Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak správně naučit dítě číst
Mám dítě v první třídě a doma ho učím číst slovo nahlas po slabikác,
protože vidím jak si slovo salbikuje v duchu a pak mi ho říká nahlas, což podle mého názoru není dobře. Učitelka ve škole ho ale tak učí, aby si
slovo přečetl potichu a pak teprve ho řekl nahlas. Při mé konzultaci s
učitelkou mi bylo řečeno, že dítě brzdím a vracím ho zpět, že už je dítě v
další fázi četení, kdy slovo chápe. Prosím poraďte mi, který ze způsobů je
správný.
Hanka
Dášo, já bych to tady asi viděla na špatnou komunikaci učitelka-rodič. chce to na začátku před samotným nácvikem vysvětlit rodičům, jakým stylem (metodou) se děti budou učit číst. Opravdu je tech metod několik, takže pokud učitelka používá genetickou metodu (jak popisuje Jájina), tak ji respektovat i doma a pokud používá splývavé čtení, tak to respektovat též. A nedělat děcku zmatek v hlavě tím, že doma slyší něco jiného než ve škole. Prostě spolupráce:o)
v podstate si kazdou knihu precte hned dvakrat:)
predstava ze si kazde dite(a podle tebe to tak je spravne)cte kazde slovo v duchu a pak nahlas….nepredstavitelne….tohle nam tvrdi vsechny z PPP…ale v praxi nam to ukazat nedokazou:)
Jajino…nevim asi pujdu vratit diplom i amose:)
Tak, a teď jsem z toho úplný magor.
Co tedy máme děti učit číst?
Mé děti měly nejdříve dvojí čtení, to v PPP chtěli odstarnit. Děti se bránily, a dvojí čtení se odstranilo tak nějak samo.
Nakolik rozumí textu, nevím.
Vzhledem k tomu, že jsou dyslektici, tak čtou jen kratinké (asi třířádkové) statě, to stihnout vnímat.
Myslím, že učitelka Vašeho dítěte zřejmě používá tzv.genetickou metodu čtení. Při tomto nácviku se děti učí číst zpočátku pouze velká tiskací písmena a okamžitě je používají i na zapsání slov i celých vět.Zásadně se nepoužívá slabika, ale slova se nahlas hláskují (např. M-E-Č),krátká slova učíme číst brzy bez hláskování, tak, jak se rozšiřuje zrakové pole. Znamená to, že dítě obsáhne slovo zrakem jakoby najednou a hned je vysloví. Nezastavuje se na slabikách, na jednotlivých slovech, začíná stačit zběžný pohled, aby dítě přečetlo najednou plynule několik slov – to proto, že se právě zrakové pole rozšířilo.
Přechod k malým písmenům je naprosto samozřejmý, trvá velmi krátkou dobu, uplatňuje se transfer mezi velkými a malými písmeny.Malá tiskací písmena děti nezapisují.
Výhodou této metody je, že je čtení těsně spjato se psaním (tiskacích písmen), procvičuje se soustavně analýza a syntéza slov (náprava dyslektických potíží),je více času na cvičení pro uvolnění ruky a psaní psacích písmen se posouvá do doby, kdy je ruka více uvolněná.
Pokud porovnám s jinými metodami založenými na slabikování, byla tato metoda lepší, nepotřebovali jsme roztřihané lístečky se slabikami, používali jsme tabulku s fixy a dětské zápisníky, kam si děti od začátku psaly své nápady. Práce byla radostná, děti se učily číst velmi rychle a ROZUMĚLY TOMU, co četly.
Pokud učitelka skutečně učila touto metodou a Vy jste doma učila dítě slabikovat, pak jste prosazovala úplně jiný způsob učení se číst a Vaše dítě mělo v hlavičce asi pěkný zmatek.
A poznámka na konec:dvojí čtení neznamená, že si dítě přečte slovo v duchu a pak nahlas – tak to má být. Znamená to, že si jej přeslabikuje šeptem pro sebe a pak je vysloví nahlas.
Jájina
Petko…..no to je divna ucitelka…ja bych byla stestim bez sebe kdyby cela trida takhle reagovala
To je fajnééé! To musím vyzkoušet! :o)
Brmbulko, stejný „příklad“ ( jen malinko jiné otázky ) dala učitelka dětem loni v šesté třídě. Pak na třídních schůzkách říkala, že byla velmi překvapená. Celá! třída ( mimo jednoho žáka ) pochopila a nic nedělala. Učitelka byl „zklamaná“, těšila se, jak děti doběhne. 🙂
jj..presne….podstatna informace je v prvni vete…poradne si presti text…vetsina deti…ale i dospelych zacne okamzite vypracovavat…na tomhle testu detem dokazuju ze neumi cist s porozumenim:)i dospelym na tridni schuzce….ze jen jedou po vykonu….miluji me za to:)….ale uz me znaji a ver ze za ty tri roky co decka mam…jejich logika a prace velmi sla kupredu:)…musi umet poslouchat a zachycovat dulezite….slovni ulohy ktere ctu treba na dve minuty….a spoustu pocetnich udaju….a na konci se zeptam na jmeno tramvajaka jsou u mne obvykle:)…ale stoji to za to…..meli jsme ted na praxi studentky z PU….davali detem takove listecky …na vsech byla stejna cisla……a ony jen na zacatku pri zadani rekli jine cislo….decka pochopili princip ze prece nebudou pocitat retezec pokazde a jen proste k zadanemu cislu(pamatovali si vysledek z prvniho prikladu) bud pridali nebo ubrali rozdil….holky nechapaly jak to decka mohly tak rychle vypocitat a kdyz se zeptaly…..slysely odpoved v me tride typickou…..JSEM POUZIL MOZEK:)))holky i ja jsme byly totalne odbourane ale ja vedela o co tu jde:)…..nebo kdyz holky zadaly priklad….decka rekly vysledek a ony se zeptaly zda s timto vysledkem vsichni souhlasi….a ja se prihlasila a rekla jsem ze ne…..no a decka hned opacnym postupem vysvetlily jak k vysledku dosly…pak jsem rekla aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaha:)…decka byla stastna ze me poucila a ja ze umi postup a ne ze jen nejak dojdou k vysledku…..a VO TOM TO JE:)