ŠVD: První měsíc školy za námi

Rubrika: Vzdělání

Ač to zní možná neuvěřitelně, první měsíc školního roku je za námi. Snad se nám všem už povedlo počáteční chaos a stres zvládnout a zajet opět do těch správných kolejí. Naše velká, smíšená třída se pilně vzdělává a rozšiřuje si obzory.

Také vás zajímá, komu se start povedl a kdo už má třeba v žákovské knížce první jedničky? Dovolím si tipnout, že to budou naši prvňáčci. Nebo se pletu?

Pojďme na to! Co je u nás nového?

Bamiska: Míša – 8. třída, Vašík – 3. ročník učiliště

Míša se nahlásil na tancování, pokračuje třetím rokem ve streetdance. Měl letos škubání, že chodit nebude, ale moc nedostal na výběr. Znovu začal chodit na box o to moc stál. Nechápu loni ke konci školního roku to flákal. Nějak se v něm nevyznám. Ve škole už nachytal nějaké známky, stihly už i výlet do vedlejšího města do Kostrnice, kostelu a na novou rohlednu.

Vašík mi oznámil, že si sedl do první lavice, když je tedy  v tom třeťáku a čekají ho zkoušky. Prý aby toho naposlechl víc a nemusel se učit. Idealista :D. Školu má vždy nárazově střídá se mu 14 dní školy a 14 dní praxe a to se mu líbí. Mají nového mistra a líbí se mu víc jak loňský. Do toho máme slečnu a tak na učení není tolik času jak by si představovala maminka.

Tak ještě devět měsíců a jsou prázdniny :D.

BioMamma: Tomík – 1. třída, Amálka – prima

První měsíc na gymnáziu prožívala dcera nadšeně. Už dlouho jsme jí takovou neviděla. Skutečně se jí tam líbí, ráda jezdí do školy, oceňuje více svobody a zodpovědnosti. V rámci kapesného jí nyní platím
nejen mobil a mhd, ale už i obědy- zařídit si to musí ( a chce!) každý měsíc sama. Včetně vybrání adekvátní částky z bankomatu. Sama si už i jezdila do papírnictví pro potřeby (každý učitel má jiné požadavky,tak byla několikrát)- a jen donesla účtenky, které jí proplatím spolu
s kapesným na říjen. Hned na začátku se zúčastnila seznamovacího třídenního pobytu teambuildingové akce- plné různých her, turistiky ap. Bavilo jí to. S vyučujícími je spokojená (ikdyž někteří, jak líčila, jsou ti „typičtí“). S některými je prý zábava. Mile ji překvapil učitel na religionistiku (náboženství). Je to totiž biskupské gymnázium. Trochu se toho bála, protože nejsme ortodoxně věřící rodina, ale nemá námitky. A i ji to baví. Kroužky si už pomalu sedly. Všechny děti mají svůj přehled- rozvrh +kroužky + povinnosti.
Syn ho má svůj přehled na nástěnce a každé ráno si dá magnet na další den a díky tomu ví, co se bude odpoledne dít, zda pro něj přijdu po obědě, nebo s bráškou do družiny. Máme i na dveřích do bytu, zevnitř :), kartičky, co si nemají zapomenout. Než jsem to vyvěsila, dcera už zapomněla pití (zapomněla i peněženku a tak si musela půjčit od kamarádky na pití z kiosku).

EE: Viktoria Ela – 2. třída

Za první měsíc školy má Viki v žákovské samé 1. P.uč. na rodičáku říkala, že je první měsíc ještě těch špatných známek ušetří. Ale přísnosti bude už více, než v  1. třídě. Ale zase mají zavedenou tzv. známkovací amnestii, takže všechno se dá napravit, když se chce. Domácí úkol mají každý den kromě pátku, ale čtení je samozřejmostí každý den, mají na to takovou „záložku“, kam každý den stvrzujeme podpisem. Předběžný plán akcí na školní rok: různá divadla, kino, akce v muzeu, výstavy, kurz plavání, kurz bruslení, ekologické aktivity, bowling, jumping, minulý týden si byly děti vyzkoušet jachting a v případě zájmu mohou na jaře absolvovat celý kurz (Viki naprosto nadšená!), brzy je uvítá nová tělocvična, bleší trhy – kde děti postupně získávají přiměřenou finanční gramotnost, spaní ve škole, dokonce je návrh oslavit společně ve škole mezi svátky i Silvestra. V městské knihovně je čeká obřad „Pasování na čtenáře“.
Paní učitelka se snaží děti seznamovat se skutečným životem – bere je do různých prostředí, např. mezi děti postižené, mezi staré lidi, na jiné školy. Snaží se jim ukázat i různá zaměstnání – minulý týden byly děti na rybí farmě. Dále pokračuje projekt „Faridullah z Afgánistánu“. Ve třídě mají stále svého maskota – morče Karla, p. uč. učí dobrovolníky hrát na flétnu, pořádá i mimo školu různé výlety pro rodiče a děti,… J Vyzývá nás rodiče, ať si sami řekneme, jak bychom si co představovali, co by se nám líbilo, je velmi nakloněna vzájemné spolupráci.
Po škole chodí Viki na keramiku, plavání a tancování. Chtěla by toho ještě víc, zajímá ji kde co, ale to už jsme při zdravém rozumu zamítli J Přejeme všem úspěšný a veselý školní rok!!!!

Halina: Hanka – maturantka

Tak máme za sebou první měsíc tohoto školního roku. Uteklo to jako voda. Naše nastávající maturantka zaplula do kolotoče školy nějak moc v pohodě. 🙂 Největším problémem, který řešila jejich třída, bylo téma maturitního plesu. Nejdřív se trošku rozhádali, ale nakonec se domluvili. A jsem zvědavá, jak to vyzní na tom plese samotném. S plesem souvisí také největší starost naší krásky v současnosti – má si objednat tyhle nebo tyhle šaty? Boty už naštěstí má objednané. 🙂
Zkoušeli si státní maturity z angličtiny – nějakou vyšší verzi, tak prý by to bylo za dvě. Byla spokojená, protože to bylo bez jakékoliv přípravy. Doufám, že jí to vydrží a přidá i ostatní předměty. Vypadá to, že bude maturovat z češtiny a matematiky ve státní části, ve školní přidá angličtinu, občanku a zeměpis. Konstatuji, že kdyby byly následující měsíce stejně pohodové, vůbec bych se nezlobila. 😀

Ivča a Domča: Dominik – 1. třída

Dominik nastoupil na základní školu s rozšířenou výukou jazyků. Od první třídy se učí angličtinu, ze které za pět naučených úkolů dostal do notýsku už skutečnou jedničku.
Ve třídě již došlo několikrát ke změnám zasedacího pořádku, které se dotkly i Dominika. Syn je spíš samotářský typ, nebaví ho si o přestávce hrát na kovboje a „jako střílet“ z pistole po spolužačkách, nevidí v této hře smysl, spíš ubližování. Raději si čte, nebo se prochází po třídě, prohlíží si různé věci apod. Jeho, nyní už bývalý, soused v lavici požádal, zřejmě z těchto důvodů, o přesazení a Dominik nyní sedí jako jediný chlapec s holčičkou, se kterou si údajně ale velmi dobře rozumí.

Ivča a Domča - čl. 1

Začal navštěvovat i družinu, nepravidelně chodí i na obědy. Nyní se nejvíce těší na kroužek vědeckých pokusů, který bude spuštěn od října. Začne chodit i na kroužek keramiky, kde vyučuje stejná paní učitelka, jako v MŠ. Dominika tato činnost velice zajímá, z každého výtvoru má obrovskou radost.
Velice se mi líbí aktivity školní družiny, kde paní vychovatelky pro děti připravují na každý týden nějaký menší výlet, návštěvu výstavy, kina apod. Proběhly již také závody koloběžek, ze kterých si přinesl rozbitá kolena 🙂
Největší zářijovou událostí bylo stužkování, kdy žáci deváté třídy vítali prvňáčky. Proběhlo v nádherném sále místního kláštera ve slavnostní atmosféře, i za účasti starostky zdejší městské části. V červnu se pak role dětí obrátí.
Dominik: Nejvíc se mi ve škole líbí výtvarná výchova a matematika. Baví mě počítat. A protože to už umím, budu aspoň dostávat samé jedničky… 🙂

Jarmuschka: Any a Lu – 4. třída

Holky už mají každý den 5 hodin, začínají v pondělí tělocvikem – což je docela nářez. 🙂
První týden jsme chodily snad denně do papírnictví dokupovat různé potřeby. A nejednou se stalo, že sotva jsme zaplatily a vyšly ven, už si holky zase na něco vzpomněly, že to ještě potřebují…
1. září jsme také domlouvaly výuku v ZUŠ, to už jsem věděla i o termínech tréninku basketu.
Zájmová činnost holkám zůstává stejná, jen se rozšířila hodinová dotace těch tréninků.
Měla jsem hrůzu, jak se nám to podaří skloubit dohromady, ale kupodivu to docela sedlo, až jsem se divila a čekala, kde se objeví nějaká komplikace – a nečekala jsem dlouho. Hodiny baletu chtěla paní učitelka posouvat o čtvrt hodinu, což by se nám vůbec nehodilo. Jeden tatínek nás všechny dotčené obvolal, jestli souhlasíme se současným časovým rozvrhem a jestli jdeme na třídní schůzky – v tom jsme byli zajedno. Ale na schůzkách jsem za „naši“ třídu mluvila vlastně jen já. Naštěstí dostatečně hlasitě a úspěšně.
Minulý týden se děvčata účastnila školy v přírodě – v centru ekologických aktivit. Holky přijely absolutně nadšené, vůbec se jim nechtělo odjíždět. A teď už zase nastoupí školní rutina – školní úkoly, cvičení na hudební nástroj, tréninky. Ale protože se blíží podzimní prázdniny, pomalu vyhlížím, jestli DDM pro děti něco chystá.

Králíček4: Dominik – 2. třída

Tak měsíc školy za námi a jediné pozitivum je to,že Dominik chodí do školy rád a učitelka ho chválí.Domča nic neřeší,je spokojený a ve všem chce být nejlepší a první.Však maminka vše vyřídí za něj a v jeho prospěch.
První boj nastal o to, abych ho mohla z dálky sledovat zda není nějaký problém ráno v šatně, asistentka nechtěla, abych chodila na kraj šaten,chtěla,aby chodil do třídy sám.No to už jsme šla rovnou za ředitelem a řekla mu,že nemá jen pro srandu ztp/p a napsáno 24 h dohled dospělé osoby.Ředitel po dohodě s asistentkou nakázal to,že tam musí ona každé ráno stát,sledovat ho a zasáhnout pokud bude problém.

kralíček-čl.1 Králíček-čl.1..

Nová paní učitelka asi neví co je autismus,na mé připomínky na přetěžování a již začínající tiky jen krčí rameny.Na její nařízení když nepojede na vícedenní výlet,tak musí do jiné třídy,jsem argumentovala,že loni se praktikovalo,že nejezdil a zůstával doma.Ne stála si na svém,on musí do školy,případně bude sám s asistentkou v prázdné třídě,snad asi za trest.
Dále jsme se od Domči dověděla,že asistentka není o přestávkách a před vyučováním ve třídě,chodí až po zvonění.Takže šílená matka se vydala rovnou za ředitelem,řešit situaci.Ptala jsem se zda on nebo učitelka mají zkušenost s prací s autistem.Prý asistentka má spec.pedagogiku a zná to.Tak jsem řediteli a zástupkyni dala školení o možných situacích co mohou nastat a dohledem se jim předejde.Tak mi slíbil častější sledování dětí ve třídě,vše je v rámci Domčova osamostatnění.
A přitom jsem dnes našla ve zprávě z SPC na tento rok,jak s ním pracovat tučně,že má mít dohled o přestávce.Takže ji zřejmě nikdo ani nečetl a asistentka je tam jen v hodině,má ji psanou na 20 h týdně.Tak jak loni nebyl žádný problém,tak letos budu u ředitele asi často.

Ksalavova: Kačenka – 2. třída

Tak září máme za sebou a uteklo to jako voda. Fanoušek se ve škole rozkoukal pěkně rychle, zatím nosí samé jedničky, přihlásil se do logické olympiády, měl za školu již zápas ve fotbale a již chodí na kroužky. Letos má nově kroužek volejbalu a jinak dále pokračuje v házené a dochází na kroužek dobrovolných hasičů. V pohodě vstává sám do školy, takže úplně bez problémů.
Kačenka se ve škole také již rozkoukala, ale s učení zatím dost válčíme. Bohužel jí nejde český jazyk, hlavně diktáty. Také má již za sebou školní výlet do Jičína, celodenní vycházku na zříceninu Blansko, která je kousek od nás a chodí na kroužek pohybových her a také do sboru dobrovolných hasičů. Ještě by chtěla navštěvovat balet, tak se jdeme zkusit ještě zapsat.
Pokud má někdo návod či pomůcku jak pomoci s českým jazykem, hlavně s diktáty v druhé třídě, prosím moc o radu. Nebo třeba odkaz na stránky, které jsou určeny právě pro tyto děti. Přiznám, že Kačenka má poruchu učení a proto také pravidelně docházíme do ordinace k paní logopedce.

Kyller: Tomášek – 1. třída

Ahoj. Tak už máme první měsíc školní docházky za sebou. 🙂 Zatím se tak nějak učíme novému režimu, snažíme se sžít s paní učitelkou, což tedy není vůbec jednoduché. Ale důležité je, že Tomáškovi se ve škole zatím líbí, je rád, že se učí něco nového a dokonce se podařilo domluvit na 2 dny v týdnu školní družinu. 🙂 Vybral si také svůj úplně první kroužek ve škole – Bojové sporty a sebeobranu. Sice nám to paní učitelka vymlouvala, ale my věříme, že mu to pomůže získat mimojiné i potřebnou sebedůvěru a trochu bojovnosti, nebo někdo by možná řekl až drzosti, která mu oproti jiným dětem chybí a je to docela problém.

Ve škole má Tomášek moc rád kreslení, počítání a snad se zadaří, aby měl opět rád i psaní ( bohužel mu ho paní učitelka trochu zprotivila tím, že mu červeně v sešitě opravila něco , co měl správně a i když se ptal, co má špatně, neuznala svou chybu. Tu uznala až poté, co jsem si dojednala schůzku a trvala na vysvětlení. Bohužel to uznala jen přede mnou, ale ne před ním a tak je z toho dost mrzutý a trochu se bojí psát, aby to zase neměl „špatně“.  🙁 )
No a krom školy začal chodit s mladším bráškou na hasičský kroužek a to je teprve něco. 🙂
Držíme pěsti všem školáčkům i rodičům, ať se ve škole dětem i nadále líbí. 🙂

Marien: Ondřej – 7. třída, Klárka – 5. třída, Barča – 3. třída

Ondra: Školu zatím zvládá v pohodě. První týden jsem myslela, že mi někdo dítě vyměnil – elán do učení, chut i sám od sebe se začal učit. Ale od druhého týdne nadšení postupně upadá a vracíme se do starých kolejí. největší problém měl s angličtinou a ze začátku i s ruštinou – Ruštinu jsme jakž takž zvládli – musel si zvykat na azbuku a plete se mu to. S angličtinou stále bojujeme. Ve třídě nemá téměř žádného dobrého kamaráda.

Klárka: Klárka zvládá v pohodě, škola ji baví, úkoly si dělá sama. Občas donesla nějakou dvojku z vyjmenovaných slov, ale to jen vyjímečně. Chodí druhým rokem na hru na klavír.Má ve třídě spoustu kamarádek.

Barča: Ve škole jsme tento školní rok začali bojovat se sčítáním a odčítáním pod sebou – dělá ji to docela problém – musíme cvičit a cvičit. Paní učitelku mají super – takže už jsme měli i třídní schůzky – jen u ní, kde jsme si popovídali co je ve školním roce čeká, co od dětí  a od nás očekává – abychom byli všichni v obraze.Dělá s dětmi spoustu věcí, což je fajn, takže do školy se dcerka těší, má tam i spoustu kamarádek, nahlásila se do kroužku „věda je zábava“, „zdravotní tělesná výchova“ a chodí též druhým rokem do klavíru.

Marinada: Aneta – 6. třída

dějepis 6.třídaPrvní měsíc školy je za námi a u nás převažují samé pozitivní dojmy. Aneta si v nově namixované třídě našla další kamarádky a až na ranní vstávaní je spokojená. Mají skvělou třídní učitelku, která by za svojí třídu snad i dýchala a děti (i rodiče) jsou z ní nadšené – po předchozích letech je to neuvěřitelná změna k lepšímu. Zatím se ani nerozsazovalo, ale už se k tomu prý schyluje. V prvním týdnu žáci dostali učebnice. Překvapilo mě, že skoro na všech učebnicích je napsáno: Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Myslela jsem, že na gymnáziu probírají učivo víc do hloubky než na základní škole.

Koncem druhého týdne jeli žáci na adaptační kurz. Aneta nejela, důvodů k tomu bylo hodně, jako hlavní bych jmenovala příliš vysokou cenu a fakt, že nejela její kamarádka. Původně mělo jet dětí hodně, ale kvůli nemocem nakonec odjely tak dvě třetiny žáků. Následující týden pak byla poloprázdná třída – onemocněli všichni žáci i učitelé, kteří byli na adaptačním kurzu. Takže opravdu učit a známkovat se u nás začalo až koncem září. Anetka si vede zatím dobře, na žádné problémy s učením nebo spolužáky zatím nenarazila (aspoň myslím).

MilllaMD: Lucinka – 1. třída

Tak máme první měsíc školy za sebou.Lucka to zvládá dobře,každý den mimo středy mají domácí úkoly-psaní.Čtení mají každý den.Zatim psaní-mají procvičovaci cviky klubíčka teď  čáry dneska kreslili lístečky-nácvik písmenka s.Známkovaný jsou razitkama a někdy už i 1.Když byli synové v 1třidě mohli do žákovské knížky dostávat razitka podtrhnuté velké jedničky teď to prý se už nemuže že je žákovská knížka uřední dokument tak jen známky:-(Lucka je spokojená,když sem se ji ptala jestli by vyměnila školu za školku tak odpověděla že ne že je ráda ve škole.Tak snad to dlouho vydrží.Když přijde ze školy hned si umyje ruce převlíkne a jdeme na úkoly zatim sama od sebe vše 😀

Neny: Natálka – 9. třída, Nela – 3. třída

Zdravím všechny školáky a školačky v novém školním roce a samozřejmě i jejich rodiče. Začátek tohoto školního roku zdá se mi poněkud náročný a chaotický, máme tu už konec prvního školního měsíce a stále se nám nedaří zajet do nějakých alespoň provizorních kolejí.
Začnu s naší deváťačkou Natálkou, tam je to všechno docela v pohodě, posledních 14 dní je ve jménu opakování z 8.třídy, takže samé zkoušení a písemky, jak se učitelé snaží z těch 14-15-tiletých hlav něco vydolovat.  Ale zatím zvládáme, navíc má škola partnerský projekt dotovaný penězi z EU, takže cca 2x – 3x měsíčně jezdí na nějaké exkurze, tím pádem mají nějaké zpestření. Naposledy byli na Pasíčkách, kde je Ekocentrum a Záchranná stanice pro zvířata, tam odsud přijela s tím, že tam chc e pracovat. Na začátku října nás čekají první schůzky, bude beseda s výchovnou poradkyní školy, už se pomalu od žáků očekává, že mají alespoň nějakou představu o škole, kam budou na jaře dělat přijímačky. Tak to my naštěstí máme, dokonce jsme po dlouhém vybírání našli i druhou náhradní verzi, tak uvidíme. Naštěstí Natce učení jde docela dobře, ovšem teď se nám tak trošku zamilovala, tak budu doufat, že to nijak neovlivní její přístup ke škole a nebo jen v dobrém. Jinak mě trochu překvapilo, že mají letos pomalu více ho din ruského než anglického jazyka, takže se Naty učí sama doma. Angličtina ji moc baví, takže to pro ni zas taková oběť není. Naopak mě příjemně překvapil nový předmět Finanční gramotnost, to mi přijde fajn a smysuplné.

S naší třeťačkou Nelčou je to letos trochu těžší. Jednak velký problém je nová paní učitelka, fakt docela nešťastný nápad ve 3.třídě. Nel mi jezdí domů někdy skoro s brekem, paní učitelka není prý hodná a hodně křičí, také stále píšou za trest nějaké příklady a diktáty, stačí, že zlobí jen někdo, ale trest mají všichni. Nehci z toho zatím vyvozovat předčasné závěry, takže čekám na třídní schůzky, abych si s p.učitelkou promluvila. Chápu, že některé děti jsou opravdu divoké, ale na druhou stranu nechci, aby mi dítě ve škole strašila tím, že řekne, e je za trest nechá všechny po škole. Já vím, že to neudělá, ale Nela to neví a tím se dostává okamžitě do stresové situace, protože ví, že o půl druhé jí jede autobus na tenis, a že to nestihne a jak to teda má udělat. Nepřijde mi to moc pedagogické. Tím se dostávám k další věci, letos poprvé už Nel jezdí ze školy sama, navíc má 2x týdně tenis, na který musí dojíždět MHD přes půl města, a pak ještě k nám domů do vesnice. Tak je to dost organizačně náročné, musela jsme jí už dát do školy telefon a každý den ji připomínat, jak to dnes bude. No snad si časem zvykneme, ovšem od října se zas vše bude měnit, protože tenis bude  v jiné dny a v jinou hodinu k vůli nafukovací hale. také začali chodit se školou na plavání, tím pádem ji každé úterý musím do školy ráno vozit, protože tam musí být dříve a autobudem by to nestíhala, ale to není takový problém. Učení nám zatím docela jde, ale popravdě ji to moc nebaví, venku s kámoškama je to přece jen lepší…
Takže shrnuto podtrženo – září dost chaos a náročné, pořád jenom plánujeme, organizujeme a nakonec stejně zjistíme, že je všechno jinak. Ale zas taková katastrofa to není, ono se to časem nějak srovná. Přejeme všem školákům a školandám, ať se jim daří a pro jejich rodiče velkou dávku trpělivosti.. Vždyť nakonec – u nás to nebylo jiné…

Nica1: Nicolka – 1. třída, Anetka – 6. třída

Nicolka se nestihla ve škole ani pořádně rozkoukat a už byla nemocná a měla antibiotika,takže jsme doháněly učení doma.Mají už i angličtinu,ale tu ji moc nevysvětlíme.Velké plus je,že nám učitelka každý den do emailu poslala co si má udělat a tak neni pozadu.
Anetka si zvyká na novou školu a na přísnější přístup učitelek.Bojuje s angličtinou,ale je začátek roku tak se s tím popasuje. Domácích úkolů má také víc.Učení ji,ale vždy bavilo a ve škole se ji líbí 🙂
No a září holky uzavřou narozeninama na které se už těší 🙂

Nuninka: Naty – 2. třída, Markéta – 6. třída, Nuninka – dálkové studium SŠ

Všem přeji krásný den. Měsíc září je za námi a já se nestačím divit, jak rychle to uteklo. Co nového u nás? Markétka se z turiskťáku vrátila nadšená. Škola zatím taky naprosto v pohodě a němčina se jí líbí. Uvidíme jestli se jí za chvíli nebude plést s angličtinou.
Jediné co se jí nechce, je středeční vstávání před šestou hodinu, protože ji vyučování začína už v sedm hodin. Ale zato v pátek jde až na děvět. 🙂
Natymu se taky daří. Od minulého roku, bych řekla, že se hooodně zlepšil v psaní. Ne vždycky se mu všechno povede, ale je to opravdu rozdíl. Jenom se musí naučit, všechno po sobě znovu zkontrolovat.
Oproti krušnému začátku, se snad všechno srovnalo, nebo, alespoň to už je daleko lepší. Začal chodit na fotbal, ale pokud tam nemá kamaráda, tak tam sám jít nechce. S tím teda nevím co mám dělat, ale snad se to taky srovná.
No a já? Já bojuji. Hudební výchova je zatím nejhorší. Učím se hrát na klavír a na flétnu. Bohužel jsem ve skupině pokročilých a tam to paní učitelka bere na mě moc rychle. Nevýhodou je to, že doma moc cvičit nemůžu, nemám totiž klavír ani klávesy. Stále tedy chodím s pocitem nadšení a strachu. Bude toho opravdu hodně. V práci bývám také hodně přes čas a pak ještě doma chystám další věci.Tak je toho tento měsíc celkem dost. Naštěstí to děti zvládají dobře.
Doufám, že se to ještě nějak „utřepe“ a všechno budu zvládat lépe. Ono je to totiž těžké, přinutit se zase učit. 🙂

Pavluschka: Filip – 1. třída

OLYMPUS DIGITAL CAMERAObecně: 1. září: Filip spadl, poranil si koleno a 2 týdny chodil o berlích. Dále měl úraz v družině – zuby. Následovala chřipka. – vše OK. Třídní schůzky trvali 2 hodiny a za 2 dny přišel ještě e-mail na ½ A4! Byl naplánován společný výlet . Vzhledem k nemoci jsme se nezúčastnili – tak jindy…

Družina: první týden jsem byla dost rozčarovaná. Při příchodu do školy se musí zvonit, ale děti si do sluchátka hromadně zpívaly (spíš řvaly) a i když nakonec bzučák stiskly, dveře nešly otevřít. Naštěstí to už opravili. Pokud je hezky, chodí na školní zahradu, pokud ne, jsou v družině. Kostky lítali vzduchem. Nikoho to netrefilo. Děti lítaly po chodbách i v šatně, kde lezly na pletivo mezi šatnami. Vychovatelka byla jen zástup. Naštěstí je to už v klidu a i když děti mohou přecházet mezi odděleními je tam relativní klid..

Škola:Skončila první epocha. Probrali topografii těla, koordinaci pravé a levé části těla, seznamovací  hry apod. V hlavní části zkoušely kreslením  na tabulky i na papíry prožít kvalitu přímek a křivek v různých obměnách; papír, tabulka, dřevo, vlastní těla. Každý den jsme doma slyšeli: „A kdy už budeme konečně psát? Mě ty čáry máry nebaví!“ Proběhl i nácvik evakuace ze školy. Děti měly první výlet. Dostali jsme první hodnocení do ŽK. Pohádky byly zaměřené na odvahu a vytrvalost. Navázala Michaelská slavnost – dopoledne venku. 8. třída připravila program plný úkolů, divadlo, pohoštění. Druhý den měly zpívání na chodbě a pohoštění z darů podzimu . Krásné babí léto všem!

Petra: Majda – 3.třída a Anička – 5. třída

Majda: Hned od 2.9. začali třeťáci jezdit na plavání. Majda je mezi poloplavci, v jediné skupině, která má plavčíka – říká, že je „pan učitel“ nejpřísnější. Nejspíš i díky tomu, ale dělá neuvěřitelné pokroky a po pár lekcích už prostě plave. Na rodičáku je moc chválila i jejich paní učitelka, že jsou šikovní a samostatní, což na plavání nebývá až tak moc zvykem.
Jinak ve škole asi nic závratného, letošní povinná angličtina ji baví víc než kroužek, který měli v 1. a 2. třídě.
Letos je zatím nejlepší z kroužků klavír. Dneska nese paní učitelce houslový klíč z gumiček 🙂 Ve škole zase zavedli nově „gymatl“ (gymnastika + atletika), zatím ho měli ale jen jednou, tak teprve uvidíme, jak se jí bude líbit.

Anička: Letos mají nově dva učitele – na angličtinu a informatiku. Z jednoho z nich měli předem docela vítr, ale zdá se, že zbytečně. Když si ohlídají své povinnosti, tak se nemají čeho bát. Pokud jde o učení, tak bych řekla, že zatím spíš pořád opakují nebo mají pomalý rozjezd, zatím se nic náročného nevyskytlo. Uvítala jsem, že letos mají vlastivědu rozdělenou podle pololetí, teď zeměpis a od února dějiny.
Ze školních kroužků si vybrala sportovky. Kromě toho ještě chodí s Majdou jednou týdně na klavír. Zpočátku byla zklamaná z toho, co musí cvičit. Teď už trénují na jednoduchých písničkách, tak je to pro ni zajímavější. O víkendu strávily obě spoustu času u klavíru, aby mohli zahrát taťkovi Narozeninovou jako dárek 🙂

Zbynula: Zbyněk – 1. Třída

Syn začal chodit do první třídy do vesnické školy, kde je jen první stupeň. Všechno probíhá dobře a jsme spokojení. Jen jedna věc nás dost zarazila. I když bydlíme na východní Moravě ve vesnici se silnou křesťanskou tradicí, vyvedlo nás z klidu, že děti mají náboženství pevně v rozvrhu. Prváčci ho mají druhou hodinu, třeťáci třeba třetí hodinu atd. Ředitel mi vysvětlil, že rozvrh je výsledkem mnoha kompromisuů, že to přece sama vím. Učím na ZŠ a v životě jsem neslyšela o jiném náboženství než po vyučování.
Synovi jsme vše vysvětlili a nabídli mu i možnost do náboženství chodit, zeptal se, jestli se tam budou brát řečtí bohové, když jsem řekla, že ne, prohlásil, že do náboženoství chodit nebude.Není ve třídě sám, ještě jedna holčička do náboženství nechodí (z většiny tříd chodí do náboženství opravdu všechny děti. A často z rodin, u kterých by to člověk nečekal.) Nemám nic proti víře ani náboženství, ale bohužel u řady lidí jsou důvody jiné než víra.
Manžel i můj bratr byli rozčilení, jak můžou dát náboženství takto do rozvrhu. Já jsem byla v klidu, nechci se hádat se školou hned na začátku, když chci, aby tam chodily obě naše děti. Jinak je to škola s velmi dobrou pověstí. Syn tráví tu hodinu s vychovatelkou, ta jim sice pustí počítače, ale dělají na nich výukové programy. Doma syn na počítač nechodí vůbec, tak se aspoň něco přiučí 🙂

Zuzina: Míša – 1. třída, Aneta – 9. třída

Našeho prvňáka už prvotní nadšení přešlo,úkoly plní až na vyzvání a smlouvá,ale možná je to ovlivněné větší únavou oproti školce.Nicméně učení mu jde,neřešíme nějaký zásadnější problém.Našel si i svého Nej kamaráda,s kterým tráví čas i v družině,tak spokojenost.Ze školy proběhla akce stmelování prvňáků,kde děti měly program společný pro prvňáky ze všech škol,takže poznaly,že v tom nejsou samy a je jich v našem městě daleko více.Měly připravené soutěže,jízdu na housenkové dráze,skákací hrad a na památku dostaly hru Hledá se skřítek.Z toho dne byl opravdu nadšený 🙂
Starší dcera už se velmi začala zajímat o volbu povolání.Mají přímo předmět stejného názvu,kde ve spolupráci se školní psycholožkou dělají třeba testy pro co mají předpoklady,a probírají možné uplatnění poté.Dcera byla potěšená,protože jí vyšlo to co chce dělat a protože se chce hlásit na výběrovou školu už se tiskne přihláška,kterou musíme odeslat do konce listopadu.Školu jako takovou moc neřeší,ale zatím jí to vychází i když už jedou opravdu naplno a známek už je v žákovské celkem dost.Je vidět,že i učitelé se snaží je perfektně připravit na jejich první velkou zkoušku-přijímačky:-)

Jak se vám čtení líbilo? Co vás při čtení zaujalo či překvapilo? Do které třídy místo kterého žáčka či žákyně byste rádi usedli?

Loučím se a studentům VŠ přeji úspěšný začátek jejich školního roku!

Texty maminek neprošly redakční úpravou.

Napsal/a: Peťka

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (13 vyjádření)

  • uznevimco
    uznevimco

    U nás první měsíc proběhl bez problémů. Většinou se opakovalo. Míša začal chodit opět do kroužků – roboti (pomocí grafiky na počítači si vytvoří robota, kterého naprogramuje na určitou činnost, hlavně fyzikální zákony) a angličtinu (ta ho vyloženě baví, do kurzů chodí stejná dobrá parta a lektorka je úžasná). Ještě k té lektorce, na lekce nosí pomůcky, jako je třeba plastový model lidského těla, který se dá rozebrat na jednotlivé orgány. Takže děcka nejen vidí, kde je orgán uložený, ale znají ho i anglicky.

  • JanaK

    Pěkné počteníčko, opět jsem si dokázala, že profesionální deformace funguje, nejvíc mi v hlavě totiž utkvěly děti, které navštěvují mladé hasiče 😀
    Líbí se mi pojetí waldorfské školy, škoda, že okolo nás nic podobného není. Vašek má letos novou paní učitelku a zatím je s ní nadmíru spokojený, i když po té minulé se mu stýská. Bára školu moc neřeší, je to takové nutné zlo.

  • tvorenicko
    tvorenicko

    Vzhledem k tomu, že jsem z časových důvodů a opožděné rodinné dovolené, nestihla poslat článek k tématu prvního měsíce školního roku, vkládám ho teď sem:

    Adam zvládl nástup do 4. třídy bez problémů. Nemusela jsem ho už ani ten první den doprovázet, dokonce vydržel pak celý den sám doma. Nepočítám tedy těch telefonů, co jsme spolu měli (ještě že mám volání na jeho číslo zdarma), ale jinak zkouškou prošel. Prvních 14 dní bylo náročné. Trvalo mu, než se zase zapojil, uvědomil si, že škola je teď zase nejdůležitější, že úkoly nebudeme dělat v osm večer, až na ně náhodou přijdu, že je nemá atd,atd. Navíc plno věcí zapoměl, o čemž jsem se přesvědčila právě při dovolené teď na konci září – týden předtím dostal angínu, tak byl doma a s atb jsme odjeli na chalupu (jako pokaždé mu bylo po dvou dnech úplně dobře). Takže nebyl ve škole 14 dní a dostal domů úkoly. No to bylo….z angličtiny si nepamatuje lautr nic, ani ty nejjednodušší slovíčka a tak jsme se musela začít učit taky, abych vůbec věděla, o čem to je :-). Než spočítal jednoduchý příklad na násobení, tak bych stihla udělat polévku a ještě umýt nádobí. Ale poctivě jsme pilovali a oživovali, že se nám to snad nakonec povedlo a zase se do toho dostal. Myslím, že ten první měsíc po prázdninách je asi nejhorší.
    Co se nám ale zatím vyhýbá, je nechutenství k rannímu vstávání. Naštěstí, i když chodí večer pořád pozdě (zatím si nezvykl, že musí dřív, že už nejsou prázdniny), tak ráno vstane bez problémů.
    Tak asi tak k našemu prvnímu měsíci školního roku. Bylo to tedy hlavně o opakování a oživení vědomostí z loňského roku a do toho se pomaloučku začínají učit nové věci.

  • Zdravím! Tak jsem si také početla…je moc fajn, když se děti ve škole cítí dobře, o to smutnější, když ne. Věřte nebo ne, ale já jsem ze základky už hóóódně dlouho a některé pocity i z první třídy se mi vybavují dodnes (samozřejmě, že ty méně příjemné)

    Ksalavova – docela dozumím vašim problémům s čj u Kačenky, Viki je na tom podobně, také bude určitě diagnostikována v PPP na nějakou SPU, určitě dyslexie a možná ještě něco, zas takový odborník nejsem, ale do PPP jsme už chodili kvůli školní zralosti a tam mi to řekli, také mám VOŠ s zaměřením na specku, takže i nějaká ta teorie tam je a ta je navíc podpořena vychováním syna, který je už na VŠ, který je dyslektik a dysortografik jako poleno! Takže mohu zprostředkovat i jeho postřehy, jak to všechno viděl on očima dítěte. Také jsme chodili na logo…(s oběma). Nevím, zda jste už v PPP na nějaké diagnóze byli, ale pokud mohu soudit třeba podle nás, Viki nemá stále ještě dozrálou sluchovou percepci (což tak nějak zjednodušeně znamená, že uši sice slyší dobře, ale mozek ne tak docela), proto i ty problémy s řečí, a proto možná i ty problémy s diktáty. S tím se nedá až tak moc dělat, musí se prostě počkat, ale zase se to nesmí nechat jen tak ležet. Mozku se musí pomoci!! Někdy není potřeba až tak úplně trénovat jen přímo čj, drilovat dítě úmorným psaním diktátů, ale mozek se rozvíjí i cílenými hrami, u kterých dítě neví, že se učí, je to zábava.
    Tedy měla by to být pro dítě zábava, možná ne už tak moc pro rodiče, protože je potřeba dítěti věnovat spousty času, ale rozhodně se to vyplatí!!! (viz náš syn na VŠ, i když jeho posudky z PPP na ZŠ byly žalostné..),ale kdo máte podobné zkušenosti, nezoufejte – i posudek odborníka je jen subjektivní názor jednoho člověka, dítě se tam mnohdy chová úplně jinak, je to pro něj stres a může mít výsledky horší, než by mít mělo…a SPU není spojena s inteligencí dítěte, takže vaše dítě je chytré, i když má nějakou SPU!!! Má to jen bohužel trochu těžší, ale když ho naučíte si správně pomoci, když naučíte jeho mozek, jak poruchu obejít – bude vše v pohodě. Musí se ale trénovat…jako všechno. A dítě samo to nezvládne – neví jak. Není to o tom, že by se málo učilo.
    Možná je to pro Tebe příliš osobní téma – pokud bys chtěla sdílet vaše zkušenosti a postřehy přímo, napiš si Peťce o můj mail 🙂

    Nuninko – Tobě přeji moc a moc sil v učení:-)) Vím o čem to je – já měla své cesty ke vzdělání trochu zamotané a dělala jsem při zaměstnání už dvě školy – jednu ještě bez dětí (4 roky), druhou už při dětech na ZŠ (3 roky) a byl to tedy mazec…!! A ano – hudebka byla snad ze všeho nejhorší :-)) :-)) Ale neboj, někdy, když už to člověk ale fáákt potřebuje , zapracuje i trocha toho štěstí 🙂 A když Tě bude škola bavit, ledasco se snáze přestojí 🙂

    Králíčku – nedej se a braň Domču všemi prostředky!! I za cenu toho, že budeš mít nálepku „nemožná matka“, které se vyhoví už jen proto, aby zase nepřišla prudit…:-)) To je fuk, účel světí prostředky!! Vždyť to děláš pro Domču a ostatní ti mohou být ukradení!! Kdo by to měl taky vědět líp než máma? Taky jsem dělala asistentku hošíkovi integrovanému do běžné ZŠ. Úvazek asistentky je nepřetržitý. Když jsem potřebovala na WC, musela jsem poprosit učitelku, aby dohlédla…

  • jana231

    jj, většinou mají sš pedagogickou (ukončené vzdělání pro mateřinky)

  • Lien, pro práci v mš, musíš mít sš.předškolní a mimoškolní pedagogiku.
    Máme ve třídě holky, které za sebou mají čerstvě státnice na VŠ pedagogické a znovu musí na sš pedagogickou.

  • Tak jsem to pročetla:-) Na škole, kde učím, máme taky projekt – velcí se věnují prváčkům, začali jsme už od předškoláků, projekt si mi dost líbí. Vidím, že je i na jiných školách, to je dobře.
    Naše náboženství – zarazilo to i maminky od nás, jejichž děti do náb. chodí. Ano, je to tak, děti tím pádem mají o hodinu víc, mají jednou týdně 5 hodin a jinak 4 hodiny. Syn to bere velmi pozitivně. Během náboženství má výukový program na počítači, což mu plně vyhovuje. Tu pátou hodinu mají hudebku, což je podle syna v pohodě. A manželovi, který zuřil a chtěl v prvním momentu „běžet na ředitele“ to už naštěstí vypadlo z hlavy. Dnes jsem prohlásila, že syn se nikdy nenaučí číst a manžel mě uklidnil:“To nic, to má po mně.“

  • Lien

    Nuninko ty studuješ střední školu, tak nějak nechápu moc tvojí práci, myslela jsem si, že si doděláváš bakaláře kvůli práci u dětí? Ona někde stačí SŠ, nebo budeš pak muset pokračovat? Jak to je? Díky

  • katka6

    Eliška zahájila první třídu skvěle. Ve škole se jí moc líbí. Ze začátku to bylo sice horší, protože se nudila,ale jakmile se začali učit a nosit domů úkoly tak už to bylo v pohodě. Chodí do keramiky a do náboženství. Navštěvuje družinu s kterou má možnost jet občas do divadla nebo do kina apd. Moc se jí tam líbí. Nejvíc mě ted‘ potěšily její rozzářené očka,že už si brzo bude moci sama něco přečíst jelikož má moc ráda knížky.
    S Janou, která je ted‘ v deváté třídě to bohužel tak veselé není. Onemocněla a tak 14 dnů chyběla a když měla jít konečně do školy,tak nám zkolabovala 🙁 a bohužel musí všechny sportovní aktivity vypustit což nese těžce, stejně jako to, že se nebude moci hlásit na školu,kterou by chtěla.
    Ale učení jí naštěstí jde a snad to bez problémů dožene.

  • Pavluschka

    Tak jsem dočetla až na konec. Je to hodně rozmanité. Nejvíce mě zaujalo zapomínání od BioMamma – to máme také: Filip už šel v papučích a nebo si zapomněl aktovku – tak se prostě vracel (-: a taky by Filip chtěl stihnout všechny mimoškolní aktivity jako viktorie Ella.
    A kterou školu bych si vybrala? Nevím. Chtěla bych být před maturou tak v pohodě jako Hanka od Haliny. Rozhodně bych nechtěla řešit problémy Králíčka4: když je na nic asistentka a škola nespolupracuje je to na nic. A nejhorší to má asi Nela od Neny. Tak jí přeji ať se to rychle urovná.
    Vybrala bych si od každého něco:
    sebeobranu, finanční gramotnost, vědu jako zábavu… a k tomu náboženství. U nás ve škole to měli plánované nultou nebo poslední hodinu, aby ti co nechodili mohli odejít domů.
    Děkuji za hezké počtení.

  • Peťka

    Bami, byla jsi první a z neznámého důvodu jsi se zatoulala. Ale už jsi s námi, omlouvám se. 🙂

    Mě zaujalo také to náboženství.

    Marinado, u nás také používají na gymnáziu úplně stejné učebnice jako na běžné ZŠ.

    Halino a pošleš fotku šatů, které jste vybrali?

  • Petra Vymětalová

    Bami, no a kde se touláte, že tu nejste? 😉

    Nad délkou jsme s Peťkou docela meditovaly, problém je, že useknout to jen tak v půlce a rozdělit by bylo prostě divné. Jediná trochu rozumná možnost je rozdělit to podle tříd, což zde byl problém, protože někdo má v projektu víc dětí a povídání je u nich taky společné, takže to v těch naposílaných příspěvcích už nešlo rozřadit.

    Ale k otázkám – já bych si určitě chtěla vyzkoušet Filípkovu waldorfsku školu, přijde mi to ohromně zajímavé.

    Zaujalo mě víc věcí, ale nejvíc mě překvapilo asi to náboženství zabudované přímo v rozvrhu. To bych očekávala u nějaké církevní školy, ale ne ve státní základce. Vlastně je Zbyněk kvůli tomu každý týden ve škole o hodinu dýl, ne? Kolik hodin v první třídě mají?

  • bamiska

    no mě zaujalo to že tam nejsme 😀

    jinak druhý postřeh…možná by se mi to líbilo do dvou článků…je to docela dlouhé 😀

    a upřímně usednout by se mi nechtělo ani do jedné lavice…vůbec to těm našim ratolestem nezávidím

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist