Rodiče si často kladou otázku, jestli se řeč jejich dítěte vyvíjí v pořádku. Kdy mají začít řešit výslovnost dítěte s odborníkem, zkoušejí různá doporučení z knížek a často přesně nevědí, jakže to s tím vývojem řeči jejich dítěte vlastně je…
Řeč dětí má svá specifika a občas se každému rodiči nebo učiteli stává, že svému dítěti úplně přesně nerozumí, nebo mu rozumí jenom on a ostatní okolí ne. Je to sice často roztomilé, ale správné to není a zůstat to takto nemůže…
Vady ve výslovnosti vznikají mnoha způsoby – může jít o genetickou dispozici, fyziologické dispozice, ale také nevhodný řečový vzor v rodině. Z výsledků mnoha studií je také dokázán neblahý vliv častého a dlouhého vysedávání u počítače a sledování televize, zvláště animovaných seriálů, které jsou založeny na akčnosti a rychlosti, kdy dítě nemá šanci pochytit plynulý tok řeči.
Pravda je, že často i přes pečlivý vliv mnoha rodičů, kteří s dětmi tráví dost času a snaží se dítěti zprostředkovat řečový vzor pomocí čtení knížek, zpěvem a rozhovory, se u mnoha dětí objeví vada výslovnosti.
Rodiče si často kladou otázky typu: Je tohle ještě normální? Co teď s tím? Jak správně postupovat apod.
Přinášíme Vám nyní několik základních rad a orientačních bodů, abyste věděli, co si s výslovností svého dítěte počít.
Kdy zajít k logopedovi
Koktání v kterémkoli věku: Koktání může být ve vývoji i normální etapou. Děti často dělají vývojové skoky a může nastat situace, že dítě už toho chce sdělit spoustu, ale mluvidla ještě nejsou na takové úrovni, takže se zadrhávají. Nicméně s každou koktavostí běžte raději k logopedovi, nic tím určitě nezkazíte.
3 roky: dítě stále ještě nemluví a netvoří jednoduché základní věty. Tři roky jsou hranicí pro tzv. fyziologickou nemluvnost, pokud řeč nenaskočí do tří let sama, na nic nečekejte a zajděte k logopedovi.
4,5 roku: Pokud dítě komunikuje, rozumí, tvoří delší věty, vypráví, chápe časové souvislosti, hraje si s kamarády a umí je i pojmenovat, tak dříve s vadou výslovnosti k logopedovi nechoďte, do tohoto věku se upevňuje většina hlásek samovolně, takže je zbytečné s dítětem něco složitě nacvičovat a vyvozovat. V tomto věku zajděte k logopedovi, pokud je ve výslovnosti více vad. R a Ř v tomto věku ještě neřešte, na to je opravdu čas. Takže pouze pokud dítě mluví opravdu špatně – špatné L, D-Ď, V,F… zaměňuje T za K a další výraznější odchylky. R a Ř řešte tehdy, pokud dítě „ráčkuje“. Jestli dítě místo R říká L, tak je to v tomto věku úplně normální.
5/6 let: tj. poslední rok než půjde dítě do první třídy – v tuto dobu začněte řešit R a Ř, dítě má sice teoreticky vývojový čas do 7 let, ale bohužel na to nepamatuje začátek povinné školní docházky, která startuje v šesti letech a do ZŠ by dítě mělo jít s čistou výslovností. Takže pokud mu v pěti letech nenaskočilo R a v pěti šesti Ř zajděte raději k logopedovi, abyste se vyhnuli školním problémům.
ROZHODNĚ ŽÁDNÉ HLÁSKY NEVYVOZUJTE A ANI NENAPRAVUJTE SAMI DOMA BEZ KONZULTACE S ODBORNÍKEM!
Pokud dostanete už nějaké to doporučení od logopeda, dodržujte určitě tato základní pravidla pro logopedická cvičení: dítě do cvičení nenuťme, ale snažme se nastavit pravidelný režim, kdy dítě bude vědět o logopedické chvilce. Mějme v ní motivační prvky, co nejvíc chválit a na nedostatky upozorňujeme dle doporučení logopeda.
Pokud vám už docházejí nervy, motivujte sami sebe – až ho to naučím, dojdu si na masáž.
V tu chvíli bude cvičení příjemnější i pro Vás.
Myslete pozitivně – naprostá většina lidí v dospělosti normálně a dobře mluví a pokud mají nějakou odchylku ve výslovnosti, tak jim to v životě většinou vůbec nepřekáží (pokud tedy nechtějí pracovat jako logoped 🙂 ).
Napsal/a: Zuzana Svobodová
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (6 vyjádření)
Když je dítě v péči neurologa, tak je samozřejmě správné držet se jeho doporučení. Bohužel rodiče často odkládají návštěvu jakéhokoli specialisty a dítě pak zbytečně „ztrácí“ čas…
Každopádně vytrvejte 🙂
Zuzka Svobodová
Jenže náš malý slovům rozuměl dobře , reagoval , domluvili jsme se ještě dávno před tím ,než vůbec začal mluvit ..Asi proto nás neurolog nikam neposílal ,protože viděl ,jak na tom Miška byl . On ne že by nechtěl s námi mluvit , komunikovat , on prostě neměl zralé dráhy na mluvení a mluvit proto nemohl .. Teď mluví , slovní zásobu má širokou , jen ta gramatika mu místy uniká …A také je potřeba pilovat nějaká písmenka , ale naštěstí to moc nepatle , nešišle ani neráčkuje . Já vím ,že je to stále běh na dlouhou trať , proto musíme vytrvat .
Koukám, že jsem se u předchozího komentáře zapomněla přihlásit…
To je právě ten největší omyl, když si rodiče myslí, že když dítě nemluví, tak nemá u logopeda co dělat a tak čekají, až mluvit začne…. Pokud dítě nemluví ve třech letech je návštěva logopeda určitě na místě, na nic bych nečekala. Logoped neopravuje jenom vadnou výslovnost, ale s jeho pomocí se může řeč celkově „nastartovat“. U dětí s opožděným vývojem řeči se pracuje i na porozumění mluveném slovu – nejdříve totiž musíme řeči rozumět, až pak mluvit. Dítě ukazuje obrázky, učí se první zvuky,logoped vysvětlí, co a jak trénovat doma, jak podpořit chuť k mluvení. Může vysvětlit, jak doprovázet řeč gesty, aby se s námi dítě domluvilo apod. Určitě stojí za to tam jít a rozhodně vytrvat. Logopedická péče je téměř vždy dlouhodobou záležitostí…
Logopedie-
no ,tak náš nejmladší netvořil věty ještě dýl než do tří let , v podstatě začal mluvit ve větách až skoro ve čtyřech letech . Ale po konzultacích s neurologem jsme na logopedii nespěchali a upřímně řečeno ani netuším ,co by tam s námi dělali ..Začali jsme tam chodit teď (ve 4 letech) a i teď je to náročné ..Malý neposedí , neumí se dlouho koncentrovat , sice se snaží opakovat vše , ale jen jednou a je-li to špatně , tak další pobídku ignoruje ..Cvičení s jazykem ignoruje také , přijde mi , že prostě ještě tento „sval “ neumí cíleně ovládat (tedy při mluvení mu to jde , ale takové to : „vyplázni a zvedni špičku jazyka “ to tedy neumí )..Ale pokusíme se vytrvat 🙂
Prima článek, dávající jasné informace. Maličký začíná spojovat slova dohromady, tak aspoň vím, co a jak ;-). MarieB
Mobile Sliding Menu