Období nástupu dítěte do školy je velmi důležité pro jeho pozdější školní úspěšnost. V tomto období se formuje vztah dítěte ke škole, jeho motivace, jeho vnímání sebe samého jako školáka, vztah k autoritě, návyky důležité pro další školní docházku.
Nároky první třídy
Vstup do školy je pro dítě velká a náhlá změna, která pro většinu dětí a rodičů znamená značnou zátěž. Nejedná se jen o změny v požadavcích na výkon a pozornost dítěte, ale také změna životního stylu rodiny. Adaptace na školu trvá měsíc až dva, adaptují se děti i rodiče. Pro dítě zahájení školní docházky znamená delší dobu bez rodičů, přizpůsobení se různým prostředím s různými pravidly (rodina, třída, družina), zapojení do poměrně velkého kolektivu stejně starých dětí, podřízení se autoritě cizího dospělého, odlišná organizace školní činnosti (od převažující hry k učení), větší samostatnost při péči o své věci, při obědě.
Projevy napětí u dětí
Na svých dětech můžete v prvních dnech a týdnech školní docházky pozorovat zvýšené napětí:
- větší míra konfliktů i doma mezi sourozenci či mezi dítětem a rodinnými příslušníky
- unavenost – dítě nereaguje, nevnímá, preferuje hru o samotě
- úzkost a pláč kvůli banálním příhodám (zapomenutý sešit ve škole, atd.)
- obtíže se soustředěním na domácí přípravu
- nechuť k úkolům, konflikty při vypracovávání úkolů
- neklid, stále si musí s něčím hrát
- obtíže při usínání nebo naopak delší spánek; mohou se objevit zlé sny
Děti mohou vykazovat známky nepřizpůsobení i ve škole formou neklidu, otáčení, neposedností, problémy se soustředěním, hravostí, obtížemi při podřizování se kolektivnímu vedení. Některé signály jsou závažnější a jejich řešení by mělo být předmětem spolupráce rodičů, školy a případně dalších institucí:
- dítě odmítá ráno vstávat do školy
- ranní nevolnosti, bolesti hlavy, břicha, zvracení
Zvláště varující je, když se tyto příznaky neobjevují ve dnech, kdy není škola.
Dítě, které se obtížně vyrovnává s napětím, nemá dostatečnou kapacitu pro učení se novým vědomostem a dovednostem. Proto se obtíže mohou projevit také při výuce: dítě zažívá neúspěch, nedaří se mu, nepostupuje, zaostává. Od rodičů a učitelů dostává signál, že nestíhá. Začíná se považovat za neúspěšné, selhávající. Tato skutečnost je zdrojem dalšího napětí, které dítěti opět ubere kapacitu k poznávání a může vést k dalšímu zhoršení. Připomíná Vám to bludný kruh? Oprávněně.
Zažívání neúspěchu ve škole:
- vede ke snížení sebehodnocení dítěte
- brání postupu v učení
- působí na další vývoj osobnosti dítěte
- dítě negativně prožívá
- ovlivňuje postavení dítěte v kolektivu třídy, které je významné pro utváření vztahů k druhým lidem i sobě samému.
Zítra se dozvíte, co jako rodiče můžete udělat, aby dítě nástup do první třídy zvládalo lépe.
Napsal/a: Mgr. Magdalena Valášková, Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (1 vyjádření)
Moc pěkně napsané a hezké rady,kroužek měla dcerka při školce tancování a flétna.Teď nás čeká 1 třída a necháme asi jen jednu aktivitu flétnu by měla mít při družině.Uvidíme jak to vše zvládneme 😉