IT dovednosti našich žáků? Bída

Rubrika: Základní školy

1109761_boy_using_computerDěti tráví u počítače spoustu času. Přesto jsou jejich dovednosti chabé. České školy jsou špatně vybavené IT technologiemi a učitelé je ve výuce příliš nevyužívají. O tom, čím to je a jak to změnit, jsem hovořila s Petrem Naske, předsedou Jednoty školských informatiků, a Petrem Chalušem z Národní agentury pro evropské vzdělávací programy, který organizuje Evropský týden IT dovedností.


V propagaci Evropského týdne IT dovedností píšete, že na trhu práce je nedostatek lidí s dobrými dovednostmi v oblasti počítačové gramotnosti. Čím myslíte, že to je?

Petr Chaluš: Hlavní problém vidím v tom, že o zajímavých pracovních místech děti a rodiče prostě nevědí. Myslí si, že jediné uplatnění v práci s počítačem je programátor a vůči této pozici má zřejmě dost lidí předsudky. Přitom existuje velké množství různorodých pozic od počítačových grafiků, lidí zajišťujících bezpečnost sítě, obchod na internetu a mnoho dalších. Informovat zejména mladé lidi, žáky a studenty o nových možnostech profesního uplatnění je jedním z cílů Evropského týdne IT dovedností.

Petr Naske: Nejde ale jen o to, že by si studenti nevolili informatické obory jako své povolání, ale že postrádají některé základní IT dovednosti. Když mám být konkrétní, tak můžu jmenovat například vytvoření dopisu v počítači v souladu s pravidly typografie nebo odeslání emailu se všemi náležitostmi. Děti sice doma sedí u počítače, ale často na něm nic netvoří.

Při kritice vycházíte z vlastních zkušeností nebo byl proveden nějaký výzkum?

P. N.: Obojí. V loňském roce vydala Česká školní inspekce tematickou zprávu o stavu ICT na českých základních školách, ze které vyplývá, že přístup děti k počítačům mají, cca 60 procent dětí používá počítač i k učení. Ale na výsledcích žáků to příliš vidět není, potenciál informační techniky se zkrátka nedostatečně využívá. Navíc povinná hodinová dotace na základních školách je velmi nízká – na prvním i druhém stupni si škola musí určit jeden ročník, v němž bude jedna hodina týdně povinná. V ostatních ročnících to pak mají žáci třeba jako volitelný předmět, většinou na úkor disponibilních hodin, které se využívají i na jiné předměty, je to na rozhodnutí ředitele školy. Podporou škol a učitelů by mohla být metodická doporučení, jaké konkrétní IT dovednosti by měli žáci na základních školách zvládat. RVP zde mluví velmi obecně. Zajímavé výsledky ukázalo například testování TIGR od společnosti SCIO, bylo by ale potřeba udělat více na celonárodní úrovni.

Říkáte, že učitelé mají dostatek certifikátů na IT dovednosti. Mají skutečně i ty dovednosti?

P. N.: Je to pomalý proces. V projektu SIPVZ se proškolilo 90 % učitelů základním kurzem IT dovedností a přibližně 30 % z nich prošlo i kurzem pro pokročilé. Učitelům ale chybí další metodická podpora, když počítač v kabinetě nemáte nebo máte starý, je to složité. A samozřejmě, že děti mají před námi stále náskok. Často musím smeknout před dotazem i čtvrťáka na základce, protože děti přirozeně zkoumají každá zákoutí IT světa.

Ale to neznamená, že bychom měli využívání IT ve výuce vzdávat! Dovolím si ještě upozornit na jinou souvislost: problém může být i na pedagogických fakultách. Absolventi pedagogických fakult i neinformatických oborů by měli vycházet s takovými dovednostmi, aby využívání interaktivní tabule nebo eTwinningu byla pro ně samozřejmost. A to se rozhodně neděje.

Co to je vlastně eTwinning?

P. Ch.: To je internetový projekt, který zabezpečuje tzv. virtuální mobilitu dětí. Pro to, aby žáci začali komunikovat s někým v cizině, nemusejí nikam vyjíždět. Učitel matematiky si například najde kolegu v Řecku, který ve stejnou dobu probírá zlomky. Oba se pak domluví na organizaci tzv. virtuální třídy, kdy se řečtí a čeští žáci „potkají“, řeší spolu příklady, baví se o matematice, ale i jiných věcech.

Co by tedy mohlo učitelům ve využívání IT pomoci?

P. Ch.: V rámci Evropského týdne IT dovedností, který proběhne první týden v březnu, se pokusíme ukázat na příklady dobré praxe a oceníme ty nejlepší. Školy a další instituce se mohou aktivně připojit k Týdnu IT dovedností, nabídli jsme jim medializaci jejich zajímavých aktivit podporujících IT dovednosti, propagační předměty, dárky i menší finanční podporu. Snažíme se je také seznámit se všemi možnostmi, například školám dát seznam soutěží, které v oblasti IT existují. V rámci kampaně dostanou také školy test IT dovedností zdarma. Evropská komise bude podporovat rozvoj IT dovedností Evropanů i formou dalších aktivit a grantů. Zajímavou iniciativou v ČR na mimopražských základních školách za chvíli bude možnost využít také tzv. šablony na projekty, kde podpora informační gramotnosti může být jedním z cílů. Školy se budou moci zapojit a zvýšit i tak svoje IT vybavení.

P. N.: Na každé škole může být také tzv. ICT metodik – tedy člověk, který může pomáhat ostatním pedagogům se zapojením IT do výuky, koordinovat spolupráci se správcem sítě, ale i s rodiči.

Jedná se o ukázku z časopisu Rodina a škola (č. 3/2010), vydává Portál.

Napsal/a: Barbara Hansen Čechová

Toto taky stojí za přečtení!

Nevítaní hosté v ústní dutině

Malé oválné vřídky trápí až 25 % populace. Objevují se v ústech nečekaně, ale ti z vás, kteří se s afty

Čtu dál →

Pořízení tažného zařízení je snadné a cenově výhodné

Disponovat vozem bez tažného zařízení není žádný hendikep, jak by se mohlo zdát. Pokud potřebujete využívat přívěsný vozík, karavan, nosič

Čtu dál →

Cyklistické dárky pro malé i větší cyklisty

Máte doma nadšeného cyklistu a nevíte, co mu pod stromečkem udělá největší radost? Podobným problémem se rok, co rok

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (17 vyjádření)

  • Jarmuschka

    Já jsem včera (nebo už to bylo dnes?) psala rozsáhlou reakci, ale VD zrovna nějak zlobily, tak se to neuložilo.
    Napsat to tu celé znovu nesvedu – ale tak jak píšou holky.
    Holky znají z domu PC jako prostředek práce či studia, někdy se koukáme na nějaká kratší film, prohlííme fotky. S babičkou skypovali tetě i s videem (mě se doma zatím nepodařilo funkčně zapojit sluchátka i s mikrofonem – ale vlastně po tom ani netoužím – takže my voláme klasicky telefonem).
    Jinak si prostě myslím, že předškolák PC nepotřebuje. Kdyby měly nějakou poruchu či onemocnění, kterému bychom mohli hodně odpomoci díky nějaké aktivitě na PC, nebránila bych se tomu.
    A až budou ve škole PC potřebovat, myslím, že budu schopná je i naučit nějaké základy práce s ním. A je mi jasné, že budou mít své PC (v pokoji už mají i přípojku – nebo dvě?)

    Jinou zkušenost než s předškolními dětmi tu prezentovat nemůžu – se staršími dětmi mých sourozenců tolik času netrávím. Když se vidíme, trávíme čas jinak.

  • Petra Vymětalová

    Taky jsem to nemyslela tak, že mají holky přísný zákaz dotknout s epočítače. spíš tak, že nemají příležitost na něm nějaké hry hrát. Pro mě je to prostě pracovní nástroj (netvrdím, že nepíšu i soukromé maily nebo občas jen tak někde na netu netlachám apod.), takže ho k práci potřebuju mít volný a ne o něj bojovat s dětma.

    Nedávno přišla Áňa z návštěvy od kamarádky, kde hry hrála a chtěla vědět, jestli je v našem PC máme taky 🙂 Nelhala jsem jí a na chvilku ji k tomu pustila. Stejně tak holky posílají tatínkovi po ICQ pusinky do práce. Myslím si ale, že mají počítač spojený spíš s prací (mně u něj vidí pracovat denně, vědí, že tatínek taky pracuje s počítačema, i když trošku jinak).

    Peťko, co píšeš o tom, že starší PC potřebuje k vypracování úkolů, to mi přijde naopak fajn. Právě tím se budují ty skutečné IT dovednosti, o kterých se píše v článku.

    To, že proti PC jsou většinou maminky malých dětí, mi přijde logické – prostě malé děti PC k životu opravdu nepotřebují (netvrdím, že sem tam nějaká hra jim ublíží, je to stejné jako se sladkostmi – ty taky nepotřebují, ale v rozumné míře jim ani neuškodí).

  • Já ale nic nezakazuju, to asi blbě vyznělo, jak jsem to napsala. To, že ji k tomu nepustím plyne z toho, že buď pracuje nebo čte noviny manžel, nebo pracuju já :o) V práci nemám šanci něco na PC udělat, všechno doháním doma po práci.
    Malá PC normálně zná, telefonuje s rodinou přes Skype, píšeme a posíláme smajlíky babičce přes QIP, občas jí pustím nějakou pohádku na youtube, ale nemyslím si, že by potřebovala k životu nějaké výukové hry nebo jiné hry na počítači. Má dost pexes, her, skládaček, puzzlíků apod., tak proč by měla převlékat nějaké virtuální panenky?
    A většinou bohužel znám rodiny, co k PC děti odklízejí, pouští jim hry, aby měli klid.
    Až příjde do školy, tak samozřejmě situace jiná bude, ale teď to je prostě tak, jak to je a názor nezměním.

  • Anonymní

    Peťko, naprosto souhlasím, u nás to funguje podobně. Jen já doma u počítače nesedím skoro nikdy – „užiju“ si ho už v práci. Ńejsem zvyklá něco zakazovat, spíš se snažím řídit heslem všeho s mírou – ať už se to týká počítače, televize, sladkostí…Ještě pár let a stejně si děti budou dělat víceméně co chtějí – a nerada bych, aby mi něco dělali za zády. (Stejně budou :-)))

    Marina

  • Peťka

    Určitě bych nezakazovala. Hodně tady píšete, že své děti k PC nepustíte. Taky jsem si to nejprve myslela, ale pak se to ukázalo jako holý nesmysl. Není před čím dítě „chránit“. PC je součástí jejich životů, ať chceme nebo ne.
    Spíše je důležité umět ty informce získané z PC užít. Je na rodičích, jak k tomu přistupují. Zda děti k PC jen odloží a konec, nebo si i s nima sednou a tvoří společně.

    Starší dcera Pc potřebuje. Bez netu by nemohla ani odeslat domácí úkol – tvoří často do školy prezentace apod. Ano, děti mají možnost, kdo nemá PC doma, vypracovat úkol ve škole, po vyučování.

    Mladší k PC pouštím, ale čas u nějaké hry hlídám. Má několik výukových her, které jsou logické a nevidím na tom vůbec nic špatného. Nemám pocit, že by z dětí byl závislák přes PC. Starší ho využívá právě jen na ty úkoly a občasné psaní emailů, jinak ji nevidím, že by u toho seděla celý den, to vůbec.
    Prostě u nás bereme PC jako součást. Přiznám se, že nejvíc u něj sedím já. 🙂 Takže proč ne moje děti?
    Je to na každém, jak s tím naloží. Já mám svědomí čisté, malé se věnuji dostatečně, hrajeme společenské hry a dokážeme se zabavit i bez počítače.
    Všimla jsem si, že proti PC jsou povětšinou maminky mladších dětí. Věřte, že až dítě přijde do školy, budete na tuto otázku koukat jinak.

  • Anonymní

    Synovi budou 3 roky a k PC ho nepustím počítám tak do konce prvního stupně – nepotřebuje to. Vidím to u své ségry, má dva kluky, devítiletého, který místo toho, aby ho využíval, tak hraje hry, knížky co mu kupuju k vánocům a narozkám se válí v koutě a pak tříletého, který to samý. K tomu PC prckovi pořizovat nebudu. Podle mě jsou na prvním stupni důležitější třeba knihy, pak děti znají jen počítač a knihy leží někde zaprášené. Jsem zastáncem toho, že pokud chci dítě něco naučit, tak PC k tomu nepotřebuju. Chápu výuku na druhém stupni, jak píšete, že tam nějaký počítače jsou, tak to jo, ale bude tomu předcházet hodně dlouhé poučování a hlídání, aby neseděl pak právě na zmiňovaném facebooku atd.Když PC tak ho využívat k tomu, co v životě potřebuju. A času je na něj dost.
    Možná jsem staromódní, ale tak to prostě vidím já.
    Ivča a Domča

  • Nerada bych teda šířila bludy, já totiž zatím učím ve třídách, kde se jede podle osnov a ne podle ŠVP, ale pokud vím, tak na prvním stupni v hodinové dotaci IT nemáme. Kde taky? Už mi dost leze krkem to všechno, co je na úkor češtiny, ne tak ještě IT!!!
    Na druhém stupni je to od šestky tuším v rámci předmětu Člověk a svět práce nebo tak nějak, neznám to.

  • Petra Vymětalová

    Marino, souhlasím. Ono je to tak s těmi sourozenci ve všem, jak něco dělá / může starší, mladší se k tomu zákonitě dostane v nižším věku.

    Pavlinko, jak je to teda s tou hodinovou dotací? V článku se píše, že na prvním i druhém stupni musí škola vymezit jeden ročník, kdy budou mít povinně jednu hodinu týdně. Ty jsi psala, že informatika se začíná učit na druhém stupni…

  • Anonymní

    Ono je lehké držet dítě stranou od počítače, pokud nemá staršího sourozence…
    Dcera chodí do 1.třídy ZŠ se zaměřením na IT, ale zatím byli u počítače jen 2x nebo 3x a to něco kreslili a dělali nějaké příklady z matematiky. Školu jsme ale vybrali kvůli jiným důvodům než je zaměření na IT a dobře jsme udělali 🙂

    Marina

  • Naší malé je 4,5 roku a počítač je pro ni tabu. A dlouho bude. Stejně jako u Petry – já ji k tomu nepustím ;o) a taky jako u Jarmuschky – prostě to nepotřebuje.
    Já jsem teda loni ve škole děcka naučila vytvořit dokument ve wordu – ale jen tak, že otevřeli word a psali. Nic víc. Vlastně něco jako poznámkový blok. Někteří umí označit webovou stránku a zkopírovat ji tam.
    Dál jsem je učila vyhledávat v googlu informace a pracovat s wikipedií.
    Ale to všechno v rámci běžné výuky MA, Jč, VL a Př. Ne v kroužku informatiky, ten máme až na druhém stupni a nevím, co se tam učí.

    Je fajn, že existují různé výukové hry, děti to zabaví líp než klasické procvičování. Ale jinak si myslím, že ještě na prvním stupni dítě k životu PC nepotřebuje. Když se jich zeptáte, tak vám řeknou, že je baví pracovat s počítačem. Při zkoumání jejich práce z toho vyleze to, že si pod tímto pojmem představují brouzdání po online hrách nebo Facebooku. Trávím tím hodiny denně. Což se mi velmi příčí.
    Podobné je to na druhém stupni, ovšem tam už začíná předmět informatika a co vím, tak se tam učí pracovat ve wordu, excelu a powerpointu tak, aby uměli jednoduché prezentace, dokumenty, tabulky. Ale podle slov našeho kolegy je jejich jediná starost od začátku hodiny ta, kdy jim dovolí zapnout Facebook… fakt úlet…

  • Jarmuschka

    Moje holky mají pět let (a kousek), ale přiznávám, že je zatím držím od počítače dál. Kamarádka mi ukazovala různé holčičí hry, kdy se převlékají panenky, ale u toho by se holky zatím spíš popraly (a kupovat kvůli tomu další počítač nechceme). Počítáme, že až budou PC potřebovat kvůli škole, tak že budou mít svůj vlastní.
    Jinak konstatuji, že tady u nás se jedna ZŠ profiluje jako zaměřená na IT technologie a že nad rámec výuky pořádá i různé soutěže, jak pro své žáky, tak žáky z jiných škol.
    Malování myší, zpracování digitálních fotografií, žáci si sami tvoří školní časopis (se vším všudy) apod.
    Vše to tam ale drží jeden nadšený učitel. Obávám se, že kdyby ten odešel, tak to vyšumí…

  • Petra Vymětalová

    Anonymní, díky za vysvětlení, už chápu. Taky mám šestiletou dceru, která jde od září do školy, tak mi to vrtalo hlavou, nedovedla jsem si to představit. Ale jak to popisuješ, je mi to jasné. Naše to má s počítačem horší – já ji k tomu moc nepustím 🙂

    Jinak ještě k článku – myslím, že různé kvízy, procvičování učiva formou počítačových her dětem problémy nedělá (pokud teda nebojují s tím procvičovaným učivem). Spíš jde o to, že počítače moc neumí používat k jiným účelům než jsou ty hry, byť vzdělávací. Třeba to zmiňované psaní dopisů ve Wordu, základy typografie, nebo práce s nějakými grafickými programy, kde skutečně něco vytvoří atd. Proto jsem se ptala na to, jak ta výuka na ZŠ probíhá, jestli se tam děti učí i takové věci, nebo zůstanou u vysvětlování, co je soubor, co adresář, jak je přesouvat, mazat a zakládat a pak už hrají nějaké didaktické hry…

  • Anonymní

    Petra: dcera je plná překvapení – k registraci chtějí jméno a mailovou adresu a věk vybrat se seznamu (stačí scrollovat myší) jediné, co umí – napsat své jméno. Mailovou adresu opíše z mé stránky. Po té klikne na můj mail, kde přijde potvrzení od té hry – pozná to, aniž by musela otvírat všechny nepřečtené (většinou má však štěstí, protože je to ten poslední nepřečtený, že), ale sama mi ukázala, že je to jednoduché, protože přišlý mail má stejná písmenka jako adresa hry, na které se registrovala. Nepřečte to, ale vidí, že třeba první je M a pak A atd… Nebo říká: mami, podej mi, prosím kinder vajíčko. Já na to, že to není jen tak baštit tyhle věci, že je to dárek a jestli chce něco k jídlu, dám ji třeba chleba apod. Ale ona ho chce proto, že opíše nápis na vajíčku do kolonky vyhledávače a najde jí to stránky s hry od kinder magic. Nebo hraje hru, kde musí zvolit možnosti a-b-c. Postupuje dál a když se dostane třeba do 4.kola a zvolí špatně, musí vše znovu opakovat. Tak si vezme papír a píše si, co bylo v 1., 2., 3. kole tak, aby když propadne na začátek, nemusela vše znovu vymýšlet, ale jen to v rychlosti zadá. atd. No, od září jde do školy, tak jsem zvědavá, jak to půjde dál.

  • Kamarádka od známých dostala do počítače pro kluka matiku i češtinu.Příklady,doplňování i-y a pod.
    Je fakt,že kluka to baví víc než sedění nad knížkami.
    Taky jsem viděla u známí výuku angličtiny.Formou obrázků a její holčina 6 let u toho sedí skoro pokaždé když jsem u nich.Podotýkám,že nejsem u nich denně:))) Ale to nadšení a snaha mě něco naučit je nádherná.
    A já bych řekla,že to mají lepší než mi,kteří jsme takovou možnost neměli.

  • Petra Vymětalová

    Anonymní, tak to je šikula 🙂 jen mi to nedá, abych se nezeptala (nemám v úmyslu rýpat, ale vrtá mi to hlavou :-)) – jak se registruje na těch mezinárodních hrách, když neumí psát?

  • Anonymní

    no, nevím, co je to „chabé“… mé dceři je 6 roků, ještě nezačala chodit do školy, ale díky počítači nejenže se přirozenou cestou začala učit anglicky (což mne překvapilo už v jejich 3 letech, škoda, že jsme my tyto možnosti neměli), ale ovládá základní adresáře, internet, vyhledávání, ukládání do záložek, registrace na online dětských mezinárodních hrách apod. Na dítě, které ještě neumí ani psát, toho umí dost. Chvála bohu, za hezkého počasí je pořád venku a dovádí na hřišti :))

  • Petra Vymětalová

    Docela by mě zajímalo, jak opravdu IT výuka v těch nižších ročnících probíhá – kdo máte doma školáky, nechcete k tomu něco připsat?

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist