Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak správně naučit dítě číst
Mám dítě v první třídě a doma ho učím číst slovo nahlas po slabikác,
protože vidím jak si slovo salbikuje v duchu a pak mi ho říká nahlas, což podle mého názoru není dobře. Učitelka ve škole ho ale tak učí, aby si
slovo přečetl potichu a pak teprve ho řekl nahlas. Při mé konzultaci s
učitelkou mi bylo řečeno, že dítě brzdím a vracím ho zpět, že už je dítě v
další fázi četení, kdy slovo chápe. Prosím poraďte mi, který ze způsobů je
správný.
Hanka
Tak my už máme jasno. Na 1. třídní schůzce nám bylo oznámeno, že se 1.A (kam bude chodit i můj syn) bude učit číst slabikováním. V 1.B. bude výuka genetickou metodou. Je to prý podle učitelky, která s čím má zkušenosti. My jsme vyfasovali nějakou starší. Kluk bude chodit do hudební třídy. Jo a ještě jsem se zhrozila při počtu dětí – 27. Tak doufám, že nebude můj syn potřebovat individuální přístup. Ach jo. Hlavně že při prezentaci ZŠ ve školce nám bylo paní učitelkou tvrzeno, že mají ve třídě max. 25 dětí, nejlépe prý max. 23, kdy pak už se s nimi nedá tak dobře pracovat.
jsem rada ze tato slova napsal i nekdo jiny nez ja:)
pozorovateli dekuji moc…:)
Jájina: 'Běžně jsem učila splývavým čtením, ale genetická metoda mě „uchvátila“, nikdy jsem nezažila tak pohodovou práci v první třídě. Proto mě asi mrzí, když tato metoda není správně vykládána a mluví se o dvojím čtením, které ale dvojím není.'
Vazena pani, z tohoto odstavce je naprosto jasne, ze ani metodiku Sfumato, ani techniku Splyvave cteni jste nikdy nepouzivala (pokud ano, neprosla jste skolenim v teto metode). Jsem s pozdravem!
pozorovatel ze zahranici
Nektere veci zde recene jsou sokujici, az kriminalni. Svetovy vyzkum v teto oblasti jiz pred vice nez 10 lety mnoho tvrzeni zde uvedenych kategoricky vyvratil. Doporucuji se „po-ohlednout po Internetu“, napr. http://www.zs-janskeho.cz/view.php?cisloclanku=2006042001 nebo http://www.abcmusic.cz/dokumenty/naprava_07_08.pdf nebo http://www.ucitelskenoviny.cz/obsah_clanku.php?vydani=31&rok=04&odkaz=chcete.htm nebo http://www.zsvancur.cz/1_stupen.html (uprostred stranky) a mnoho dalsich jako napriklad web MSMT.
pozorovatel ze zahranici
geneticke….omlouvam se za chybu:))))holky vi ze kdyz tukam nehledim:)
Předností je např. skutečnost, že žáci si to, co přečtou, hned zapíší. Psaní silně podporuje čtení, žáci se nejen naučí dobře číst, rychleji si zapamatují písmena, ale získávají i průpravu pro psaní. Model čtení – psaní je mnohem účinnější než model čtení – skládání. Je velmi dobrý právě pro žáky s dyslektickými potížemi.
vidite…a treba tohle ja nevidim jako prednost…deti se uci hned od zacatku cist pisemna a zaroven psat(jak pisete)…..TISKACI…..a pritom je pak nutime psat psaci….PROC?
Nemusí se také pouze zaměřovat na počet správně přečtených slov za minutu. Mnoho odborníků ukazuje na to, že kvantitativní stránka čtenářského výkonu je pouze doplňujícím měřítkem čtenářské vyspělosti a v prvním ročníku se na ni nemá klást důraz. Rychlé a překotné čtení není cílem výuky.
asi jste si poradne neprecetla mou dopoved…diagnosticka proverka neni zalozena na kvantite….ale na kvalite…kvantita je az druha…tudiz dite cte, nezastavuje se..pocitaji se chyby….ale hlavne se pak odpovida na otazky tykajici se textu….tudiz tech 90 je treba z puvodnich 120……
rikate ze jen muj nazor tady uznavam…vazne nevim zda me odpovedi vubec ctete S POROZUMENIM:))))))rikam ze ja sama zacinala na geneticke metode…ale bohuzel mym dys to delalo problemy….na splyvane cteni jsem dosla nahodou a bingo…ono pomohlo temto detem nejvic…a ja to zkusila ucit i ostatni….a protoze jsem poznala ze touto netodou naucim cist s porozumenim i toho nejvetsiho tukana….pouzivam ji….kdybych ted narazila na dite ktere by se nebylo schopno naucit cist touto metodou….sahla bych po dalsich….i genetycke a SA….jen aby dite bylo v pohode….
nechci abyste se stahovala:):):)…je tady ohledne skoly hodne dotazu budeme radi kdyz si praci rozdelime…a jak pisou holky….vice nazoru vice moznosti pro jejich deti
Virenko, mohu se pod tvůj příspěvek podepsat?
Diskuze je opravdu velmi zajímavá a poučná. Moc ráda si přečtu více názorů na věc.
Jájino, nestahujte se :-)) Mně (laikovi) diskuze vůbec nepřijde vyhrocená, ale strašně užitečná. Brmbulka má dobrou zkušenost se splývavým čtením, umí ho užívat, a to i u dětí s velkými problémy, tak má recht, že se drží svého kopyta.
Stejně tak vy, Jájino, máte podle svých slov dobrou zkušenost se čtením genetickým, zjevně s tím dobu pracujete, a asi to jde i u dětí dyslektických. Tahle je prostě pro vás a umíte ji užívat, tak proč u ní nezůstat.
Pro mě je moc dobře číst diskuzi dvou lidí, kteří vědí, co dělají, a každý to dělá jinak :-)) Vždyť je to tak všude, já netradiční porodník vím, o čem mluvím :-)) Jsem sama zvědavá, jakým postupem se bude učit číst náš šestiletý a doufám, že jeho učitelka bude mít svůj přístup tak v ruce a zvládnutý jako vy dvě, a je mi jedno, který to bude, když ho naučí číst s porozuměním a s radostí, jak zřetelně upřednostňujete obě. Dítě, ať bezproblémové či dys-, těží z klidu, jistoty a zkušenosti učitelky. Snad nám takové ještě ve školství zůstanou…
„…mne jde hlavne o deti….aby umely cist…dobre…aby ctenemu porozumely….umely ho reprodukovat svymi slovy…a aby je cteni bavilo….a pokud k tomu budu potrebovat treba zivou kravu…sezenu ji:)“
Myslím, že nám oběma jde o jedno a to samé :-))
Neříkám, že metoda splývavého čtení nefunguje, jen ukazuji přednosti jiné metody, metody genetické, která rozhodně není zastaralá, jak jste uváděla v jiné diskuzi zřejmě bez patřičné orientace v tomto směru. Předností je např. skutečnost, že žáci si to, co přečtou, hned zapíší. Psaní silně podporuje čtení, žáci se nejen naučí dobře číst, rychleji si zapamatují písmena, ale získávají i průpravu pro psaní. Model čtení – psaní je mnohem účinnější než model čtení – skládání. Je velmi dobrý právě pro žáky s dyslektickými potížemi.
Diagnostické prověrky čtení samozřejmě znám, není povinností kantora je provádět, záleží na jeho úvaze, po jak douhé etapě nácviku provede diagostickou prověrku a na co se v ní zaměří. Nemusí se také pouze zaměřovat na počet správně přečtených slov za minutu. Mnoho odborníků ukazuje na to, že kvantitativní stránka čtenářského výkonu je pouze doplňujícím měřítkem čtenářské vyspělosti a v prvním ročníku se na ni nemá klást důraz. Rychlé a překotné čtení není cílem výuky.
Vůbec nepochybuji o Vašich pedagogických kvalitách, věřím, že Vaše hodiny pro studenty PF jsou určitě přínosné. Ale to neznamená, že Váš způsob učení je jediný správný.
Mimochodem, učím na fakultní škole :-)), ale ani to samozřejmě neznamená, že učitelé z fakultních škol musí být ti nejlepší. Myslím, že na ostatních školách by se našla spousta učitelů, kteří by nás, obrazně řečeno, strčili do kapsy. Jen se nikde neprezentují.
Jinak v našich prvních třídách je běžné, že rodiče mohou přijít do výuky, kdykoli chtějí. Právě proto, aby věděli, jak pracovat s dítětem doma.
Nevím, proč jste se rozhodla diskuzi zbytečně hrotit, myslela jsem, že je dobré znát i názory ostatních, proto jsem do diskuze vstoupila. Pokud ale chcete vystupovat jako jediná neomylná poradkyně s univerzální radou na všechny problémy, pak se omlouvám a z diskuzí se stahuji.
Zdravím.
Jájina