Housle

Rubrika: Volnočasové aktivity

1119116___sun__Ke hře na housle je nutný velmi dobrý hudební sluch. Hráč vytváří a formuje tóny tak, že levou rukou „zkracuje“ struny a pravou rukou po nich přejíždí smyčcem. Nepomáhají mu žádné klapky, ventily, pražce ani jiná mechanická zařízení. Houslista nepotřebuje dobrý sluch jen k tomu, aby mohl hrát, ale aby si také mohl housle před každým cvičením naladit.

Shrnutí potřebných předpokladů a vlastností, které by dítě mělo mít, aby ho hra na housle nejen bavila, ale dokázala rozvíjet i jeho vrozené schopnosti.

Housle jsou vlastně dutá krabice zhotovená z tenkého ozvučného dřeva, které zesiluje vibrace jedné nebo několika ze čtyř napjatých strun. Hráč rozechvívá struny tím, že po nich přejíždí lepkavými koňskými žíněmi.
Pokud vám to připadá jako poněkud složitý způsob vyluzování tónů, udělali jste první krok na cestě k porozumění, proč je tak obtížné naučit se hrát na housle a proč se to neobejde bez mnohaleté náročné práce.
Ke hře na housle je nutný velmi dobrý hudební sluch. Hráč vytváří a formuje tóny tak, že levou rukou „zkracuje“ struny a pravou rukou po nich přejíždí smyčcem. Nepomáhají mu žádné klapky, ventily, pražce ani jiná mechanická zařízení. Houslista nepotřebuje dobrý sluch jen k tomu, aby mohl hrát, ale aby si také mohl housle před každým cvičením naladit.
Mnozí učitelé trvají na tom, aby rodiče doprovázeli své malé děti na hodiny a dělali si poznámky, aby mohli kvalifi kovaně dohlížet na každodenní cvičení. Zapojení rodičů, které v žádném případě není možné ošidit, je obvyklým a snad i nezbytným předpokladem úspěchu žáka.
Housle jsou nejmenším a nejvýše znějícím strunným nástrojem, proto je jejich tón pro dětské ucho nejpříjemnější. Housle jsou také jedním z nejdostupnějších dětských výukových nástrojů.
Housle se vyrábějí ve tříčtvrtinové, poloviční, čtvrtinové, a dokonce i osminové velikosti, proto není problém najít vhodný nástroj dokonce i pro tříleté dítě. (K malým houslím budete potřebovat také malý smyčec.)
Při posuzování vhodnosti houslí pro vaše dítě není tak důležité, zda udrží malé housle a vypadá u toho spokojeně. Uvažujte raději o tom, zda váš potomek není přetížen školními povinnostmi nebo novými předměty ve škole. Máte- -li nějaké pochybnosti, vyčkejte, protože s výukou hry na hudební nástroj není třeba spěchat.

Tělesné předpoklady
Housle se hodí k lehkému a pružnému typu gymnasty a tanečníka. Na housle se hraje vestoje, což procvičuje rovnováhu celého těla. S výukou na malé housle se obvykle začíná mezi šestým až desátým rokem.
U houslisty se vyžaduje dokonalá přesnost práce levé ruky, proto se housle nedoporučují dětem orientovaným výrazně na pravou ruku. Na druhé straně většina levorukých dětí si s nástrojem poradí snadno.
Lidé, kteří na housle nehrají, se často mylně domnívají, že se nástroj drží levou rukou. Ve skutečnosti musí být levá ruka zcela nezatížená, pokud má jemně a přesně mačkat struny. Nástroj se drží v sevření mezi bradou a klíční kostí. Při hře se tedy chvění nástroje přenáší přes kosti přímo do mozku – což posluchač samozřejmě nepostřehne. Pro mnohé děti je chvění nástroje nepříjemné, ba dokonce bolestivé. Pro děti s poruchami sluchu může být i nebezpečné.
Housle jsou vhodným nástrojem pro děti, kterým je chvění nástroje přenášené kostmi příjemné, a dokonce je uklidňuje. Jsou to děti, které léta spávají s oblíbenou hračkou nebo polštářkem.
Další formou tělesné zpětné vazby při hře na housle je pocit „plynutí s hudbou“. Dobře vedené dítě cítí hudbu celým tělem. Tento pocit je příjemný zejména dívkám, které obdivují balet.

Psychické předpoklady
Děti, které dobře zvládnou hru na housle, v sobě spojují inteligenci a vnímavost, dobrý hudební sluch a současně i vysokou míru svědomitosti. Rodiče se někdy diví, proč očividně bystré dítě, které se snadno naučilo číst a psát, ve škole má dobré známky a je společenské, nezvládne hru na housle a zanechá jí, zatímco jeho evidentně méně inteligentní kamarádi pokračují a dělají pokroky. Odpověď obvykle tkví ve skutečnosti, že chytrému dítěti šlo všechno vždycky snadno a nikdy se nenaučilo o něco usilovat. Bez svědomité píle nelze při hře na housle dosáhnout žádných větších pokroků.

Povahové předpoklady
Strunné nástroje nenabízejí možnost vybití přebytečné prudkosti a bujnosti. Vyhovují spíše klidným dětem, které si spokojeně dokážou číst ve svém pokoji nebo si rády hrají s jedním či dvěma blízkými kamarády. Dokonce i houslisté v orchestru se spřátelí jen s jedním či dvěma kolegy a nestýkají se se všemi padesáti členy smyčcové sekce. Paradox je v tom, že se musí smířit se skutečností, že jejich hlavní funkcí je podílet se na společném zvuku; posluchač jen málokdy slyší hrát jednotlivého houslistu. Hru na housle často dobře zvládnou jedináčci. Je to částečně proto, že rodiče stráví s jediným dítětem více času a chtějí se podílet na jeho rozvoji, ale také proto, že jedináčci jsou zvyklí na společnost dospělých. Proto mají schopnost vytvořit vztah s učitelem a vytěžit z něj co nejvíc, což je nezbytná podmínka ke zvládnutí nástroje.

Jedná se o ukázku z knihy Hudební nástroj a naše dítě
vydal Portál, 2007

Napsal/a: Atarah Ben Tovim, Douglas Boyd

Toto taky stojí za přečtení!

Nevítaní hosté v ústní dutině

Malé oválné vřídky trápí až 25 % populace. Objevují se v ústech nečekaně, ale ti z vás, kteří se s afty

Čtu dál →

Pořízení tažného zařízení je snadné a cenově výhodné

Disponovat vozem bez tažného zařízení není žádný hendikep, jak by se mohlo zdát. Pokud potřebujete využívat přívěsný vozík, karavan, nosič

Čtu dál →

Cyklistické dárky pro malé i větší cyklisty

Máte doma nadšeného cyklistu a nevíte, co mu pod stromečkem udělá největší radost? Podobným problémem se rok, co rok

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (7 vyjádření)

  • Anonymní

    mě by zajímalo jestli se můžu naučit hrát na housle i když nemám hudební sluch a notám rozumím jako koza petržěli

  • na housle jsem před porodem hrála 19 let a pořád si občas ráda zahraju a těším se, až si našetřím na violu a budu zase hrát v orchestru 🙂 není nic lepšího 🙂 (no, ještě ta cimbálovka, ale ta se nám rozpadla, škoda)

  • 🙂 hezky napsané 🙂 aspoň vím, jaká je teorie :-))))

  • Sama učím violoncello na ZUŠ-smyčcové nástroje patří bezesporu mezi nejnáročnější, kladou na dítě-hlavně zpočátku-obrovské nároky… Důležitá je motivace-ve chvíli, kdy si dítě dokáže třeba jen zabrnkat písničku, hned jde všechno lépe…
    Anonymní: jde to, ale ztůůůha-ruce dospělého člověka jsou proti ruce malého dítěte už ztuhlé a hůře se fixují do vcelku „nepřirozených“ poloh. Daleko složitější je pak i držení nástroje a synchron obou rukou… Ale znám paní, která se ještě po třicítce vcelku dobře naučila hrát na cello. Ale ten časový posun je fest znát….

  • Anonymní

    No mě by zajímalo, jestli se může naučit učit hrát člověk na housle, když začne až po dvacítce.. Když začne dřít:-)

  • Anonymní

    Je to můj sen, aby mi jednou děti hráli na housle. Oba kluci jsou ještě malý, ale k hudbě mají vztah velmi pěkný. Nu kdo ví, třeba mi jednou zahrajou:)

  • JO JO NENÍ TO JEDNODUCHE HRAT NA HOUSLE A UCIT OVLADAT I PRAVOU RUKU VE KTERE SE DRŽÍ SMYČEC DCERA O NICH MLUVILA OD 5 LET UŽ JE VE 2 TŘÍDĚ A DRUHYM ROKEM SE SNAZÍ OVLADAT TENTO NASTROJ FNUKALA KOLIKRAT ZE JÍ BOLÍ RUCE A PRSTY ALE DALA SE NA VOJNU TAK BOJUJE A JDE JÍ TO KOLIKRAT JE CHTELA ZAHODIT ALE TED KDYŽ UŽ ZAHRAJE PAR PÍSNICEK UŽ SE NA TO DÍVA JINAK A JE RADA ŽE TOHO NENECHALA A ŽE JSEM JI V TECH NEJTEZSICH CHVILKACH DONUTILA ZASE CVIČIT

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist