Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak správně naučit dítě číst
Mám dítě v první třídě a doma ho učím číst slovo nahlas po slabikác,
protože vidím jak si slovo salbikuje v duchu a pak mi ho říká nahlas, což podle mého názoru není dobře. Učitelka ve škole ho ale tak učí, aby si
slovo přečetl potichu a pak teprve ho řekl nahlas. Při mé konzultaci s
učitelkou mi bylo řečeno, že dítě brzdím a vracím ho zpět, že už je dítě v
další fázi četení, kdy slovo chápe. Prosím poraďte mi, který ze způsobů je
správný.
Hanka
Tomaso..presne tak….a proto je dulezite aby ucitelka hned v 1. tride rodicum nazorne ukazala JAK uci deti cist…
Já se omlouvám, že se jako laik pletu do vaší diskuze, ale domnívám se, že nejdůležitější je, aby dítě četlo stejným způsobem doma i ve škole, ať už je to tím či oným způsobem. Nebo se pletu? Docela mě to zajímá, syn půjde do 1. třídy v září. Přece ho nemůžu doma učit něco jiného než ve škole.
ale hlavne…co ucitelka to nazor(a hlavne kazde dite je jine)…a je jen na rodicich aby vyzkouseli vse co jim tady radime…a treba jim neco z toho pomuze stejne jako agusce a jejimu Petrikovi:)
mohu se zeptat…kdyz rikate ze to ctou v duchu a pak nahlas….proc se pouziva pri spravnem nacviku cteni u dys…okenko????….
PS: vy opravdu neznate diagnosticke proverky cteni ktere by se mely delat kazdeho 1/4 roku az do 6. tridy?…a ze je to hlavne o porozumeni cteni?…
ja bezne ucila genetickou metodou a co jsem poznala splyvave cteni a cteni naruby(vzhuru nohama) zase mne uchvatila tato metoda…ale hlavne pomohla VSEM zakum dobre cist s porozumenim…..ne marne chodi na me deti z PF na ukazkove metodicke hodiny cteni….kdby to nefungovalo tak by fakulta asi chodila jinam…nemyslite?
mne jde hlavne o deti….aby umely cist…dobre…aby ctenemu porozumely….umely ho reprodukovat svymi slovy…a aby je cteni bavilo….a pokud k tomu budu potrebovat treba zivou kravu…sezenu ji:)
Brmbulce
Vracení diplomu by asi byla škoda :-).
Ale to čtení v duchu, které Vy popisujete jako dvojí čtení, je to, co dělá dobrý čtenář běžně. Zpočátku se zdá, že slovo dítě čte jakoby dvakrát, ale brzy se čtení zautomatizuje a slova se čtou najednou. Jak čtete Vy? Přece slovo (většinou několik slov) obsáhnete očima a vyslovíte ho. To je fáze, do které směřuje genetická metoda. Rychlí čtenáři z řad dospělých čtou velmi rychle také proto, že jejich zrakové pole neobsáhne pouze slovo, řádek, ale celý kus textu. Pozná se to i na pohybu očí, čím méně se oči zastaví na jednom řádku, tím je čtení rychlejší a celistvější. Jistě to sama znáte – pokud někdy dětem předčítáte třeba pohádku, můžete číst nahlas třetí řádek, ale očima jste již zjistila obsah dalších odstavců.
Nedomnívám se, že ukázkou dobrého čtení je číst 90 slov za minutu, pak se ztrácí výraznost, která zase souvisí s pochopením.
Myslím, že při slabikování se dítě velmi soustředí na jednotlivé slabiky a slabší čtenáři hůře chápají význam slova. Slabiku na začátku delšího slova zapomenou. Pokud Vám ale vyhovuje splývavé čtení, je to tak v pořádku, protože jste tuto metodu výborně ovládli a přináší vám úspěchy.
Běžně jsem učila splývavým čtením, ale genetická metoda mě „uchvátila“, nikdy jsem nezažila tak pohodovou práci v první třídě. Proto mě asi mrzí, když tato metoda není správně vykládána a mluví se o dvojím čtením, které ale dvojím není.
Tím nechci říct, že genetická metoda je samospasitelná.
U jedné dívky, která opakovala první třídu a na začátku „druhé“ první třídy nepřečetla slabiku, jsem obě metody kombinovala. Jedná se o dívku mentálně postiženou.
Myslím, že kantor by měl vždy cítit, co je pro dítě dobré a nebát se učit po svém, nemusí přesně dodržovat používané metody. Naopak používat to, co se osvědčuje. Samozřejmě důležitá je spolupráce s rodiči, kantor a učitel musí používat stejné postupy.
Přeji Brmbulce a dalším diskutujícím hodně úspěchů ve čtení jejich žáků a dětí.
Jájina
a to jeste dodatek..ze ty deti s dys se ke mne dostali pri slucovani trid v druhe tride…tehdy jsem je musela preucovat cist…museli mi rodice hcodit pomahat do hodin s detmi co umi cist a s temihle jsem cetla v jine mistnosti…preucit je horsi nez naucit,….tehdy cetly a ted davej pozor…6!!!!! slov za minutu!!!!!!…docela dobry skok za rok ne?
Dasi…mylsi se..prave ze metoda splyvaveho cteni nauci cist s porozumenim VSECHNY!!!!….mam ve tride 11 deti s dys!!!!a prectou podle diagnosticke proverky cteni za minutu 90 slov s porozumenim!!!,,,nevzdavej to….kdyz mam prvnaky ucim takhle cist hlavne rodice hned na zacatku…a predstav si ze po pul roce dosel jeden tatinek(je mu 35 let) s kytici a podekoval ze jsem ho naucila v 35 letech cist!!!!…ja ho nic neucila…ale on to pochopil pri tom vykladu a od te doby pry se mu cte lip…v podstate ho naucila cist touto metodou jeho sestileta dcera
Co chceš s dyslektiky. Tam žádná metoda nepomůže. Oni své „softwarové nastavení“ nemohou změnit, ať použiješ cokoliv.
Čtení už opravdu neřeším, příjde mi to vzhledem k ostatním problémům našich kluků podružné.
Daso….ver ze kdyz se rozuchazeji nazory PPP a ucitelky…je to zcela normalni:)
ctou ale blbe…a vidis…o tom to je….nezalezi JAK ctou….ale zda rozumeji tomu co ctou…jinak to cteni nema zadny smysl…a kluky to cteni pak i nebavi…
A FUK TO NENI NIKDY…BABO ZE TE PLACNU!!!!!:)
Jo, jenže tam se rozcházely názory v PPP a u učitelky.
Teď už je to fuk. Už kluci čtou. Blbě, ale čtou, no.