Jednoduchý pojem mateřská škola v sobě skrývá řadu různých metodik, stylů práce… Čtrnáctiletá Veronika Zadera vzpomíná na to, jak vypadala školka, kterou navštěvovala v rodném Švédsku…
Zaderovi žijí ve švédském městečku Bjarlov a mají čtyři děti, všechny se narodily už ve Švédsku.Školka, do které chodila Veronika, trochu připomíná naše mateřské školy. Hned první rozdíl ale najdeme ve věku dětí, které do školky chodily: mohly ji navštěvovat děti už od deseti měsíců a nejstarším bylo mezi pěti a šesti lety. Veronika vzpomíná na to, že ve školce, do které docházela, bylo několik malých místností, kde se pracovalo s dětmi, které potřebovaly individuální péči, a pak tam byly dvě třídy, jedna pro mladší a druhá pro starší děti. Ve školce byla ještě výtvarná dílna, kde se dalo vyrábět, malovat nebo jinak tvořit. Jedna učitelka tam měla na starost pět až deset dětí.
A co se ve Veroničině školce dělo? „V naší školce jsme ráno měli takový nástup; všichni jsme se sešli, sedli jsme si do kroužku a společně jsme zpívali, hráli jsme různé hry, povídali jsme si. Hodně jsme jezdili na různé výlety, třeba do lesa, kde jsme sbírali listy, šišky a tak. Taky jsme jezdili do bazénu.“ Zajímalo mne, jestli děti chodily po obědě domů, nebo jestli některé zůstávaly ve školce i do odpoledne. Veronika odpovídá: „To bylo různé, záleželo na tom, jak kdo potřeboval. Ten, kdo zůstával ve školce déle, dostával více jídla; malé děti chodily po obědě spát nebo aspoň odpočívat.“
Taky jsem byla zvědavá, jestli se Veronice ve školce líbilo a jestli ji to tam bavilo. „Určitě. Já jsem měla hodně ráda šití a ještě knihovnu, kde jsme si prohlíželi knížky. Ve školce jsme měli vláčky, panenky, ale hlavně knížky.“ Maminka Gabriela k tomu dodává, že Veronika už od čtyř let četla malým dětem ve školce pohádky a knížky o dinosaurech. „Ostatní děti koukaly, že už Veronika umí číst, vzhlížely k ní a my jsme si mysleli, že ji číst naučily učitelky. Ty si zase myslely, že Veroniku učíme číst my, ale ona se to naučila sama,“ vzpomíná Gabriela Zadera.
Byla jsem zvědavá i na to, jestli do školky chodily i děti, které měly nějaké postižení. Veronika vzpomíná na to, že k nim docházel neslyšící chlapec. „Zpočátku bylo docela těžké s ním komunikovat, ale časem jsme si zvykli. On mluvil, i když celkem hlasitě, a my jsme mu ukazovali rukama,“ vypráví Veronika.
Jedná se o ukázku z časopisu Informatorium 3-8, vydává Portál
Napsal/a: Mgr. Marie Těthalová