Projekt La Ngonpo ukazuje českým studentům, jak žijí jejich indičtí vrstevníci

Rubrika: Střední školy, Základní školy

Považujete modelku Helenu Houdovou, hokejistu Jaromíra Jágra, exprezidenta Václava Havla, bývalého dětského vojáka Sierra Leone Ishmaela Beaha či indického ocelářského magnáta Lakshmi Niwase Mittala za hrdiny? A z jakého důvodu? Ve stejný čas, ovšem na dvou vzdálených místech světa, v Indii a v České republice, diskutují o tomto tématu 12-16letí studenti. Jejich školy totiž vytvořily internetové partnerství v rámci vzdělávacího projektu La Ngonpo, jehož cílem je přiblížit českým dětem život v rozvojových zemích a indickým žákům zase ten středoevropský.

Projekt koordinuje Multikulturní centrum Praha (MKC Praha), a to za podpory Evropské komise a České rozvojové agentury. „Dvě partnerské třídy ze zemí vzdálených tisíce kilometrů se po dobu šesti měsíců učí podle stejné učebnice a v téměř stejnou dobu probírají stejné kapitoly. Vždy, když práci na jednotlivém tématu dokončí, mohou se o výsledky podělit na internetovém portálu projektu www.la-ngopo.org,“ popisuje koordinátorka projektu Romana Vylitová z MKC Praha. Projekt probíhá v letech 2010-2012 v České republice, v indické části Himalájí v oblasti Ladaku a letos také v Tibetu. Zapojit se však do něj mohou školy z celého světa.

„Cílem projektu je především podnítit zájem žáků a studentů o rozvojová témata. Právě možnost srovnávat svůj názor s kamarádem na druhém konci světa pomáhá žákům chápat vztah a souvislosti mezi vyspělými a rozvojovými zeměmi a utvářet si vlastní žebříček hodnot,“ vysvětluje Vylitová.

Hrdina, Migrace, Krása, Voda…

V České republice se do projektu zapojilo 10 škol, v Indii a v Tibetu 6. Všechny mají k dispozici podrobnou metodiku, která obsahuje 6 různých témat: Kruh, Hrdinové, Migrace, Krása, Voda a Společně.  Výuka probíhá alespoň zčásti v angličtině a spočívá především v diskuzích, aktivním zapojení studentů a v jejich kreativní práci. Témata školy zpravidla začleňují do běžných předmětů svých osnov. Indické hodiny jsou zábavné a dozvím se nejen něco o Indii, ale i o svých spolužácích,“ říká jeden z českých žáků. „Většinou míváme hodiny stylem – otevřete si učebnici, přečtěte si… tyhle indické hodiny byly na způsob debaty, myslím, že je to dobré,“ dodává jiný žák.

„Na projektu La Ngonpo oceňuji skutečnost, že přiměl moje studenty k hlubšímu přemýšlení o vlastní zemi, regionu, vesnici a způsobu života vůbec. Metodika La Ngonpo je přiměla zamyslet se nad svými hodnotami, cíli a dalším směřováním,“ uvedl o projektu Chamba Ghlack, učitel na Spring Dale Public School v indickém Mulbekhu. „Hodina byla velmi dobrá, žákům i mně se líbila a to je myslím nejdůležitější – když vidím výsledky nejen já jako učitel, ale když se baví i žáci a mají z hodiny dobrý pocit. Skvělé aktivity,“ konstatovala Lenka Dvořáková, učitelka Základní školy Tyršova v Brně.

Multikulturní centrum Praha stále hledá další školy, které by se do projektu chtěly zapojit. „Všem zájemcům zdarma poskytneme kromě originální metodiky také metodickou podporu a možnost konzultací s autorským týmem, kontakt na partnerskou třídu v rozvojové zemi, stejně jako proškolení učitelů a úvodní workshop pro děti,“ uvádí Romana Vylitová.

Výstavy, koncerty a dokumentární film

Projekt La Ngonpo představí české veřejnosti série výstav, koncertů i dalších akcí pořádaných na několika místech České republiky během jara a podzimu letošního roku. Open-air výstavy budou prezentovány na hlavních náměstích velkých českých měst a představí umělecká díla i další výstupy, které během projektu jednotlivé třídy vytvořily. V květnu se mohou zájemci těšit na výstavu v Plzni, podpořenou také koncertem 16. května v Buena Vista Clubu . Následovat bude výstava na pražském Václavském náměstí společně s koncertem 4. Června v Lucerna Music Baru. Podrobnosti o akcích, včetně přesných termínů a interpretů ještě Multikulturní centrum Praha upřesní. Na podzim se přesunou akce na Moravu, realizovány budou postupně výstavy v Olomouci, v Brně a ve Vsetíně.  Veřejnosti bude také promítán dokumentární film podávající svědectví o průběhu projektu, který zčásti natočili samotní žáci.

V Indii pomáhají projekt realizovat čeští dobrovolníci, naopak do České republiky na stáž se na počátku června chystá skupina indických učitelů zapojených do projektu.

Partneři projektu:
Nazemi – společnost pro fair trade
Základní článek Hnutí Brontosaurus Modrý kámen
Moravian Mission Welfare Society, Indie
SECMOL, Indie
Fundacja Nowa Ameryka, Polsko


O Multikulturním centru Praha

Multikulturní centrum Praha je občanské sdružení, které zajímají otázky spojené se soužitím lidí z různých kultur v České republice a v jiných částech světa. Od svého založení v roce 1999 neustále rozšiřujeme svou nabídku vzdělávacích, kulturních a informačních aktivit. Pro děti, studenty, učitele, knihovníky, ale i širokou veřejnost Centrum připravuje dílny, kurzy, mezinárodní semináře, diskuse, filmové a literární večery, internetové stránky o migraci či multikulturním knihovnictví. Pro zájemce o multikulturní témata je otevřena veřejná knihovna.

Napsal/a: Tisková zpráva

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist