Neslušně mluvit dětem nejspíš dovolovat nebudeme. Jenže co dělat, když děti začnou takové výrazy používat. Jak na to?
Klára Markuciová se zabývá již více než 15 let výchovou a vzděláváním předškolních dětí podle principů učení Montessori. Přes 10 let je ředitelkou mezinárodní školky a jesliček Nestlingue v Praze na Chodově, která se těmito principy řídí. Dotaz k tématu tedy mířil právě k ní…
Můj syn se naučil říkat neslušná slova
Děti mluví sprostě, a je to přirozené
Zná to snad každý rodič – jeho malý roztomilý potomek najednou řekne nějaké „peprné“ slovo, za které by se často styděl i dospělý. A pokud možno se tak stane v té nejméně vhodné chvíli. Je jisté, že tato zkušenost je součástí vývoje dětí.
Pedagožka a ředitelka mezinárodní školky Nestlingue Klára Markuciová tvrdí, že je to tak přirozené. Neznamená to však, že je to v pořádku!
Jak je to odnaučit?
Odnaučit dítě mluvit vulgárně není vždy úplně snadné. Jakmile se totiž děti naučí mluvit, začnou používat různá slova, a to i taková, jejichž význam vlastně nechápou. Je tedy zcela logické, že občas se jim do slovníku připletou i ta vulgární. Na druhou stranu je důležité, aby byla stanovena určitá pravidla. Dítě by mělo pochopit, která slova používat může a která nikoliv.
„Tato skutečnost patří do očekávaných zkušeností vývoje člověka,“ říká Klára Markuciová, dlouholetá pedagožka a ředitelka mezinárodní školky a jesliček Nestlingue v Praze.
Používání neslušných slov před 5. rokem bývá spíše projevem potřeby získání pozornosti dospělých či vrstevníků a zjištění „kdo jsem vlastně já“. Podle Markuciové jsou v mladším věku vývojové potřeby dětí směřovány více k tříbení smyslů a schopnosti dorozumět se s okolním světem, než hra s významem slov.
Jak dát přesnou zpětnou vazbu s citem?
Otevřete se tomu, že žádné chování dítěte není ve svém základě špatné. Vývoj člověka je podmíněn tím, že zkouší vše, co je dostupné v jeho okolí. Jelikož neumí rozlišovat mezi „dobrým a špatným“, zkouší vše s radostí. Důvěřujte tomu, že toto zkoušení je tu pouze proto, aby se dítě vyvinulo v celistvého jedince, tzn. rozpoznalo důsledky svých činů a volil do budoucna činy pro něho prospěšné.
Jelikož některé činy mohou být pro dítě ohrožující, jsou zde rodiče, kteří ho v určitých zakoušených zkušenostech potřebují zastavit. Používání neslušných slov je místo, ve kterém je třeba dítě zastavit, stejně tak, jako ho zastavíme, když přecházíme silnici.
Je třeba trénovat
Pro trénink si vytvořte prostor lásky (např. ve vaší blízkosti, doma, atd.) a řekněte si „toto je náš prostor lásky.“ V něm se učte, jaká slova jsou láska a jaká slova ne. Buďte konkrétní. Podobně jako na přechodu – červená ne, zelená ano.
Dejte jasnou zprávu o tom, že v prostoru lásky se používají pouze slova lásky.
Je důležité být důsledný. Pokud dítě používá slova, která nejsou láska, odveďte ho na chvíli od vás pryč. Poproste ho, ať se samo vrátí, až bude připravené používat slova lásky. Pouze přímá a pravdivá zkušenost je dítěti učitelem, i přestože pro něj bude dočasně nepříjemná.
Věnujte přímou pozornost svému dítěti minimálně 30 minut denně v rámci společné činnosti dle jeho přání a potřeb a hledejte možnosti, jak ho ocenit v každodenních obyčejných drobnostech. Přestane tak mít potřebu získávat pozornost neslušnými slovy a nabyde důvěry v sebe a svou vlastní hodnotu, díky dovednostem, které si skrze činnosti s vámi osvojí.
Pokud bude ve školce nadále používat neslušná slova, nedělejte si starosti. Do náplně práce učitelů patří pomoci dětem zacházet se svým jazykem kultivovaně. Ve školce to není součástí vaší odpovědnosti, proto nechte pedagogy, ať si s tím poradí dle své odbornosti. Tím, že se váš chlapeček bude cítit dostatečný s vámi a ve vaší rodině, postupně ztratí potřebu ověřovat si svojí hodnotu u svých vrstevníků neslušnými slovy a stane se pro ně inspirativním kamarádem sám o sobě.
Autorka: Klára Markuciová, ředitelka mezinárodní školky a jesliček Nestlingue v Praze.
Zdroj foto: Nestlingue
Klára Markuciová se zabývá již více než 15 let výchovou a vzděláváním předškolních dětí podle principů učení Montessori.
Přes 10 let je ředitelkou mezinárodní školky a jesliček Nestlingue v Praze na Chodově, která se těmito principy řídí. Děti z Nestlingue dosáhly nejlepších výsledků ze všech pražských soukromých školek hodnocených společnosti CALLA MEDICA, která prováděla diagnostiku dětí zaměřenou na rozvoj osobnosti, sociální a znalostní.
Více dotazů z poradny pedagožky a ředitelky mezinárodní školky a jesliček Nestlingue Klára Markuciové zde: http://www.klara-markuciova.cz
www.nestlingue.cz.
Partneři projektu Předškolákem s VD
Napsal/a: Iveta Pešková