhu týdne měli objednat, kdy jsou letos podzimní prázdniny,že procvičovali ruce delší dobu, protože některé děti měly stále špatné držení, nedokázaly sedět na židličce ( klečely, podkládaly si nohu pod zadeček, seděly jako na koni )… Že už pouze u cviků, ale zůstávat nemohou. Od pondělí začnou psát do písanky i písmenka a slabiky (tj, jak mi pí. uč. říkala, že říjen bude zlomový 😀 ) . Psát budou prozatím tužkou, máme dohlédnout, aby měly dvě ořezané.
Nebudou ze začátku souhlasit stránky písanka – slabikář. To prý nevadí. Pí. uč. nechtěla psaní uspěchat, protože se velmi špatně odstraňují špatné psací návyky. Co se týká čtení, zvládají podle plánu. Čtení dětem jde moc dobře. Jen nás žádala, abychom při domácím čtení dávali pozor, jak čtou. Máme u nich sedět. Říkají si ve škole – co ruka ukáže, oči přečtou a pusinka vysloví. Nemáme je nechat si potichu předčítat – tzv. dvojí čtení. Pokud nedokáže přečíst celou slabiku, vyhláskuje ji a potom spojí. Máme jim podepisovat čtení (což dělám i bez tohoto upozornění 😀 – já jsem taková aktivka 😀 ) . S dětmi vymyslely hru, že nás kontrolují, jak při podpisu sedíme a držíme tužku.
Prý děti hlásí, že to rodiče umí moc dobře. Že tužku nelámeme, neškrtíme, nedusíme…, a že máme nohy pěkně u sebe 😀 .
Matematika jim prý jde na výbornou. Děti se učí přemýšlet, nacházet různé možnosti řešení. Manipulace s pomůckami se prý velmi zlepšila.
Trochu je ale stále trápí chování. Stále si vysvětlují, co je a co není správné.
Snad jsem vás neunudila, tento týden toho bylo trošku víc, příští se pokusím krotit 😀 Krásný týden 🙂

Miney777-čl.8

Nuninka – Nathaniel

Je neuvěřitelné, jak ten čas letí. Děti mají za sebou další týden. Naty už má v žákovské prvních pár razítek. Ale když to srovnám s dcerou, tak ta jich měla v první třídě už daleko více. Dokonce už měla i známky. Tak nevím jestli se paní učitelce ještě nechce děti hodnotit, nebo jestli je jiný důvod. No, Natymu to zatím nevadí. I když říká, že paní učitelka už ani nedává tolik razítek.
V živé abecedě se učí se nové písmenko a to S. V matematice, už kromě počítání dělají také > < a =. Ve škole proběhlo prvňáčkovské focení a k tomu zároveň i Vánoční. Už se těším na fotky.
To by bylo pro tento týden asi všechno. 🙂

PetraO – Štěpánka

Uplynulý týden uplynul celkem hladce-respektive s domácími úkoly jsme se moc netrápili. Štěpánka si vždy úkol nejprve zkusila na smazatelnou tabulku, tak cca 4-5 řádků a pak rovnou do sešitu. Už jí to jde o moc lépe, také si dává na domácím úkolu záležet a je taková pečlivá, což od kluka neznám, u něj byl oheň na střeše, jakmile měl udělat čárku navíc…Za domácí úkol měli i čtení jednotlivých písmenek, co už se naučili, dostali je smíchaná i s písmenky v psací formě, u toho jsme se zadrhli. Psací písmenka se jí totálně pletla, takže jsem ji je napsala vždy k sobě do skupinky s tiskacími, s kterými zatím nemá problém, aby si je četla takto pohromadě a a pak jsme zase přešli zpět k těm písmenkům pomíchaným, takže ji to šlo o trochu lépe. Do desek na písmenka jsme vystřihli první samohlásku „A“.
Tento týden jsem v žákovské knížce místo razítek objevila jedničky a dvojky, nevím, jestli dává i horší, snad ne, přijde mi to brzy (bráška měl to období bez známek o dost delší, jeho paní učitelka tehdy začala známkovat až někdy během prosince).
Jelikož do třídy chodí hrozně moc dětí, které mají nějakou vadu řeči (Štěpánka se mezi nimi úplně ztratí), dostali jsem nabídnuto, že přímo do školy bude docházet každých 14 dní logopedka, 50Kč za sezení, ale je to pro nás stejně nereálné, protože u toho chce rodiče (lezla by nám do toho práce a sama vím, jak to dopadá, když je přítomen ještě mladší sourozenec, člověk se stejně nemůže dostatečně soustředit), navíc ta „školní“ logopedka trvala na tom, že bychom museli odejít od „naší“ logopedky (kterou nám hradí zdravotní pojišťovna, ale dostaneme se tam k ní tak jednou za měsíc a půl), a ke které jsme se horko těžko vtěsnávali, stejně je to hlavně o cvičení.
Opět se mi jednou podařilo zapomenout důkladně připravit věci, co si mají děti vzít ráno do školy, myslela jsem, že si obléknou to, co měly předešlý den. No nic, Štěpánka šla do školy v plandavých taplákách, k tomu měla viditelně obráceně nasazenou minisukýnku, tričko výsledný dojem dovršilo…Další den jsem věci připravila, ale Štěpánka si zase oblékla kalhoty poklopcem dozadu (oblékala si je podle cedulky, který na těch kalhotách je pravda tak blbě, spíše vepředu). Ptala jsem se jí , zda se jí děti nesmály, prý ne, tak alespoň tak 🙂

Pvosa – Simonka

Tento týden byl trochu kritičtější. Hned začátkem týdne byla Simonka smutná, že si s ní kamarádky tolik nehrají v družině. Jak jsme se v úterý dozvěděly od kamarádky z 3. třídy, která u nás byla na návštěvě, že tam kolikrát ta naše drnda stojí a nic neřekne a pak začne brečet. Tak jsme se domluvily, že kamarádka ještě na Simonku občas dohlédne a Simonka se musí víc snažit s kamarádama mluvit, říct si – nebudou jí stále zvát k hraní.

pvosa-čl.8

Jinak tento týden se naučili další dvě písmenka „S“ a „P“. Začaly také psát první slabiku velkými tiskacími písmeny slov (u jednoslabičných můžeme pomoc, u víceslabičných slov by děti měly zvládnout první slabiku bezpomoci) a večer ve středu začala Simonka brečet, že jí to nejde. Tak jsme vzali sešit a v posteli jsme to párkrát zkusili. Vyslovování slabiky jsme přeháněli a natahovali, abyto slyšela a pomalu to Simonce šlo. Měla radost a ještě větší, když už jí to druhý den ve škole šlo. Ještě to není perfektní, splete se, ale zvládli jsme to. Tak jsem jí znova zopakovala, že nám musí říct a pak jí s tím můžeme pomoci.
Jinak když bylo odpoledne hezky, vydaly se školáci s družinou ven, aby si užily ještě hezkého počasí.
V pátek měli první focení – bylo vánoční. Jsem zvědavá na fotky :-).

Článek je součástí projektu První třídou s VD.
Pozn. redakce: Texty maminek neprošly redakční úpravou.

Napsal/a: Peťka

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (6 vyjádření)

  • Peťka

    Mě to přijde nehorázné, když se prodejci angažují už i ve školách. Děti neustále nosí domů letáky na pojištění, stavební spoření nebo zaručeně zdravotně nezávadné lůžkoviny bez roztočů.
    Dítko pak přijde a řekne: „Mami tohle mi musíš zařídit, říkal to pán/paní ve škole. Prosím, když mi to zařídíš, dostanu berušku, sluníčko, kočičku, autíčko“… a já nevím co všechno.

  • ksalavova
    ksalavova

    Všem nemocným dětem přeji brzké uzdravení. Zkušenost s prodejci mám již od mého syna Františka, který je momentálně ve třetí třídě. Také chodil domů s CD, nabídkou knížek a různých učebních pomůcek. Přiznám se, že jedno CD s pracovními listy mu koupila babička u které si to vyžebral a dnes to leží ve stole. Od té doby jsme se mu to vždy pokoušeli rozmluvit a zatím úspěšně. Ale je to otravné a nepříjemné.

  • Přeji ať je Terezka aDomča co nejdříve fit. 🙂
    Danasi, to mě taky štve. A na škole mají dokoce napsáno, aby prodejci nerušily v hodinách. 🙂

  • pvosa

    Ať jsou Terezka a Domča zase brzy fit.
    Jestli bude takovéhle počasí jako dnes ráno – chladno, deštivo a větrno, tak těch marodů bude víc :-(.

  • Králíček4

    U nás se to taky zakřiklo,také jsme od pondělí nachlazení a od včera zůstal Domča taky doma.Snad budou ty naše děti brzo v pořádku.
    Každá škola má dnes na výběr spoustu pracovních sešitů a proto má i jiný postup učiva.

  • ludlinka

    Tak jsme to zakřikli, Terezka je od včera nemocná. Nějaká viróza na nás vlezla.
    Je zajímavé, že každá škola, jede úplně jiná písmenka, myslela jsem, že jsou na to nějaký osnovy.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist