Hračky vybírejme s láskou, ale obezřetně

Rubrika: Volnočasové aktivity

701261_ducks_2Děti a hračky patří k sobě, co svět světem stojí. Hračky jsou krajinou zábavy, fantazie a učení, bez které děti nemůžou být dětmi a bez které se nestanou zdravými dospělými lidmi…

Pořídit dětem kvalitní měkké textilní nebo osvědčené dřevěné či bezpečné plastové hračky, na vzniku kterých se podílejí odborníci na dětský vývoj (lékaři, psychologové, pedagogové), znamená investovat do zdravého vývoje a dětské spokojenosti. Ne-li až do štěstí dítěte. Dítě se chce dívat a rozhlížet, chce a potřebuje vnímat tvary a barvy, slyšet zvuky. Jedním slovem objevovat svět. Později se dostává k tomu, že s hračkou začne samo „pracovat“ – ukazovat, co všechno dokáže (poskládat, postavit, rozebrat a dát zase dohromady). Hra je nevyhnutelné učení, nevyhnutelný pokrok.

Hračky pro všechny smysly

Hračky rozvíjejí všechny smysly dítěte. Zdárný vývoj dítěte podporují vizuální vjemy: jak narůstá rozvoj zraku, dítě se naučí sledovat předměty v pohybu. Hrazdičky a kolotoče jsou osvědčení kamarádi v dětských postýlkách. Další součást vývoje dítěte představuje sluch a zvukové podněty: děti přitahují různé typy zvuků, proto výrobci do hraček pro nejmenší děti vkládají cinkání, jemné pískání, šustivé zvuky a podobně. Později dítě ocení hračky rozvíjející hudebný cit a smysl pro vnímaní rytmů. Existují úžasné dětské xylofony nebo přímo speciální hrající hračky s nahranými tóny a melodiemi.

Dalším pro dítě nepostradatelným smyslem je hmat a dotykové dovednosti: i doteky slouží k důležitému poznávání světa kolem, k uvědomování si prostoru a okolí. Hračky předních výrobců respektujících dětský vývoj oplývají strukturovanými povrchy. Hned za doteky patří rozvoj motoriky: dítě se natahuje za hračkou, uchopuje ji do ruky, obrací ze všech stran, tahá za její části.

V období, kdy dítěti rostou první zoubky, potřebuje bezpečnou hračku, kterou si může strčit do pusy, olizovat a okusovat ji, co je mu jednak příjemné proti bolesti a jednak ještě tímto způsobem poznává tvary, ale i například tvrdost nebo měkkost.

Mám rád svého medvídka

Dítěti bychom měli poskytnout i takové hračky, ke kterým si může vytvořit citový vztah: medvídek nebo jiné zvířátko (pejsek, žirafka, koníček, opička, možností je spousta). Avšak plně respektujme výběr dítěte a nevnucujme mu naši představu. Posléze dítě vyroste do období, kdy potřebuje hračky na rozvoj logických, asociačních a tvořivých dovedností. Dítě si začne uvědomovat vztah mezi příčinou a důsledkem, hledá a nachází řešení vzniklých situací a napodobuje víc a víc svět dospělých.

(Děti a my, 5/2008)
Jedná se o ukázku z časopisu Děti a my, vydává Portál

Napsal/a: Miriam Kubíčková

Toto taky stojí za přečtení!

Jak vybrat první šlapací kolo?

Pamatujete si své první kolo? Možná jste ho jako já našli pod stromečkem, možná to byl dárek k narozeninám. A

Čtu dál →

Pravda a lži o kontaktním rodičovství

Možná jste tenhle název už slyšeli a možná ne. Tak jako tak, pokusím se vám ozřejmit, co to doopravdy

Čtu dál →

[Soutěž] Rozčesejme Česko

Účes do školy a do školky během chvilky? Jde to! Díky knize Rozčesejme Česko přestává být česání sci-fi! 3

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (1 vyjádření)

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist