Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Adopce na dálku - přidejte se k nám
Nevyčerpatelná studnice skvělých nápadů jménem Petra 🙂 mi navrhla založit tuto diskuzi, a protože si myslím, že je to sakra dobrý nápad, činím tak…
Myslím, že pro nás všechny (organizátory, zaštiťovatele i početnou skupinu adoptivních rodičů) bude fajn mít všechny novinky týkající se „našich společných VD dětí“ pohromadě.
Ať už to budou vzkazy, nápady, návrhy, dotazy (na tomto místě se asi rychleji dočkáte odpovědí na své dotazy než pokud je vložíte je pod články, kde snáze zapadnou), apod. Což zase neznamená, že pod články nesmíte psát komentáře… 🙂
Takže – pište, těšíme se na jakékoli podněty…
A ještě důležité info pro všechny „adoptivní rodiče“:
Sandřin profil s vysvědčeními, dopisy a spoustou fotek najdete na webu Centra Dialog – ZDE
články o VD adopci na dálku najdete pod štítkem VD adopce (stačí prokliknout odkaz)
jakékoli dotazy ohledně společné adopce na dálku pište do této diskuze, nebo se můžete ptát i po mailu na babofka@volny.cz nebo info@vasedeti.cz, případně poslat osobní vzkaz na přezdívky Petra a babofka
Já jsem i ve svém věku naivka důvěřivá, věřila bych jim, že to tak je a peníze poslala. Přecenění vlastních sil by nemělo způsobit následky někomu druhému.
Čerstvé info od Humanistů:
Dobrý den Petro,
Problém je v tom, že naše koordinátorka si vzala na starost příliš mnoho dětí, které jsou na různých místech po celé Conakry. Je to starší paní a nemá žádný dopravní prostředek, vše navíc komplikuje špatná politická situace v Guineji a také problémy s budovou jedné školy. Je nám líto, že spolupráce nefunguje stoprocentně a vše se snažíme řešit.
Pokusím se Mariamu tedy ještě požádat o vysvědčení z 1 semestru 2009/2010 a pokud mi jej zašle, určitě jej hned přepošlu.
Je zde také možnost, že si můžete vybrat dítě u jiného koordinátora.
Školné již bylo potřeba uhradit začátkem října.
V případě, že se rozhodnete adopci ukončit, dejte nám prosím ihned vědět.
Hezký den
Dominika Sálusová
Navrhuju platbu za další trimestr tedy poslat, co vy na to?
Mám pro vás hned několik informací v souvislosti se společnou adopcí na dálku.
1) stav účtu: 4.990,86 Kč
2) minulý týden jsem poslala platbu na další trimestr pro Tracey 2400 Kč
3) dobrá a milá zpráva, o které jsem se zmínila nedávno ve Vzkazníku, se také týká adopce na dálku – dostala jsem dopis od Sandry a další vysvědčení. Zatím prozradím, že výsledky jsou velmi dobré a můžete se brzy těšit na článek, kde bude dopis přeložený. Nakonec jsem do překladu uvrtala Piškotku, článek hodlám hodit zase na babofku, oběma tímto už předem děkuju.
4) mám zprávu od Lenčáč, že i jí přišel dopis od Tracey. Takže další článek na obzoru.
5) Využili jsme cesty Humanistů do Guineje a babofka připravila další dopis pro Thierna, Piškotka ho přeložila do francouzštiny a poslala do Dialogu, aby ho vzali s sebou. Napjatě očekáváme odezvu.
6) další školné Thiernovi jsem zatím neplatila. Když jsem se začátkem října pídila po chybějících vysvědčeních, napsali mi, že nemám posílat platbu, dokud je nebudu mít komplet. Zatím pořád ještě jedno chybí – z loňského podzimu.
Psala jsem do Dialogu i naší koordinátorce, z dialogu mi přišla automatická odpověď:
Dobrý den,
od 16.11. do 25.11. jsem na dovolené.
– usuzuji, že tou dovolenou je cesta do Guineje. Příští týden tedy budu očekávat podrobnější info, včetně případného termínu pro zaslání platby.
Ještě vysvětlení k platbám školného – systém je nastavený tak, že se platby posílají buď jednou za rok, nebo po trimestrech. Pokud se platí po trimestrech (tak to máme v případě Thierna i Tracey), nejsou platební termíny nijak vázané na záčátek nebo konec trimestru, ale odvíjí se od toho, kdy se podepsala smlouva.
Podle podpisu smlouvy na Thierna máme platební termíny stanovené na 4.2., 4.6. a 4.10. – zda se platba použije na právě probíhající trimestr nebo ten následující, to netuším, předpokládám, že jde na ten následující. To může být také důvod toho, proč po nás zatím nikdo platbu nechce, navíc jsme na začátku posílali rovnou platbu za dva trimestry (Thierno chodil do školy aniž by měl od předchozího sponzora školné uhrazené), takže těžko říct, jak to mají v účetnictví vedené.
Nemyslím si proto, že by studium bylo Thiernovi nějak automaticky ukončeno, pokud nepřijde jedna platba – minimálně by nás někdo musel upozornit, že platba nedorazila včas, což se zatím nestalo.
Navrhovala bych tedy s platbou ještě počkat. V dnešním mailu jsem se na termín pro platbu ptala, uvidíme, co odpoví. Ptala jsem se taky na důvod, proč najednou chybí zprávy o dětech v Guineji – ostatní ado rodiče mi psali, že cca do loňského února vše fungovalo bez problémů. Od té doby ale řadě z nich chybí jakákoli zpětná vazba od “jejich“ dětí.
frančice, myslím, že to ještě není úplně rozhodnuté, zda Thiernova adopce bude pokračovat nebo ne. Teď jsme posílali dopis Thiernovi prostřednictvím koordinátorů, tak uvidíme, s čím se zase vrátí zpět…
Ahojky, chtěla jsem se zeptat, jak to bude dále s adopcí Thierna? Bude se v ní pokračovat nebo ne? Lída
Je fajn, že dorazila nějaká vysvědčení. Jsem též pro poslání dopisu a uvidíme.
Petro, já vnímám otázky všech, naposledy teď ctiradky, jako naprosto na místě. Podpora školným v Africe je nakonec rozporuplné téma i pro lidi, kteří tamní situaci znají na vlastní kůži. Že se ctiradka rozhodla skončit, to naprosto respektuju. Ale mně to tak jednoduché nepřipadá. Já jsem tyhle otázky řešila ve velkém, než jsem se přidala, ale k ničemu jednoznačnému jsem nedošla.
Já situaci v Africe neznám z osobní zkušenosti, mám známou, která tam rok pomáhala, je to už pár let, nebylo to pro Humanisty, ale bylo to v sirotčinci, učila tam místní nejchudší z nejchudších. Neměla jsem moc příležitost s ní o tom mluvit, ale tolik mi bylo jasné, že smysl to má, i pro tyto děti. Ony díky vzdělání, pokud v něm vytrvají, dostanou MOŽNOST si mimo místo svého rodiště opravdu zajistit lepší živobytí. Ale jejich rodinné vazby jsou velmi pevné, takže jak jsem pochopila, řada těch dětí vůbec od rodiny neodejde, protože jich je prostě potřeba v každodenním žití doma – shánět a nosit vodu, obstarávat ty nejzákladnější potřeby. Když tu odvahu seberou a postaví se často proti vůli rodiny, odejdou za prací – dostanou skutečně lepší plat, můžou své blízké zajistit – ale odloučení způsobuje nové problémy. Neznám procenta dětí, které dokončí školu a potom si opravdu najdou placené zaměstnání, které jim umožňuje vést lepší život, v tom by nám mohli říct Humanisti a mrzí mě, že tohle třeba na svých stránkách nemají.
K té organizaci – o tom nemám žádnou přesnou představu, jen si myslím, že přes nějaké ty peníze navíc je péče o nejchudší děti vždycky a všude šizená, u nás jako u nich. Předávání balíčků podle jejich dřívějších zápisů probíhá na jakémsi “soustředění“ – několikadenním pobytu v rámci prázdnin, kdy se předávají věci pro školu, balíčky, fotí se děti i vysvědčení. Proto si myslím, že ty starší už nemusí mít ani možnost tam být, oni prázdniny asi musejí využít jinak. A psali i o dětech poslaných k příbuzným mimo domov – s tím se taky nenadělá nic, dítě se prostě pošle tam, kde dostane najíst. Určitě by to mohlo jít i líp, třeba Sandra jako školková asi dostává balíček doma – dostanou ho rodiče, ale uvidíme, co bude, až bude starší. Já si myslím, že Sandra i Tracey nejsou v tamních poměrech nejbědnější rodiny, jejich rodiče dokonce píší cizím jazykem, nedivila bych se, kdyby i zpětná vazba od nich byla mimo běžný standard a myslím, že to tak je.
Ale jestli všechno fungovalo do minulého roku lépe, pak by určitě byly možnosti to zlepšit. Proto píšu, že při ne zcela věrohodném kontaktu s koordinátory Humanistů pokládám přímé materiály od Thierna taky za nejdůležitější.
Rozhodně nemám takovou představu, že tím, že zaplatíme nějaké školné, bude Thierno (a další děti) “jen“ chodit do školy a ve volném čase pilně studovat. Je mi jasné, že “tam“ je to jinak a to, že chodí do školy, ho neomlouvá z povinností v podobě hodně náročné práce.
Máš pravdu v tom, že u nás kluci jeho věku v mnohých případech vůbec nemají pocit, že něco jako vzdělání je pro ně do života hodně důležité a tudíž by mu a všemu, co s ním souvisí měli věnovat maximální pozornost. Tuhle představu ve věku kolem devatenácti let nemají ani mnohá děvčata, co si budeme povídat.
Jenže já mám pocit, že tady je to způsobeno do značné míry právě tou snadnou dostupností vzdělání, povinnou školní docházkou.
Nečekám, že nám bude Thierno “na dálku líbat nohy“, ale stejně si myslím, že v jeho zemi a v jeho věku by už měl mít představu o tom, proč do té školy chodí. Přece musí někde vidět, že ti, kterým vzdělání dopřáno bylo, vedou jiný život než ti, kteří tuto šanci nedostali. Přece do té školy nechodí proto, že mu někdo řekl – posílají ti peníze, tak tam choď.
Ale možná je ta mentalita natolik jiná, že to, co píšu je úplně zcestné a děti do těch škol chodí opravdu jen proto, že jim někdo z Evropy posílá peníze. Ale nevím, nějak si pak nedovedu představit, že to vzdělání nějak v životě uplatní???? Fakt těžko posoudit (a svým způsobem jsem ráda, že nemám takové zkušenosti, abych to posoudit dokázala). Pokud ale rodiny dětí ani děti samotné nemají pocit, že škola je pro ně a jejich budoucnost prospěšná, má opravdu smysl, aby ji navštěvovaly? Není to jen nakládání dalších náročných úkolů na jejich bedra?
Ještě k tomu focení a dopisům – přece není tak organizačne náročné ve chvíli, kdy dítěti dám dopis/balíček do ruky, udělat rovnou i jednu fotku. To je otázka maximálně několika sekund. Neprahnu po profesionálních fotkách, stačila by přece momentka, ze které bude jasné, že dítě existuje a balíček/dopis mu došel. Stejně tak nerozumím, proč v krátkém vzkazu ado “rodičům“ nemůže být třeba “děkuju za balíček, ty žvýkačky byly moc dobré“. Prostě žádné velké slohové cvičení, stačí zmínka…
Chápu, že přiřadit ty fotky pak ke konkrétním dětem a přidat je na profily jednotlivých dětí je už časově náročnější, ale tam už do značné míry může zafungovat i česká strana.
Sama vím, jak je každá minuta dobrá, když toho má člověk moc a nestíhá. Pak i úkon, který zabere třeba jen pět minut, je kolikrát těžko realizovatelný, protože se díky několika takovým drobnostem nedostanete k něčemu důležitějšímu, na co je potřeba času víc. Takže na druhou stranu asi i chápu, že koordinátoři jsou ve velkém presu a přiřadit vysvědčení je už ten “drobný úkon navíc“.
Jenže pak si zase říkám, že nepřispíváme přece jen na školné, ale i na administrativní záležitosti. Pokud Humanisti do projektu nabrali příliš mnoho dětí, které stávající koordinátoři nezvládají evidovat se vším všudy, musí mít přeci i větší finanční prostředky z vybraných peněz na to, aby zajistili na místě další koordinátory.
Podle komunikace s ostantími rodiči mám pocit, že se ten komunikační systém hroutí zhruba od loňského jara, do té doby fungoval bez větších problémů.
…no tak takhle nějak se mi to honí hlavou. Přemílám to ze všech stran.
Petro, díky za odkazy na vysvědčení.S dopisem určitě souhlasím.
Ctiradko, bohužel mám často podobné otázky a pochybnosti, jako máš ty.
Kéž by se někomu z nás poštěstilo a mohl se podívat na “naše“ děti, přímo do jejich domovů, škol, rodin. 🙂
Ctiradko, jestli jsi došla k závěru, že pomoc Africe zvenčí nemá smysl, nemá smysl se v tom babrat. Já za sebe nemám jasno a myslím, že i problémy Afriky jsou dané v naprosté většině působením zvenku. Návrat k Africe ponechané svému vývoji možný není, z mého pohledu bohužel.
Co píšeš o Tracey, to se mi nepozdává taky, ale jak chceš pochopit jejich mentalitu? Nahlížením na jejich slova a konání z našeho pohledu nedává vždycky správnou odpověď. Tracey je dívka, holky to mají v Africkém vzdělávání hodně těžké. Aby ve škole uspěla, musí mít dobré výsledky. Díky nutnosti pomáhat doma a s mladším bráškou neměla času nazbyt na učení, to je tam normální. Nemyslím, že by si ten rok přidávala, kdyby měla výsledky na to pokračovat rovnou, ale učit se chce. Sama k tomu možnost rozhodně nemá. Nevíte někdo, jestli jsou od Tracey nějaké nové zprávy? Mám ten pocit, že už možná je čas přijímacích zkoušek do vyššího typu školy, nebo to mám pomotané?